Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke kano passer til oss?


Coolaid

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på fire. Vi er to voksne og to barn på 10 og 4 år. I tillegg har vi en ti åring til med oss noen ganger, og det kunne vært kjekt med plass til en sekk eller to. Ellers ønsker vi en kano som er stabil og sikker.

Er det noen i forumet som har råd og anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har med kone og 2 barn(5 og 8 år) og det går helt greit, men de er forholdsvis lette og spinkle....

Vi bruker en 16, 5 fots Allykano.

Var i sommer på 9 d tur hvor vi tillegg hadde en stor villmarksbag, 2 store pakksekker og fiskeutstyr samt en del annet pikkpakk. Det gikk bra... Ungene satt på et reinskinn midt i kanoen. Allykanoen er i tillegg veldig stabil...Jeg er veldig imponert i forhold til plastkanoer jeg har brukt tidligere!

I og med at du har litt større barn(og av og til flere) så tror jeg at jeg kanskje ville gått for en litt større Ally dvs 18 ft. Uempen er at den er vanskeligere å håndtere. Uannsett så må det vel være mulig å låne en 16,5 eller 18 for å teste om det er plass nok? Skulle tro at en eller annen sportsbutikken har en liggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slik familiebruk mener jeg en plastkano kan være et bedre valg. Den tåler mer uvøren bruk og er lettere å håndtere siden du ikke trenger å bekymre deg for bøyde alu-rør. De færreste gidder dessuten å slå sammen Ally-kanoen mellom hver tur, og da er liksom fordelen med en sammenleggbar borte...

Hvis du skal ha en Ally allikevel så kjøp de med rett kjøllinje (15,5' , 17' eller 18,5'). De andre har liten retningsstabilitet og stor vindavdrift.

Noen solide og meget lettpadlete kanoer er f.eks. Pelican. Finnes f.eks. her: LINK

Eller Old Town som du kan finne her: LINK

Med så mange/store personer og noe bagasje ville jeg valgt en kano som er godt over 5 meter lang, gjerne 5,30 eller mere.

Hvis man har råd, så kan man jo vurdere to kanoer, for et par 10-åringer ville sikkert ha stor glede av en liten kano selv! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vindavdrift er riktig, men merket ikke mye av det når vi var lastet. Padlet en del med den alene, og det gikk veldig greit så lenge det var vindstille. Man kan fort gå skikkelig på snørra alene i god motvind. Med last kan man gå ut i forholdsvis store bølger....

Har helt mistet sansen for plastkanoer da de er veldig klumpete å få med seg på lengre turer som krever bilkjøring og frakt, men man må alltid vurdere hva slags bruk kanoen er tiltenkt...

Ally har helt klart sine sterke og svake sider. Synes likevel den siste modellen virker solid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.