Gå til innhold
  • Bli medlem

Vekt på sekk på en netters i Marka


Anbefalte innlegg

(håper dette er riktig forum)

Jeg er fersk i telting, (kun 3 enkeltnetter), men ganske erfaren vandrer.

Tenker nå fredag etter jobb, til søndag ettermiddag i Marka. Sekken er klar, veier ca 16 kg. Det nødvendige er med, der har jeg kontroll (tror jeg?). Jeg er "matvrak" og liker å mekke skikkelig mat på tur, så mat alene med emballasje og noen tasker det er i, ca 3,5 kg. (litt real også)

Høres dette akseptabelt  ut for en pers som skal ha to netter? Tror jeg fint skal greie å vandre langt og lenge mellom campene og målgang. På en av de andre teltturene, var vel sekken ca 12, og det var null stress og gå drøyt to mil (med start opp Mørkgonga og Gyrihaugen for lokalkjente)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer ann på hvilket utstyr og hva du har med deg, 16kg inkl sekk er absolutt ikke lettvekter men heller ikke supertungt. Ettersom du er rimelig fersk på telting så går jeg ut fra at du ikke har det dyreste og letteste utstyret. 

Selv ligger jeg på rundt 10-13kg inkl mat og litt vann for en helgetur.

 

Om det er akseptabelt er kun opptil deg, ingen fasit her vil jeg påstå.  Om du ikke vet det nå så har du funnet det ut på søndag. 😁 Noen liker og bære lett (Kun det som er nødvendig) mens andre liker og dra med seg alt av luksus greier, det er jo såklart helt greit det og. Kos deg på tur!

Endret av Tåkefyrsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt an på din fysiske form. 

Jeg veier under 60 kg og ikke en eneste av mine turer i sommer har jeg bært mindre enn 22 kg. Klarer fint å gå en mil med det. Gidder ikke spare på luksusen for en eller to netter. Drar på tur for å kose meg jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 65 kg. Ganske god fysisk form ( i hvert fall en "seig jævel" når det gjelder utholdenhet, går fint 4-5 mil som en dagstur, uten å være nevneverdig sliten feks)

Teltet veier ca 2,1 kg, (Salewa LiteTrek II) sovepose  1 kg (Helsport Rago 3-ses) og liggerunderlag ca 700 g. (StS Air comfort). Har en Osprey Atmos 65. Kjører Jetboil Flash til mat.

Tenkte jeg skulle kjøre mest mulig Real. (Jeg spiser middag ute til hverdags og helger kanskje 5-10 ganger i mnd til vanlig, og da kjører jeg "fullt løp"... og det er jo stas da, og kokkelere litt i det fri.. og jeg er "hekta på grønsaker"). Og greit og ikke bare kjøre knekkebrød med salami til frokost... derofor litt ekstra pålegg og egg/bacon, 

Tror dette blir helt topp jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på mellom 13 og 25 kilos sekk for en til to netter i marka, avhengig av årstid og komfortnivå (komfort i leir er viktigere enn komfort underveis for meg). 

Nærmere 3 kilo mat for en helg, det virker mye, kan det stemme? Du drasser vel ikke med deg hermetikk, krydderglass, kokkekniver og slikt? :-)

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ingen fasit, men du kommer til å gjøre fantastisk læring på turen. Av alle ting man kan få tips om så er dette så individuelt som du får det. Du kommer til å gjøre god læring som gjør at du finner ut at du burde kuttet ned 2 kilo eller fint kunne lagt til 5 kilo ekstra luksusmat (og pute) om noe av turen for deg er å kose deg med mat mellom marsjene. Andre synes det er luksus å få være så sliten at man bare spiser 4 energibarer og kryper rett i posen etter dagens marsj. 

Null problem å dra med 3 kilo mat. Det er ikke uvanlig at vi drar med oss til f.eks koke en skikkelig finnbiffgryte første eller andre kvelden. Der har du et par kilo bare der ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta er jo et tall. Jeg synes det er mer interessant å se refleksjonene dine etter turen. Hva hadde du i sekken som du ikke brukte? Trenger du det neste gang eller kunne du klart deg uten? Hvis du ikke føler noe stort behov for å senke vekten er det ikke vits å kjøpe nytt og lettere utstyr.

Litt personlig preferanse er det jo også. Jeg har 4,5kg + mat på helgeturer, og synes det gir meg mer glede av turen enn når jeg hadde det 4-dobbelte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Luesveis skrev:

Jeg ligger på mellom 13 og 25 kilos sekk for en til to netter i marka, avhengig av årstid og komfortnivå (komfort i leir er viktigere enn komfort underveis for meg). 

Nærmere 3 kilo mat for en helg, det virker mye, kan det stemme? Du drasser vel ikke med deg hermetikk, krydderglass, kokkekniver og slikt? :-)

Det er totalen med emballasje og alt. BiB-ris, 2  x middag (en med kjøttboller, en med bønner/kikerter...ligger i poser). Noe grønt. En pakke (halv av dobbel) knekkebrød. en tube med smørst, et lite tacosuasglass med peauntsmør (kan bytte ut til plastboks, men av erfaring mindre kliss i glass).. noe spekeskinke. Små (snau fingerlengde) plastflasker med krydder/olje/soyasaus. .... turboks for egg med 6 egg..... ...Jeg nevnte jeg var matvrak)

Jetboil, service/bestikk kommer utenom. + Egenkomponert nøttemiks (min eneste avhengighet her i livet)

Kos og god mat er viktigere enn å spare en kilo eller to. 

Har jo nærmere 15 netter på hytter i Oslomarka, men da har jeg jo ikke med Jetboil, telt, og en del andre ting, så maten er jeg ganske sikker på at er innafor...

Endret av Egrab
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at vekten ikke skal være noe problem å gå med, så hva er problemet da? 16 kg er ikke spesielt mye å bære for en frisk kropp med en ok sekk, så du har helt sikkert rett. Selv om noen nok vil si at de bærer halvparten på en slik tur. Personlig føler jeg at jeg havner på rundt 20-25kg nesten uansett hva jeg gjør (dog ingen turer som bikker uka). 

Det er ekstremt mye fokus på vekt her inne. For mange er det en hobby i seg selv det å pakke lett, andre er kanskje bare generelt utstyrsinteressert og hvor vekt er en av flere spennende (og svært fordyrende) faktorer som kjennetegner en del high-end-utstyr. Det synes jeg er helt greit (har vært der selv i andre aktiviteter), men en uheldig bivirkning blir at det skapes et inntrykk av at vekt er mer kritisk enn det egentlig er for vanlige turfolk på vanlige turer.

Om du ikke kjenner på ubehag med 16kg og ikke blir spesielt nysgjerrig på lettpakking, så sparer du masse tid og ikke minst penger på å ikke tenke for mye på det ;) Greit å ha et forhold til hvor mye man har på ryggen - så vet man hva man tåler den dagen man skal pakke for lengre turer, dog. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit jo at man må prøve seg fram og finne sin måte.. ville bare lufte litt. Men takk for innspill. Nyttig lørdom. 

Ligger faktisk an til å bli litt mer.. noen småting som jeg hadde satt fram men ikke pakka. Blir nok nærmere 19 når jeg tar med itt drikke. 

 

Uansett. Gleder meg sinnsykt, dette blir kanonbra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Olav Nilsen skrev:

Det er ekstremt mye fokus på vekt her inne. For mange er det en hobby i seg selv det å pakke lett, andre er kanskje bare generelt utstyrsinteressert og hvor vekt er en av flere spennende (og svært fordyrende) faktorer som kjennetegner en del high-end-utstyr. Det synes jeg er helt greit (har vært der selv i andre aktiviteter), men en uheldig bivirkning blir at det skapes et inntrykk av at vekt er mer kritisk enn det egentlig er for vanlige turfolk på vanlige turer.

Om du ikke kjenner på ubehag med 16kg og ikke blir spesielt nysgjerrig på lettpakking, så sparer du masse tid og ikke minst penger på å ikke tenke for mye på det ;) Greit å ha et forhold til hvor mye man har på ryggen - så vet man hva man tåler den dagen man skal pakke for lengre turer, dog. 

Jeg hører til de som har som "hobby i seg selv det å pakke lett" ... men ultralett føler jeg blir vanskelig ... nok om det.

Det jeg uansett ser på som det viktigste er at en vet hva en har med seg og hvorfor! Når en begynner å studere hva en har med (og muligens også vekta på det) blir man litt mer kritisk til nytteverdien av ting en tar med. Ta med deg alt det du trenger, og velg om du vil ha med deg noe av det du ikke "trenger" som "luksusting". Trenger jeg en oppblåsbar pute på tur; nei, sover jeg bedre med en oppblåsbar pute på tur; JA! Har jeg bruk for et tørt skift fra topp til tå på tur; forhåpentligvis ikke, men det blir med!

Vekt er ikke det viktigste på en tursekk, men det er en innfallsvinkel til å se over hva du har med og hvorfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger en del ting på kjøkkenvekten før det går oppi sekken, men det er ikke nødvendig. Kan være greit å vite at den letteste thermokoppen min veier 250 gram (lifeventure), altså 1/4 kilo, mens brettekoppen veier 19 gram. Jeg ender allikevel med thermokoppen vanligvis, for jeg synes det er fint å ha en ferdiglaget kaffekopp klar i sekken til lunch :)

Jeg tror at det er nyttig å veie sekken når den er ferdig pakket. Lett å tro man går med minst 25 kilo, så viser det seg at den faktisk ikke var mer enn 17 kilo. (Og da får man plutselig litt mer respekt for de som bærer 25++ kilo langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken min veier omtrent det samme om jeg skal være ute 1 natt eller 3-4. Det eneste som skiller er mengden mat, og det ligger stortsett rundt kiloet per dag. På lengre turer spiser jeg mer real og da går vekten per dag noe ned. Sekken er også lettere på sommeren da jeg har med mindre sovepose, kanskje ingen hodelykt osv. 

Jeg kan tenke meg at en normal høstsekk for meg ligger rundt 15kg, men da har jeg med jerven extreme som veier en del. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til de aller fleste her så er jeg i kategorien super tungpakker. Startvekt på 2 ukers tur i sommer var 33 kg inklusiv 2 liter vann. På helgeturer så varierer vekta veldig, alt avhengig av om fotoutstyr, fiske utstyr, hva slags kokkelering som skal til. Har faktisk aldri sett hvor langt ned vekta kan komme på en helg, men tipper jeg vil ligge på ca 15 kg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke er noen fasit her, så til trådstart vil jeg si at klart det er  akseptabelt, alt er akseptabelt. Vi blir alle lykkelige på hver vår måte, heldig vis. På en natts markaturene mine (Nordmarka og Krokskogen ) veier sekken min ca åtte kg. Da har jeg med meg Hilleberg Tarp 5 og Mesh tent 1. Ferske matvarer, stekepanne og Helinox stol er med. Også drikke da. På fjellet går det mest i fryse-tørret. Er været bra setter jeg bare opp Mesh tent 1. 

 

1047131077_H2juninm.thumb.JPG.18d741b39347ae479e0caebc8bc0f3da.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en meget vellykket tur. 

1 mil til første camp på fredag. 2,9 på lørdagen, og 3,4 i dag. (viktigste for meg å gå)

Ikke gått så langt med så mye på ryggen. (4 mil med dagstursekk, er jo lekende lett og vell så set)

Eksperimenterte med ulike innstillinger av ulike stropper. (sekken min kan justeres til det "uendelige") og ulike pakkinger med tanke på vekt. (er jo fersk i dette)

Begynte å kjenne mot slutten av 2. etappe. Så på dagens ble mye prøving... uten at jeg følte at noe var nevneverdig bedre. Kjenner naturlig nok på skuldrene. Noe er nok tilvenning. Trur jeg stikker innom butikken og får noen tips der. 

Var et par ting jeg vet jeg kan sløyfe til neste gang. Og kanskje jeg skal være mindre kresen å kjøre enklere mat på lengre turer. Jeg spiser jo ute i marka nesten hver uke fra mars-okt, så jeg får jo mer en nok av den god følelsen. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfersk. Ingenting er lett hos meg. 😅 Bare sekk, underlag, telt og 3-sesongpose ligger på 9kg. 😱 Jeg har ikke råd til mer akkurat nå. Sekken veier fra 14-18kg på en helgetur. Har ingen anelse om hvordan jeg kan få den så veldig mye mer ned. Driver å tester mattørker nå, men er ikke den som spiser mest på tur. For meg er volum viktigere enn vekt. Jeg får ganske enkelt ikke plass til mer i min 95liter sekk 🙈. (Gruer meg til vinterturene, aner ikke hvor jeg skal få plass til ting i sekken da) Jeg er vel i den dårligste formen du kan tenke deg. Det rare er at å  gå en runde med hunden på 10 min, da kan jeg være utslitt og pese som en hval. Men å gå en mil med 15kg på ryggen i ulendt terreng, er ikke noe problem overhodet. Sekken føles ikke som tung. Har den godt oppe på hofta og føler ikke skuldrene bærer nevneverdig tungt. Samme erfaring har min 8-åring som bar 11kg sist uke. 

Så nei, jeg syns ikke 16-19kg er tungt.  Flott at du fikk en super tur, det var helt klart det viktigste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Egrab skrev:

Begynte å kjenne mot slutten av 2. etappe. Så på dagens ble mye prøving... uten at jeg følte at noe var nevneverdig bedre. Kjenner naturlig nok på skuldrene. Noe er nok tilvenning. Trur jeg stikker innom butikken og får noen tips der. 

 

 

Jeg blir aldri sliten i skuldrene da jeg bærer vekten på beltet. Jeg kan stappe fingrene inn mellom stropp og toppen av skuldrene. Der jeg strammer skulderremmene er inn mot forsiden av skuldrene så sekken ikke tipper bakover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, fjellrypa skrev:

Så hyggelig. Jeg ble nysgjerrig på hvilken rute du gikk, har du lyst til å si noe om det?

Nå er jo ikke dette turrapport-side, men siden jeg er trådstarter, tillater jeg meg selv å gjøre det. Har GPX, men legger heller linker fra SportsTracker

I korte trekk. 

1. etappe: (9,8 km) http://hopp.xyz/f3qYk

Vei og blåsti, og bittelitt offpiste fra Eltonåsen i Nannestad til Tjerntjernet like ved Bekkestua DnT (hvor jeg hadde min første DnT-natt i 2015)

2. Etappe: (28,3 km) http://hopp.xyz/a5DV9

Litt vei, offpiste og blåsti, Hellertjernet-Bjertnesjøen-Råbjørn ned igjen til Trasletjern (lunsj) Skotjern-Bjørgseter, kryssa RV4/tog.. og sikta mot Mylla. Ved Store Klattertjern, sa skuldrene, at her skulle vi campe, så da ble det det.

3. Etappe. (33,7 km) http://hopp.xyz/HoW8V

Svartbekken-Fjellsjøen-Store Daltjuyven-Skinnskattberget (lunsj) -Hakloa-Trehørningen-Burås og buss fra Løvstad (rakk akkurat å bestille og få en Calzone som jeg spiste på bussen)

Bilder: https://drive.google.com/open?id=1Q31JP5uSrtYRDcVTQl6lNDVwR_qG7KLH

Har vel vært på 90% av ruta tidligere på en eller annen måte med sykkel, til fots eller på ski. 

Super-digg. Terningkast 10. 

 

(Bildet av sekken er vel FY-FY, med telte utenpå og nederst, men det var kun på første etappe)

 

 

 

Endret av Egrab
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.