Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt underlag. Synmat 3D 7?


Anbefalte innlegg

Har hatt Synmat UL 7 MW i mange år. Veldig fornøyd. Bruker det sommer og vinter (sammen med skumunderlag på vinter).

Jeg har lappet det en del ganger, men siste nålehullet har jeg ikke klart å finne med såpevann. Det holder trykket når det ligger knallhardt oppblåst, men ikke når jeg ligger på det en hel natt innendørs (ingen temperaturforskjell).

Jeg har MW stoltrekk, og jeg liker bredden og lengden.

Jeg tenker å oppgradere til ett underlag som er litt mer robust og passer bedre til vinterbruk.

Exped Synmat 3D 7 MW har ikke like markerte kanaler, det SER enda mer komfortabelt ut, og med litt mer utnyttbar bredde. Noen erfaringer med hvordan liggekomforten er sammenlignet med markerte kanaler?

Tåler ett vanlig synmat merkbart mer enn ett UL underlag? Da kan jeg kanskje droppe stoltrekket uten å tenke på hull..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt patent svar her, men jeg bruker ihvertfall std Downmat like mye uten stoltrekk/overtrekk som med, og har aldri fått hull. 

Std Downmat/Synmat har 75D Polyester ytterduk, mens UL synmat har vel 20D Polyester.

Ta med i beregningen at vi kanskje har ulik bruk,  jeg bruker ikke min "forran bålet", men gjerne rett på berg og skogbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Takk @Terka. Bruker mitt i telt, på gress, og forsiktig på svaberg/fjell :) 

Tilleggsspørsmål. Noen som har brukt synmat 7, uten ekstra skumunderlag, på vinteren? Og kan anslå sånn omtrent hvor temp. grensen går?

Har brukt Synmat 7 LW på vintern med bamse under, i Minus 30 uten at jeg syntes det ble kaldt.

Endret av Tom B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tom B skrev:

Har brukt Synmat 7 LW på vintern med bamse under, i Minus 30 uten at jeg syntes det ble kaldt.

Jeg har brukt Synmat UL 7 sammen med bamse i -30, og det gikk greit. Men vanlig Synmat og Synmat 3-D har en del høyere r-verdi enn Synmat UL. Så jeg lurer på hvor langt ned på gradestokken det fungerer med bare Synmat, uten skumunderlag 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2019 den 11.41, Marius Engelsen skrev:

Takk @Terka. Bruker mitt i telt, på gress, og forsiktig på svaberg/fjell :) 

Tilleggsspørsmål. Noen som har brukt synmat 7, uten ekstra skumunderlag, på vinteren? Og kan anslå sånn omtrent hvor temp. grensen går?

Har brukt Synmat 7 i -10 eller kanskje noen grader kaldere uten annet under enn teltduk. Det går fint men avhengig av nok trykk i underlaget slik at det ikke blir «kuldegroper» ved baken eller hoftene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har brukt Synmat UL 7 sammen med bamse i -30, og det gikk greit. Men vanlig Synmat og Synmat 3-D har en del høyere r-verdi enn Synmat UL. Så jeg lurer på hvor langt ned på gradestokken det fungerer med bare Synmat, uten skumunderlag 🤔

Minus 30 inne i teltet eller utenfor?

Synmat 7 UL har følgende spesifikasjoner: R-verdi: 3,3 /Temperatur ned til: -4°C

Bamse har R-verdi på 3,5

Samlet R-verdi for dem er 6,8, noe som skal være brukbart ned til ca tretti minus ihht skalaen.

R-value.png.b52d1d9c1a4d370f8dbb60edd04e2d04.png

Synmat 7 / 3D-7 har følgende spesifikasjoner: R-verdi: 4.9 / Temperatur ned til: -17°C

>> Vil tro at oppgitt info stemmer bra.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke frøys i rundt -25 med et Helsport Hauk celleplast-underlag (15mm). Om det var god isolasjon fra snøen eller annet vites ikke, men jeg sov hele natta.

Bamse Extreme er 14mm og har en R-verdi på 3,5, dvs sånn rundt -7. Det er lenge siden, men jeg lurer fortsatt på hvorfor jeg sov hele natta igjennom dersom jeg legger dagens R-tabell til grunn. 

Edit: Helsport Hauk minner om gamle Ajungilak Isbjørn - bare 15mm tykt. Samme mønster. Antar at snøen må ha isolert da snø inneholder mye stillestående luft.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke frøys i rundt -25 med et Helsport Hauk celleplast-underlag (15mm). Om det var god isolasjon fra snøen eller annet vites ikke, men jeg sov hele natta.

Bamse Extreme er 14mm og har en R-verdi på 3,5, dvs sånn rundt -7. Det er lenge siden, men jeg lurer fortsatt på hvorfor jeg sov hele natta igjennom dersom jeg legger dagens R-tabell til grunn. 

Edit: Helsport Hauk minner om gamle Ajungilak Isbjørn - bare 15mm tykt. Samme mønster. Antar at snøen må ha isolert da snø inneholder mye stillestående luft.

Mest sannsynelig fordi du brukte en tykk gammel fiberpose. Og den samler jo også luft , I motsetning til dunposer du trykker helt flate mot underlaget

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Virker som det er lite erfaringer med det nye 3-dimensjonale underlaget. De fleste bruker kanskje gammledagse «2-dimensjonale» underlag 🤪

De gamle som kun har bredde og lengde mener du? :D

image.png.e76f541ba7fef1f2b5ea11ba29368000.png

Hadde noen slike på slutten nitti-tallet. 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fotogubbe skrev:

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke frøys i rundt -25 med et Helsport Hauk celleplast-underlag (15mm). Om det var god isolasjon fra snøen eller annet vites ikke, men jeg sov hele natta.

Bamse Extreme er 14mm og har en R-verdi på 3,5, dvs sånn rundt -7. Det er lenge siden, men jeg lurer fortsatt på hvorfor jeg sov hele natta igjennom dersom jeg legger dagens R-tabell til grunn. 

Edit: Helsport Hauk minner om gamle Ajungilak Isbjørn - bare 15mm tykt. Samme mønster. Antar at snøen må ha isolert da snø inneholder mye stillestående luft.

Kanskje det har med at ett Bamse blir lite sammentrykt, ikke får kuldebroer, og holder r-verdien godt? Jeg har lest tester som viser st oppblåsbare mister omtrent halvparten av r-verdien i praktisk bruk pga. sammenklemning 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Minus 30 inne i teltet eller utenfor?

 

Litt under 30 minus ute, og litt over inne. Hadde nok ikke klart særlig kaldere med det underlaget. Jeg blåser oftest ganske hardt opp underlaget.

Kan sånn sett se ut som om tabellen kan stemme ganske greit 🤔

På vintertur har jeg alltid med ett halvt z-lite, det dekker overkroppen fra nakken og ned til rompen, og er fin størrelse til bruk i kuldegropen uten å være for mye «i veien», (har ikke så stort vintertelt). Tenker at om jeg dytter dette under synmaten om kvelden hjelper det sikkert bra på. Under bena, som ikke trykker ned synmaten, er sannsynligvis ikke der varmetapet er, og da gjør det sikkert ikke noe om z-liten ikke dekker hele kroppen... 🤷‍♂️ Under hodet bruker jeg exped Air pillow oppå synmaten.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Kanskje det har med at ett Bamse blir lite sammentrykt, ikke får kuldebroer, og holder r-verdien godt? Jeg har lest tester som viser st oppblåsbare mister omtrent halvparten av r-verdien i praktisk bruk pga. sammenklemning 🤷‍♂️

Godt poeng! Fiberpose flatklemmes heller ikke like mye som dun, som @lars pskrev. Området jeg lå på var snørikt og ikke hardpakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått underlaget. I forhold til synmat UL 7 virker det MYE mer solid i stoffet, og det har en glatt og en myk side. Ang «3-D formen», så gir det kanskje litt bedre støtte helt på kanten av underlaget, men det er ikke snakk om store forskjellen. Liggekomfort er ganske lik ellers, kanalene er like høye som på UL 7.

Synmat UL 7 MW: 560 gram, 3,3 i r-verdi.

Synmat 3-D 7 MW: 880 gram 4,9 i r-verdi (48% høyere enn UL), mens pakkvolumet er nær det dobbelte.

Vektforskjellen var mindre enn jeg forventet, volumet litt større enn forventet og stoffet på synmat 3D virker veldig mye bedre og bråker litt mindre. Kommer ikke til å ta med chairkit som beskyttelse på denne, hvis jeg ikke har veldig lyst å bruke den som stol. Ventilplasseringen er litt mer praktisk på 3D utgaven.

Sammenlignet med vanlig Synmat XP 7, tenker jeg det er pris som bør avgjøre valget.

Jeg beholder fortsatt UL, selv om det er litt lekkasje. Etter mange liter såpevann og steinhardt trykk i underlaget har jeg enda ikke klart å lokalisere microlekkasjen som gir ca 50% trykktap over natten, men kun hvis jeg ligger på det...

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt seint ute siden du allerede har kjøpt nytt da men...

Jeg har både 3-d 7 og hl 7 (tror det er likt som ul 7 bare mumie fasong) 

Ingen tvil om at 3-d er bedre, kjennes mer solid ut og tåler ca 10 minus mer enn hl /ul. Det tar vesentlig mer plass som du sier. Hl tar ca 1/4 I volum av 3-d. Ul har litt større volum enn hl. 

3d lager mindre lyd og stoffet er mye kraftigere enn ul. 

Så lenge man har plass til 3d og syns prisen er grei ville jeg ha valgt det. Men på turer med plassmangel ville jeg ha valgt ul. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Datuma skrev:

Jeg er litt seint ute siden du allerede har kjøpt nytt da men...

Jeg har både 3-d 7 og hl 7 (tror det er likt som ul 7 bare mumie fasong) 

Ingen tvil om at 3-d er bedre, kjennes mer solid ut og tåler ca 10 minus mer enn hl /ul. Det tar vesentlig mer plass som du sier. Hl tar ca 1/4 I volum av 3-d. Ul har litt større volum enn hl. 

3d lager mindre lyd og stoffet er mye kraftigere enn ul. 

Så lenge man har plass til 3d og syns prisen er grei ville jeg ha valgt det. Men på turer med plassmangel ville jeg ha valgt ul. 

Da tenker vi nok ganske likt, og har samme oppfatning :) 

Selve vektforskjellen på bare 320 gram mellom UL og 3D synes jeg ikke var avskrekkende på noen måte :)

Jeg skal bruke det i helgen, vi skal gå Trolltunga og Aurlandsdalen. Men vi skal campe nær bilen, så jeg vurderer nesten min kone sin MegaMat 10 i stedet. Det er jo en selvoppblåsbar madrass, helt bokstavelig talt en madrass. Jeg hadde lånt den om jeg ikke hadde hatt nytt underlag jeg vil prøve ut :) 

På vintertur med pulk er faktisk Megamat 10 MW ett reelt alternativ. En rå R-verdi på 9,5 (-48grader), 2000gram, selvoppblåsbart og pakkvolum som ett bamseunderlag. Hvorfor ikke? 🤷‍♂️

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.