Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Blåfjellenden 31. august.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Fredagskveld som vanlig.

P8303981.JPG
Det har ikke blitt så mange turer med overnatting på Blåfjellenden denne sommeren. Det har blitt et par turer inn og ut på dagen, og i tillegg har vi lurt oss til «syden» noen uker. Det var på tide å gjøre noe med dette.

Derfor måtte det bli en tur til Blåfjellenden fredag til lørdag. Yr var ikke vennlig stemt for tur disse dagene, men ombestemte seg litt ut over uka. Det kunne se ut som om det ville være opphold på turen innover og det samme på lørdag – om jeg tok ut senere enn vanlig begge dagene.
P8303988.JPG
Det hender ofte at jeg er alene, eller at det kommer noen få andre gjester sent på kvelden på fredagene. Oftest sent i sesongen, men det kan være få andre midt i sesongen også. Denne gangen var det ikke mange bilene på den vanlige parkeringsplassen. Ingen andre...

Det var likevel spor i sorpa. Mange nedover og noen få andre oppe på de nedover. Det var med andre ord folk på vei innover. Og som antatt – skoleklasse som hadde gått ned.
P8303996.JPG
Skoleklasse på besøk betyr at det er brukt mange kjøkkenhåndklær og at det er sølt stearin rundt om, og at noe er gjenglemt. Ungdommen oppfører seg helt eksemplarisk, men det er noen ting som de ikke helt takler – stearinlys som brenne, og oppvasken. At det blir gjenglemt «greier», gjelder alle – meg inkludert....

Jeg gikk forbi 4 dansker som også var på vei mot hytta. Det viste seg at disse var på sin første tur til selv- eller ubetjent turistforeningshytte. Det var kjekke folk, men dansk er ikke alltid helt enkelt å forstå.
Jeg trodde at dansk og norsk er så pass nært at det ville være stort sett forståelig men når disse gjestene snakket seg i mellom, forsto jeg lite...
P8303999.JPG
I tillegg til de danske gjestene, kom det en gjeng som ville til Flørli dagen etter. Kvelden og morgenen ble som vanlig. Jeg har med lesebrett og sudoku, og det holder som underholdning. Som nevnt hender det jeg glemmer ting. Denne gangen lå lykta hjemme. Nok en gang fikk jeg bruk for reservelykta som ligger fast på hytta....

Innover var det lite bra vær, med yr og litt vind. Heldigvis kom vinden fra sør – bakfra. Fredagens tur ble derfor helt grei, selv om jakken var på hele veien. Det regnet en god del natt til lørdag. Det var en del høyer vannstand i bekkene på tilbakeveien.
P8314039.JPG
Ut over morgenen ble det bedre vær, og da jeg var ferdig med å rydde og vaske, og klar til å ta ut, så var det så godt som opphold. Bare et lite stykke oppe i bakken gikk jakken av. Resten av turen gikk i bare ullblusen. Jeg trodde det ville bli for kaldt på toppen. Yr snakket om vind opp mot 13-14 m/sek. Nesten stiv kuling. Nå blåste det antakelig ikke mer enn omtrent 10 m/sek – frisk bris, men det kan være kaldt nok.
P8314054.JPG
Det ble en helt grei tur, temperaturen var så pass høy at det ikke var problemer med å gå uten jakke.

En liten stopp for å snakke med kjentfolk, så til bilen – med regn på ruta nedover...

Les hele artikkelen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.