Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskeserie på nett


Salmi

Anbefalte innlegg

Vi er tre unge menn fra Målselv som har laget en tv-serie i samarbeid med Folkebladet (lokal avis). Sjekk ut første episode hær som er en introduksjonsepisode på vårt prosjekt:

https://www.folkebladet.no/tv/article19714021.ece

Episode 2 er også kommet, og er en forbedring fra første episode. Her treffer vi på fiskebett, en benk som er til besvær og noen turkompiser vi skulle vært uten. Anbefales å sjekke ut:

https://www.folkebladet.no/tv/article19746742.ece

Vi har gått i gang med et ambisiøst prosjekt hvor vi skal få fisket alle vann i hele Målselv kommune. Dette er rundt 1600 vann ut fra en uoffisiell kilde så det forklarer jo at det vil ta veldig mange år før vi har fått gjennomført det (førhåpentligvis før noen av oss er avhengig av rulator). 

I år har vi vært heldig å fått med Folkebladet på prosjektet som skal sende serien. Det vil totalt, i denne sesongen, være 8 episoder som er filmet fra våre turer rundt omkring i kommunen. De to første episodene er kommet ut og kan sees på folkebladet.no. Det vil fortsette å komme nye episoder 6 uker fremover, og de kommer ut fredags ettermiddag.

Vi har en Facebook-side hvor vi jevnlig legger ut oppdateringer, og hvor vi vil linke til hver episode når den kommer ut. Legger ved link til den så følg oss gjerne på dette prosjektet hvor vi har tatt oss godt med vann over hodet. Still gjerne spørsmål om ting dere lurer på, og vi tar mer enn gjerne i mot tips og forslag på hvordan vi kan lage serien bedre. 

https://www.facebook.com/maalselvvannforvann/

Håper dere tar dere tid til å sjekke dette ut 😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom ikke så langt for jeg gidder ikke å sitte og stille lyden opp og ned hele tiden. Men nå får jeg jo omsider spurt noen som faktisk kan svare - hvorfor så høy lyd på musikken og så lav lyd på det som blir sagt? Når jeg stiller lyden passe på musikken så er det faktisk umulig å høre hva som sies. Blir bare mumling. (Jeg vet det er helt "etter boka" for masse tv-programmer gjør det samme, men da slår jeg av hvis ikke jeg sitter pal og glor så jeg kan lese teksten.) (Bildemessig bra så langt jeg har sett.)

Endret av Miamaria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Miamaria skrev:

Jeg kom ikke så langt for jeg gidder ikke å sitte og stille lyden opp og ned hele tiden. Men nå får jeg jo omsider spurt noen som faktisk kan svare - hvorfor så høy lyd på musikken og så lav lyd på det som blir sagt? Når jeg stiller lyden passe på musikken så er det faktisk umulig å høre hva som sies. Blir bare mumling. (Jeg vet det er helt "etter boka" for masse tv-programmer gjør det samme, men da slår jeg av hvis ikke jeg sitter pal og glor så jeg kan lese teksten.) (Bildemessig bra så langt jeg har sett.)

Vi har merka oss det problemet, og vi jobber med å finne en bedre løsning på det. Ett moment er at musikken ofte er mastret mens lyden på vokalen vår kun er spilt inn på en rødemic. Med andre ord, skrur vi opp lyden på vokal kan det bli mye skurring etter som kvaliteten på mikrofon desverre ikke er allverden og har da veldig lett for å ta opp bakgrunnsstøy som feks vind. Vi prøver oss frem så mulig vi skrur ned musikken så alt blir like lavt (noe som jo er den enkleste løsningen).

Takk for et veldig bra og konstruktivt innlegg. Vi setter stor pris på å få tilbakemelding på hva vi kan gjøre bedre. (forøvrig også sykt irriterende at reklame er ekstremt mye høyere enn faktiske programmer på TV). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er episode 4 "Dårlig form og ødelagt primus". Dette er første blikk fra en lengre tur i fjellområdene her i Målselv. Følg oss på vår ferd opp i fjellheimen (som var tung for enkelte) og hvor vi også støtte på noen problemer underveis. Kom gjerne med tilbakemelding og del gjerne serien videre.

https://www.folkebladet.no/tv/article19881923.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper en del av dere har hørt om Rostadalen og Rostaelva i Målselv? Dette området er storslått og vakkert, og elven kan by på et helt eventyrlig fiske. Bli med i vår rostaelva spesial hvor Mathias og Ole-Morten har tilbringt noen dager i sommer. De får fantastisk vær og et fiske som man sent glemmer og som svært mange skulle ønske å oppleve (har vært litt misunnelig på de etter denne turen...). Dette er del 1 av to episoder av rostaelva. Virkelig verdt å sjekke ut for den som er glad i ørretfiske og elvefiske. 

https://www.folkebladet.no/tv/article19991617.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi tar selvfølgelig dette til etteretning, og vi kan alle bli bedre og mer bevisst på det (da tenker jeg også folk generelt). Det skal også sies at fisk som har vært skadet på noe vis har blitt tatt livet av. Håv vil bli med videre! Tusen takk for tilbakemeldingen fra deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har lagt ut et klipp hvor vi oppsummerer årets sesong. Hva var årets høydepunkt? Årets nedtur? Og mye mer kan sees og høres i denne oppsummerings-episoden. Sjekk gjerne ut og kom med tilbakemelding på hva dere synes. Legger link til både Facebook video og Instagram video så kan dere velge etter hva slags plattform dere synes er best av de å se på. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On ‎10‎/‎1‎/‎2019 at 2:49 PM, Salmi said:

Vi tar selvfølgelig dette til etteretning, og vi kan alle bli bedre og mer bevisst på det (da tenker jeg også folk generelt). Det skal også sies at fisk som har vært skadet på noe vis har blitt tatt livet av. Håv vil bli med videre! Tusen takk for tilbakemeldingen fra deg 😊

Vil bare skyte inn her at du må ikke nødvendigvis se blod for at en fisk blir skadet. Øyne og fiskens slimhinne er også i risiko for å bli ødelagt ved en slik håndtering, og dette er forbundet med økt skade i form av sår og soppdannelser, selv om du ikke har tolket det slik at fisken er skadet der og da. Det er empirisk begrunnelse for dette av bl.a flere fluefiskere. Utover dette sier det seg mer eller mindre selv at å henge fisken etter kjeven for å veie den, er langt unna det som kalles skånsom håndtering ved Catch and release.

Artikkel; https://gemini.no/2018/05/fang-og-slipp-er-verre-for-fisken-enn-antatt/

Endret av Roaas
skrivefeil
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, tubbs skrev:

Nå skal ikke jeg være noen "brønnpisser" men bruker dere Fjellforum kun for å få seere på filmene?
Hva med å lage noen innlegg som omhandler utstyr, sluker/agn dere bruker og annet utstyr andre kan lære
av ?

Ønsket vårt er å inspirere andre til å oppsøke nye områder (som vi gjør i vår serie hvis du har sett), bli glad i denne hobbyen og rett og slett komme seg ut. Om du er fersk med fiskestanga eller ei. Samt at vi vil dele våre opplevelser fra vårt prosjekt til andre fiskeinterreserte. For vi kan vel være enig om at en god fiskeopplevelse er litt av en opplevelse. Har da tenkt det er lurt å dele på et forum som dette. Om vi får noen ekstra seere så er det greit, men det er ikke det som er målet vårt med å dele her. Vi synes selv at det er fint å se andre sine fiskeopplevelser fanget på film og har da tenkt at andre kan ha interesse av å se vårt. 

Med tanke på spørsmålet ditt om utstyr og tips. Tenker du da på å skrive innlegg på forumet her angående det eller lage video? Sistnevnte har vi i alle fall en plan om å få prøvd å lage video om, men ikke alltid så lett å få til alt. Utfordrende for oss å få møtt hverandre ofte i hverdagen og mye av tiden går da til planlegging av annet. Vi har også lyst å ha mer fokus om det generelt i våre fiskevideoer og det er noe vi vet vi har stort forbedringspotensial på. Det er tips som vi absolutt tar med oss videre og vil prøve å ha mer fokus på generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Roaas skrev:

Vil bare skyte inn her at du må ikke nødvendigvis se blod for at en fisk blir skadet. Øyne og fiskens slimhinne er også i risiko for å bli ødelagt ved en slik håndtering, og dette er forbundet med økt skade i form av sår og soppdannelser, selv om du ikke har tolket det slik at fisken er skadet der og da. Det er empirisk begrunnelse for dette av bl.a flere fluefiskere. Utover dette sier det seg mer eller mindre selv at å henge fisken etter kjeven for å veie den, er langt unna det som kalles skånsom håndtering ved Catch and release.

Artikkel; https://gemini.no/2018/05/fang-og-slipp-er-verre-for-fisken-enn-antatt/

Takker for infoen om det, og har selv lest om dette. Fiskevelferd er svært viktig og vi vil bevisstgjøre og bli bedre i vår praksis angående det. Vi har blant annet gått til innkjøp av håv med innebygd vekt for å gjøre C&R mer skånsomt for fiskens del. Mye av fisken vi har fått har også blitt tatt opp på land og blitt til mat for sultne sjeler på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.