Gå til innhold
  • Bli medlem

eTrex 32x - navigere i et lagret spor?


Valpen

Anbefalte innlegg

Hei,  jeg er et nytt eier av eTrex 32x (har brukt mange år ViewRanger på gps telefon).

Hovedsakelig har jeg kjøp den for vinterbruk for at det blir ikke nødvendig å ta av hansker.

Jeg syns at brukerveiledningen er ikke den beste. Langsom går jeg fram med prøve-feile metoden, men kommer ikke videre ang. navigering i et lagret spor. Er det ikke sånn, at gps skal reagere (med lyd) hvis jeg er utenfor sporet?  Jeg får "Klar til navigering" på skjermen, men ikke noe videre mulighet å bekrefte, eller?  Den er der hele tiden uten endring :( 

Jeg har prøvd å finne noen video, men uten lykke :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Hmm, ingen svar :( 

Garmin svarer ikke heller. Jeg vet ikke om jeg gjør feil, eller et det er ikke mulig i det hele tatt. Foreløpig er ViewRanger på telefon som jeg bruker 6 år, mye bedre og i praksis mye billigere.

Jeg trodde hele tiden, at "ekte"  GPS må bli bedre enn mobiltelefon med gps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 23.26, Valpen skrev:

Jeg syns at brukerveiledningen er ikke den beste. Langsom går jeg fram med prøve-feile metoden, men kommer ikke videre ang. navigering i et lagret spor. Er det ikke sånn, at gps skal reagere (med lyd) hvis jeg er utenfor sporet?  Jeg får "Klar til navigering" på skjermen, men ikke noe videre mulighet å bekrefte, eller?  Den er der hele tiden uten endring :(

Er vel kanskje ikke den rette til å svare her, men skal bidra etter beste evne og så er det liv i tråden. Kjenner heller ikke modellen din, men det er mye av det samme på Garmins gpsér. Brukerveiledningen burde heller ikke være så vanskelig. Men dette er ikke mobil.

Vet ikke om du har lagret "spor" på rette måten. Men gps vil ikke gi noen lyd, når du går utenfor sporet! Skal du ha på sporing, er det et eget sted du lagrer dette og da vil gpsén lagre spor hele tiden der du ferdes, så sant enheten er påslått. Hvis sproing er påslått, går du tilbare til kartet og sporingen vil skje automatisk.

Skal du følge et lagret spor, må du hente opp det lagrede sporet, da vil du se det inne på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Valpen skrev:

Garmin svarer ikke heller. Jeg vet ikke om jeg gjør feil, eller et det er ikke mulig i det hele tatt. Foreløpig er ViewRanger på telefon som jeg bruker 6 år, mye bedre og i praksis mye billigere.

Garmin svarer da på telefon.

Hvilket kart bruker du? Topo kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, borgern skrev:

 Mener at den da kom opp med retningsnål på display som fulgte tidligere spor. Hvis jeg gikk ut til en side så pekte pila mot sporet,.

"Retningsnålen" peker vel kun den retningen, en går og ikke noe annet. :)  På tidligere (og billige modeller), må en være i bevegelse for at nålen skal fungere. Vet ikke om det er kommet nye og dyre gpsér (med den lydfunksjonen), som nevnes. Men jeg tviler sterkt, det ville nok bare blitt forvirrende og upraktisk til bruk i terrenget, samt stjele strøm.

Mulig du tenker på et forhåndslagret punkt (eks; bil, leier/camp, hytte, o.l.) og bruker du da funksjonen "gå til", vil pila vise retningen til stedet, samme som et kompass. Men det følger ikke noe spor, bare en rettning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene! 

Da forstår jeg, at jeg får ikke noen lydvarsling (kan ikke velge den) hvis jeg er en antall meter utenfor spåret. Da er det å se på skjermen og kontrollere om jeg går riktig vei.

Kart har jeg kjøpt  TOPO Norway Premium v3.  Her er jeg skuffet også :( . Det er bra detaljert, men navnene på en stor del av topp og steder er ikke det samme som på andre kart. Ofte helt uforståelig for de som bor her hele livet. Jeg må rett og slett kombinere to forskjellig kart for å få oversikt.

For å oppsummere:     

navigasjon etrex 32x  -  2.699,-

TOPO Norway Premiun v3-8 Norland Nord - 1.699,-

Til sammen 4.398,-  for noe som jeg skal bruke bare pga. jeg har kjøpt det. Det er sikkert greit for mange, men jeg er skuffet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Valpen skrev:

Da forstår jeg, at jeg får ikke noen lydvarsling (kan ikke velge den) hvis jeg er en antall meter utenfor spåret. Da er det å se på skjermen og kontrollere om jeg går riktig vei.

Kart har jeg kjøpt  TOPO Norway Premium v3.  Her er jeg skuffet også :( . Det er bra detaljert, men navnene på en stor del av topp og steder er ikke det samme som på andre kart.

Undrer litt på hvorfor du er skuffet, men du har nok hatt urealistiske- og feil forventninger. :) Lær deg å bruke gpsén og bruk den riktig, så er den både sikker og nyttig.

Angående kart, så undrer jeg på hvikle kart du sikter til? Du har kjøpt det best detaljerte kartet (1:20 000 - 1:50 000), som er å få kjøpt. Og alle data er laget av Statens kartverk. Ingen lager noe bedre! Navnene er de samme som på Tropografiske kart og turkart. Men det kartet (datapakken), er ikke bare kart. Det innholder søkbare steder og mye annen data, hvis en lærer seg å bruke det. Tror også du har forskjellige kartvisninger, hvis din gps mesterer det. Angående pris, så er ikke dette mer enn noe betaler for fjell-/jakt støveler, eller en fritidsjakke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke krangle, og sende en oversikt om forskjellige navn, det skal jeg ikke bruke tid på (bare en liten eksempel i bildevedlegg). Ikke alle kan og bruker nordsamisk stedsnavnene som er på kartet.

Og jeg sier ikke at gps-en er helt dårlig. Bare at jeg vile ha en bedre en det som jeg bruker mange år på telefon, og det er en skuffelse - unødvendig kjøp. 

kart.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.