Gå til innhold
  • Bli medlem

Børge Ousland sitt oppsett


AmundJS

Anbefalte innlegg

E har fulgt litt med på Instagram storiene som Børge Ousland har lagt ut i det siste. Der har e fått øye på en primus e ikke kjente igjen, pumpa og flaska. At lett å se, men ser også ut som om resten er en modifisert MSR XGK, som også kan stemme med pumpa og flaska. Noen som vet hva han bruker der? Eventuelt linke til hva slags plate han bruker der?

Nysgjerrigheten økte fælt når e hadde null ide over hva det var e så.

 

Edit: bilde under.

Screenshot_20190831-191806.png

Endret av AmundJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som en MSR XGK II, samme som jeg har laget måltidene på i helgen :) Også den eneste brenneren jeg har som jeg kan flytte inn i forteltet eller bort under tarpen hvis det begynner å regne midt i matlagingen, uten å slukke den.

Når det gjelder base til denne, så bruker jeg ingen base, den er meget stødig uten. Men jeg har også MSR trillium, den veier 80 gram og passer alle MSR brennere. Meget bra til brenner som har stiv slange. Dersom du bruker brenner med fleksibel slange er det greit med en plate hvor du fester både flaske og brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektiviteten med XGKII den medfølgende «svevende reflektoren», og vindskjerm rundt dette igjen, gir ganske bra utnyttelse av varmen også. Den «svevende» reflektoren gir lavere koketider enn en som ligger under brenneren (jeg har målt på kjøkkenbenken).

Blir nesten som en «light utgave» av kokewilly..

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Hvilken økt funksjonell verdi (bortsett fra sølekant) gir den plata til SFr 11000 sammenlignet med "skjærefjøl" varianten?

Ser det er laget i carbonfiber, og bare det drar jo prisen opp ganske mye.. så vekt og styrke er vel to gode punkter her. Sikkert ikke store produksjonen heller, så da øker det vel enda litt. Og kanskje et lite pristillegg for at det er mer fancy enn alt annet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Ser det er laget i carbonfiber, og bare det drar jo prisen opp ganske mye.. så vekt og styrke er vel to gode punkter her. Sikkert ikke store produksjonen heller, så da øker det vel enda litt. Og kanskje et lite pristillegg for at det er mer fancy enn alt annet?!

Jeg tenker som så at dette er ganske enkelt å lage i garasjen av tynn kryssfinèr og kle med glassfiber eller karbonfiber og pensle på epoxy/polyester? 🤷‍♂️ Man får ihvertfall en knallsterk konstruksjon på den måten, ganske billig.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

 ..kle med glassfiber eller karbonfiber og pensle på epoxy/polyester? 🤷‍♂️ Man får ihvertfall en knallsterk konstruksjon på den måten, ganske billig.

Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med denne typen stormkjøkken, men vet at glassfiber/epoxy/polyester brenner jævlig godt om det først setter i gang.. Så ville vært litt obs på det. Da kan det virke som karbonfiber er bedre..?!

"Molding a thin layer of carbon fibers significantly improves fire resistance of polymers or thermoset composites because a dense, compact layer of carbon fibers efficiently reflects heat."
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fibers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med denne typen stormkjøkken, men vet at glassfiber/epoxy/polyester brenner jævlig godt om det først setter i gang.. Så ville vært litt obs på det. Da kan det virke som karbonfiber er bedre..?!

"Molding a thin layer of carbon fibers significantly improves fire resistance of polymers or thermoset composites because a dense, compact layer of carbon fibers efficiently reflects heat."
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fibers

Ja, godt poeng. Men er det glassfiberet eller limet som brukes som brenner? 🤔 Og brenner det bedre enn ett standard kryssfinèrunderlag?

Carbonfiberet må mettes med lim det også, så da er spørsmålet om polyester, epoxy, eller vinylester er best å bruke sammen med carbonfiber?

Skal carbonfiber bli lettere enn glassfiber mener jeg man må bruke vacumstøping, ellers vil man bruke betydelig mer lim for å mette carbonfiberen ifht. glassfiberen - har jeg lest (ikke prøvd selv).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Ja, godt poeng. Men er det glassfiberet eller limet som brukes som brenner? 🤔 Og brenner det bedre enn ett standard kryssfinèrunderlag?

Carbonfiberet må mettes med lim det også, så da er spørsmålet om polyester, epoxy, eller vinylester er best å bruke sammen med carbonfiber?

Skal carbonfiber bli lettere enn glassfiber mener jeg man må bruke vacumstøping, ellers vil man bruke betydelig mer lim for å mette carbonfiberen ifht. glassfiberen - har jeg lest (ikke prøvd selv).

Det høres nok riktig ut at det må vakumstøping til for at det skal bli bra med carbonfiber.

Ang hva som brenner best, så er vel det limet, siden det er plast, og glassmattene/fiberen er armeringen, som og blir brukt i feks branntepper. Men tar det først fyr i noe som er støpt i glassfiber, så brenner det fort og brutalt og gir en tykk svart røyk som jeg tipper er mer giftig enn en treplate som brenner litt.

Men nå blir det jo mye synsing og googling, men tror jeg ville brukt noe annet enn et hjemmelaget underlag av støpt glassfiber til et stormkjøkken for å være på den litt mer sikre siden. Isåfall må man vite hva man gjør, med tanke på design og produksjon samt hvordan brenneren blir montert osv.

Her er jo et fin eksempel på slukking av brann i en glassfiberbåt.. bare å senke hele dritten..
https://www.h-avis.no/nyheter/haugesund/baten-ble-senket-for-a-slokke-brannen/s/5-62-18637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.