Gå til innhold
  • Bli medlem

Organisering i sekken og teltet?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

I pulken og kanoen bruker jeg kasser og bager for å få orden, oversikt og ryddighet i utstyret som er med.

Når jeg drar på telttur med sekk bruker jeg diverse pakkkposer som tømmes hver gang jeg skal finne en ting (som alltid er i bunnen). Det ser ut som om jeg har hatt innbrudd i teltet. Vi snakker grovt væpnet ran og drap - et skikkelig spennende åsted ser det ut som...

I håp om litt bedre organisering har jeg laget meg noen «pakkbokser» i stedet for pakkposer. Hovedsakelig til mat og matutstyr.

Jeg har tatt de letteste boksene jeg kunne finne, og satt på ett permanent strikk (boksene med lås på lokket ble for tunge for grampolitiet).

Jeg har en isboks som inneholder all den ferdiglagde nisten (lunchmåltider, vanligvis ferdigsmurte polarbrød eller knakkebrød). Og en annen boks som inneholder, kaffe, smør, skjè, rosiner, melkepulver, kanel, ketshup, energibar og sukker etc. Den boksen ser slik ut:

CF8ABE8B-2CF0-4376-B780-D4B351855514.thumb.jpeg.c357ee70b340d5aa8ed489f8e60867ab.jpeg9E9A25D7-1272-4E48-8343-643F94A8B06D.thumb.jpeg.d447a67f0e879471f47ebf20862cdb45.jpeg3702AEE4-1DA9-467D-B5AB-8BD6C16F2F89.thumb.jpeg.d0fe29feb035cd05d2bc0b0ad0a8759b.jpegAF25F3C9-DBDF-4EBD-96A0-CE90BFBCDCED.thumb.jpeg.78ee4bc4d01b3d9cc9fc638b84a05cbb.jpeg

Jeg synes dette gjør ting litt bedre, muligens...

Hvilke smarte triks bruker dere for å få litt bedre orden og oversikt i teltet og sekken? :) 

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har begynt å bruke litt plastbokser selv, bla til batterier(AA og AAA), så ikke de ligger å slenger overalt i sekken men er lette å finne. Har og en boks med noen poser med potetmos, krydder, steikesmør, te-poser osv oppi.

Hvis boksene ikke må være tette, så hadde nok gramjegerne funnet fram drillen og laget masse hull :P 
(hvis plasten ikke er for sprø og sprekker lett..)

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye pakksekker. Liker spesielt godt Sea to summit sine e-vac kompresjonssekker til soveposer og denslags. De har enveisventil og er vannavvisende. 
Bruker forsåvidt både vanntette, vannavvisende og meshposer. Exped har noen veldig greie mesh"bokser" som en kompis alltid bruker. Jeg har så mange pakksekker at jeg ikke kan forsvare å kjøpe de, men de er noe av det beste jeg har sett.

Jeg pleier å vakuumere ferdige porsjoner med turgrøt. (http://www.smaksarkivet.no/recipe/havregrot-pa-tur/) Den plasten tåler litt deng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frankdrebin skrev:

Jeg bruker mye pakksekker. Liker spesielt godt Sea to summit sine e-vac kompresjonssekker til soveposer og denslags. De har enveisventil og er vannavvisende. 
Bruker forsåvidt både vanntette, vannavvisende og meshposer. Exped har noen veldig greie mesh"bokser" som en kompis alltid bruker. Jeg har så mange pakksekker at jeg ikke kan forsvare å kjøpe de, men de er noe av det beste jeg har sett.

Jeg pleier å vakuumere ferdige porsjoner med turgrøt. (http://www.smaksarkivet.no/recipe/havregrot-pa-tur/) Den plasten tåler litt deng. 

Oj! Disse «mesh boksene» fra exped så geniale ut! Julegaveønske, definitivt! https://www.skittfiske.no/exped/190901/exped-mesh-organiser-ul-set-kit-med-4-pakksekker?gclid=EAIaIQobChMIk5z5jamx5AIVBhUYCh1tgwBkEAQYAiABEgJlO_D_BwE

471A512E-DC2F-4EF7-A18B-9C64A3C26E9E.jpeg

 

Jeg ser også at Exped har i tillegg «clear cube og «padded zip pouch». Som virker gode, og er vanntette/regntette, noe mesh bag ikke er.

De fleste av disse kan åpnes som en «kasse», dvs. man slipper å tømme disse når man skal åpne de.

De oppgir vekt på Mesh Organizer UL og Clear Cube, de er meget lette. Padded Zip pouch står kun at de er ultralette i beskrivelsen, disse tenker jeg er gode å oppbevare utstyr som trenger litt beskyttelse i (kamerautstyr etc).

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt og brukt et utvalg av Expeed sine mesh pakkeposer som avbildet. Riktignok har jeg brukt disse i hovedsak på sivile reiser og spesielt jobbreiser. De er geniale til å organisere klær og annet utstyr og gjør det lett å finne ting.

Har aldri brukt de på turer med sekk eller pulk på vinteren. De er jo selvfølgelig ikke vanntette så da må man ha ekstra pakksekk eller lignende å putte de ned i. Men vil sikkert gjøre organisering bedre - spesielt med pulk å mye utstyr. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkposer. Små for ulike småting, og et par større for tøy osv. Den ene av de store har "vindu" langs den ene siden. Det er veldig nyttig. Husker ikke produsent.

Jeg er ikke så begeistret for harde pakker i sekken. Det blir så lett mye luft rundt som jeg ikke får fylt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte en basecamp hvor jeg ligger i flere dager og da gjør jeg slik... Alt som ikke må bli vått, (sovepose, klær og lesestoff). I en pakksekk. Fiskeutstyr i en plastpose, alt annet "plask" i sekken. Når jeg tømmer sekken skiller jeg mat i følgende plastposer: frokost, lunsj, middag og en med "felles", (smør, krydder, nøtter og rask). Da legger jeg matposer under sekken mot bakken. (Holder seg da kjølig). Klær, lesestoff, osv. blir med inn i innertelt. Annet som ikke skal brukes der og da lar jeg ligge i sekken. Flytter man ofte leir kan det kanskje være behov for bedre organisering også i sekken men dette fungerer for meg. Tidligere hadde jeg alt i pakksekker i alle tenkelige former, men de er unødig dyre, tunge og aldeles overflødige 😊. Blir både enkelt, ryddig, rimelig og funksjonelt. (Jeg bruker ofte sekk med stort volum, nettopp for å slippe å finpakke. Dermed kunne jeg godt ha alt ferdigorganisert i sekk også, men for de som skal tvinge sakene ned i en liten sekk... Mange liker jo å si at de klarte så og så mange dager med en så og så liten sekk... Er det enda mer gunstig å pakke mindre kolli i sekken for så å tråkke til slutt og så henge ytterligere 30liter saker utenpå sekken😂😂

Endret av Terje78
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, borgern skrev:

Har tittet litt på disse https://www.hyperlitemountaingear.com/collections/stuff-sacks/products/pods men ikke kjøpt noe enda. Er vanntette og lette bager som er formet så de passer i sekk og stables oppå hverandre. Men de koster da.

Ja, veldig kostbare, men så fine ut :) 

Jeg har sydd litt enkle småting i det siste, og reparert noen sekker, klær etc. Med lett og vanntett ripstop nylon fra e-bay, og glidelåser, kan man kanskje sy noe slikt selv? 🤔🤔🤔

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

De er jo selvfølgelig ikke vanntette så da må man ha ekstra pakksekk eller lignende å putte de ned i. 

Jeg tenker i utgangspunktet å ha en pack liner som jeg putter nederst i sekken. Den fyller jeg med sovesystem, klær og andre ting som må være tørt, og ruller den igjen. Over der legger jeg telt, evt. skalltøy og annet som jeg trenger underveis.

Da tenker jeg «mesh-boksene» passer fint? I og med at de ikke fanger luft, er det sikker greit å få nedi sekken? (Jeg har litt plass til over i min sekk).

Tror du disse «mesh-boksene» kan ligg på lett fuktig gress i forteltet uten at de suger raskt til seg all fultighet? Evt. kan man gå for Exped Clear Cube i stedet, selv om jeg ser for meg at man må presse litt mer på i sekken siden de fanger mer luft, og at de kan klistre seg til hverandre om man bruker flere slike inntil hverandre.

Pakkposer har jeg brukt mye av, men til store ting som mat, matutstyr, og tørt tøy synes jeg disse Exped «boksene» man kan stable og åpne hele forsiden på veldig veldig praktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 2 HMG pakksekker. En på 44l som jeg stapper nedi tom sekk. Så putter jeg det som må holdes tørt i den, (sovepose osv), og bare "krøller" ned toppen. Tar meg ikke bryet med å lukke lås. Synes lufta forsvinner lettere slik. Den er ikke "nedsenkbar-tett", men ok. Sort plast sekk gjør forsåvidt en like god jobb😊 Pose 2 er en 9,4l som jeg har i toppen av sekken for tøy det kan være behov for under mars. Dunjakke, osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisering er litt avhengig av type tur og hvor mange jeg bærer for, men på generell basis, tynne og lette pakkposer i forskjellige farger (ikke de jeg bruker i kajakken). En for undertøy/ulltøy og sokker, en for luer/hals/hansker, osv.

Edit: Liker disse posene godt til sortering av tøy (Lette og myke):  https://silva.se/product/bags/dry-bags/dry-bag-30d/

Som nevnt så brukes mer robuste poser ytterst ved pakking i kajakk eller når de skal tåle røffere håndtering.

 

Når det ikke er "gourmet tur", organiserer jeg mat i porsjonspakker i små ziplockposer som plasseres i stor blank ziplock pose. Bærer jeg for flere er det en stor ziplock med frukoster, en med lunch, en med middager osv.  I tillegg flyttes dagens lunsj til antall jeg bærer for ut i egen pose som ligger lett tilgjengelig i sekken.

Bærer jeg kun for meg så lager jeg gjerne poser med dagsrasjoner (frokost, lunch, middag) og dagens pose ligger lett tilgjengelig. 

Ziplock posene gjenbrukes neste tur.

20190413_093714.thumb.jpg.a26710972bc4c90281aceef59a934a1f.jpg

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips. Ziplock, eller glidelåsposene på bildet til venstre som @Terka bruker, bruker jeg også mye til småting, mat, pølser og havregrynsporsjoner. Brukes til de er utslitt, vaskes og tørkes :)

Jeg har funnet like poser i samme størrelsen på biltema, men biltemas tåler mye mer enn unik sine (som selges på eks. meny), og varer mange ganger lengre ;) 

Allerede mange gode tips og idèer i tråden, helt sikker flere som gjør ting på andre måter :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Når jeg drar på telttur med sekk bruker jeg diverse pakkkposer som tømmes hver gang jeg skal finne en ting (som alltid er i bunnen). Det ser ut som om jeg har hatt innbrudd i teltet. Vi snakker grovt væpnet ran og drap - et skikkelig spennende åsted ser det ut som...

For å dra opp denne igjen - det virker som om mye kunne vært unngått dersom du 1) hadde husket hva som var i hvilken pose, og 2) pakket ned igjen innholdet du dro opp av hver pose før du lette videre.

For 1) kan jeg anbefale å standardisere på hvilke ting/plagg som logisk eller bruksmessig henger sammen, og å pakke flere små poser heller enn en stor. Når det gjelder 2) forstår jeg at du gjerne har hastverk med å finne tørre sokker / sjokolade / fyrstikke, men litt god disiplin gjør at du sparer tid senere. Alternativt kan det også hjelpe å ikke pakke hver sekk så full - da blir det ikke så stress å få lukket dem igjen etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.
Dette er faktisk et ukjent problem.
Alt av sovesystem ligger i bunnen av sekken, (sovepose, liggeunderlag og evt. hodepute). Pakkes gjerne inn i enn vanntett sekk.
En knapt halvfull 13L vanntett pose med klær, pluss en dunjakke i egen 8 L pose. 
En 3L toalettsaker. 
Alt dette går inn i teltet. Sammen med kartet, gps, InReach (for å sende alt ok mld til frua). hodelykt og teltlykt. Og vannflaske

I topplokket på sekken bor teltlykt, hodelykt, GPS, InReach og batterier. 
Batteripakke og radio bor i liten vantett pose i en sidelomme sammen med en flaske Dr.Nielsen. blir med inn ved behov.
I andre sidelomme er fiskeskrinet.

I forteltet ligger sekken. I den ligger førstehjelpskitt, gassbokser etc. 
Alt av spisetøy prøver jeg å pakke i en enhet. (kokesettet). Den lever sitt liv i nærhetene av matposene som er i avsnittet under.

Normalt sett har jeg tre pakkeposer med mat. En med lunsj og mellom måltid, is te etc. Som jeg tar ut dagens rasjon av hver morgen og legger i et rom i sekken som er lett tilgjengelig. 
Den andre posen inneholder frokost varene. det er jo stort sett alltid egg og bacon :) og litt annet tjafs. Den tredje er middager m/tilbehør. PS! i starten av lengere turer hender det seg at det havner litt middager i frokost posen også. Disse tar jeg med til bålplass om noe slikt er i emne, eller blir liggende innenfor sekken i forteltet. 

Er det plass legges teltet på toppen inne i sekken. 

Og som taler før her sier. Legger du tilbake det du har tatt ut er det ryddig og fint i teltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 minutter siden, ArveS skrev:

For å dra opp denne igjen - det virker som om mye kunne vært unngått dersom du 1) hadde husket hva som var i hvilken pose, og 2) pakket ned igjen innholdet du dro opp av hver pose før du lette videre.

For 1) kan jeg anbefale å standardisere på hvilke ting/plagg som logisk eller bruksmessig henger sammen, og å pakke flere små poser heller enn en stor. Når det gjelder 2) forstår jeg at du gjerne har hastverk med å finne tørre sokker / sjokolade / fyrstikke, men litt god disiplin gjør at du sparer tid senere. Alternativt kan det også hjelpe å ikke pakke hver sekk så full - da blir det ikke så stress å få lukket dem igjen etterpå.

Jeg burde kanskje nevnt at jeg ofte har med barn på tur, det er jo ganske vesentlig for hvor mye og hva man har med. Med 3 soveposer, 3 skumunderlag, stort telt, 3 skift etc. blir det oftest en stappfull 95 liters sekk og en IKEA pose i hver hånd (til liggeunderlag, soveposer, bamser) 😅

De trenger fortsatt ekstra klesskift selv om vi holder oss til ett minimum, det er alltid noe som blir vått av den ene eller andre grunnen. Jeg kan velge mellom å dele opp i veldig mange pakkposer, eller dumpe alle klærne i en.

Noen av plassene vi drar til er dessverre også uten drikkevann, eller vann som kan kokes trygt, så da har jeg litt ekstra baggasje der (i tillegg til ett par bøker og bamser).

På kanotur er det enkelt, da pakker jeg bare i plastkasser og bager, og ungene finner selv det de trenger.

Er jeg alene på tur er det ett mindre «problem», men jeg synes fortsatt det er greit å slippe alle pakkposene, når det finnes disse «pakkboksene» jeg har blitt gjort oppmerksom på lengre oppe i tråden 😀 Virker veldig fine til dagsturer også, som det blir mest av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hammer sitt system ser velkjent ut :-) Kjører mer eller mindre samme system selv. Bokser brukte jeg før, men nå er det pakkposer som gjelder. 

Men jeg har alt av bestikk, sukker, krydder, kopp, piezo, fyrstykker, etc i en slik veske: https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/washroom-c14/washbags-c99/eagle-creek-pack-it-specter-quick-trip-p2881. Øker vekten, men lager bedre struktur og orden.

I tillegg ligger toalettsaker og "teknisk utstyr" (hodelykt, powerbank, repsett, noe tau, etc) i hver sin: https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/stuffsacks-drybags-c29/stuffsacks-c176/air-zippditty-p9075 - minste størrelse. Førstehjelpsutstyr ligger i topplokket i en tett pose fra Zpacks.

Sovepose, toalettsaker, etc ligger nederst i sekken. Over der ligger telt. Mat og kjøkkenutstyr pakkes så mot ryggen og klærne legges utenfor. Fiskeutstyr og niste på toppen. I lommene finner du sneller, toalettpapir, regntrekk, regntøy, etc. I topplokket myggolje, toalettsaker, solbriller, teknisk utstyr, etc.

I teltet tar jeg med klær og soveutstyr inne, mens mat, fiskeutstyr, sekk og sko står ute i forteltet. Har også skrevet om dette tidligere i julekalenderen:

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, tubbs skrev:

Det eneste jeg ikke liker med pakkbokser er at man får mye tomrom i en ryggsekk ved bruk av slike.
Vanntette pakkposer/sekker som er halvfulle klarer man å forme etter sekken :)
Med bokser så blir det mye luft

Ja, hvis man ikke fyller boksene helt opp er man avhengig at sekken har litt ekstra plass. Harde pakkbokser tar nok mest plass av alle løsninger.

Det kan se ut som disse myke mesh «boksene» til exped reduserer problemet siden de ikke fanger noe luft. Størrelse M veier kun 43 gram, men avhengig av at man bruker en packliner til ting man vil ha tørt.

Vanntette pakkposer kan skape litt tomrom om de er hardt komprimert, eller fange ekstra luft hvis de har helt tett åpning i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg padler kajakk og de ikke har noen rette flater, så har jeg nærmest plastboksforbud. Det henger nok litt med også når jeg pakker sekk, så her er det vanntette pakkposer alle veier. I forskjellige farger, det gjør ting betydelig lettere når man skal lete. Ikke minst er det lettest å stappe imellom, og det er helt fantastisk hva man kan få med seg når man stapper imellom ting. System? Mnjæææ. Litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen-jamen-jamen. Hva gjør en mesh-pose bedre enn en brødpose? Hvis den på død og liv ikke må være tett kan man jo bare stikke hull i den😂😂 Må passe på å ikke gå seg vill i utstursjungelen. At masse dingser lages betyr ikke dermed at det er behov for de. (Bare for å se om tråden kan ta litt fyr😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.