Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøbbel med Whisperlite pumpe


langen

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kjøpte nylig en Whisperlite International for å ha en brenner som ikke bråker så mye, og hadde første tur med den i helgen.

Jeg testet den før turen og den virket fin, men på turen oppdager jeg to ting:

-Det siver bensin sakte ut av dysen selv om jeg har stengt. Hvis jeg har slukket og lar den stå med trykk, så har det kommet nok bensin i forvarmingsskålen etter 15-20 min til at jeg kan forvarme.

-Den brenner gulere enn jeg både min Svea123 og Kovea Booster. Alle går på bensin. Har lagt ved bilder for å illustrere forskjellen mellom MSR (høyre) og Kovea(venstre). De er bittelitt mindre gulere i virkeligheten, men MSR er for gul i min bok. Bilde av Svea alene (med Berniedawg cap) bare for å se hvordan jeg mener det burde vært..

 

Hvis det er litt lekkasje ut fra slangen i stengt modus - kan dette også gjøre at flammen er gulere enn den skal være?

 

Synes forøvrig Kovea’n er en super brenner, og bortsett fra støynivå bedre enn whisperlite på det meste. 

E77CA7E7-121A-45E7-A668-7EA5DFCF62F4.jpeg

4D529103-48ED-4BEB-901C-9FEF129C294F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei- Jeg har hatt whisperlite internationale i ca 20 år og har ikke opplevd at den lekker slik du beskriver. Har også transportert flaske under trykk uten at det har blitt søl så her er det kanskje et rusk som ligger i ventilen eller lignende. 

Min brenner blått og uten å sote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, langen skrev:

Det siver bensin sakte ut av dysen selv om jeg har stengt. Hvis jeg har slukket og lar den stå med trykk, så har det kommet nok bensin i forvarmingsskålen etter 15-20 min til at jeg kan forvarme.

Allerede her er det tydelig at det er noe feil. Du kan sjekke om det hjelper å skru ut ventilen og blåse ut evt. rusk, men hvis ikke er dette en 100 % reklamasjonssak. Jeg har min stående natten over med "resttrykket" fra forrige økt, og opplever aldri noe lekkasje. Min er ca 30 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, langen skrev:

Hei,

jeg kjøpte nylig en Whisperlite International for å ha en brenner som ikke bråker så mye, og hadde første tur med den i helgen.

Jeg testet den før turen og den virket fin, men på turen oppdager jeg to ting:

-Det siver bensin sakte ut av dysen selv om jeg har stengt. Hvis jeg har slukket og lar den stå med trykk, så har det kommet nok bensin i forvarmingsskålen etter 15-20 min til at jeg kan forvarme.

-Den brenner gulere enn jeg både min Svea123 og Kovea Booster. Alle går på bensin. Har lagt ved bilder for å illustrere forskjellen mellom MSR (høyre) og Kovea(venstre). De er bittelitt mindre gulere i virkeligheten, men MSR er for gul i min bok. Bilde av Svea alene (med Berniedawg cap) bare for å se hvordan jeg mener det burde vært..

 

Hvis det er litt lekkasje ut fra slangen i stengt modus - kan dette også gjøre at flammen er gulere enn den skal være?

 

Synes forøvrig Kovea’n er en super brenner, og bortsett fra støynivå bedre enn whisperlite på det meste. 

E77CA7E7-121A-45E7-A668-7EA5DFCF62F4.jpeg

4D529103-48ED-4BEB-901C-9FEF129C294F.jpeg

Her er det bare en ting å gjøre, og 3 ting å spørre om:

1: Hvilke pumpe har du?

2: jeg tar utgangspunkt i at lekkeasjen også er tilstede om du pumper trykk på flasken, og legger den på siden, uten brenner tilkoblet?

3: Hvilke drivstoff bruker du (og er det rett dyse, hvis det er flere?).

4: Følg instruksjonene fra MSR i vedlikeholdsfilmene til pumpen og den aktuelle brenneren. De finnes på youtube. Inspiser nøye o-ringer og pakninger.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da skal jeg undersøke lekkasjeraten rett fra flasken nærmere. Jeg plukket fra hverandre selve brenneren + slangen igår, det eneste jeg ikke gjorde var å flushe ut uten wire inni slangen. Jeg tenkte at siden brenneren er så ny skal det mye til om den har tettet seg allerede..?
Jeg kjøpte denne i sommer, så jeg antar pumpen er av "nyeste" type, hva nå enn det er.
Jeg husker ikke hvilken type bensin jeg brukte, men jeg har litt igjen på en 4L-kanne fra Statoil som jeg har brukt med hell de siste år - får teste med denne også.

Jeg har tydeligvis mer feilsøking å gjøre ikveld :) 

 

Siste ting: Det er stor forskjell på hvor treg vrideren (i mangel av et bedre ord) er mellom lukket og åpen. Første 1/3 - 1/2 av totalt antall omdreininger er den ganske treg, men resten av veien mot helt åpen blir den plutselig mye lettere å vri. Er dette normalt??

Endret av langen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, langen skrev:

Takk for svar!

Da skal jeg undersøke lekkasjeraten rett fra flasken nærmere. Jeg plukket fra hverandre selve brenneren + slangen igår, det eneste jeg ikke gjorde var å flushe ut uten wire inni slangen. Jeg tenkte at siden brenneren er så ny skal det mye til om den har tettet seg allerede..?
Jeg kjøpte denne i sommer, så jeg antar pumpen er av "nyeste" type, hva nå enn det er.
Jeg husker ikke hvilken type bensin jeg brukte, men jeg har litt igjen på en 4L-kanne fra Statoil som jeg har brukt med hell de siste år - får teste med denne også.

Jeg har tydeligvis mer feilsøking å gjøre ikveld :) 

 

Siste ting: Det er stor forskjell på hvor treg vrideren (i mangel av et bedre ord) er mellom lukket og åpen. Første 1/3 - 1/2 av totalt antall omdreininger er den ganske treg, men resten av veien mot helt åpen blir den plutselig mye lettere å vri. Er dette normalt??

Demonter og smør opp pumpen.

Er pumpen ny, så har flere av o-ringene ett fargebelegg som løsner og klumper seg (rød farge på sorte o-ringer). Demonter, gnikk av all maling fra fargete o-ringer, smør, remonter og prøv igjen :)  Jeg tror dette kan være løsningen.

Det kan være produksjonsrester i brenneren, skyll gjennom for sikkerhets skyld.

Bruker du bensin fra statoil MÅ DET være 4-takt alkylatbensin/4-takt miljøbensin UTEN olje. Ikke 2-takts bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lekker det fra pumpen ja - ca 1,5 dråpe pr minutt. Må nok gå løs på pumpen. 

4-takt/alkylat har jeg kontroll på, men jeg skal også brenne en runde med den Statoil-bensinen jeg VET brenner bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:

Etter et par runder med kjærleik til ventilen, og full flushing av slangen holder nå ihvertfall ventilen tett :) 

(Det stemte bra at det hadde løsnet noe rødfarge fra o-ringen på ventilspindelen). 

Ang oransje flamme synes jeg den er ca som før, men jeg får kokt 1L kaldt vann på snaue 5min, så da er vel effekten OK. Tror jeg slår meg til ro med dette da..

Siste spm: Det er meningen at flamme-«skålen» skal være ganske oransje?

4FD6DC30-9CCF-41B6-BDC3-DF057FEB609F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, langen skrev:

Liten oppdatering:

Etter et par runder med kjærleik til ventilen, og full flushing av slangen holder nå ihvertfall ventilen tett :) 

(Det stemte bra at det hadde løsnet noe rødfarge fra o-ringen på ventilspindelen). 

Ang oransje flamme synes jeg den er ca som før, men jeg får kokt 1L kaldt vann på snaue 5min, så da er vel effekten OK. Tror jeg slår meg til ro med dette da..

Siste spm: Det er meningen at flamme-«skålen» skal være ganske oransje?

4FD6DC30-9CCF-41B6-BDC3-DF057FEB609F.jpeg

Så da var det kanskje den hersens fargen som skapte lekkasjen... Bare å gnikke alt vekk og smøre o-ringene. Jeg forstår ikke hvordan MSR kan levere slike o-ringer...

Utifra det jeg ser på bildet, ser det ut som en ganske normal primusflamme. Om flammeskålen skal være orange vet jeg ikke, for jeg har aldri prøvd denne brenneren selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.