Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Søndagstur til Sandvatn.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Sommervarme sent i august.

P8253924.JPG
Nesten som i gamle dager. Søndagstur til Sandvatn, etter en frem og tilbaketur til en annen hytte på lørdagen. To gode turer i helga. Likevel ikke helt som vanlig. Broderen var ikke med.

Han hadde snakket om å ta turen innover mot Sandvatn. Jeg håpet å få følge. Det var en stund siden vi hadde hatt en skikkelig søndagstur sammen.
P8253917.JPG
Jeg var likevel ikke sikker på om jeg virkelig skulle ta mot Sandvatn på søndagsmorgen. Turen til Taumevatn, satt fortsatt i beina, men ble enig med meg selv om at jeg skulle «følge planen».

Opp og ned lørdag og det samme på søndag gjennom bommen i Øvstebødalen. Bompengene alene gjør det dyrt å ta på tur, men det er muligens «arvingen» som betaler. Det blir bare mindre å dele når den tid kommer....
P8253919.JPG
Det var en hel haug med biler ved Lortabu da jeg kom dit. Jeg så også folk på vei oppover bakken i Lysebrekka.

Med så mange biler burde det også være en god del folk på hytta. Et stykke oppover kom det en gjeng i mot. Av alle ting var dette folk jeg hadde truffet omtrent på samme sted i fjor. En gjeng som tar en tur til Sandvatn en gang i året. Samtidig med meg.

Ved stidelet mot Blåfjellenden sto det også en gjeng. Uten sekker, så jeg lurte på hva de holdt på med....
P8253931.JPG
Det var en del av STF`s nye turledere på kurs. Selvsagt var Atle med. Han treffer jeg jo omtrent hver gang jeg går mot Sandvatn.

På hytta sto det 10-11 ryggsekker utenfor, og ingen folk – ute eller inne. Folkene var ute i terrenget og øvde på å være turleder.

Jeg tok inn på hytta for å lage saft og te. Denne dagen var varm. Det var sommer i heia. Turen gikk i kortbukse og en tynn ullbluse. Selv med en bris i mot ble det ikke kaldt. Ulempen med slikt vær er at jeg ikke helt har kontroll på hvor mye jeg svetter.
P8253933.JPG
Det merket jeg først da jeg kom til hytta og svelget en liter saft på styrten.

Etter en drøy halvtime salet jeg opp og tok fatt på tilbaketuren. Det var fortsatt varmt, og jeg merket etterhvert at det var andre dagen på langtur. Det gikk litt smått i de bratteste bakkene, selv om pust og puls ikke kom helt på topp.

Jeg tok igjen noen som jeg også hadde møtt på veien innover. Det ble ingen stopp ved badekulpen, selv om det etter hvert ble skikkelig varmt.

Jeg var ved en steikvarm bil før klokka 4.
P8253941.JPG
At det var varmt i heia denne dagen er sikkert. I tillegg til en liter på styrten ved hytta, ble det mye påfyll av vann og Pepsi Max utover kvelden.

Sauesankingen er i gang. Et tydelig høst tegn. Det er litt trist. Det ble litt venting på en drift som var på vei nedover. Neste uke er det sauene ved Blåfjellenden som skal ned til lavlandet.

Les hele artikkelen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.