Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør man om man ikke får slått av gassbrenner en?


Susi

Anbefalte innlegg

Hei! 

På tur i sommer kom jeg ovenfor en situasjon hvor jeg fikk litt tanker rundt dette med brenner. 

Hadde ikke brukt gassbrenner før, og var sammen med en venn som hadde gjort det en del ganger, og han hadde med sin.

Det var en slik en som man bare skrur rett på toppen av gassboksen. Det som skjedde var at han klarte å vri den ventilen for mye så det ble VELDIG høy flamme, og det ble så varmt at han klarte ikke nå ventilen for å skru ned igjen. 

Det endte med at han sparket boksen uti vannet, fordi han var redd det kom til å eksplodere siden den ble så varm. 

Kunne det eksplodert? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva gjør man om man ikke får slått den av i for eksempel fjellet eller i skogen, hvor man ikke har mulighet til å slukke den med et lite vann? 

Vil gjerne bli litt klokere på dette :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, Susi skrev:

Hei! 

På tur i sommer kom jeg ovenfor en situasjon hvor jeg fikk litt tanker rundt dette med brenner. 

Hadde ikke brukt gassbrenner før, og var sammen med en venn som hadde gjort det en del ganger, og han hadde med sin.

Det var en slik en som man bare skrur rett på toppen av gassboksen. Det som skjedde var at han klarte å vri den ventilen for mye så det ble VELDIG høy flamme, og det ble så varmt at han klarte ikke nå ventilen for å skru ned igjen. 

Det endte med at han sparket boksen uti vannet, fordi han var redd det kom til å eksplodere siden den ble så varm. 

Kunne det eksplodert? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva gjør man om man ikke får slått den av i for eksempel fjellet eller i skogen, hvor man ikke har mulighet til å slukke den med et lite vann? 

Vil gjerne bli litt klokere på dette :-)

Jeg har gått noen brannvernlederkurs på Storebrand sitt brannsenter i Hobøl :)
Der var propan/gass endel av pensum.
Om gass kommer ut av boks og brenner med høy flamme og man ikke kommer til den så la den brenne ut.
Gassboksen blir faktisk iskald selv om det brenner fra brennerhodet.
Er først når man hører ett høyt "klikk" at man bør holde avstand. Da har gassen utvidet seg pga varmen.
Om du ser på en vanlig gassboks for til fritidsbruk så er den buet oppover (bunnen av boksen) Dette er for at varm gass skal få mulighet til å ekspandere uten at boksen eksploderer. da buler boksen nedover. Derfor denne konstruksjon.
Så lenge gassen kommer seg ut av boksen så er det ingen fare :)
Vanlige 5 eller 10kgs som man bruker til f.eks gassgrill er ennå tryggere. På de kan man faktisk
slå av ventilen på toppen og tenne på og gå rundt med gassflaska. Noe brannmenn på brannsenteret hadde det gøy med på kursene vi var på. Trykket i boksen gjør at gassen vil ut i friluft. Når boksen mister såpass med trykk at flammen blir lavere så er det ikke nok gass igjen i boksen til at den kan eksplodere.

Endret av tubbs
  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du kanskje har lært noe av denne opplevelsen. :) 

Litt det samme som når du skal ut og kjøre bil; Tråkker du gassen i bunn og lar den forbli der så er det mer eller mindre dømt til å gå galt, og litt problematisk å "rydde opp etterpå". Dette forsøker du å unngå. => Vær litt forsiktig når man når man åpner ventilen og tenner på, og når man skal justere opp/slå av så gjør det  forsiktig/"følsomt" og stopp når du møter litt motstand på ventilen.

Andre problemstillinger som kan oppstå er at for tett og nær skjerming rundt brenneren gjør at ventilen blir for varm til å ta på og få justert ned. (fjern da skjerming rundt/dekk hånden med noe isolerende.  Skulle det oppstå feil på brenneren som gjør at du ikke får justert ned, så er det som @tubbs skriver. Flytt brenneren til et sted der det ikke er noe over eller ved siden som som kan ta fyr og la boksen tømmes for gass. (Varmen går i hovedsak opp, gassboksen blir kald når trykket reduseres og kan tas i.)

 

Har selv aldri opplevd problemer med gass / gassbrenner, bortsett fra når jeg var litt for ivrig med å få flytende gass ut til en brenner som håndterer dette i tillegg til gass i gassform. Da ble det litt sånn der i et par sekunder => :frantics:

Spørsmål ut fra litt nysjerrighet: Var det høy og gul "bålflamme", eller blåaktig "gassgrill" flamme? 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes lurt ut @TomWithoutVom

Tusen takk @tubbs og @Terka for flotte og utfyllende svar! Da ble i hvertfall jeg litt klokere, og ikke minst tryggere. Og ja, jeg har nok lært av denne episoden for å si det slik. 

Hva slags flamme det var husker jeg rett og slett ikke. Kobla litt ut i panikk tror jeg, hehe 😛

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan alltid komme ut for en situasjon man ikke er forberedt på, og argumentene med kjøling av boksen ved trykkfall holder mål. 
Jeg har litt vondt for å forstå hvordan feilen kunne oppstå, men hvis vi tenker oss at spindelen ble skrudd helt ut, og gassen stømmet fritt ut derfra så vil man kunne få litt av et bål, og da var løsningen som intuitivt ble valgt helt grei, såfort flammen slikket kunne man skru av brenneren og redde resten av gassen, det kunne være greit å ha for resten av turen hvis man fikk orden på en brenner.  Hadde dette skjedd inni et telt kunne det blitt katastrofe.

Kunnskap og erfaring er god bakgrunn for de fleste refleks-handlinger, og ender oftest bra.  Så må vi huske på at man må ikke gå rundt å frykte alt som kan gå galt, du kan jo foreksempel få en meteoritt i hode, sjansen er mikroskopisk og det hjelper uansett ikke å være redd for det.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.