Gå til innhold
  • Bli medlem

En film om to måneder på tur på Svalbard og i Buskerud


sinje

Anbefalte innlegg

 

De siste to månedene har jeg vært så heldig å få være eventyrer for Alfa i Buskerud og på Svalbard. For å oppsummere det hele har jeg derfor laget en liten film som får frem en del av de spektakulære opplevelsene jeg har hatt. Jeg har virkelig storkost meg fra start til slutt, hvor den ene opplevelsen har overgått den nesten, og for nøyaktig to måneder siden startet det hele med at jeg hang i en hengekøye over et juv på 20 meter. Dette må definitivt kunne omtales som en spektakulær hengekøyetur. Derfra reiste jeg til Nesbyen hvor jeg sto spent med en altfor tung sekk. Jeg hadde ikke noe konkret plan fra start utenom at jeg skulle bruke over to uker til Eidsbugarden og Vinjerock. Jeg fant derfor ut at det kunne være morsomt å prøve å vinne gnagsårpisen på Vinjerock. Denne deles ut til den som går innom flest DNT hytter på veien, og etter 2,5 uke kunne jeg endelig løfte hendene i været som vinneren av denne prisen, etter å ha besøkt 24 hytter. Det var helt rått!

 

Underveis på turen hadde jeg ikke bare gått langt, men jeg hadde også tilbrakt 4 dager i en steinbu helt nord i Buskerud. Her fikk jeg fisket sammen med tre gode kamerater, noe som resulterte i 30kg fjellørret på to dager. Det var også en fantastisk opplevelse og det gjorde godt for kroppen med noen dager med hvile i en seng da kneet hadde begynt å si ifra at sekken kanskje var litt for tung. Jeg hadde tross alt hatt en sekk på 28kg fra start, der 13kg av de var kun kamerautstyr og tilbehør. Noe av det mest spennende med hele prosjektet er at jeg ikke hadde noen bilder fra fylkene jeg skulle dele fra. Dette betydde at alle bildene måtte tas underveis. Jeg var litt redd i starten for om jeg i det hele tatt kom til å få noen fine bilder, men dette gikk som en lek. Det har også vært veldig morsomt å formidle de helt ferske opplevelsene istedenfor å dele et glansbilde av en oppsummering av hva jeg har gjort de siste årene. Da turen i Buskerud var ferdig var jeg egentlig veldig fornøyd med prosjektet og var klar for å ta fatt på neste prosjekt.

 

Svalbard sto for tur der jeg skulle jobbe som fotograf og filmskaper på en ekspedisjon der. Jeg visste at det kom til å bli lange dager med ekstremt mye jobbing. Vi skulle dokumentere og refotografere isbreer på Svalbard så man på en enkel og visuell måte kan sammenligne utviklingen de siste 100 årene. Planen var derfor ikke å være eventyrer på denne turen, men da Alfa spurte om jeg ville ta en ekstra måned måtte jeg bare gripe sjansen. For Buskerud hadde vært helt fantastisk og jeg følte at Svalbard hadde en enda viktigere historie jeg måtte fortelle. Det hele skal derfor ende opp i en dokumentar som jeg regner med at er ferdig om 6-12 måneder, og jeg kan allerede nå si at fotoene og dokumentasjonen vi har gjort trolig er den beste i verden til å vise klimaendringer i arktisk. Det er derfor med blandede følelser jeg skal dele dette med resten av verden. Dessverre har jeg ikke fått dele noe av selve funnene vi har gjort enda, men jeg allerede nå si at dette kommer til å bli virkelig stort.

 

Siden jeg har brukt mye tid på filming på turene mine i sommer bestemte jeg meg derfor for å sette sammen en film fra mine to måneder som eventyrer. Så har du ikke sette den enda er det bare å lene seg godt tilbake i godstolen og virkelig nyte noen fantastiske naturopplevelser. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.