Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt.


Varnerius

Anbefalte innlegg

Dama likte veldig godt rød fargen på teltene, derfor Hilleberg. (Hun har ikke sett prisen da, enda) 😅

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Hvis Katium 3 er aktuelt:

035F0C55-B739-4D25-AFF9-D18B39CB3B26.thumb.jpeg.f3587031a83ea93ddf486a1e75cdca21.jpeg

17715B7C-8C23-45CA-8952-601502F0694A.jpeg.f9c9cc4686ce12d85c31555f99d1f54f.jpeg

 

Hvorfor ikke vurdere nye (2018 mod) fjellheimen pro camp? Lokalprodusert, billigere, høyere, større areal i innertelt (skrår ikke innover, stort fortelt, høy stang ved føttene og sterkere duk (den bruker samme duk som xtreme serien), samt betydelig billigere.

AFEC1FDB-8E2D-4FC7-AEC1-0F38E5553CC5.thumb.jpeg.125a6d00f5e6e26422f4522ff133a7f9.jpeg

0C8728DD-E4A5-44C6-A3EC-CFA2C2320893.jpeg.632024a253aa9ee23427085e6cd752fb.jpeg

Notert.

Den kan funke, litt snillere pris og. Kanskje "dumt" å kjøpe første teltet  til 10-12k

 

 

Og når det er snakk om at tunnel teltene tåler vind litt dårligere en kuppteltet , da er det helst vind fra sidene. Men hva er grensa for vinden før man begynner å merke det på innsiden: feks. teltet plassert riktig på kvelden, men i løpet av natten skifter vindretningen.  Lett bris/laber bris

Endret av Varnerius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, Varnerius skrev:

Dama likte veldig godt rød fargen på teltene, derfor Hilleberg. (Hun har ikke sett prisen da, enda) 😅

 

Når prisen tas opp så argumenter for sikkerheten ett rødt telt gir i forhold til ett grønt ;)
"Jeg vil jo at vi skal være trygge" !

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Varnerius skrev:

 

Og når det er snakk om at tunnel teltene tåler vind litt dårligere en kuppteltet , da er det helst vind fra sidene. Men hva er grensa for vinden før man begynner å merke det på innsiden: feks. teltet plassert riktig på kvelden, men i løpet av natten skifter vindretningen.  Lett bris/laber bris

 XXL har gode priser på Helsport ;) 

Hvis du kjøper ett Helsport Pro, hilleberg eller fjellreven telt, trenger du ikke å bekymre deg for vind eller skiftende vindretning, ferdig snakket ;) Hverken tunell eller kuppel.

Tunelltelt er overlegent å slå opp i sterk vind, det er enkelt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Varnerius skrev:

Takk til alle for hjelpen  !!

 

Etter runde med diskusjon med fruen, landa vi på Fjellheimen Pro 3 Camp.

Venter med kjøpet til våren og satsa på å besøke friluftsmesse. Hvem vet, kanskje det blir Kaitum3 :lol:  (vil oppdatere tråden når kjøper er unnagjort)  

Jeg synes du har kommet til en bra konklusjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, allesammen! Har en liten kommentar.

Jeg er nettopp kommet tilbake fra en minneverdig tur i vårt herlige Indre Troms! Jeg har gått

 i fjellet fra jeg var smågutt, og har nå passert 72, og har nettopp fått noe nytt å tenke på: Jeg går sommerstid nesten alltid uten telt, med en goretex bivybag, og supplerer med telt i de andre sesongene. Pga fysiske skrøpeligheter som jeg dessverre må tilskrive alder, går jeg sjelden med mer enn 12 kilo på ryggen. Gikk nå bl.a. med et Rondane superlight 3 camp telt.

Det var meldt regn og vind, men det har jeg vært ute i før. Skulle utforske fiskemuligheter, da en sønn hadde meldt interesse for en fisketur neste sommer. Hadde sett meg ut et lovende område inne ved svenskegrensen, ca 8 timers marsj fra parkeringsplass. Slo leir akkurat i det regnet startet, fikk rettet teltet nøyaktig i forhold til vindretning. Valgte teltplass med omhu, i et søkk, akkurat rette forhold mellom stein/ mose/ grus/ jord som skulle gi godt pluggfeste. Banket ned mine titaniumplugger med stein, og mente de satt godt. La meg til å sove, ville prøve fisken i de mange småvannene når jeg våknet.

Våknet midt på natten av en kalddusj i fjeset! Vinden hadde snudd 180 grader, hadde revet opp pluggene i forteltet, og kulingen og snødrevet sto rett gjennom myggnettet i innerteltet. Det avstedkom rask påkledning og påfølgende 180 graders vending av teltet i stummende mørke, med ekstra sikring av pluggene med steiner. Det ble relativt udramatisk, takket være at jeg hadde tatt med og brukt min goretex bivybag inne i teltet, slik at soveposen fortsatt var tørr.

Det reiser  imidlertid et spørsmål: Hadde det samme skjedd hvis jeg hadde et kuppeltelt? Har gode erfaringer med mitt Helsporttelt, og har brukt det i vekslende føre. Pluggfestet er det imidlertid svært vanskelig å vurdere. Tror kanskje et kuppeltelt ville taklet disse forholdene bedre ? Eller kanskje ikke? da et tilsvarende kuppeltelt ville være høyere og ha større vindfang?

Mottar med glede kommentarer, da bytte av telt/type vurderes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun én gang opplevd at pluggene har løsnet, men det var min egen skyld. Vet ikke om pluggene på SL er veldig små og tynne, som muliggjør dette?Jeg liker plugger med godt feste, slik at hempene/pluggfestene på duken ikke løsner fra pluggen når været er utfordrende.

Jeg tror svaret ligger i pluggene og feste av disse. Bytt plugger. Tunnel har lite vindfang i endene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Naturehike Mongar 2. Det er mye telt for pengene (se mer om det her

 Jeg har sovet i det to ganger. En av de var i spektakulær kuling. mitt telt stod fjellstøtt gjennom det hele. Men det må legges til at det gjorde også den ene turkompisen med helsport ringstind. Han med exped telt, not so much :D

Jeg tror det var pluggene sin feil - ikke teltet. Ta med deg ulike. Jeg har alltid med V-plugger i titan og gjeterstokker i aluminium. De to typene er min favoritt. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Trond Monkvik skrev:

Hei, allesammen! Har en liten kommentar.

Jeg er nettopp kommet tilbake fra en minneverdig tur i vårt herlige Indre Troms! Jeg har gått

 i fjellet fra jeg var smågutt, og har nå passert 72, og har nettopp fått noe nytt å tenke på: Jeg går sommerstid nesten alltid uten telt, med en goretex bivybag, og supplerer med telt i de andre sesongene. Pga fysiske skrøpeligheter som jeg dessverre må tilskrive alder, går jeg sjelden med mer enn 12 kilo på ryggen. Gikk nå bl.a. med et Rondane superlight 3 camp telt.

Det var meldt regn og vind, men det har jeg vært ute i før. Skulle utforske fiskemuligheter, da en sønn hadde meldt interesse for en fisketur neste sommer. Hadde sett meg ut et lovende område inne ved svenskegrensen, ca 8 timers marsj fra parkeringsplass. Slo leir akkurat i det regnet startet, fikk rettet teltet nøyaktig i forhold til vindretning. Valgte teltplass med omhu, i et søkk, akkurat rette forhold mellom stein/ mose/ grus/ jord som skulle gi godt pluggfeste. Banket ned mine titaniumplugger med stein, og mente de satt godt. La meg til å sove, ville prøve fisken i de mange småvannene når jeg våknet.

Våknet midt på natten av en kalddusj i fjeset! Vinden hadde snudd 180 grader, hadde revet opp pluggene i forteltet, og kulingen og snødrevet sto rett gjennom myggnettet i innerteltet. Det avstedkom rask påkledning og påfølgende 180 graders vending av teltet i stummende mørke, med ekstra sikring av pluggene med steiner. Det ble relativt udramatisk, takket være at jeg hadde tatt med og brukt min goretex bivybag inne i teltet, slik at soveposen fortsatt var tørr.

Det reiser  imidlertid et spørsmål: Hadde det samme skjedd hvis jeg hadde et kuppeltelt? Har gode erfaringer med mitt Helsporttelt, og har brukt det i vekslende føre. Pluggfestet er det imidlertid svært vanskelig å vurdere. Tror kanskje et kuppeltelt ville taklet disse forholdene bedre ? Eller kanskje ikke? da et tilsvarende kuppeltelt ville være høyere og ha større vindfang?

Mottar med glede kommentarer, da bytte av telt/type vurderes.

 

 

Hva slags form har titanpluggene? Er vel en vesentlig faktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er runde, ca 4-5 mm i diameter, 16 cm lange. Har ikke brukt de som fulgte med teltet, da jeg syntes de var for svake. Jeg vurderte pluggfestet som godt, og de måtte bankes ned med stein. Det var heller ikke lett å bevege seg utenfor, og tungt å hindre teltet fra å blåse vekk, selv med sovepose mm inni. (sekken lå i forteltet). Etter at jeg hadde snudd teltet, var det ingen problemer, så jeg er ganske sikker på at vindfanget i teltet var en vesentlig del av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Trond Monkvik skrev:

Gikk nå bl.a. med et Rondane superlight 3 camp telt.

Mottar med glede kommentarer, da bytte av telt/type vurderes.

Rondane Superlight 3 er svært lavt i den ene enden, så det er nok noe av forklaringen at det står bra med vinden fra denne enden. Andre enden virker ikke så høy, men bratt - mulig det er en dårlig konstruksjon! Jeg har hatt tunneltelt og kuppeltelt med mye større vindfang uten at det har ført til noe problem. Har hatt kraftig konstant vind og kraftige kast uten problemer. 

Jeg har sverget til v-pluggene som avbildet i mitt tidligere innlegg. Runde plugger som ikke er banket langt nok ned kan vri seg i marka og dermed slipper pluggløkka/feste i duken. Lenge siden jeg brukte runde plugger som det du har, men jeg mener å huske at det var derfor jeg gikk bort fra dem.

rondane_superlight_30331_1.jpg

Endret av Fotogubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange faktorer som kan spille inn her, og gjerne summen av flere som gjør at pluggene løsner:

- Vind (vindfang i telt): Endring av vindretning, kraftig vind, vindkast. Endrer på hvordan drag/kraft fra telr virker på pluggen. (får jobbet på ulike måter med pluggen)

- Barduner: Helsport SL telt har relativt korte barduner, ihvertfall det teltet jeg hadde. Dette gir en del drag vertikalt i tillegg til horisontalt ift teltpluggen.

- Teltplugger: Runde plugger med 4-5 mm diameter har mindre overlate enn V, Y eller X plugger og mindre motstand/hold mot på horisontal kraft nede i bakken.

- Bardunfeste på teltplugger: På noen hopper barduner lett av om vinden jobber såpass med teltet at barduner i gitte tilfeller blir slakk mellom telt og teltplugg. På andre plugger henger den bedre. (Evt legg en dobbel løkke rundt pluggen.)

- Mark/Grunn: Du skriver steinholdig grunn som du måtte banke pluggene ned i. Da er det fort gjort at du gjør grunnen mindre fast rundt pluggene ved å forskyve/løsne nok småsteiner osv. Og klarer du det så klarer kraftig vinden å jobbe videre med grunnen rundt pluggene via varierende kraftdrag i pluggene at de kanskje dras opp.

Hvilke faktorer som var avgjørende i ditt tilfelle blir jo bare spekulasjoner av oss andre som ikke var midt i situasjonen. 🙂

Du er inne på tunell vs kuppel. Ekte kuppeltelt har den fordelen at det går en stang ut i hvert hjørne av teltduken som holder duken nede og på plass. Andre telt vil alltid ha en del duk som et avhengig av plugger/barduner for å holdes på plass. (Minuset med kuppel er at om vinden tar det så blåser det bortover som en paraply, mens tunell faller sammen som en vaskefille og ikke har like mye vindfang når de kollapser.)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Terka said:

Minuset med kuppel er at om vinden tar det så blåser det bortover som en paraply,

Det kan jeg bekrefte, ja :-)
Jeg skulle ta ned kuppelteltet i litt vind, og gjorde tabben med å ta opp alle pluggene først. Et vindkast løftet det opp og sendte det av gårde, som en paraply, ja, i god fart. Dette var 20 meter fra havet, men heldigvis var det ikke fralandsvind. Teltet hadde god fart, men jeg har løpt 60-meteren på 7,6 i skoletida, så jeg var raskere. Men det er helt klart et voldsomt vindfang i et oppslått kuppeltelt!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Trond Monkvik skrev:

Det reiser  imidlertid et spørsmål: Hadde det samme skjedd hvis jeg hadde et kuppeltelt? Har gode erfaringer med mitt Helsporttelt, og har brukt det i vekslende føre. Pluggfestet er det imidlertid svært vanskelig å vurdere. Tror kanskje et kuppeltelt ville taklet disse forholdene bedre ? Eller kanskje ikke? da et tilsvarende kuppeltelt ville være høyere og ha større vindfang?

Mottar med glede kommentarer, da bytte av telt/type vurderes.

Nøyaktig det samme ville nok ikke skjedd men kuppeltelt er også avhengige av feste for å tåle vind. Bardunér alt, alltid 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 20.49, Trond Monkvik skrev:

Hei, allesammen! Har en liten kommentar.

Jeg er nettopp kommet tilbake fra en minneverdig tur i vårt herlige Indre Troms! Jeg har gått

 i fjellet fra jeg var smågutt, og har nå passert 72, og har nettopp fått noe nytt å tenke på: Jeg går sommerstid nesten alltid uten telt, med en goretex bivybag, og supplerer med telt i de andre sesongene. Pga fysiske skrøpeligheter som jeg dessverre må tilskrive alder, går jeg sjelden med mer enn 12 kilo på ryggen. Gikk nå bl.a. med et Rondane superlight 3 camp telt.

Det var meldt regn og vind, men det har jeg vært ute i før. Skulle utforske fiskemuligheter, da en sønn hadde meldt interesse for en fisketur neste sommer. Hadde sett meg ut et lovende område inne ved svenskegrensen, ca 8 timers marsj fra parkeringsplass. Slo leir akkurat i det regnet startet, fikk rettet teltet nøyaktig i forhold til vindretning. Valgte teltplass med omhu, i et søkk, akkurat rette forhold mellom stein/ mose/ grus/ jord som skulle gi godt pluggfeste. Banket ned mine titaniumplugger med stein, og mente de satt godt. La meg til å sove, ville prøve fisken i de mange småvannene når jeg våknet.

Våknet midt på natten av en kalddusj i fjeset! Vinden hadde snudd 180 grader, hadde revet opp pluggene i forteltet, og kulingen og snødrevet sto rett gjennom myggnettet i innerteltet. Det avstedkom rask påkledning og påfølgende 180 graders vending av teltet i stummende mørke, med ekstra sikring av pluggene med steiner. Det ble relativt udramatisk, takket være at jeg hadde tatt med og brukt min goretex bivybag inne i teltet, slik at soveposen fortsatt var tørr.

Det reiser  imidlertid et spørsmål: Hadde det samme skjedd hvis jeg hadde et kuppeltelt? Har gode erfaringer med mitt Helsporttelt, og har brukt det i vekslende føre. Pluggfestet er det imidlertid svært vanskelig å vurdere. Tror kanskje et kuppeltelt ville taklet disse forholdene bedre ? Eller kanskje ikke? da et tilsvarende kuppeltelt ville være høyere og ha større vindfang?

Mottar med glede kommentarer, da bytte av telt/type vurderes.

 

 

Mi erfaring er at om ein har dårleg dårleg feste for plugg er det hipp som happ, kanskje verre med kuppeltelt? Eit tunneltelt kan nokså raskt leggast i bakken i eit knipe tak (om det ikkje er heilt Texas). Eit kuppeltelt? Kan vel fort få litt Mary Poppins-feel. 

Eg og venninne mista eit kuppeltelt pga ei heilt vanvittig snøomvandling på få timar, kunne like godt plugga i ei kasse isoporkuler.

Skal seiast at dei to næraste målestasjonane målte middelvind på hhv 29,4 og 22,2, og 35,2 og 29,4 i kasta (fekk data frå Klimavakten på met. inst.) og med dreiande vind fekk me og noko komprimert vind frå ei slukt. 

Eg tenker at det er hipp som happ om ein har dårleg feste, og også hipp som happ om ein har gode høver til å bardunere, ekstra tau over telt osv. Kuppeltelt bråkar ofte mindre, er igrunn den einaste føremunen eg kan komme på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Varnerius skrev (På 14.10.2019 den 17.11):

Da ble det Spitsbergen Pro 3 Camp . Litt tyngre enn ønsked men til mye lavere pris.

Teltet er god, stor og romslig, men pakker vel mye og litt i tyngste. Jakten på ny telt forseterter.

Vi telter ikke i vinter så 4-sesongs telt blir "unødvendig". 
Vekt og pakkestørrelse som produsentene oppgir, hvor troverdig er dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.