Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur Dovrefjell: Snøheim til Lønset på 4 dager / haster litt


Vidar Brenden

Anbefalte innlegg

Par +/- 50 år, fjellvante, i normal i aktivitet, men ikke veltrente, planlegger følgende telttur fra Snøheim morgenen 2/9 til Lønset , ankomst Lønset morgenen 6/9 for å rekke første buss kl. 09:10 til Oppdal. Vi kan også leve med buss litt senere på dagen.

Snøheim - Reinheim - Åmotdalshytta - Dindalshytta - Lønset

Vi starter fra Snøheim på mandag morgen og må rekke buss relativt tidlig fra Lønset til Oppdal på fredag 6/9, slik at vi rekker tog fra Oppdal til Oslo samme dag.

Spørsmål vi har til de som kjenner området (svar bare på de spørsmålene du ønsker eller kom gjerne med andre relevante opplysninger ):

1. er dette en fin tur? Vanskelig spørsmål som best besvares med JA, siden vi ikke har tid til å finne alternativer :)

2. er dette en rute (ca. 50 km og virker som moderat antall høydemeter) som det er sannsynlig at normalt utrustede mennesker vil klare i løpet av 4 dager ? Dette er et litt mer matematisk spml og ønsker ærlige vurderinger av de som kjenner området og kan vurdere ruten (mye eller lite steinur, osv).

3.  hvordan finner vi bussholdeplassen på Lønset? En beskrivelse ville være til stor nytte!

4. Anbefaling av alternativ rute i samme område (4 dager).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Vidar Brenden skrev:

1. er dette en fin tur? Vanskelig spørsmål som best besvares med JA, siden vi ikke har tid til å finne alternativer :)

2. er dette en rute (ca. 50 km og virker som moderat antall høydemeter) som det er sannsynlig at normalt utrustede mennesker vil klare i løpet av 4 dager ? Dette er et litt mer matematisk spml og ønsker ærlige vurderinger av de som kjenner området og kan vurdere ruten (mye eller lite steinur, osv).

3.  hvordan finner vi bussholdeplassen på Lønset? En beskrivelse ville være til stor nytte!

4. Anbefaling av alternativ rute i samme område (4 dager).

Ja, det er en fin tur! Jeg gikk deler av ruta for kanskje 15 år siden.  Husker ikke noe spesielt om terrenget, om det var lettgått eller tungt.

Om fem mil på fire dager er mye, må dere nesten vurdere selv, ut fra hvilke erfaringer dere har og hvor langt og mye dere har gått med telt før.  Selv er jeg 53, er mye på telttur, men det er sjelden jeg går noe særlig mer enn en mil per dag med full oppakning, skyldes dels at jeg går en del utenom sti (som er tyngre enn på sti), og at jeg ikke har vett til eller lyst til å pakke lett (sekken er normalt på nærmere 25 kilo på fjelltur).

Dere bør tenke på alternative sluttsteder, i tilfelle det viser seg at ruta er for lang og tung for dere, om det blir dårlig vær, eller annet uforutsett.    Avslutning på Kongsvoll er en mulighet.

Endret av Luesveis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Luesveis said:

Ja, det er en fin tur! Jeg gikk deler av ruta for kanskje 15 år siden.  Husker ikke noe spesielt om terrenget, om det var lettgått eller tungt.

Om fem mil på fire dager er mye, må dere nesten vurdere selv, ut fra hvilke erfaringer dere har og hvor langt og mye dere har gått med telt før.  Selv er jeg 53, er mye på telttur, men det er sjelden jeg går noe særlig mer enn en mil per dag med full oppakning, skyldes dels at jeg går en del utenom sti (som er tyngre enn på sti), og at jeg ikke har vett til eller lyst til å pakke lett (sekken er normalt på nærmere 25 kilo på fjelltur).

Dere bør tenke på alternative sluttsteder, i tilfelle det viser seg at ruta er for lang og tung for dere, om det blir dårlig vær, eller annet uforutsett.    Avslutning på Kongsvoll er en mulighet.

Takk for innspill. Det føles mest riktig å forklare vekten på våre sekker med lyst og ikke så mye at vi er utstyrt med mer vett 😁, men vi regner at sekkene ikke kommer over 20 kg.

 I første omgang planlegger vi med avslutning i Lønset, men har  Kongsvoll som et alternativ dersom det skulle føles riktig underveis. Vertskapet på Snøheim har bekreftet i epost at broer fortsatt er ute og at ruta ellers er åpen for "normal" ferdsel, så nå er det bare opp til oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.