Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt.


Varnerius

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er par i 30år som liker å gå tur på fjell.Og vi har fått lyst på litt lenge turer, med overnatting, ikke bare rett opp og ned. 

Men klarer ikke bestemme for hvilken telt vi skal gå for. Prøvd å gjøre litt reasech og kom fram til Hilleberg Allak 3 eller Hilleberg Kaitum 3 kan bli bra valg.(Har også sett på MSR Mutha Hubba NX 3 og Helsport Reinsfjell, Helsport Fjellheimen Pro 3 Camp)  Det ene er kuppeltelt,den andre er tunnel. 

Eller noe annet...  Ønsker å høre deres erfarne mening eller noe anbefaling/forslag. 

Litt om oss: par i 30åra, begge er høge (192 og 175) men nokså magre. Vi bor på Sunnmøre så de fleste turer blir her i området. Har ingen erfaring fra villmarksliv, men er sultne på det. 

Turene blir på våren/sommer/høst. 

Budsjett: sunn fornuft ellers ca 15k  telt+2stk soveposer og anna . Personlig foretrekker jeg kvalitet istedet kvantitet.  Alle svar/forslag/mening er hjertelig velkommen!   😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen :) 

Her kommer du til å få ulike svar - men her er noen generelle kriterier du kan bruke til å se mer på de ulike alternativene:

- vekt: hvor tungt er dere villige til å bære?

- kuppel vs tunnel: hva er viktigst av takhøyde/romfølelse versus størrelse på fortelt hvor du kan lagre bagasje? Hvor viktig er det for dere å ha hver deres inngang?

- hvor dårlig vær kommer dere til å være ute i (hvor mye regn og vind bør teltet tåle)? Noen velger å heller utsette turen om været blir dårlig, andre går ut åkke som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kona og jeg bruker Allak 2 og er aldeles storfonøyde.

Men, Allak 2 har 225cm lengde og det synes jeg går akkurat for meg på 180cm (skulle gjerne hatt noen cm til til tider)

Da tenker jeg at Allak 3 på 230cm blir snaut for en på 192cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, varmtvann skrev:

Hei og velkommen :) 

Her kommer du til å få ulike svar - men her er noen generelle kriterier du kan bruke til å se mer på de ulike alternativene:

- vekt: hvor tungt er dere villige til å bære?

- kuppel vs tunnel: hva er viktigst av takhøyde/romfølelse versus størrelse på fortelt hvor du kan lagre bagasje? Hvor viktig er det for dere å ha hver deres inngang?

- hvor dårlig vær kommer dere til å være ute i (hvor mye regn og vind bør teltet tåle)? Noen velger å heller utsette turen om været blir dårlig, andre går ut åkke som...

-vekt: ca 3.5kg

Tenker det er greit med 2 innganger. Når det kommer til romfølelse og takhøyde, så er det vanskelig å si uten å ha prøvd...

Satsa på god vær, men veit nå aldri. En del vind burde det tåle (frisk bris/liten kuling). Vant til dårlig vær (jobber som forskalingssnekker) men hvis det blir skikkelig dritt vær, blir det ikke noe tur. 

Det som bekymrer meg mest er om jeg får plass på langs uten å touche telt.          

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Allak 2 og er knallfornøyd, spesielt med de store dørene.  Men liggelengden er akkurat nok for meg på 185.  Det var en tråd  tidligere i år om bl.a liggelengde på Allak 3, og konklusjonen er at liggelengden er langt mindre enn det ser ut til.  Jeg tror Allak 3 blir for kort for en på 192.

Kaitum 3 har liggelengde på 220, som skal være reelt, siden veggene (dørene) i hode- og fotenden er vertikale.   Kaitum 3 er er flott telt,  og et godt valg, mener jeg.   De andre teltene du lister opp kjenner jeg ikke.

 

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppel vs tunnel:

Jeg synes kuppeltelt med 2 innganger er å foretrekke om været er greit.

Ved masse regn er tunneltelt med stort fortelt å foretrekke, også på vinteren om du skal lage kuldegrop. Det er veldig greit å ha en grovgarderobe og god plass til matlaging i sånt vær. Slipper du unna det værste regnet og vinden synes jeg kuppeltelt er mer åpent og luftig.

Er du avhengig av å sitte mye oppreist er det en fordel med god takthøyde og stort telt (tunelltelt må noen ganger være litt større enn kuppel for å få samme sittekomfort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 3-4cm kortere og lever fint i Allak 2. Bruker det mest alene med hund og ligger da ofte diagonalt for å ha masse plass. Må du ligge rett kan du legge ei jakke e.l. rundt nedre enden av soveposen for å sikre mot evt. kondens ved kontakt med duken. (Det må man nesten i alle telt når man er så lang, så sant man ikke kjører telt med fortelt mellom inner og ytterduk, som f.eks. Kaitum eller Keron). Dette er ikke noe problem. Skulle jeg kjøpt nytt telt til 2 voksne hadde jeg gått for Allak 3. Mer komfort og veldig lite ekstra vekt delt på 2. Nydelige telt. Herlig med utsikten ved å åpne hele sida, deilig å lage mat "sidelengs" istedenfor å ligge på magen, kanon lufting, kuppel er knall i vær og vind. Og konstruksjonen, (med å kneppe teltet fast i bøylene gradvis fra det ligger flatt), er jo fabelaktig i vind. Problemet er jo da at mesteparten av budsjettet ryker... Men kjøp heller dyrt telt og resten billigbillig, så har du i alle fall EN artikkel du slipper å kjøpe igjen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er flere ting å reflektere over. Liggelengde, sittehøyde forskjellige steder innertelt/yttertelt (bruksareal), areal for lagring og matlaging i yttertelt, grunnflate på teltet (plasseringvennlig i terrenget) ++

Siden Hilleberg er nevnt, om man ser på Red Label:

Allak 2: 3.3 kg - grunnflate: 4,5 kvm +, fortelt: 2x 0,8 kvm 

Katium 2: 3.1 kg - grunnflate 5,3 kvm +, fortelt 2x 1,2 kvm (mer plass i disse enn i de på Allak)

allak2-2D-EN-sm.jpg.05a8560de0b31549c37e2e0967265b87.jpg

kaitum2-2D-EN-sm.jpg.ac5ab6e124379dc9a8d4ac0d223e4ca7.jpg

 

Black Label:

Staika: 4.0 kg - grunnflate: 5,0 kvm +, fortelt: 2x 0,9 kvm 

Nammatj 2 GT 2: 3.7 kg - grunnflate 5,2 kvm +, fortelt 1x 2,4 kvm (Veldig brukervennlig areal.)

staika-2D-EN-sm.jpg.dab98071a84405604dd5bc38a3b692a5.jpg

nammatj2GT-2D-EN-sm.jpg.6f75b0b6b096d291ba571d1c8b38da99.jpg

 

Med en høyde på 192 cm på brukeren ville jeg nok gått for Katium pga liggelengde og rette vegger på innerteltet. Alternativt Katium 3 med 5 cm mer høyde (og 300g økt vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du havner på Kaitum er det en ting å ofre en liten tanke. De har ikke myggnett i ventiler i yttertelt. Sikkert mulig å få montert. Min vurdering ville blitt. Kaitum hvis du går for versjon "uten GT" /stort fortelt. Her blir fortelt kanskje ikke brukt til så mye mer enn oppbevaring og litt kokkelering av og til. Ønsker du GT ville jeg gått inn myggnett i ventiler eller vurdert Keron som har dette. Har selv Keron 3 GT bruker stort fortelt på samme måte som en tarp... Her kan man krype inn for beskyttelse ved f.eks. bygevær uten at man må av med alt vått for en pause i teltet. Med Keron får dere ca 400g mer å bære hver, men dere får et super-robust telt som vil holde... Enda flere 10-år enn en Kaitum😂 Mitt har totalt stått i drøye 300 døgn i all slags vær og har ikke byttet en komponent. (Kun røket en bardun på stein, lappet et par hull i duk, som sikkert er selvforskyldt. Og ltt seam sealer har det fått... Fordi jeg har vært dårlig til å slakke barduner i sola). Ser forøvrig en Allak 3 til 9500,- på Finn nå. Det er ikke ille. Allak 2 til 7500,- også... Ingen Kaitum eller Keron, men de er jo ofte der. Ikke kjøp Nammatj du som er så lang, det vil du bare komme til å bytte. Subbe duk i kuppel er ok fordi det er så mange andre fordeler, men ikke i tunnel. Mener nå jeg😊 Løp og kjøp... Et eller annet💸💸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Varnerius skrev:

Ifølge videon så skal det gå med Allak2, eller med Staika-som er litt større og tyngre.

Målte Kaitum 3 i stuen og den var stor. Om vi klarer å finne plass til den.

Synes det øyeblikket når fyren på to meter sier han kan sitte "helt greit" oppreist i en Akto er det beste i hele videoen.

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ArveS skrev:

Synes det øyeblikket når fyren på to meter sier han kan sitte "helt greit" oppreist i en Akto er det beste i hele videoen.

Haha. Enig. Jeg måler omtrent 1,88 og subber borti duken helt fra liggende og opp til sittende. Sitter jeg så musestille i midten må jeg krumme ryggen kun litt for å ikke sitte faststemplet😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode innspill!!

 

 

Teltet blir brukt mest i god været/litt-middels vind. På fjellet 500+ moh. Og blir ikke brukt på vinteren.

Litt skeptisk å finne grei teltplass til keron/kaitum. (Ingen erfaring med det altså)

Er det noen som veit om teltetene står utstilt noen plass? Ville vere artig å prøvd å krype inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Mutha Hubba NX 3 telt. Elsker det teltet, masse plass på innsiden med lommer i alle hjørner og så er det så lett å sette opp og pakke at et barn kan gjøre det. Ypperlig ventilasjon også.

Ulemper er at innerteltet må settes opp før ytterteltet. Hvis det regner må du være steike rask med å sette opp ellers blir det vått inne i teltet. Men, ikke hatt et problem med det da vi alltid har satt opp teltet før regner faller.
Det er ikke så stor plass i forteltene heller. Her er det plass til en dagssekk på ene siden og to par sko på andre siden.

Vi har sittet 4 stk i teltet og spilt uno. Ikke super behagelig, men det gikk !

Endret av Pinealforest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Varnerius skrev:

Takk for alle gode innspill!!

 

 

Teltet blir brukt mest i god været/litt-middels vind. På fjellet 500+ moh. Og blir ikke brukt på vinteren.

Litt skeptisk å finne grei teltplass til keron/kaitum. (Ingen erfaring med det altså)

Er det noen som veit om teltetene står utstilt noen plass? Ville vere artig å prøvd å krype inn i. 

Absolutt begrunnet skepsis. Mye enklere å finne plass til kuppel. Og når det er reist kan du inn og prøve ligge og deretter lett justere plassering. Mye mer bøl å justere plassering for tunnel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Varnerius skrev:

Litt skeptisk å finne grei teltplass til keron/kaitum. (Ingen erfaring med det altså)

Eg tenker at allt er relativt. Noe ganger gjør terrenget det enklere å få plassert et lengre og smalere telt, andre ganger er et kortere og bredere telt enklere å få plassert.

image.png.558fa52628953d1efcd9418fa01895c7.png

 

Edit: Og selv om vi vender Allak 2 90grader så får vi samme relasjon ift Katium 2:

image.png.a6c6c38fb538c922c91173ab82c05712.png

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste telt i den klassen er svært bra. Svært bra er ikke perfekt! Alle telt har et eller annet man ikke liker eller kan finne på å irritere seg over. Noen kjøper da et nytt telt mens andre lærer seg å leve med svakheten og tilpasser sitt teltliv til teltet. Prøv forskjellige typer er mitt råd. Kuppel, tunnel, lett eller tungt. Med lite fortelt med stor fortelt etc etc. Jeg har 12 telt og er fortsatt ikke helt i mål. 

Tore

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Katium 3 er aktuelt:

035F0C55-B739-4D25-AFF9-D18B39CB3B26.thumb.jpeg.f3587031a83ea93ddf486a1e75cdca21.jpeg

17715B7C-8C23-45CA-8952-601502F0694A.jpeg.f9c9cc4686ce12d85c31555f99d1f54f.jpeg

 

Hvorfor ikke vurdere nye (2018 mod) fjellheimen pro camp? Lokalprodusert, billigere, høyere, større areal i innertelt (skrår ikke innover, stort fortelt, høy stang ved føttene og sterkere duk (den bruker samme duk som xtreme serien), samt betydelig billigere.

AFEC1FDB-8E2D-4FC7-AEC1-0F38E5553CC5.thumb.jpeg.125a6d00f5e6e26422f4522ff133a7f9.jpeg

0C8728DD-E4A5-44C6-A3EC-CFA2C2320893.jpeg.632024a253aa9ee23427085e6cd752fb.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, torese skrev:

De fleste telt i den klassen er svært bra. Svært bra er ikke perfekt! Alle telt har et eller annet man ikke liker eller kan finne på å irritere seg over. Noen kjøper da et nytt telt mens andre lærer seg å leve med svakheten og tilpasser sitt teltliv til teltet. Prøv forskjellige typer er mitt råd. Kuppel, tunnel, lett eller tungt. Med lite fortelt med stor fortelt etc etc. Jeg har 12 telt og er fortsatt ikke helt i mål. 

Tore

Haha. Nydelig 😂 Saks, nål og tråd da så må du vel kunne lage ett som er helt perfekt av de? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.