Gå til innhold
  • Bli medlem

Knute på bardunene...


Panzer

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja, muligens 😉 Men kan det være bardunsamlere på teltet? Liten sort strikk med en liten løkke på...

Ellers pleier jeg å trekke strammerne helt inn til teltet og tvinne derfra (og ikke utfra og inn), før de stikkes gjennom samlerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, esphojo skrev:

Tja, muligens 😉 Men kan det være bardunsamlere på teltet? Liten sort strikk med en liten løkke på...

Ellers pleier jeg å trekke strammerne helt inn til teltet og tvinne derfra (og ikke utfra og inn), før de stikkes gjennom samlerne. 

Superlight telt så ikke samlere på det. Men Hilleberg teltet mitt har heller ikke og der er bardunene aldri i knute el kaos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pettit skrev:

Helsport barduner : totalt kaos og 47 knuter

Hilleberg barduner: smoothie

 

er dette standard eller er det no galt med akkurat mine barduner?

Jeg opplever akkurat det samme, så jeg vil si at det er standard. 😁

Som Fotugubbe skriver, skyldes det nok at bardunene på Hilleberg teltene er litt stivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det noe på helsport. Spes de gamle orange barduner jeg har. Men også det at teltet hadde veldig mange barduner (Svalbard 3).
På telt jeg bruker nå er langt færre barduner. PLeier surre de opp lett og det holder fint. Men materialet der er litt stivere enn Helsport. Hvertfall det helsport hadde før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å dra bardunstrammeren ytterst slik at bardunen er mest mulig dobbel og dermed "kortest mulig", da har du ikke en lang flokevillig tamp i alle fall. Så kan du eventuelt tvinne de opp.

Forskjellen på 2mm bardunsnor og 3mm av samme type (foruten styrke) er at 2mm har halve vekta av 3mm. Du kan kjøpe "Hillebergbarduner" i 25m kveil i 2 og 3mm. (Fjellsport har best pris på 3mm)

Ser du til utlandet så kan du sjekke Cleats.co.uk De selger strammere og snor, 2mm dyneema eller polyester i 2 og 3mm i 30m ruller, Engelsk VAT blir trukket fra. (Dette er "Excel Racing" tauverk beregnet for segling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg pleier bare å legge bardunene "inn" i foldene når jeg folder og ruller teltet sammen. Endebardunene, som jeg også skal bruke først til å sikre tunnelteltet med bruker jeg til å surre rundt om "pølsen". Jeg har normalt ingen problemer med knuter på bardunene. Hvis man gidder kan man jo kveile sammen -  i "8-tall" altså! og sikre med fx et dobbelt halvstikk av tampen rund om kveilen. Men det gidder jeg ikke.

Biltema har faktisk polyestersilke line 2,8 mm til 80 kr for 65 m bruddstyrke 150 kg, som bør være rikelig til 1 bardun. Det er 10 ganger billiger enn Hilleberg bardune, men kanskje ikke så professionelt?! Pløkken eller noe annet går i stykker før. Vektforskjellen vet jeg ikke. Men barduner er nok ikke det tyngste på et telt. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.