Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av ryggsekk, Klättermusen vs Fjällreven vs Lundhags


Anbefalte innlegg

Hei!
 

Det går mot kjøp av ny ryggsekk, og valget står foreløpig mellom de tre ryggsekkene nevnt i tittelen. Jeg vil gjerne lese om deres erfaringer når det gjelder kvalitet, praktiske løsninger og andre ting vedrørende disse sekkene. Forhåpentlig vil dette gjøre valget mitt litt lettere :-)

 

Klättermusen Tor 80L

https://www.klattermusen.com/en/backpacks/backpacks/40379u81-tor-backpack-80l-raven/

+ God opplevd materialkvalitet og gode festemuligheter på utsiden av sekken. Spenner og annet som ofte er av plast, er laget i aluminium. Komfortabel å ha på ryggen.

- Kun hovedrom og rom i topplokket, ingen lommer på hoftebeltet eller på siden/under hovedrommet. 

 

Fjellreven Kajka 85L

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-kajka-85-ryggsekk/

+ Gode praktiske lommer på sidene, under og over hovedrommet, samt på hoftebeltet.

- Spenner og annet er laget av plast. Ikke feste for pulk på hoftebeltet, slik de to andre har. Lest om andre som har hatt problemer med at sekken knirker etter noen års bruk. 

 

Lundhags Gnaur 75/90

https://www.lundhags.com/en/backpacks-bags/backpacks/packs/gnaur-90-rl/?code=7318731753441

+ Spenner og annet i aluminium, mulighet for å feste pulk på d-ring på hoftebeltet. Samme antall lommer som Fjellreven. 

- Lest andres erfaringer om at det har blitt slitt hull på sekkens nedre del, muligens grunnet bæresystemet? 

Ikke fått kjent og sett på denne i virkeligheten, så opplevd materialvalg er vanskelig å si noe om. Virker dog som om denne har flere praktiske løsninger enn de to andre har.

 

Så, håper noen kan drodle litt med meg for å belyse sekkenes svake/sterke punkter. Hvis noen andre sekker kan være aktuelle så bare foreslå dem. Hovedkrav er slitesterkt materiale og praktiske løsninger, ikke lav vekt og pris :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde Lundhags Gnaur 75 for noen dager siden. I butikk vel og merke. Lastet 15 kg oppi og spradet rundt i sjappa. Hoftebelte tok greit den tyngden jeg lastet den med, men jeg synes polstringene på skuldre, rygg og hoftebelte var ganske hard. Polstringene på skulderreimen slutter også litt tidlig, slik at stykket som går fra bryst og feste bak på sekken bare er en hard stropp. 

Fikk ikke helt godfølelsen. Hvor har du forresten prøvd klattermusen? Er det noen fysiske butikker som fører? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven Kajka 100, som e har er helt utrolig god! Har lenge tenkt at eneste som dugde var pakkrammer, men fy for en god sekk Kajka 100 er. Hoftebelte er veldig behagelig, kanskje mest pga de to høla i den, som gjør at det ikke presser på hoftekammen. Har hatt både Reconpack (nye synxroflexen), PowerFrame, Norrøna Dovre og en eldre Bergans anotomisk sekk. Kajka er desidert beste å bruke med 25 kg ish i sekken. 

Sidelommene er store, får lett mye oppi der. Hovedrommet har god tilgang fra bunn, topp eller front, og frontåpningen er veldig stor. 

Har ikke testet Lundhags Gnaur eller Klattermusen Tor, men begge lover godt dem også. Bra valg blir det nok uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Kajka (85l), og er veldig fornøyd. Hatt den noen år nå uten noen problemer. Syntes og den sitter bra på ryggen, selv om jeg kanskje har overpakket den på et par turer.. Var oppe i  nesten 30kg på en vintertur, og 28kg på en tur i Femundsmarka, men det var ingen krise annet enn at det ble tungt for utrente bein. Og har ikke planer om å pakke den så tung igjen..
Har og kjøpt ekstra reimer til å ha på tvers for å få flere festepunkter til utstyr, som feks å festet Bamse-liggeunderlaget på høykant.
Har ikke merket at spenner av plast er noe problem, og ikke fått noe knirking (enda)..

Man kan lese flere steder at ikke alle er like begeistret for at glidelåsene på sidelommene peker mot skulderreimene, og at det da er noe dritt å ha ting i de lommene når sekken ligger nede og de peker ned. Løsningen på det problemet for min del er veldig enkel - Pakker telt og andre ting der som kun skal ut/inn når man er ved camp eller stopper for pauser, og inn igjen når man drar fra camp, eller drar fra pauser på turen.

Tror det kan ligge mange omtaler på hjemmesiden til fjellsport som kan være verdt å lese. Men man må gå inn på flere av sekkene, størrelse og farge, for å få med seg alle.

(Har ikke prøvd de andre sekkene det er snakk om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klattermusen Tor 100l og en hel haug andre sekker i samme størrelse. Sekker må prøves og helst brukes noen dager før man kjenner om den ene er bedre enn den andre. Ingen kropp er lik heller ikke ryggsekker fra ulike leverandører. Klattermusen har etter min mening et av de beste hoftebeltene jeg har hatt. Det er særlig mekanismen for stramming jeg liker. Har bært den ganske tungt og ganske lett. Topplokket flyter alle veier og er ikke helt enkelt å få på plass. Brei i toppen og lett å pakke. Brukte sekken i fjor sommer. Denne sommeren gikk jeg med en baltoro pro. Men den hadde feil rygglengde og jeg er ennå øm i hoftene selv 4 uker senere. Bærereimene på klattermusen sekken er svært brede. Dette liker jeg godt da enkelte andre merker er for smale og blir vonde når sekken blir tung. Holdbarhet har jeg ikke fått testet da den kun ble brukt sist sommer. Vet ikke om man kan justere rygglengde på Tor sekken eller om den passer alle. Jeg justerte ikke rygglengde før bruk og tenkte ikke over det mer. Så da regnet jeg med at den passet. Med de prisene sekkene selges for i dag kan man jo kjøpe 3 for det en kostet før. Har av den grunn endt opp med ganske mange. Generell erfaring er at alle sjekke over 20 kg blir vonde uansett. Det er bare spørsmål om tid (denne tiden kan sikkert variere fra pers til pers). Jeg er også generelt lite glad i smale reimer som skjærer seg inn i skuldrene. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har en Kajka 75. Meget godt bæresystem, stabil og god på ryggen. En liten bakdel jeg ikke var forberedt på var at for meg som har ganske stor mage, så bremser det brede og gode hoftebeltet siste del av bevegelsen til låra når jeg går oppover i bratt terreng. I flatere terreng er det lite å utsette på komforten. 

Jeg valgte Kajka nettopp pga et bæresystem som er designet for å tåle mye vekt, og her har den ikke skuffet. Dog er det ikke alle funksjonene jeg bruker aktivt, for eksempel tørkesystemet med pose eller muligheten for å dele opp hovedrommet i en nedre og øvre del (bruker pakksekker så våt sekk innvendig er ikke et problem). Den buede glidelåsen nederst bruker jeg sjelden siden tilgangen fra sidene er såpass bra. Den er dessuten noe kronglete å bruke. Kajkaen hadde etter min subjektive mening vært en tilnærmet perfekt sekk uten et par av detaljer som gir ekstra vekt og pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Soppelmannen skrev:

Har ikkje prøvd desse sekkane, men veit min ULA equipment sekk bærer bra. Litt billigare og sparer nesten 2,5 kg i vekt sammenlikna med de tyngste variantane her.

Berre min anbefaling dersom du ikkje er heilt bestemt på å gå for ein av dei tre 🙂

 

ULA-catalyst-Right-Side-View.jpg

Hvor mye måtte du blø, og har du et bilde av fullpakket tursekk? Jeg har snuset.. mye på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frankdrebin skrev:

Hvor mye måtte du blø, og har du et bilde av fullpakket tursekk? Jeg har snuset.. mye på denne.

Eg gjekk for epic med sea to summit 65 liter big river dry bag. Har samme rygg og seler osv som catalyst. 

Bildet lengre oppe er av catalyst som er mest lik sekkane emnestarter såg etter med tanke på pakk volum. 

Ser no det blir cirka 3800 kr med 25% moms eller toll eller ka det heiter. 

 

spacer.pngreceived_2283103725108896.jpeg.6a1379617dfb6336e8557c85f0d5e103.jpeg

Ula epic. 

Endret av Soppelmannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, frankdrebin skrev:

Hvor tung var den sekken og hadde du noen klager på den? Synes bæreselene til klattermusen ser hakket bedre ut enn ULA sine. Tenker at den tåler bedre tyngre last.

Min ULA er i underkant av 1,4 kg med 2 store skulder lommer. Ingen klager, utenom litt høg pris med tanke på at stor del av sekken er ein tørrsekk til 500kr 😋

Sidelommene er ikkje de beste, men eg har tatt de av og bruker strikka på skulder reima til vatnflasker.

Liker stroppane under tiltenkt packraft. Bærer teltet mitt eller tarpen min der. Liker at sekken er 100% vanntett. 

Du har heilt rett at de tyngre sekkene tåler tyngre last, og tåler meir generelt. Eg prøver å pakke så lett som mogleg. 18kg er oppgitt maks last på catalyst/epic og er pga komfort, ikkje maks last som i at sekken kan ryke.

For meg er sekken veldig komfortabel, og kan ikkje sjå for meg at ein 2kg tyngre sekk kan være meir komfortabel fordi den kjem til å være 2 kg tyngre. Bærer du ofte meir enn 20kg er det gjerne annleis, men all vektforskjellen på sekkane ligg ikkje i bedre bæresystem. ULA sekkane er jo av de tyngre i lettvektsmiljøet fordi de har skikkelige hoftebelter og solid bæresystem. 

Eg bruker litt lengre rygglengde enn den "riktige", så kanskje gå opp ein størrelse om du er på øvre enden på sizinga. 

Endret av Soppelmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og innspill alle sammen. Etter å ha prøvd alle de nevnte sekkene i førsteposten med 25 kg i seg, falt valget på Klättermusen-sekken da denne føltes svært behagelig å ha på seg kontra de andre. Lundhagsen var forsåvidt den minst behagelige, mye grunnet dårlig polstring i skulderremmene som tidligere nevnt i tråden. 

 

Savnet sidelommer og lommer på hoftebeltet, så har shoppet litt rundt og endte med Bergans sidelommer og Klättermusen Eldner på hoftebeltet. Alt festet til sekken med strips.

 

Sidelommer:

https://bergans.com/no/katalog/utstyr/ryggsekker/tilbehør/side-pockets?gclid=CjwKCAjw8NfrBRA7EiwAfiVJpQ8Rc7_iP45_dwjxolnaZoycW7qvALJHAfZUXQ-dYeRKBL8jYaPtIhoCeM0QAvD_BwE

Hofteveske:

https://www.klattermusen.com/en/backpacks/utility-bags/40393u91-eldner-lumbarpack-raven/

 

Så noen bilder av sekken slik den ser ut nå. Dette er altså Tor 80.

 

20190909_094651.thumb.jpg.5cf4f90dbbba813452bcd59543600d36.jpg

20190909_094738.thumb.jpg.4f9286a0179d40b9014ada5df954f1a2.jpg

20190909_094825.thumb.jpg.5de5157cef9b42ba7decbabf37cb7763.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 19.8.2019 den 18.03, torese skrev:

Har klattermusen Tor 100l og en hel haug andre sekker i samme størrelse.

....................

Vet ikke om man kan justere rygglengde på Tor sekken eller om den passer alle. Jeg justerte ikke rygglengde før bruk og tenkte ikke over det mer. Så da regnet jeg med at den passet.

Rygglengden kan justeres. Jeg måtte gjøre det, men det var ikke åpenbart hvordan det skulle gjøres, siden det ikke fulgte med noe instruksjonshefte. Men skulderremmene er fest med borrelås på innsiden av en stor lomme på ryggen. De kan tas løs slik de kan justeres både i forhold til rygglengde og skulderbredde. Tilsvarende kan gjøres  med lengden på hoftebeltet og dets plassering i høyde. For hoftebeltet kan det være et tips å bruke et papirark som mellomlag til borrelåsen når hoftebeltet skal justeres i riktig posisjon, slik at det ikke hekter seg fast for tidlig. Deretter skulle det bare være å trekke arket ut.

Det var en periode Klättermusen lagde flere lengre instruksjonsvideoer som forklarte bruk og justering av sekker og klær i detalj. Videoen for sekken Arvaker er fortsatt gyldig for Tor, og viser detaljene i justeringen, blant annet riktig posisjon for metalbøylene på skulderremmene i forhold til skulderen. Forhåpentligvis kan dette være til hjelp for andre som vurderer Tor ol sekker fra Klättermusen.

 

Endret av Fjell64
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Skriver i dette trådet  i stedet for å starte et nytt et. 

Var på jakt etter tursekk i størelse 80ish liter. Leste en del rundt og prøvde Baltoro 85, Baltoro pro 95, Lundhangs Gnaur 75, Fjellreven Kajka 100 og Osprey Xenith 88

Lundhangs Gnaur likte mist av alle, satt dårligst av alle. 

Osprey Xenith føltes ikke helt helt på ryggen den og likte ikke hoftebelte. 

Baltoro pro satt bedre enn Baltoro85. Her var det mange lommer  :) 

Fjellreven Kajka fikk ikke prøvd helt skikkelig, var der 20 min før butikken skulle stenges. Men virker svært god, kanskje neste sekk? Og den dyreste av alle i skrivende stund.

Endte til slutt  foreløbig med Klattermusen Tor 80l . (tror det var siste som var til salgs?klarte å finne kun det ene, rød farge.. betalte 2800 for den) Av alle sekka så virker den mest solid og skal tåle max 35kg. Topp lokke er litt køddete hvis sekken er ikke full lasta. Mulighet å tilpasse til enhver rygg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har bare hatt 1 sekk og det er Kajka 75L. Brukt den i 5 år på tur i alle sesonger og den har tålt mye juling. Eneste minus (for meg) er sidelommene som har glidelåsen mot ryggen og at strammerene til hoftebeltet har en tendens til å skli litt opp. Ellers er det en veldig komfortabel og stabil sekk med mange muligheter og mer plass enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.