Gå til innhold
hansjo

Ca 100 vindmøller synlig fra en topp, noen bedre?

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Per Fredrik skrev:

En egen rengjøringindustri for vindmøller har vokst fram. Ansamlinger av døde insekter kan redusere  energiproduksjonen med opptil 50 %, dette i henhold til en forskningstudie fra 2001. Rengjøring foretas med kraner eller helikopter. Hva slags stoff som sprayes på for å rengjøre turbin bladene har jeg ikke sett at har vært framme i debatten. Heller ikke om dette påvirker insekts bestanden.

Det er da ikke noe spesielt med at vindmøllene ikke skulle vise seg å være vedlikeholdsfrie! Det er ikke bare insekter men støv, snø, is, you name it som påvirker konstruksjonen i lengden. At det og insektsbestanden ikke har vært framme i debatten kan ha en så naturlig forklaring som at det ikke er noe tema i det store og det hele. Det er bare skremselspropaganda. På tide med litt skikkelig folkeopplysning i stedet for å vise til 20 år gammel forskning som aldri har vært noe tema siden, det er jo en grunn til det. 

Her er det litt tall som setter insekter og fuglebestand i perspektiv. Det er så lite relatert til vindkraft det er knapt påviselig i forhold til andre mye større påvirkninger. 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
35 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Jeg liker denne artikkelen - "20 grunner til å ikke bygge ut mer vindkraft på land" Skjult lenke - logg inn for å se den

19 grunner. Den er så dårlig skrevet at de har latt samme grunn gå igjen 2 ganger.

Sitat

12. Det er kun 12 prosent villmarkspreget natur igjen i Norge. Derfor haster det med å bremse utbygging av vindmølleindustrien.

16. Det er kun 12 prosent villmarkspreget natur igjen i Norge. Dette må vi ta vare på til glede for de neste generasjoner.

God natt. 

Endret av Joachim V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Terka skrev:

Lite aktuell metode for de-ising herover. Nødløsning der man ikke har vært klar over ising ved utbygging. Det finnes mange andre metoder, dessuten er ikke is så aktuelt ved kysten i Norge pga klimaet.

Det er 50 år siden vi satte første mann på månen og vi utforsker Mars, jeg tror vi klarer å løse is på andre langt mer effektive måter. :)

55 minutter siden, RoyN skrev:

Vanskelig å se hva du argumenterer for. En FN-rapport konkluderte nettopp med at ødeleggelsen av de naturlige habitatene til planter og dyr på jorda er en større "krise" enn klimakrisa. I løpet av de siste 40 årene så har 60% av antall ville dyr på jorda forsvunnet (individer ikke arter) Livsområder for dyr og planter forsvinner i en skala man knapt har sett før i jordas historie. For hver vindturbin i Norge så bygges det i gjennomsnitt 800 meter vei. I trøndelag hvor mange vindturbinparker planlegges så vil myrområder måtte tørrlegges for å bygge veien med store CO2 utslipp som følge. (Myrområder er store karbonreservoarer) 

Vindparken ved Smøla dreper mye havørn: Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg argumenter i mot elendig argumentasjon som kun bærer preg av at alle vil ha mer strøm men ingen vil være brydd med produksjonen av den. 

FN konkluderte med at det er en like stor krise, ikke større. Det er ikke sånn at vi kan flytte fokuset til utrydningen av planter og dyr så slipper vi å bli kokt levende. 

Disse myrområdene burde være greie å komme opp med noen tall på ikke bare en løs påstand tatt ut av løse lufta?

Igjen, mengder av skremselspropaganda, og da har jeg ikke kommentert det youtubeklippet som ble lagt ut her av en vindmøllepark som visstnok ble stående å forfalle. 

Verdt å lese:

"Tre forskningsmiljøer har gått sammen om å rydde av veien myter og misforståelser. Både motstandere og tilhengere av vindkraft får støtte."

Men det er jo helt meningsløst å bringe noe perspektiv til debatten her på forumet, det er jo en ny tråd om vindmøller daglig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, REs skrev:

Hva hjelper det å bygge ut vindkraft når Europa har nok vindkraft, ja så mye at mange vindkraftanlegg står stille.  Tyskland bygger ut kullkraft mens vi her nord tror at vi må bygge ut vindkraft for å forsyne tyskland og andre europeiske land slik at de kan redusere kull- og  atomkraft. Tysklands billigste kraftresurs er kull og den bygger de ut i høyt tempo. Kull gir også landet arbeidsplasser og de har kullreserver for flere hundre år. Den eneste grunnen til at tyske og sveitsiske kraftselskaper investerer i norsk vindkraft er statlige subsidier som gjør at norske anlegg kan gi økonomisk avkastning. Sveits har i dag negativ rente og eneste måten en kraftinvestor kan få avkastning på investeringene sine er å sette dem i norsk vindkraft. Miljøgevinsten i denne utbyggingen er sterkt overdrevet siden den er så liten at den ikke vil vise igjen globalt. Vi kan redusere vårt utslipp så mye vi ønsker, men når stort sett alle land utenfor Europa bare øker sine utslipp så blir vårt bidrag som et musepiss i havet.

Dette er i beste fall bare konspiratorisk, hvis det ikke er egen fantasi bør du vurdere å være litt mer kritisk til kildene dine. Noe bidrag til debatten er det ikke, desverre kan folk tro på det du skriver.

Tyskland går mot utfasing av kull mot 2038 og med det rakner det meste du har skrevet, 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, RoyN skrev:

Tyskland har dessverre delvis erstattet sin tilnærmet klimanøytrale atomkraft med kullkraft. Et atomkraftverk ville sammen med effektivisering av vannkraft kunne forsynt våre kommende energibehov på en tilnærmet klimanøytral måte og uten å fortrenge urørt natur. 

I sentraleuropa ligger gjerne vindturbinene i kulturlandskapet og ikke i parker i uberørt natur. Motstanden mot vindturbinene vokser der også så hvordan land-europa skulle forsyne hele verden med elektrisitet (som du forslo i en link) uten å totalt transformere landskapet vi har rundt oss er vanskelig å forstå. Vindparker til sjøs er muligens en løsning om de blir stabile og billige nok og om de ikke ødelegger for sjø og trekkfugler. 

Det viktigste argumentet er dog at mennesker overhodet ikke har noen rett til å bygge ned og ødelegge ethvert livsmiljø for våre medskapninger rundt om på jorda. Husker fra ungdommen hvordan hjemkommunen anla en parkeringsplass på ei myr med en svært sjelden salamanderbestand. Med hvilken rett? 

Vindturbinparker fortrenger og dreper havørn, ryper og rein blant annet. Det burde være selvsagt for opplyste friluftelskende mennesker at det ikke er løsningen. 

Hvor får dere alle eventyrene om Tyskland i fra? Som om de bygger kullkraftverk inne i fjell for å skjule de?

test-for-kull-3.png

Atomkraft er kanskje mer klimanøytralt i produksjon, det er ikke dermed sagt at det er uten utfordringer. Lille Norge sliter med det lille atomavfallet etter forskningsreaktorene på Kjeller og i Halden. Utvinning av Uran er heller ikke uproblematisk, Uran er heller ikke en utømmelig ressurs. En grunn til at Thoriumeventyret bare forblir et eventyr er utvinningen. F.eks vil Thoriumstøv kunne gjøre store deler av Telemark radioaktivt for å utvinnes. 

For at sol og vindkraft skal fungere må det gå over landegrensene, ikke sitte på sin egen tue å tro av vi skal klare oss selv. Ikke med vannkraft klarer vi oss selv. Vi har billigst strøm i Europa og likevel klager vi. Hvordan skulle det da blitt når det var tomt i vannmagasinene og vi måtte betale europepeiske priser?

Effektivisering av vannkraft er blitt ett politisk argument som i stor grad bærer preg av teoretiske tall. Det er jo ikke sånn at de som driver med vannkraft bare sitter og ser på potensiale til å tjene mer penger bare ved å trykke på en knapp. For å snakke om effektivisering må en og først skille mellom opprusting og utvidelse. Opprusting er noe som foregår hele tiden vannkraft ikke har ubegrenset levetid. Utvidelse er noe som også går på bekostning av naturinngrep. Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg har aldri foreslått at Europa skal forsyne verden med vindkraft. Det var en faktaopplysning om potensialet da motargumetet ofte er "piss i havet".

Som friluftsmenneske kan en vel og se løsninger uten å bare tenke på seg selv? Så er ikke jeg friluftsmenneske fordi jeg bare har hatt en måned i telt i sommer og ser at skal en løse klima og energiproblemet så må en så på flere løsninger? Det viser seg jo og i denne tråden at friluftsmennesker kanskje ikke er så opplyste som du skal ha det til, det renner jo over av direkte løgner og faktafeil her. Det er sånn at løsningen er summen av alle tiltak. Ikke sitte på gjerdet å vente på at det bare skal komme en enkelt løsning som skal fikse alt så vi kan fortsette overforbruket som før. Det er ved å ta i bruk teknologi at verden kommer videre og er i stadig utvikling. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, RoyN skrev:

Nå har det jo ikke så stor relevans for norske vindturbiner men den mest oppdaterte informasjonen om Tyskland og krafttproduksjon som jeg fant ser slik ut:

Skjult lenke - logg inn for å se den Og i 2017 utgjorde vindkraft under tre prosent av produksjonen.

Consumption er forbruk. Apropo kildebruk: Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av Joachim V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Tom42 skrev:

Jeg har ikke kompetanse til å vurdere påstandene over, men jeg tviler på at Skjult lenke - logg inn for å se den. ville publisere dette uten den nødvendige kunnskapen.

Men når det er sag; dessverre finner jeg ikke kilden igjen til hva jeg leste; at det blir drept 120 000 tonn innsekter hver år pga vindmøller i Tyskland. 

Og så vet vi at antallet innsekter av flere grunner har gått dramatisk ned de siste årene. 

Derfor har vi kjøpt inn planter som humlene er glade i, og vi gleder oss de få ganger vi ser en humle.

Og som om ikke det er nok, uten innsekter vil det gå oss ganske dårlig.

1200t. Men det er liksom ikke antall "0" som er poenget her, det er jo at det er svimlende tall vi ikke klarer å relatere til noe annet enn at det bare høres helt grusomt forferdelig ut. Hva med å telle opp insekter i grillen på bilen din, legg til konas bil og gang opp med hele nabolaget så er du i gang..

Da er det kanskje bedre å sammenligne som f.eks med fugler fra artikkelen over:

"Ifølge analysen dreper vindkraftverk 0,27 fugler per GWh de produserer. Tilsvarende tall for atomkraftverk er på 0,42. Samme tall for kullkraftverk er på 5,18 per GWh, altså godt over 10 ganger så høy dødelighet som for atomkraft, og nesten 20 ganger høyere enn for vindkraftverk."

Det gir litt mer mening. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutter siden, Vidar56 skrev:

Eg mener det vil være en katastrofe for naturmangfoldet, fjellnaturen vår og for oss mennesker i Norge som vil få synsranden vår dekket med store, syn-/lyd- forurensende vindturbiner. Ref. til vedlagte link så fungerer ikke disse slik som tilhengere av vindkraft vil ha oss til å tro.

For å sitere Miljøvernforbundet på youtube: "Vindindustrien snakker ikke så veldig høyt om dette her" så er jo det bare propaganda. Dette er ingen hemmelighet og du trenger ikke være ingeniør for å forstå at en vindturbin ikke går på full effekt 24/7.

Miljøvernfornbundet med Kurt Oddekalv i spissen er jo kjent for å være i mot alt. De er vel de siste å gå til hvis man ønsker en løsning. 

Sitat

Det er mye mer verdifullt for miljø å oppgradere eksisterende vannturbiner med nye moderne, som har bedre virkningsgrad. Dette vil gi oss mer energi enn alle de (til nå) ferdigbygde og planlagte vindturbiner vil gi oss, har eg lest. Derfor er eg sterkt imot utbygging av vindturbiner på land.

Det har jeg og lest uten at det er noe særlig hold i. Det er masse løse påstander basert på en teknisk teoretisk mulig utnyttelse uten å skille på opprustning og oppgradering. De eldste turbinene det er størst gevinst på å oppgradere er forlengst utført, vannturbiner har begrenset levetid og blir byttet og oppgradert der det er lønnsomt uavhengig av denne debatten. Jeg har skrevet om det tidligere i tråden.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutter siden, Oslo skrev:

Jeg lurer på hvorfor jeg skal stole på ditt ord i utnyttelsesgrad for vannkraft og ikke ordet til feks professor Leif Lia ved Vassdragslaboratoriet/Institutt for bygg og miljøteknikk ved NTNU i Trondheim.

Han har laget en rapport som er en meget troverdig kilde. De fleste anerkjenner rapporten som troverdig, selv om tallene kan være litt høye. Les på side 17 her Skjult lenke - logg inn for å se den

Troverdig selvom tallene kan være litt høye? Rapporten er langtifra anerkjent, tvertimot. Det er heller ikke bare mitt ord, jeg har tidligere vist til Skjult lenke - logg inn for å se den og jeg har påpekt viktigheten av å se forskjellen på opprusting og oppgradering i denne sammenheng. Den største effekten Leif Lia viser til er Skjult lenke - logg inn for å se den, bare se på alle konsekvensene og kritikken på googlesøket...  Og det var en utbygging, ikke bare opprustning. En oppgradering kan ikke gjøres uten å påvirke vannføring og natur, derfor må en se forskjellen på det. Det er ikke så enkelt som å bare bytte ut noen turbiner hist og pist voila , abrakadabra så produserer vi bare mengder mer med vannkraft!

Her er også et konstruktivt svar på LeiF Lia fra Vassdrags- og energidirektør, NVESkjult lenke - logg inn for å se den les og vurder selv. Siterer slutten:

Sitat

Men det finnes også forhold som drar i motsatt retning. De neste årene skal en hel rekke eldre vannkraftkonsesjoner revideres. Det kan resultere i mindre produksjon i enkelte anlegg, grunnet krav om minstevannføring eller andre miljøkrav.

Med mindre man er villig til å akseptere større naturinngrep eller innfører et svært sjenerøst skatteregime, er derfor potensialet for økt vannkraftproduksjon fra eksisterende anlegg neppe i den størrelsesorden som professor Lia antyder.

Endret av Joachim V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Oslo skrev:

Direktør i Energi Norge Knut Kroepelien mener at rapporten er troverdig. Skjult lenke - logg inn for å se den 

Legg merk til bruken av "kan", Lia bruker jo det ordet selv.  Artikkelen din bekrefter jo også bare det jeg prøver å få frem:

Sitat

– Lia kan ha rett

Forskinga frå også medhald frå kraftbransjen.

– Vår vurdering er at Lia kan ha rett i det tekniske potensialet. Men dette inkluderer då både prosjekt som betyr nye miljøinngrep, og prosjekt som per i dag ikkje er lønnsame, seier direktør i Energi Noreg Knut Kroepelien.

Nye miljøinngrep og prosjekt som per i dag ikke er lønnsomme, jaja. Jeg prøver bare å poengtere at dette er dratt urealisitsk langt etter at Lia fikk plass på nyhetene og i media, det er mye uvisst basert på antagelser. 

Min mening er uansett ja takk begge deler med moderate inngrep, noe jeg også har skrevet tidligere. Løsningen er ikke å sittte stille å vente på en ny løsning. Løsningen er summen av alle fornybare energikilder, strømsparing, redusert forbruk osv osv.  Kanskje har Ola Nordmann bare godt av å bli mer brydd med strømproduksjon og kan bli mer bevisst på eget overforbruk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9.9.2019 den 15.48, Oslo skrev:

Her er en film fra Jo Vaagan for de som vil se.

Han er ikke veldig pro vindkraft, men man kan jo se veiene og hvordan utbygging av et vindkraftverk er og gjøre seg formening om det selv.

En skikkelig gladgutt... :D

---

Siden atomkraft er nevnt, her er siste nytt om Norges nedlagte forskningsreaktorer:

"Det nåværende anslaget er at arbeidet med å fjerne dem kan ta nesten 70 år og koste over 20 milliarder kroner."

Uproblematisk?

Vi burde kansje rydde opp i gammel moro før vi tenker tanken på atomkraft. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.