Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av telt


Nina Raanaas Hølland

Anbefalte innlegg

Annonse

Det kommer litt an på hvor og når du skal bruke teltet. Har ingen av de selv men selv om de kan se litt like ut så  er det noen forskjeller. 
Reinsfjell er et telt med duk i inntertelt mend MSR har en del netting. Sistenevnte gir bedre lufting men er da også noe mer utsatt for trekk selv om det er duk et stykke opp.
Reinsfjell settes opp med yttertelt først eller ytter og inner samlet. MSR settes med innertelt først, normalt. Kan settes med yttertelt først hvis du har ekstra bunndk. Begge er raske og sette opp men er du mye på tur i regn kan det være litt enklere med Ringstind. Det er vel hovedforskjellene i praktisk bruk.

Bruker selv telt som ligner på MSR teltet. Bruker det vår-sommer-høst. Det gir god lufting og lite kondens. Men det blir noe mer trekk gjennom teltet i vind også, dog er ikke trekk direkte. Jeg har hatt det mange år og trives veldig bra med slikt telt. Andre er mer skeptiske til telt hvor innertelt settes opp først. Men som sagt med ekstra bunn kan du sette yttertelt først. En fordel er at du også kan bruke innertelt alene som myggtelt når været tilsier det.  
Dette er 3 manns versjon av det jeg har https://www.bigagnes.com/Copper-Spur-HV-UL3
Finnes også i en versjon med ekstra stort fortelt på ene siden. alikevel lettere enn de andre du har sett på. https://www.bigagnes.com/Copper-Hotel-HV-UL-3
Bestilt fra USA jeg da . Mener Addnature.no har hatt noen av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, borgern skrev:

Hei Borgern

Tusen takk for svaret og linker til teltet du bruker. Jeg ser at Mutha Hubba også et MSR telt som kan settes opp innertelte først. Det har to innganger, noe som kan være praktisk. Fikk se dette på Intersport og hun mente det var lite kondens. Men skal sjekke ut litt!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å bringe inn et annet perspektiv; jeg forsøkte en del turer med 2-manns-versjonen av Mutha Hubba NX og selv om det riktignok var enkelt å sette opp, lett og hadde få kondensproblemer, ble det for luftig for meg i de fleste situasjoner. Det er ikke mulig å eliminere gjennomtrekk i dette teltet. Jeg endte på et annet kuppeltelt som veier dobbelt så mye, koster dobbelt så mye, men til gjengjeld lar meg velge om jeg vil ha gjennomtrekk eller potte tett telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med innertelt av mesh er også at det blir for mye trekk inn i teltet. I alke fall om en skal bruke det på fjellet over tregrensa. Jeg har solgt 2 kuppel telt av amerikansk modell og erstattet de med Vaude invenio 3 ul og frisport lighdome 2. Begge disse kan en styre ventilasjon fra lufting til potte tett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.