Gå til innhold
  • Bli medlem

Regntøy


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Jeg har gitt opp gore tex, dermizax, hellytech og hva enn det finnes av finurlige membraner. "Guaranteed to keep yoy dry" lover Gore Tex og de mener man kan klage om man ikke er 100% fornøyd med vanntetthet og pusteegenskaper. Det hjelper bare så lite når man står der midt i skogen, gjennomvåt! Og klærne gjør ingen nytte liggende på et eller annet verksted for testing.

For 10 år siden kjøpte jeg min første gore tex jakke, den fungerer fortsatt. Eneste grunnen til at jeg ville ha en ny er fordi jeg trenger noe som beskytter mer mot vind. Har også en 9 år gammel gore tex bukse som er tett, med unntak av hullene jeg har fått i den da, så klart. Men utover det, har ingenting holdt meg tørr. Har prøvd dermizax, hellytech (riktignok ekstremt mange år siden),  Klättermusen, Fjellräven eco shell, dri3, gore tex, gore tex light, gore tex pro. Største problemet med den helt nye jakka jeg har nå, er at man ikke kan komme borti noe uten at vannet trekker inn. Jeg klarer ikke gå i skogen, og ihvertfall ikke trene spor, uten å komme borti en og annen kvist. Så slo det meg at kanskje jeg trengte noe som var beregnet på jakt. Kjøpte en recon-bukse på tilbud. Den har bedre impregnering enn jakka jeg kjøpte, men let's face it, impregnering varer ikke lenge og alt man senere smører på, blir raskt borte. Uansett begynner stoffet og trekke vann etter en liten stund i regnet. Men gore tex mener likevel at membranen skal holde tett, så det burde ikke ha noe å si. Jeg syns det kjentes litt fuktig ut i lommene på buksa, men jeg må teste den mer for å være sikker på noe. Jeg har uansett en følelse av at om et år, er jeg gjennomvåt i den buksa også. Membranbukse kan uansett være greit på dager det har regnet og ikke tørket opp i lyngen enda, selv om det ikke funker i regnvær. Jeg har lest litt rundt og konkludert med at det er lite vits i å kjøpe recon-jakka. Så jeg prøver å finne noe annet enn membran, noe som faktisk kan holde meg tørr. Googler regntøy, for opp skallklær med vannsøyle helt ned i 5000 mm. Det kan virkelig ikke kalles regntøy.

Har tenkt på poncho, men det er upraktisk med hunder, hoftebelte med stropper som skal mellom bena, sportrening o.s.v. Og det jeg har sett av vanlig, ordentlig regntøy, virker ikke som noe jeg ville satset stort på på en forblåst dag i fjellet. Jeg vil ha noe som er vanntett, ikke bare noe som påstås å være vanntett. Og helst vil jeg ha noe med samme design som en skalljakke (lommer som ikke kommer i konflikt med hoftebelte, god justering av hette o.l) og noe som ikke veier mer enn at jeg kan gå med en vindjakke og ha regnjakka i sekken. Finnes noe sånt? Alternativt, finnes det noe man kan impregnere så godt at vannet bare preller av? Kan man f.eks ha på så mye greenland wax at ingenting trenger igjennom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Recon buksa er vanntett selv etter lang tids bruk. Har vada over elver ved å stroppe fast buksa til skoa uten å bli våt.

Regntøyet du spør om finnes ikke som jeg vet om. Men skikkelige Gore-tex klær har holdt meg nogenlunde tørr selv etter mye bruk og med tung sekk som sliter på skuldre og hofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de få helt 100 prosent vanntette plaggene du kan kjøpe er oljehyre, slike som f.eks. fiskere bruker. Det er vevd bomull/polyester som er belagt med PVC. Problemet med dem er at de er tyngre enn ønskelig, og de er tykke, og vanskelige å pakke (komprimere).
Noen regnklær er PU-belagt polyester, det er også helt vanntett så lenge det ikke er slitt. Det er et stoff som gjerne brukes som ytterteltduk.
Problemet med helt tette plagg er at de er nettopp det - helt tette. De puster ikke, slipper ikke ut noe fuktighet innenfra, og dermed blir du uansett fort våt når du er i aktivitet.

Jeg har aldri opplevd at membranjakkene mine har sluppet inn vann, men jeg er nøye med å impregnere ytterstoffet jevnlig. Men alle membranjakker blir dårligere etter mye bruk, og de har kortere levetid enn mange tror/håper. Men ingen membranjakker puster særlig godt, i praksis mye dårligere enn hva produsentene vil ha oss til å tro. Mange tror de blir våte fordi plagget slipper inn vann, men ofte kommer vannet innenfra. Klart det finnes feilproduksjoner - hvis en forholdsvis ny membranjakke ikke er vanntett er det opplagt reklamasjon.

Jevnlig impregnering av et ikke-vanntett stoff hjelper litt i en liten, lett regnskur. Men hvis du skal vandre i tett regn i timesvis har det ingen funksjon. Tvert i mot - impregnering gjør plagget tettere, og dermed slipper ikke fukt ut, så da er du like våt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket Jerven Mountain Man?

De er i alle fall ærlige på at den ikke puster, men fast bestemt på at den er tett. Fremfor bukse kjører de jakken i kombinasjon med lårings.

Jeg har ikke erfaring med den selv, men det er det kanskje andre som har?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To 99$-alternativer fra USA, laget i tett upustende "poncho-stoff", ingen av dem treffer dessverre helt det du ønsker deg:

https://antigravitygear.com/shop/product-category/ultralight-backpacking-rain-jacket-with-pit-zips/  Mangler lommer, mangler stramming i hetten, mangler hettebrem. (Test)

https://lightheartgear.com/products/rain-jacket Mangler vanntette glidelåser. Ytterlommene for lave? Tynnere stoff enn den ovenfor. (Test)

De burde slått sammen designene sine :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anders_G skrev:

Recon buksa er vanntett selv etter lang tids bruk. Har vada over elver ved å stroppe fast buksa til skoa uten å bli våt.

Regntøyet du spør om finnes ikke som jeg vet om. Men skikkelige Gore-tex klær har holdt meg nogenlunde tørr selv etter mye bruk og med tung sekk som sliter på skuldre og hofte. 

Da er du en av de heldige. Jeg har såkalt skikkelig gore tex klær, men er gjennomvåt etter en times tur i skogen, selv hvis jeg går så sakte at jeg knapt produserer varme 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Et av de få helt 100 prosent vanntette plaggene du kan kjøpe er oljehyre, slike som f.eks. fiskere bruker. Det er vevd bomull/polyester som er belagt med PVC. Problemet med dem er at de er tyngre enn ønskelig, og de er tykke, og vanskelige å pakke (komprimere).
Noen regnklær er PU-belagt polyester, det er også helt vanntett så lenge det ikke er slitt. Det er et stoff som gjerne brukes som ytterteltduk.
Problemet med helt tette plagg er at de er nettopp det - helt tette. De puster ikke, slipper ikke ut noe fuktighet innenfra, og dermed blir du uansett fort våt når du er i aktivitet.

Jeg har aldri opplevd at membranjakkene mine har sluppet inn vann, men jeg er nøye med å impregnere ytterstoffet jevnlig. Men alle membranjakker blir dårligere etter mye bruk, og de har kortere levetid enn mange tror/håper. Men ingen membranjakker puster særlig godt, i praksis mye dårligere enn hva produsentene vil ha oss til å tro. Mange tror de blir våte fordi plagget slipper inn vann, men ofte kommer vannet innenfra. Klart det finnes feilproduksjoner - hvis en forholdsvis ny membranjakke ikke er vanntett er det opplagt reklamasjon.

Jevnlig impregnering av et ikke-vanntett stoff hjelper litt i en liten, lett regnskur. Men hvis du skal vandre i tett regn i timesvis har det ingen funksjon. Tvert i mot - impregnering gjør plagget tettere, og dermed slipper ikke fukt ut, så da er du like våt.

Ja, oljehyre er ikke aktuelt, selv om det er tett. Problemet med annet PU-belagt regntøy er at det ikke akkurat er laget for tur med sekk og heller ikke sterk vind. Selv om stoffet er tett, får man ikke beskyttet halsen godt nok. Jeg syns ikke membran-klær puster noe særlig heller. De har luftemuligheter, men det er jo ikke noe man ønsker å benytte seg av når det regner.

I følge gore tex skal de ikke slippe inn vann selv om man ikke impregnerer, men jeg har også være nøye med både vask og impregnering. Er jeg heldig, er jeg relativt tørr i et år. Jeg kjøper ikke jakker til 5000 kr for at de skal holde i et år. Jeg har testet i dusjen for å være sikker på at det ikke er min egen fuktighet som gjør meg våt. Jeg har totalt sent inn 8 plagg hvor jeg enten har fått nytt eller fått pengene tilbake etter at de har testet det, så det er jo opplagt en feil med produktet. Har også noen jeg ikke har brydd med å klage på. Det kan vel knapt kalles feilproduksjon. Jeg har ihvertfall konkludert med at membranklær ikke mitt bruk. De tåler forsåvidt ikke dusjen heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Omnilite skrev:

Har du sjekket Jerven Mountain Man?

De er i alle fall ærlige på at den ikke puster, men fast bestemt på at den er tett. Fremfor bukse kjører de jakken i kombinasjon med lårings.

Jeg har ikke erfaring med den selv, men det er det kanskje andre som har?

Skal sjekke! Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

To 99$-alternativer fra USA, laget i tett upustende "poncho-stoff", ingen av dem treffer dessverre helt det du ønsker deg:

https://antigravitygear.com/shop/product-category/ultralight-backpacking-rain-jacket-with-pit-zips/  Mangler lommer, mangler stramming i hetten, mangler hettebrem. (Test)

https://lightheartgear.com/products/rain-jacket Mangler vanntette glidelåser. Ytterlommene for lave? Tynnere stoff enn den ovenfor. (Test)

De burde slått sammen designene sine :) 

Haha, ja, det burde de. Ikke vanntette glidelåser er jo bare et problem under armene, siden glidelåsen foran har klaff. Under armene er jo ikke det mest utsatte området. Kan hende det ikke er noe problem og at det er derfor de ikke har brukt vanntette glidelåser. Selv om begge jakkene har noen mangler, er du absolutt inne på noe her. En lett, vanntett jakke som jeg kan tre over en annen jakke hvis/når det begynner å regne. Takk for tips :) Disse blir med i vurderingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme regntøy som Forsvaret, når jeg skal være lenge i regnvær. 

Har brukt dette regntøyet i mange år, og det har svært god slitestyrke. Det er helt tett, og det vil dannes kondens innvendig. Har ikke lufting under armene. Buksa er av låringstypen og har god lufting. Høy hals og forholdsvis god hette. Kunne vært lengre brem, men jeg løser det ved å bruke caps under hetta. Lite justeringsmuligheter. Svært stor i størrelsen, siden regntøyet er ment å bruke utenpå ytterklær. Kan med fordel bruke to størrelser mindre enn vanlig. Knapper i front, og dobbel fals. Integrert belte i buksa. Skrittstropp på jakken. Lommer med borrelåslukking. Lommene kommer i konflikt med eventuelt hoftebelte. Lager noe lyd ved bevegelse.

Jeg er svært fornøyd bruker etter mange år.

 

Koster kr 400 her.

Endret av norexp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, norexp skrev:

Jeg bruker samme regntøy som Forsvaret, når jeg skal være lenge i regnvær. 

Har brukt dette regntøyet i mange år, og det har svært god slitestyrke. Det er helt tett, og det vil dannes kondens innvendig. Har ikke lufting under armene. Buksa er av låringstypen og har god lufting. Høy hals og forholdsvis god hette. Kunne vært lengre brem, men jeg løser det ved å bruke caps under hetta. Lite justeringsmuligheter. Svært stor i størrelsen, siden regntøyet er ment å bruke utenpå ytterklær. Kan med fordel bruke to størrelser mindre enn vanlig. Knapper i front, og dobbel fals. Integrert belte i buksa. Skrittstropp på jakken. Lommer med borrelåslukking. Lommene kommer i konflikt med eventuelt hoftebelte. Lager noe lyd ved bevegelse.

Jeg er svært fornøyd bruker etter mange år.

 

Koster kr 400 her.

Jeg var på vei til å bestille her om dagen, men tenkte jeg skulle undersøke om det fantes noe som var mer optimalt. To størrelser mindre enn normalt, finnes ikke 😅 Jeg har også tenkt at jeg kan bruke caps under, men kom til å tenke på at noen ganger er det luevær. Under en hette vil det kanskje være nok med caps og ørevarmere. Til den prisen kan man egentlig bare prøve. Det er ikke akkurat et stort tap om det viser seg at den ikke fungerer på lengre fjellturer. Den vil uansett fungere på hundetrening. Hva er vekta på den? Jeg stapper sekken med altfor mye kameragreier og det meste annet i sekken, er kjøpt med tanke på at det skal overleve og ikke så mye med tanke på vekt, så selv om jeg får bærehjelp av to hunder, veier sekken nok. Nå går jeg med gore tex hele turen fordi jeg ikke gidder ha det i sekken, men ordentlig regntøy, som ikke puster, må i sekken når det ikke regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tynn ullue under capsen fungerer fint for meg.

Veide regntøyet på analog kjøkkenvekt, og den viste omtrent 920 gram for jakke og bukse.

Jeg er 175 cm, og veier omtrent 67 kg, og størrelsen på regntøyet er liten. Passer meg bra, men fortsatt mer enn stort nok til å ha godt med klær under. Får regntøyet i ekstra liten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, norexp skrev:

En tynn ullue under capsen fungerer fint for meg.

Veide regntøyet på analog kjøkkenvekt, og den viste omtrent 920 gram for jakke og bukse.

Jeg er 175 cm, og veier omtrent 67 kg, og størrelsen på regntøyet er liten. Passer meg bra, men fortsatt mer enn stort nok til å ha godt med klær under. Får regntøyet i ekstra liten også.

Takk, omtrent vekt holder i massevis :) Jeg er 165 cm og 57 kg. Bruker normalt S i damemodeller, men XS går sikkert bra. Bedre at det er litt for stort enn litt for lite :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elisabeth-81 skrev:

Da er du en av de heldige. Jeg har såkalt skikkelig gore tex klær, men er gjennomvåt etter en times tur i skogen, selv hvis jeg går så sakte at jeg knapt produserer varme 😕

Jeg er langt fra overbevist om at Gore-Tex klærene dine "lekker". Ta en tur i dusjen, iført Gore-Tex klærene og et eller annet bomull under. Er bomullen våt etter dusjen har du all grunn til å klage....

Da jeg kom ned fra dagens tur, kunne jeg vri fuktighet ut av ull blusen. Jeg hadde da gått uten annet på overkroppen. Alle som hevder at membranen holder deg tørr, overdriver - veldig. Men slike membranklær er vesentlig bedre en regnklær. Det brukt jeg på 80 tallet og et stykke ut på 90 tallet. Dægeren jeg var glad da Gore-Texen kom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REJOHN skrev:

Jeg er langt fra overbevist om at Gore-Tex klærene dine "lekker". Ta en tur i dusjen, iført Gore-Tex klærene og et eller annet bomull under. Er bomullen våt etter dusjen har du all grunn til å klage....

Da jeg kom ned fra dagens tur, kunne jeg vri fuktighet ut av ull blusen. Jeg hadde da gått uten annet på overkroppen. Alle som hevder at membranen holder deg tørr, overdriver - veldig. Men slike membranklær er vesentlig bedre en regnklær. Det brukt jeg på 80 tallet og et stykke ut på 90 tallet. Dægeren jeg var glad da Gore-Texen kom.

Heldigvis trenger ikke jeg overbevise deg om noe om helst. Selvfølgelig har jeg vært i dusjen, det hadde du visst om du hadde fortsatt å lese ;) Passe kaldt vann, slik at jeg ikke skulle risikere å bli varm og grå bomullsklær for å tydelig se om det ble vått. Klærne er langt ifra tette. At det hver gang blir godkjent som reklamasjon tyder jo også på at klærne faktisk ikke er tette. 

Så lenge gore tex garanterer at klærne holder deg tørr, fordi de er vanntette og skal puste så bra at man ikke blir klam, bør man også kunne forvente at de faktisk er vanntette og at de puster. At de ikke puster særlig bra, er nå en ting, man får ut mye varme ved å riste ut litt luft nederst. Men det er ganske vesentlig at klær som skal holde vannet ute, faktisk holder vannet ute. Jeg er ikke interessert i å gå flere dager i fjellet med klissvåte klær bare fordi det kom en skur. Da er det bedre å ha noe som er tett og heller regulere tempoet så man ikke blir våt innenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TomWithoutVom skrev:

Kunne noe slikt være av interesse? https://www.stormberg.com/no/mariner-regnkape-dame-gronn?nosto=nosto-page-category1-fallback-nosto-1

 

(Edit: markedsføres som vanntett PU, men ser siden at de opererer med 8000mm vannsøyle i specs.)

Ja, den så det jo ut som hadde litt høy hals også. Var endel produktomtaler også, hvor de aller fleste var veldig fornøyd. De vannsøylene har plutselig blitt fullstendig ulogisk, syns jeg. Sett flere regnjakker, som er av typen potte tett, puster ikke, som har veldig lav vannsøyle. Jeg vet ikke, kanskje ikke vannsøylen trenger være så høy når det ytterste laget i jakka ikke trekker vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker BErgans skalltøy. Første jakka jeg kjøpte var det feil på. Etter noen minutter i regnvær merket jeg at det ble kaldt på to punkter på brystet. Sett inni jakka er da fukt veldig avgrenset og markant. Ved svette er det mer utglidende felter. Sendte den inn og fikk nye som er tett. Har også brukt bukse til å vade med som andre uten å få en dråpe i skoa. 
MEn jeg svetter lett så det blir jo klamt i slike klær uansett, men bedre enn type regntøy.  Hadde et type regntøy til sykling som jeg brukte til og fra jobb. Måtte ned under 10 plussgrader for og ikke bli veldig fuktig selv om jeg syklet rolig og hadde kort sykkelantrekk under. Når det har regnet når det har vært varmt som en del i sommer har jeg gått i trøye og noen ganger hatt microlight jakke utenpå. Absolutt ikke vanntett men med skalltyøy hardde jeg drukna. Når jeg trente sykling i en del år var regel av man heller ble våt utenfra enn innenfra når det regnet.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, borgern skrev:

Bruker BErgans skalltøy. Første jakka jeg kjøpte var det feil på. Etter noen minutter i regnvær merket jeg at det ble kaldt på to punkter på brystet. Sett inni jakka er da fukt veldig avgrenset og markant. Ved svette er det mer utglidende felter. Sendte den inn og fikk nye som er tett. Har også brukt bukse til å vade med som andre uten å få en dråpe i skoa. 
MEn jeg svetter lett så det blir jo klamt i slike klær uansett, men bedre enn type regntøy.  Hadde et type regntøy til sykling som jeg brukte til og fra jobb. Måtte ned under 10 plussgrader for og ikke bli veldig fuktig selv om jeg syklet rolig og hadde kort sykkelantrekk under. Når det har regnet når det har vært varmt som en del i sommer har jeg gått i trøye og noen ganger hatt microlight jakke utenpå. Absolutt ikke vanntett men med skalltyøy hardde jeg drukna. Når jeg trente sykling i en del år var regel av man heller ble våt utenfra enn innenfra når det regnet.
 

En treningstur kan ikke sammenlignes med flere dager i telt f.eks. Det er ikke noe stress å bli våt dersom man uansett skal rett hjem og skifte. Men noen ganger går jeg tur med hundene og tenker dra videre rett etter tur, uten å dra hjemom først. Da hadde det jo vært veldig fint om klærne holdt det de lovet. Nå er det så mye blåbær i skogen at jo saktere vi går, jo bedre syns den ene hunden det er. Så vi kan rusle litt, sitte og spise blåbær, bytte litt luft under jakka, rusle videre. Tilpasse tempoet etter klærne. En gjennomvåt gore tex jakke puster ikke den heller og da kan jeg jo like godt ha noe som tåler vann. Samme er det på fjelltur. Jeg kan ikke ha med så mye klær at jeg kan ta på noe nytt hver dag, jeg trenger at det jeg har på meg holder seg så tørt som mulig. Blir jakka våt, blir laget under vått, og det under der, og det under der. Blir jeg svett, blir ullnett-trøya våt (den tørker over natta), og trøya over blir kanskje litt fuktig. Men om ytterste lag ikke er vått, holder det kanskje med bare ullnett under. Når jeg går på fjellet er regelen "ikke bli våt!" Tempo kan man tilpasse, men jakka må gjøre jobben sin, som er å holde vann ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Anders Gjengedal fra DNT oppsummerer det bra: " Jeg kommer aldri tørr hjem fra en tur i regnvær"

Fra en artikkel på Dinside:

"Som erfaren turgåer i all slags vær er Anders Gjengedal nøye med å understreke hvor viktig undertøyet er.

- Jeg kommer aldri tørr hjem fra en tur i regnvær, uansett om jeg bruker en Gore-Tex-dress til 10.000. Men har du riktig undertøy, holder du deg likevel varm. Selv sverger jeg til ullnetting. Ull har den egenskapen at du ikke blir kald selv om du er våt, avslutter Gjengedal."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den med ull under skallklær 100%
Er man på tur uten tørkemuligheter så har man jo ett sett tørre klær til å bruke i teltet og må belage seg
på å ta på seg fuktige klær når man bryter camp og skal videre.
Så får det være opp til hver enkelt om man vil bli litt våt av regnvær som kommer gjennom skallklær eller
om man vil være like våt av svette om man bruker helt tette regnklær.
Bløt blir man uansett

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i motsatt land og bruker bare gore-tex eller lignende, men har ingen forventninger til det som markedsføringen prøver å gi inntrykk av.

Konsept: regulerbart skall system så man ikke trenger to sett. Funksjonelle luftemuligheter vektlegges  (gode glidelåser under armene og i front og langs beina). Skallsett tørker fort og tar av for elementene. Slitesterkt (3-lags eller 2-lags med netting). Har det vært vått blir plaggene ikke blytunge. Fryser vannet på innsiden er det bare å børste av "rimet". Påvirkning på miljø er sannsynligvis verre enn for andre lignende produkt.

Når det regner/blåser/ er kaldt er det innerlaga som justeres og eget tørt sett til leir eller når man er i ro, våt bli man okke som. 

Gore-texens "puste" egenskaper er ca 1 liter/1kvm stoff/24 timer under optimale forhold, det er realiteten. Så går du en time og svetter 1 liter, så tar det 12-15 timer å få det ut igjen under optimale forhold, om man ikke lufter med glidelåsene. Er det fortsatt høy luftfuktighet ute og vått stoff på yttersiden går det mot 0 vann ut.  

Men om noen oppdager andre plagg som dekker spekteret som gore-tex e.l. og fungerer tilfredsstillende i så skal jeg ikke være sistemann i butikken :-).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Budor jaktdress. 

Brukt i flere år på høstjakta i vått vær. Holder meg alltid passe tørr. Jeg blir jo fuktig av og til, men det skyldes nok egen temperatur. Plaggene har bl.a. lange glidelåser på innsiden av lårene som gjør at det puster bedre. Tror desverre den har gått ut, men er sikkert kommet noe nytt og tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.