Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur Hardangervidda 2020 - Kolvetjønnan


Mortenha69

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Mitt første innlegg her i fjellforum. Må si at det er et fantastisk forum for turfolk! Har lest en haug med innlegg som gir meg mange ideer.

Sitter her og planlegger en tur over Hardangervidda fra Haugastøl til Rjukan neste år. Vi tenker å ta båten fra Halne over Halnefjorden til Skaupa. Derifra gå mot Raudhelleren. På veien mot Mogen tenker vi å campe 3-4 netter. Og lurer på fiskemuligheter. 

Fra Skaupa (første stopp båt Halnefjorden, hvis jeg ikke tar feil?) Går turstien mot Raudhelleren  og ser et område som heter Kolvetjønnan. Mange småvann i området som ser lett tilgjengelige ut. Litt myr her og der, men ikke utenfor komfortsonen :).

Så spørsmålet er: Er dette et område med matfisk? Eller bør vi fortsette forbi Raudelleren mot vanna som ligger lenger sør?

En ydmyk finnmarking ber om råd :)

Morten

Kolvetjønnan.jpg

Endret av Mortenha69
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne gitt deg noe hint om hva som var, men der har jeg aldri vært, så da har jeg lite info å komme med. Men det er samtidig noe av det dom er gøy med å gå i områder en ikke har vært. En vet aldri kvaliteten på fisken der en skal fiske. Matfisk er det stort sett alltid så lenge vannet inneholder fisk. Noen ganger er de på 250g andre ganger over kiloen. Men det er litt av sjarmen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På østvidda er det meste av brukandes vann private og det er ikke lov å fiske for deg&meg. Bare i rennende vann for det meste, men der har du heller ikke lov å fiske om høsten . For da kan du nemlig få fisk der når gytetiden begynner . For fiske på østvidda er det det 11.bud som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, setter pris på det.

Dette er jeg ikke vant til, naiv nok som jeg er. Private fiskevann, javel. Jeg må nesten flire litt.

Vel, jeg kommer med flere forslag senere, må bare tenke meg om litt først :)

Igjen, et genialt forum for oss som liker friluftsliv :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har vært i området og tatt båten inn på helgetur tidligere. Har da fisket i elvene som er tillatt samt Skaupsjøtjønnan. Fikk noe flott fisk, men ikke i slik størrelse og mengde at det frister å ta turen tilbake. Kom den gang i prat med noen på vei tilbake til Halnebåten som hadde fisket i området du spør om (vet ikke om de hadde lov eller ikke). Var snakk om at de hadde fått fisk på ca 1 kg.

Mortenha69 skrev (På 7.9.2019 den 15.53):

Takk for svar, setter pris på det.

Dette er jeg ikke vant til, naiv nok som jeg er. Private fiskevann, javel. Jeg må nesten flire litt.

Vel, jeg kommer med flere forslag senere, må bare tenke meg om litt først :)

Igjen, et genialt forum for oss som liker friluftsliv :)

 

Forslag til alternativ tur med telt (regner med dere er avhengig av kollektivtransport til og fra):

Buss og/eller tog til Dyranut. Fra Dyranut så gå "Viddabussen" inn til Tinnhølen (mulig det står Tinnhylen i kartet). Usikker på om Viddabussen er i regi av Dyranut hytta eller ikke, men de vet nok mer om den. Vær også oppmerksom på dato for åpning av tinnhølen veien og nær viddabussen går. Deretter kan du gå til Sandhaug [1] Fra Sandhaug kan du følge sti til Hansbu (som ligger ved Krokavatnet - flere Hansbu på vidda) også følge Kvennavassdraget til Mogen - her står du fritt til å svinge innom de fleste vann (utenom noen helt nær Mogen) som jeg så i farten på fiskekortene. Men dobbelsjekk for sikkerhetsskyld på inatur.no: https://www.inatur.no/fiske/53303d10e4b0a31a149ae70a/hardangervidda-sams-fiskekortordning


Eller [2] fra Sandhaug så kan du følge merka dnt sti i retning Mogen også på et tidspunkt svinge av stien og følge vassdrag til Mogen. Ser også i kartet at der er stiplet inn sti Fjellsjåen, men jeg har ikke gått de 2 alternativene jeg har skissert her selv, mye av de turene går også utenom merka sti. Så du får måle opp litt dagsetapper, kjenne på egen form og evt hvor tung sekken blir. Men utifra mitt perspektiv så er det en fin 3-4 netters fisketur og dersom det blir veldig surt vær når du er der. Så går det an å ta turen til nærmeste dnt hytte og deretter følge dnt sti ut fra fjellet. Ville også lagt turen til tidligst slutten av juli eller august mtp snøsmelting. Det snakkes også om mye snø i fjellet i år. Men det går an å ta en prat med bestyrer på Sandhaug eller følge med på diverse kartjenester som feks senorge.no (se under snøskred --> Snødybde).

Turen fra Tinnhølen til Sandhaug er rett i overkant av 1 mil om jeg husker rett. Autostrada hele veien. Så denne etappen går veldig lett. Jeg har fiska i Nordmannslågen ved Sandhaug med garn tidligere. Generelt flott fisk her, men veldig stort vann så ikke så idyllisk med stangfiske etter min mening. Hvis du søker på "Kvennavassdraget" her på forumet så finner du flere turrapporter der folk har padla dette vassdraget og beskrevet fiske på denne turen. Fant ellers disse turbeskrivelsene på ut.no som er i "nærområdet":

https://ut.no/turforslag/114559

 

https://ut.no/turforslag/114011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.