Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund og fremkommelighet i terreng


Kar1

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går mye tur og vurderer å skaffe meg en firbent turkamerat. Jeg går endel utenom sti i skogen. Regner med at en hund ikke har noe problem å følge en person på sti, men hva med ute i terrenget? Kanskje et dumt spørsmål for dere som har hund, men dette er noe jeg faktisk har tenkt på når jeg bakser meg fram med lyng til knærne. Størrelse på hund og pelstype har kanskje noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja størrelse har mye å si. En St.Bernard har jo ikke samme evne til å bushe som en dachs. Men du skal heller ikke skue hunden på håret. Kommer du deg forbi så skal jeg love deg en hund i hvert fall klarer det. 

Pels kan være en god beskytter i rufsete terreng og et helvete om den er som en støvsuger på rasket. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Husky. alaskan. 

ingen tvil lett å finne også mange sofadyr blant oppdrettere. hunda som er for tam til kjøring men perfekt i familie hjemme. helt stille, veldig rolig

Borga har vært min i ti år nå Vi fant henne 2 år gammel utkastet av et kjørespann. Hun var for rolig til det. Har aldr hatt bedre turvenn og kommer aldri til å få. Bærer lett 7 kilo i kløven sin. Drar meg lett til topps. 

4C9926D5-91E4-402B-9AE9-094810644BC8.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra Kleine Munsterländer og oppover bør ikke ha problemer med å ta seg frem i grovt terreng (etter min mening). Noen mener stri pels er viktig - andre bruker korthåret Vorsteh på jakt i terrenget du beskriver, uten problem. Mye å velge i!

EDIT: Oppover som i størrelse, størrelse målt i mankehøyde

Endret av hundepatruljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er nok en fordel å ha en større hunderase (ala Husky ol.) for best mulig fremkommelighet i det meste av terreng. For min del har jeg en Irish soft coated wheaten terrier på 9 år, som er noe lavere i vekst enn standarden ift. andre tisper. Hun har vært med meg på alle type turer, uansett årstid. Vi ferdes mye utenfor sti og løyper. Det skal dog sies at jeg ikke er mye på flerdagers-turer midtvinters. Er nok ikke noe typisk vinterhund ift. dyp snø og sprengkulde. Har selv allergi, så bikkja har ikke noe underpels. Dette har dog aldri vært noe problem, så lenge hun er i aktivitet holder hun seg varm. Blir fort kald når vi slår oss til ro i campen da hun alltid skal ha kveldsbadet sitt. Legger hun bare i varmeposen med egen sovepose utenpå (selges egne hundeversjoner av begge deler). Bærer alt av eget utstyr i egen kløv.

Så ville bare poengtere at det viktigste er at du velger en hund som passer deg og din livsstil. Trenger ikke nødvendigvis Grønnlandhund hvis du skal på tur😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 24.8.2019 den 20.12, Gittiamo skrev:

Ja størrelse har mye å si. En St.Bernard har jo ikke samme evne til å bushe som en dachs. Men du skal heller ikke skue hunden på håret. Kommer du deg forbi så skal jeg love deg en hund i hvert fall klarer det. 

Pels kan være en god beskytter i rufsete terreng og et helvete om den er som en støvsuger på rasket. 

 

 

På 25.8.2019 den 1.57, elgen skrev:

Hei

tenk på Elghund og mange andre jakthunder, sporhunder, husky mm. Det blir du som får vanskelig med å henge med. Fjellklatring kan bli en litt annen sak.

Elgen

Takk for svar, godt å høre at det ikke burde være noe problem

På 3.9.2019 den 15.13, DryasAnne skrev:

Husky. alaskan. 

ingen tvil lett å finne også mange sofadyr blant oppdrettere. hunda som er for tam til kjøring men perfekt i familie hjemme. helt stille, veldig rolig

Borga har vært min i ti år nå Vi fant henne 2 år gammel utkastet av et kjørespann. Hun var for rolig til det. Har aldr hatt bedre turvenn og kommer aldri til å få. Bærer lett 7 kilo i kløven sin. Drar meg lett til topps. 

4C9926D5-91E4-402B-9AE9-094810644BC8.jpeg

Høres perfekt ut, absolutt en hund som kommer høyt opp på lista.

På 3.9.2019 den 22.03, hundepatruljen skrev:

Alt fra Kleine Munsterländer og oppover bør ikke ha problemer med å ta seg frem i grovt terreng (etter min mening). Noen mener stri pels er viktig - andre bruker korthåret Vorsteh på jakt i terrenget du beskriver, uten problem. Mye å velge i!

EDIT: Oppover som i størrelse, størrelse målt i mankehøyde

 

På 4.9.2019 den 18.17, Trønderen skrev:

Hei.

Er nok en fordel å ha en større hunderase (ala Husky ol.) for best mulig fremkommelighet i det meste av terreng. For min del har jeg en Irish soft coated wheaten terrier på 9 år, som er noe lavere i vekst enn standarden ift. andre tisper. Hun har vært med meg på alle type turer, uansett årstid. Vi ferdes mye utenfor sti og løyper. Det skal dog sies at jeg ikke er mye på flerdagers-turer midtvinters. Er nok ikke noe typisk vinterhund ift. dyp snø og sprengkulde. Har selv allergi, så bikkja har ikke noe underpels. Dette har dog aldri vært noe problem, så lenge hun er i aktivitet holder hun seg varm. Blir fort kald når vi slår oss til ro i campen da hun alltid skal ha kveldsbadet sitt. Legger hun bare i varmeposen med egen sovepose utenpå (selges egne hundeversjoner av begge deler). Bærer alt av eget utstyr i egen kløv.

Så ville bare poengtere at det viktigste er at du velger en hund som passer deg og din livsstil. Trenger ikke nødvendigvis Grønnlandhund hvis du skal på tur😉

Jeg bor på Sørlandet så tenker også det er en fordel med en større hunderase, vi har endel høy vegetasjon. Lite snø og minugrader her og snøen ligger ikke lenge. Tenker derfor at grønlandshund/malamute o.l ikke er aktuelt de trives vel best i kaldt klima.

Har tenkt på flatcoated retriever eller (kortklippet) storpuddel, men alaska husky er også fristende. Man har kanskje en større sjanse for å få en frisk hund med den?

Endret av Kar1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscheren min hadde aldri noe problem med å følge i høy lyng og lignende. Ikke lundehunden heller, men han har jo litt lengre bein. Lang nese på små hunder kan være en fordel da, med tanke på beskyttelse av øyne. Mops og lignende er mer utsatt for kvist i øye f.eks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kar1 skrev:

 

 

Takk for svar, godt å høre at det ikke burde være noe problem

Høres perfekt ut, absolutt en hund som kommer høyt opp på lista.

 

Jeg bor på Sørlandet så tenker også det er en fordel med en større hunderase, vi har endel høy vegetasjon. Lite snø og minugrader her og snøen ligger ikke lenge. Tenker derfor at grønlandshund/malamute o.l ikke er aktuelt de trives vel best i kaldt klima.

Har tenkt på flatcoated retriever eller (kortklippet) storpuddel, men alaska husky er også fristende. Man har kanskje en større sjanse for å få en frisk hund med den?

Beste er om du ser etter en hund som matcher deg og ditt energinivå/tid til hund, og at du også vet hvor mye kapasitet du har for å trene hund. Du har valgt deg ut noen ganske intense og aktive raser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kar1 skrev:

 

 

Takk for svar, godt å høre at det ikke burde være noe problem

Høres perfekt ut, absolutt en hund som kommer høyt opp på lista.

 

Jeg bor på Sørlandet så tenker også det er en fordel med en større hunderase, vi har endel høy vegetasjon. Lite snø og minugrader her og snøen ligger ikke lenge. Tenker derfor at grønlandshund/malamute o.l ikke er aktuelt de trives vel best i kaldt klima.

Har tenkt på flatcoated retriever eller (kortklippet) storpuddel, men alaska husky er også fristende. Man har kanskje en større sjanse for å få en frisk hund med den?

Apropos frisk hund; gå for noen som faktisk helsesjekker uansett rase, alaska husky er desverre ingen friskere rase enn de andre, men derimot få som helsesjekker de. Så da fremstår jo hunder friskere.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne her steder liker jeg og gå og ser ikke for meg en liten hund trives med det over tid. Passer noen ganger en liten hund og foretrekker helt tydelig å holde seg på stien, utenfor stien må den hoppe seg frem. Og den er vant til å gå tur. Jeg går jo på sti også, men liker å ta meg avstikkere inn i mer uberørte områder. Jeg vil gjerne ha en hund med energi, en jeg feks kan sykle en tur med før jobb og gå ett par timer på heia etter jobb. I helgene blir det dagsturer og ofte overnattingsturer. Vil gjerne ha en hund som kan bære kløv, og gjerne kan trene litt spor og agility i tillegg til tur. 

Skjermbilde1.JPG

Skjermbilde2.JPG

Endret av Kar1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på den og vil anbefale å se på en type spisshund, de er etter mine erfaringer (har nå to svarte elghunder) intelligente, trofaste og arbeidsvillige hunder som liker å være ute og kommer frem «overalt». 

Buhund mener jeg fortjener ett oppsving, men islandsk fårehund og lappsk vallhund ville jeg også vurdert. Tenker du å kløve er det vel en fordel med litt størrelse, men uansett tror jeg alle hunder med mankehøyde over 40cm (med normale proposjoner) vil være uproblematisk i terreng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer langt med sunt bondevett her. Om du stryker de minste hundene, flatneser og de som man ser åpenbart ikke er bygd for fart og spenning så er det et vell av raser å velge i. Alle vil gå greit i slikt terreng. Kan være greit å ha et øye til pelstype/kvalitet, dog. Når du foruten turbruk og spor (noe de fleste hunder liker) nevner agility så er imidlertid definitivt ikke polare hunder det jeg tenker på. Egentlig ikke elghund heller, men heller det. Det kommer jo mye an på hvilke forventninger og/eller ambisjoner du har - men de fleste synes vel det er morsommere å trene agility med en hund som er svært førerorientert og med masse energi og entusiasme. Og for noen betyr det kanskje ikke så mye, eller de liker den ekstra utfordringen. 

Uansett. Til slik type kombinert og svært aktiv bruk så er det i mine øyne vanskelig å komme utenom retireverene (her er jeg inhabil, har en golden selv, men anbefaler det aldri om jeg ikke virkelig mener det passer). De er hundeverdenens potet. Jeg tenkte umiddelbart på flat når jeg leste det du har skrevet. Men både labrador, golden og toller er aktuelle. For labbe og golden har det blitt en del ekstrem eksteriøravl, så ville evt sett etter oppdrettere som også har bruksegenskaper i bakhodet og som ikke avler på store og kraftige hunder. Evt se til jaktlinjene av disse. Obs på hudproblematikk - spesielt siden hunden skal være mye ute. Engelsk springer spaniel er en hund litt i samme leia som retireverene, her må du påregne litt hårklipp. Og mange ville nok også nevnt border collie, men jeg aner virkelig ikke noe om avlen der. 

Til syvende og sist blir det jo også snakk om hvilken type hund du liker å ha rundt deg. Det er stor forskjell på en elghund og en flat, feks. Begge fine på sin måte, men noen elsker en rævdiltende, øreslikkende, happy-go-lucky, alltid entusiastisk retriever (skyldig) mens andre foretrekker en hund som er litt mer nedpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at ingen har nevnt Norsk Lundehund her, men det er en suveren turhund, den jager ikke hjortevilt, sauer eller kyr. (Den kan dog en sjelden gang fange fugler levende som den gir uskadet til eieren, som så kan slippe fuglen løs igjen). Lundehunder er suverene til å ha meg seg i bratt og steinete terreng, det er definitivt den hunderasen som takler ur best. I tillegg er den ganske liten, så man trenger ikke å bære seg ihjel på mat til hunden og den tar liten plass i teltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arcticpeak skrev:

Jeg ser at ingen har nevnt Norsk Lundehund her, men det er en suveren turhund, den jager ikke hjortevilt, sauer eller kyr. (Den kan dog en sjelden gang fange fugler levende som den gir uskadet til eieren, som så kan slippe fuglen løs igjen). Lundehunder er suverene til å ha meg seg i bratt og steinete terreng, det er definitivt den hunderasen som takler ur best. I tillegg er den ganske liten, så man trenger ikke å bære seg ihjel på mat til hunden og den tar liten plass i teltet.

Den var i tankene mine når jeg tenkte spisshund, men skrev ikke opp (som shiba også). Utrolig fin rase, men er den frisk nok nå? Vet det har vært et ganske omfattende avlsprogram på rasen i senere tid. Kan den fortsatt betegnes som en urhund og hva dette omfatter? 

Btw ble snakket om bc jeg også. Det er en generelt frisk rase der det stort sett avles på bruksegenskaper og ikke utseende. Men noe grums er det (allergi) men ellers en herlig rase for mennesker som er like på som bikkja 😂 (jeg trenger en bc) Ellers er australian shepherd også en fin hund. Noe mer massiv enn en bc og litt «hardere». 

Og pudler er kule men det må da brukes en del tid på pels. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i snart 30 år og det har vært Dobermann og Riensen+ jaktterriere.
Kjøpte min første Border Terrier i 1992 og etter det så har jeg hatt noen av de + Tysk jaktterrier.
Har vel hatt mine dager på tur både med store og små men tenker att om jeg skal ha "turhund" så må den gjøre nytte for seg.  Så for meg så er det enten Grønlender eller Alakskan Malamute.  De orker å bære MYE over lang tid.
Fremkomlighet?
Ja, jaktterrierne mine har kommet frem i steinrøyser mye større hunder har vegret seg.
En terrier er som en stålfjær og spretter opp steder der jeg sliter. Samt att de ikke har noen sprerrer.
Så min tanke er att man ikke bør bare tenke på størrelse men også på hva de forskjellige rasene har i seg psykisk!
En kompis gikk 3 uker på fjelltur med en 10 mnd gammel Border Terrier.  Venneparet de gikk tur med måtte snu pga att hunden de hadde med seg ikke orket "slitet". Det var nok visst en bra trent voksen Labrador

 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, et par synspunkter jeg har på valg av rase. Jeg vil ha en hund som kan gå løs. Det er endel raser som kanskje er litt vanskelig å få lydige. Jeg vil også ha hunden stor nok til å kunne bære kløv. Ang pels, ville jeg valgt en rase med god underull, men det finnes så mye fine dekken i dag, så en korthårshund som f.eks Vorsther går også fint. Viktig å tenke igjennom hva som er viktig for deg. Velg en oppdretter som er nøye på mentalitet og ikke utstilling. 

20190908_130754.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Den var i tankene mine når jeg tenkte spisshund, men skrev ikke opp (som shiba også). Utrolig fin rase, men er den frisk nok nå? Vet det har vært et ganske omfattende avlsprogram på rasen i senere tid. Kan den fortsatt betegnes som en urhund og hva dette omfatter? 

Btw ble snakket om bc jeg også. Det er en generelt frisk rase der det stort sett avles på bruksegenskaper og ikke utseende. Men noe grums er det (allergi) men ellers en herlig rase for mennesker som er like på som bikkja 😂 (jeg trenger en bc) Ellers er australian shepherd også en fin hund. Noe mer massiv enn en bc og litt «hardere». 

Og pudler er kule men det må da brukes en del tid på pels. 

Lundehunden regnes som en frisk hunderase ved riktig kosthold, bruk Hills hundefor og unngå gluten i kosten.
Dette avlsprosjektet går ved siden av og går ut på å blande inn andre hunderaser i rasen, det begrunnes med at man skal få vekk sykdommer hunderasen ikke har! Det er ganske stor motstand mot prosjektet i lundehundmiljøet. Selvfølgelig kan også lundehunder bli syke, men statistikken viser at de er mindre syke enn andre hunder.
Renrasede lundehunder er det ikke noe problem å få tak i. Det er fremdeles en urhund. Familien min har 12 stk av de. 😂 Anbefaler å begynne med en! Og passe på at det ikke tar helt av!🤣🤣🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Arcticpeak skrev:

Lundehunden regnes som en frisk hunderase ved riktig kosthold, bruk Hills hundefor og unngå gluten i kosten.

Nei, da det er det ikke en sunn rase !
For 20 år siden så måtte endel raser som ble syke av vanlig hundefôr satt på spesialfôr fra veterinær.
I de siste årene så har mange fôrprodusenter "skreddersydd" fôr til mange raser som ikke innholder ting rasene
ikke tåler pga dårlig avl.
Og det er bra mener du??

 

 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, tubbs skrev:

Nei, da det er det ikke en sunn rase !
For 20 år siden så måtte endel raser som ble syke av vanlig hundefôr satt på spesialfôr fra veterinær.
I de siste årene så har mange fôrprodusenter "skreddersydd" fôr til mange raser som ikke innholder ting rasene
ikke tåler pga dårlig avl.
Og det er bra mener du??

 

 

Nå tar det jaggu litt av her synes jeg. Det er ingen som lager spesialfor til lundehund. Det ville de aldri tjene penger på, så få hunder som det er. Det er snakk om helt vanlig hundefor som ikke inneholder gluten. Det er ingen hunderaser som har gluten som en naturlig del av kostholdet. Noen få hunder blir syke av gluten, det gjelder alle raser, på samme måte som mennesker med cøliaki, de tåler heller ikke gluten, det er ikke verre enn det. Fordi dagens lundehunder kommer fra noen få hunder har avlen alltid vært strengt kontrollert, det er ikke lov å parre hundene som man vil, det er tak på hvor mange valper en hanhund får lov til å ha osv. Også fordi dagens lundehunder kommer fra så få hunder har de en større andel som ikke tåler gluten enn mange andre hunderaser, det skyldes at det er arvelig, på samme måte som med mennesker, og på samme måte som med mennesker vil man aldri bli syk dersom man ikke blir eksponert for gluten, derfor anbefales det å bruke hundefor uten gluten. Siden gluten ikke er en del av hunders naturlige kosthold, er det uproblematisk for hunder å leve uten gluten.
Det er heller ikke sånn at dersom en hund ikke tåler gluten, så vil ikke avkommene gjøre det, avkommene har bare større sjanse for å ikke tåle gluten. For eksempel har min mor cøliaki, men ingen av hennes barn har det, og følgelig er det heller ingen av oss som har ett glutenfritt kosthold. Ett glutenfritt kosthold kan nemlig ha bivirkninger for mennesker, men altså ikke for hunder. Så for å være føre var anbefales ikke hundefor med gluten, og det gjelder alle raser.
Det er også verdt å merke seg at cøliaki er noe helt annet enn den der fantasisykdommen de kaller for "glutenallergi".
(De med "glutenallergi" bør heller begynne med FODMAP-reduserte matvarer, se: https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer/ da glutenfritt kosthold kan ha bivirkninger for mennesker.)
Så for å svare på spørsmålet ditt, nei, dårlig avl er ikke bra, og det er nok av hunderaser som har vært utsatt for det, chihuahua, schæfere osv. men lundehunden er altså ikke en av de.
Ja, det er bra at hunder får ett bra kosthold som er mest mulig naturlig for de, og fordi hunderasene er svært forskjellige, vil det være forskjeller på hva som er naturlig for forskjellige hunderaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arcticpeak skrev:

Dette avlsprosjektet går ved siden av og går ut på å blande inn andre hunderaser i rasen, det begrunnes med at man skal få vekk sykdommer hunderasen ikke har!

Nå skal jeg være forsiktig så ikke dette blir en lundehundhelsetråd, men mener du virkelig at lundehundrasen ikke sliter alvorlig med intestinal lymfangiektasi? Krysningsprosjektet handler i all hovedsak om denne sykdommen (samt i mindre grad reproduksjonsproblemer), ikke "sykdommer hunderasen ikke har". Jeg har aldri før hørt noen påstå at det ikke er et problem. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Olav Nilsen skrev:

Nå skal jeg være forsiktig så ikke dette blir en lundehundhelsetråd, men mener du virkelig at lundehundrasen ikke sliter alvorlig med intestinal lymfangiektasi? Krysningsprosjektet handler i all hovedsak om denne sykdommen (samt i mindre grad reproduksjonsproblemer), ikke "sykdommer hunderasen ikke har". Jeg har aldri før hørt noen påstå at det ikke er et problem. 

 

 

Nemlig, noen av de har rett og slett det vi kaller cøliaki hos mennesker. Det er beslektet, da begge deler har med hvordan tarmene reagerer på proteiner, men det altså ikke det samme.
Min familie som driver med lundehund sørger for at hundene har glutenfri kost, og har ikke syke hunder. Og dette er altså ikke noen ny kunnskap, min mor fikk vite om lundehunden av legen da hun fikk diagnosen cøliaki på begynnelsen av 80-tallet.
Det er heller ikke noen reproduksjonsproblemer, lundehunder er relativt små, og kan derfor ikke bære frem 8-10 valper, ett normalt kull består av 2-4 valper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arcticpeak skrev:

Nemlig, noen av de har rett og slett det vi kaller cøliaki hos mennesker. Det er beslektet, da begge deler har med hvordan tarmene reagerer på proteiner, men det altså ikke det samme.
Min familie som driver med lundehund sørger for at hundene har glutenfri kost, og har ikke syke hunder. Og dette er altså ikke noen ny kunnskap, min mor fikk vite om lundehunden av legen da hun fikk diagnosen cøliaki på begynnelsen av 80-tallet.
Det er heller ikke noen reproduksjonsproblemer, lundehunder er relativt små, og kan derfor ikke bære frem 8-10 valper, ett normalt kull består av 2-4 valper.

OK. Som sagt, dette er ikke stedet for å innlede en lang diskusjon om lundehundens helse, så jeg skal ikke si noe mer enn at det du påstår strider mot all tilgjengelig dokumentasjon og at jeg oppfordrer evt folk som er interessert i rasen til å søke kunnskap flere steder og gjøre seg opp en mening basert på det. 

For ordens skyld: Jeg liker lundehunder veldig godt og vil på ingen måte advare noen fra å velge rasen. Tvert i mot er det en rase som fortjener flotte hundeeiere og oppdrettere som kan bringe rasen videre. Og det har uten tvil vært veldig mye god avl på rasen - evt problemer skyldes ikke dårlig avl - noe som har vært nødvendig for å redde den etter at den nesten var utdødd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.