Gå til innhold
  • Bli medlem

Førsteinntrykk Falkeberg UQ


ost

Anbefalte innlegg

Hektapåtur har fått laget en underquilt som de selger under merkenavnet Falkenberg. 

Den har en annonsert pris på 1999,- og selges akkurat nå for 1399,- .

Da underquilt kjøpt fra norske butikker ikke akkurat er metervare, og i hvertfall ikke dunfyllte, kastet jeg meg på muligheten og bestilte så snart jeg kunne. Det som følger er inntrykk etter første opphengsforsøk i garasjen, og ikke en eneste utenatt. 

Litt teknisk info fra Hektapåtur

Mål: 193 x 112 cm 

Vekt: 792 gram 

80/20 andedun Fp 600.

Dwr coated ytter- og innerside.

Oppgitt temperatur til -9, men ikke info om detter er comfort, limit eller Extreme slik soveposer merkes.

20190825_151338.thumb.jpg.a3cde2671ea2ab8917ed94f676eaf8a3.jpg

UQ-en virker godt laget, og jeg kan ikke se at dun lekker ut. 

Oppsettet er enkelt, det er en liten karabin i hver ende som tres over opphengstauet. 

20190825_151117.thumb.jpg.b2559a4642993a6ed07d8642c58a040a.jpg

 

Det er langsgående strikk på hver langside og mindre strikk på hver hodeende. Disse kan strammes da det sitter en lås i hver ende av strikken. 

20190825_151151.thumb.jpg.dc988e587e9f4df799a92f05b6ae98c4.jpg

 

Så langt, alt bra. MEN: låsen på den langsgående strikken er alt for simpel. Det betyr at når man vil stramme strikken for å få UQ-en opp til køya/rompa, så gir låsen etter og UQ-en siger for langt ned mot bakken. Det samme skjer om man vil flytte plasseringen i lengderetning.

Dette må jeg finne en løsning på. Mulig jeg bare må slå en knute på strikken før låsen. 

Jeg gleder meg til å få prøvd denne, litt usikker på når det skjer bare...

Endret av ost
Skriveleif
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Spent på hvordan den blir. Spesielt på om den blir lang- og bred nok Om de strammerne er litt slappe i fisken skal det vel være en isi fiks.

Bredden på 112 tilsvarer ca 44 inches hvilket ofte er standardbredde på underquilter i unaiten. Lengden på 193 er nesten 6 fot og 4 inches, det er rundt det jeg har sett av lange modeller på nettsider ellers også. Så størrelsen er vel mer i retning av at jeg kanskje skulle hatt en XL, men HPT tilbyr ikke størrelsesvarianter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik henger min når opphenget er på det slakkeste. Jeg festet begge løkkene på hver side i karabinen. Ser ikke hvordan den skal kunne sige ned på bakken. Blir foreløpig litt luftlomme på motsatt side av føttene. Lurer på om jeg skulle feste den i mønesnora i stedet. Eller fikse til et sekundæroppheng for hode/fot hjørnene. Veier 850g på kjøkkkenvekta, noe jeg syntes er innafor. 

DSC_0313.JPG

DSC_0314.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheSleepwalker skrev:

Slik henger min når opphenget er på det slakkeste. Jeg festet begge løkkene på hver side i karabinen. Ser ikke hvordan den skal kunne sige ned på bakken. Blir foreløpig litt luftlomme på motsatt side av føttene. Lurer på om jeg skulle feste den i mønesnora i stedet. Eller fikse til et sekundæroppheng for hode/fot hjørnene. Veier 850g på kjøkkkenvekta, noe jeg syntes er innafor. 

DSC_0313.JPG

DSC_0314.JPG

Da må jeg ut og prøve mer. 

Nå er køya mi lang, så jeg måtte gjøre strikken enkel og ikke dobbel for å nå fram. Kanskje det har litt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig. Om vekta ble fordelt på 2 strikk i stedet for 4 er det ikke like rart at de glir. Min gjør også det litt da. Men ikke problematisk. Antar du har en 11" køye? Vet ikke hva tttm er. Jeg kom frem til 10"6' selv fra oppgitt lengde på nett, så det burde ikke være kritisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.8.2019 den 23.33, ost skrev:

Da må jeg ut og prøve mer. 

Nå er køya mi lang, så jeg måtte gjøre strikken enkel og ikke dobbel for å nå fram. Kanskje det har litt å si?

Det ser også ut som at du har bare en strikk inni låsen? Den trenger nok to for å ha nok friksjon til å stanse strikken (tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, frankdrebin skrev:

Det ser også ut som at du har bare en strikk inni låsen? Den trenger nok to for å ha nok friksjon til å stanse strikken (tror jeg)

Kan godt være. Jeg måtte løse ut en strikk da køya var for lang i forhold til dobbel strikk. Skal se om jeg kan modde en annen løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Vriddsau skrev (14 timer siden):

Noen som har en update her?

Jada - biltema er svaret på alt (nesten, sett bort fra 42). 

Gikk til anskaffelse av presenningsklype fra biltema, kostet 60 kr for fire. En klype festet i siden på underdyna opp på en bardun som går ut fra hodeenden på hengekøya og vipps er underdyna på plass både sideveis og i lengderetningen. Ellers godt fornøyd.  

Kanskje @TheSleepwalker har noe å tilføye?

Endret av ost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (59 minutter siden):

Jada - biltema er svaret på alt (nesten, sett bort fra 42). 

Gikk til anskaffelse av presenningsklype fra biltema, kostet 60 kr for fire. En klype festet i siden på underdyna opp på en bardun som går ut fra hodeenden på hengekøya og vipps er underdyna på plass både sideveis og i lengderetningen. Ellers godt fornøyd.  

Kanskje @TheSleepwalker har noe å tilføye?

Ikke mye å tilføye her. Går mest i bleieskift for tiden. Blir til å fikle med den i sommer/høst. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget ned mot null uten problem. 

Har ikke bilde, men om du leter i Facebookgruppen "vi som trives i hengekøye" så har en kar lagt ut bilde av en tilsvarende løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (13 timer siden):

Gikk til anskaffelse av presenningsklype fra biltema, kostet 60 kr for fire

Åh, den var genial. Takk for tips. Falkeberg'en var varm og god men med en tendens til å skli til siden så jeg har lurt på hva jeg kan gjøre for å holde den mer stabil sideveis. Det der kan så absolutt løse problemet. (Clas Ohlsson har forresten også) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (3 timer siden):

Henger i noen trær utenfor leiligheten nå, og gjør meg opp noen tanker. Hvordan i all verden får jeg den til å dekke begge skuldrene OG føttene? 

Hvor lang er du? Den er 193 cm lang, så det dekker de fleste. 

På mine Warbonnetkøyer er det mulig å spenne ut myggnettet med to barduner som går ut vinkelrett fra hodeplasseringen. I en av disse har jeg festet en presenningsklemme, som jeg igjen fester i UQ for at UQ ikke skal skli ut til siden. Dette holder også UQ-en fast i lengderetningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (1 time siden):

Hvor lang er du? Den er 193 cm lang, så det dekker de fleste. 

På mine Warbonnetkøyer er det mulig å spenne ut myggnettet med to barduner som går ut vinkelrett fra hodeplasseringen. I en av disse har jeg festet en presenningsklemme, som jeg igjen fester i UQ for at UQ ikke skal skli ut til siden. Dette holder også UQ-en fast i lengderetningen. 

Er 195, så quilten er 3/4 for meg. Greit nok, kan bruke tradex på beina. Men sliter uansett med å få dekt begge skuldra. Det går så vidt. Må finne noe til å låse den fast i hvert hjørne. Har bare en tttm dobbel køye pr nå, så ingen uq hooks. Må nok krype til en SLD Trail Lair, Hennessy Safari eller Draumr XL når turfrekvensen tar seg opp igjen. 

 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
hikeatron skrev (På 26.5.2021 den 14.34):

Noen som har noen flere anmeldelser om denne underquilten? 

Det er mer eller mindre en kopi av Hammock Gear sin Incubator. Funker fint, venninnen min er fornøyd med kjøpet. Skallet har en mer glatt 'plastikk'-følelse enn originalen, som kan kjøpes her: https://hammocking.no/produkt/isolasjon/underquilt/underquilt-incubator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hikeatron skrev (På 28.5.2021 den 16.39):

takk for svar:)

Kan også nevne at det er innlysende (pga pris og antatt produksjon i Kina) at dyrevelferden til der dunen er fra, ikke er ivaretatt.
Det er vanlig at respektable produsenter stadfester at dette er ivaretatt for produktene sine, bl.a. vha sertifiseringer.

Etter hva jeg kan se, svarer ikke en gang Hektapåtur når folk har henvendt seg om uttalelser ad dette.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.