Gå til innhold
  • Bli medlem

Bryter jeg loven?


polar13

Anbefalte innlegg

Har vært på en uke`s tur i Øve Pasvik Nasjonalpark, en kjempeflott tur der området viste seg fra sin beste side, holder på å redigere film fra turen akkurat nå. Desverre er det ikke alle som respekterer lover og regler når de ferdes i Nasjonalpark, felling av tørrfuru er forbudt og skal ikke forekomme, men noen har tydeligvis ikke lest eller satt seg godt nok inn i hva som gjelder. Jeg kom over en plass hvor det var felt ett slik tre, hvor de ikke har greid å brent opp alt, alt tyder på at det har ikke vært skånsom ferdsel i det hele tatt. Bryter jeg selv loven med å nyttiggjøre meg av restene og rydder opp i området sånn at andre ikke tror at slik fremferdsel er greit? Det var ett anseelig tre som var blitt hugget ned..

Jeg spurte SNO i Kirkenes i etterkant, de visste om at folk tok seg til rette, men når først skaden var skjedd så var det greit at det ble fjernet. Hva mener dere?

 

 

Skjermbilde 2019-09-02 kl. 11.25.31.png

Skjermbilde 2019-09-02 kl. 11.26.05.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 måneder senere...
On 9/2/2019 at 11:29 AM, polar13 said:

Har vært på en uke`s tur i Øve Pasvik Nasjonalpark, en kjempeflott tur der området viste seg fra sin beste side, holder på å redigere film fra turen akkurat nå. Desverre er det ikke alle som respekterer lover og regler når de ferdes i Nasjonalpark, felling av tørrfuru er forbudt og skal ikke forekomme, men noen har tydeligvis ikke lest eller satt seg godt nok inn i hva som gjelder. Jeg kom over en plass hvor det var felt ett slik tre, hvor de ikke har greid å brent opp alt, alt tyder på at det har ikke vært skånsom ferdsel i det hele tatt. Bryter jeg selv loven med å nyttiggjøre meg av restene og rydder opp i området sånn at andre ikke tror at slik fremferdsel er greit? Det var ett anseelig tre som var blitt hugget ned..

Jeg spurte SNO i Kirkenes i etterkant, de visste om at folk tok seg til rette, men når først skaden var skjedd så var det greit at det ble fjernet. Hva mener dere?

 

 

Skjermbilde 2019-09-02 kl. 11.25.31.png

Skjermbilde 2019-09-02 kl. 11.26.05.png

Hadde samme opplevelsen på en tur i Birkeland for et par uker siden. Vi campet i et naturreservat der det hverken var lov til å felle eller bruke nedfall, bål er lov, men ved måtte medbringes. Vi gikk forbi flere bålplasser der nedfall var brukt. Sørgelig at ikke folk respekterer lover og regler, men jeg tenker at å rydde opp etter andre må være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det naturlige ville være å fotografere/filme når man ankom for å dokumentere hvordan det så ut før man brenner/pynter/fjerner restene. Bare for å ha sitt mest mulig på det tørre i tilfelle et eller annet oppsyn skulle ramle ut av skogen på minst gunstig tidspunkt. 

Er vant med dette fra jobb, å dokumentere mye og ofte for å ha ryggdekning om/når noe skulle skje som man egentlig ikke har ansvar for...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.