Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor svart er svart rute egentlig?


Sarahm

Anbefalte innlegg

Har planer om å gå trekanten i Trollheimen men ser at i alle fall en av etappene der er sort (gjevilvasshytta - trollheimshytta). Utifra det jeg kan se så virker det ikke helt forferdelig men har noen gått vestsiden av Snøhetta (snøheim - reinheim) og kan sammenligne? Må innrømme at denne løypen ble litt krise men mest fordi det var så latterlige mengder grov ur.

Det er ikke så mye ur i Trollheimen slik jeg har skjønt?

Røde løyper går lett som en plett men har plutselig blitt litt skeptisk til sort...

Er ikke i superduper form, og skal gå med full oppakning, kommer jeg til å dø eller er den sorte kategoriseringen litt overdramatisk? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor finner du denne kategori-inndelingen? Har aldri hørt om sorte løyper annet enn i alpinbakken, og det er det heldigvis lite av inne i Trollheimen. 

Ruten fra Gjevilvasshytta til Trollhetta er lang, du bruker fort dagen, men ikke spesielt krevende ellers. Ca 20 km, beskrevet som 8 timers tur av DNT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sarahm skrev:

Har planer om å gå trekanten i Trollheimen men ser at i alle fall en av etappene der er sort (gjevilvasshytta - trollheimshytta). Utifra det jeg kan se så virker det ikke helt forferdelig men har noen gått vestsiden av Snøhetta (snøheim - reinheim) og kan sammenligne? Må innrømme at denne løypen ble litt krise men mest fordi det var så latterlige mengder grov ur.

Det er ikke så mye ur i Trollheimen slik jeg har skjønt?

Røde løyper går lett som en plett men har plutselig blitt litt skeptisk til sort...

Er ikke i superduper form, og skal gå med full oppakning, kommer jeg til å dø eller er den sorte kategoriseringen litt overdramatisk? :) 

Jeg skjønner godt tvilen din og syns selv det er vanskelig. Usikker på hvor nytig en slik gradering er.. 

@a_aa kom meg  eller i forkjøpet. https://www.merkehandboka.no/wp-content/uploads/2019/03/DNT_Merkehandbok_2019.pdf inneholder mye informasjon.

Jeg var nettopp i et møte, og der ble det nevnt at Heilhornet har vært gradert svart, men nå nedgradert til rød. Dette kan de som har gått her sikkert ha forskjellige meninger om. Det heter jo i merkehåndboka at er man i tvil skal man gradere opp. Det kan jo hende det har skjedd i ditt tilfelle,,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg var nettopp i et møte, og der ble det nevnt at Heilhornet har vært gradert svart, men nå nedgradert til rød. Dette kan de som har gått her sikkert ha forskjellige meninger om.

Jeg synes egentlig det er greit. Enkelte turer jeg har hatt i Hurrungane var definitivt mer krevende, og da er det greit at garderingen Heilhornet (1058 moh) ikke ligger på "verste" - det kan jo skremme bort folk unødvendig. På turen ned fra toppen i år, møtte jeg på eggen to damer som jeg hadde passert på turen oppover - jeg tror det var mor og datter, og mor var nok i pensjonistalder :-) Imponerende! Ellers er det jo noen "harde" tallregler for lengde og høyde, og hadde det vært noen titall meter ekstra stigning, skulle Heilhornet-løypa uansett vært svart pga mer enn 1000 høydemeter. Nå er det vel 970 elns?

De samme "harde" tallreglene for lengde kan også gi @Sarahm en pekepinn på hvorfor etappen Gjevilvasshytta - Trollheimshytta er svart; lengden er 21,1 km (Link). Da er turen over 20 km, og skal følgelig graderes som svart nærmest uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut.no har de fleste løyper markert med farger :) 

men ser på det skjemaet at rød er opptil 20km, så alle løyper over 20km blir «automatisk» sort? Det å gå 20km og mer på en dag er ikke problematisk med mindre det er skikkelig bratt hele veien og krevende terreng. Når jeg tenker meg om så er det nok egentlig ikke lengde/tid/stigning som er problemet men uvant terreng (har ikke gått så mye i ur før). Så kanskje bare kjøra på, tar som regel med med meg mat for en ekstra dag om skjema skulle bli sprengt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, a_aa skrev:

... De samme "harde" tallreglene for lengde kan også gi @Sarahm en pekepinn på hvorfor etappen Gjevilvasshytta - Trollheimshytta er svart; lengden er 21,1 km (Link). Da er turen over 20 km, og skal følgelig graderes som svart nærmest uansett.

Der kom du meg i forkjøpet ja, da vil jeg tro turen kan gå helt fint siden lengde ikke er så kjipt :) trodde alle faktorer måtte «oppfylles» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt merkesystem er jo litt grovt, de burde hatt en farge til mellom rød og svart som gikk opp til 1500hm og 30 km, også svart etter det, da hadde de bedret mappingen fra den gamle som viste antall "føtter" til det nye med farge. 

Trekanten i Trollheimen hadde 3(4) føtter som angivelse., dvs en gode og greie dagsturer. Systemet gikk til 5 føtter (som regel turer som innebar flere topper eller lange turer i vanskelig terreng). Dette systemet ga etter min meningen bedre angivelse av hvor "tung turen" kan oppfattes, også kunne man lagt til ett felt for å beskrive "andre vanskeligheter" (kliving/vading etc).

 Og legger du til at nesten "alle" går trekanten, så kan du være sikker på at du ikke vil oppfatte den som veldig krevende rent teknisk :-)

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.