Gå til innhold
  • Bli medlem

Hansker som er vannavvisende


Fomle

Anbefalte innlegg

Snart er høsten her og jeg blir notorisk kald på hendene. Har snart en hel skuff full av hansker som...ikke virker. Det jeg prøver å finne er hansker som gir noe varme (ikke tykke vinterhansker) , som er litt vannavvisende (de må i det minste ikke suge til seg fuktighet) og så må de ha såpass myke sømmer at de ikke gnager. 

Har så langt ikke funnet det jeg leter etter. Det nærmeste jeg er kommet er et par sykkelhansker, men de har noen alt for markante sømmer som gjør dem ubehagelige å ha på etter en stund.

Hvis noen har sett eller eier hansker med de egenskapene jeg er på jakt etter så vil jeg sette stor pris på tips så jeg kan gå søndagsturene mine med varme og tørre hender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker arbeidshansker fra Tegera, modell 292. Disse tåler vann. Kjøpt på Clas Ohlson. Har hatt de lenge, og er slitesterke. Mulig de er litt tykkere enn det du ser for deg.Tegera

Ellers har jeg et par tynne neoprenhansker kjøpt på Ebay. Trekker ikke vann, og er slitesterke. Finnes mye slike i dykkerbutikker.

Endret av norexp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå litt bort ifra sportsbutikker og tenk arbeidshansker. jeg bruker som oftest det når jeg er ute på jakt på høsten og på tur på vintern. hanskene jeg har kjøpt via jobb er jo laget for og kunne holde på ute. så sjekk ut diverse butikker som fører arbeidsklær. tror du vil bli posetivt overasket. ikke alltid spesial butikker for sport og friluft har de beste løsningene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Terka er jeg også veldig fornøyd med monteringshansker (om jeg finner små nok). De blir våte men fungerer litt som neopren og blir derfor ikke kalde. Klatrer med de og rir med de mm

Ellers har jeg det siste året gått mye med tynne ull-liner hansker. De er også varme uansett våte eller tørre. 

Bruker kun tynne hansker når jeg går og holder meg varm ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinterhalvåret har jeg vært fornøyd med disse

https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Verneutstyr/Hansker-bukseseler-og-belter/21251-1496/Arbeidshanske-ADVANCE-Membran.aspx

De koster halvparten av tilsvarende hansker markedsført for turbruk. Kan holde på mye i fuktig snø uten at jeg kjenner fukt komme gjennom. Godt grep. Topp til å ordne ved eller gå ski, og varmer godt. Går godt opp arma så lett å få tett med jakka rundt. 

Eneste jeg ikke liker er at de blir litt klamme av egen svette, og som alle andre formsydde hansker er de trasige å få på om morgenen etter overnattingsturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alternativ løsning kan være regnvotter som brukes kun når det er regn/vått, så bruker man tynne ullvanter, monteringshansker, lærhansker (eller ingenting) alene eller inni regnvottene. Litt dumt at "regnvotter" oftest er laget for barn... Uansett - trenger du full fingerfølelse også når det er regn/vått, er det vel ikke et fullgodt alternativ. 

Selv har jeg disse: http://borahgear.com/eventmitts.html. Frakt til Norge var 12 USD for et knapt år siden. Disse må du selv sømtette, og selv skaffe sømforsegleren (feks SeamGrip). De blir faktisk ikke klamme inni, selv uten noe annet på hendene - eVent-materialet slipper ut "damp". MLD lager noen som ser temmelig like ut, og de sender med en tube SeamGrip for hvert par: https://mountainlaureldesigns.com/product/event-rain-mitts/  Også Zpacks lager en versjon, men der er ikke tommelen sydd for å gripe med, et litt pussig valg.

Jeg har forresten også en "yndlingsmonteringshanske" for turbruk: https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/herreklar/arbeidshansker/arbeidshansker/monteringshansker-903192/#tab01. Slett ikke vanntett, men silikonpunktene på fingre og håndflate gjør dem gode når du trenger å ta i ru fjell/berg, og når du tar i en glovarm kjele eller en nyoppfylt Real-pose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Skal sjekke sealskinz nærmere. Regnvotter blir litt overkill i forhold til det bruket jeg tenker på her, og monteringshansker har vi på jobb og synes jeg er skikkelig kalde og ubehagelige, men mulig det finnes forskjellige typer som er mindre "plast" enn de vi har. 

Er for så vidt ikke fremmed for å bruke hansker til noe annet enn det de opprinnelig er tiltenkt. Brukte sykkelhansker fra Biltema som ridehansker på fjellridning for et par år tilbake og det funket fint så lenge det ikke var kaldt i fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hmmm, kanskje kan jeg ha løst mitt eget problem nå. Kom over disse på en Sport1 butikk: 

spacer.png

 

Merket er Pinewood og prisen (299,- der jeg kjøpte dem) var helt OK. Det står i allfall de skal være vanntette (gjenstår å se i praksis), de var gode å ha på og er elastiske på håndbaken. Om de viser seg å ikke være helt vanntette så er det sikkert greit nok for min bruk så lenge de er sånn rimelig vannavstøtende og ikke trekker vann som trekkpapir.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fomle skrev:

Hmmm, kanskje kan jeg ha løst mitt eget problem nå. Kom over disse på en Sport1 butikk: 

spacer.png

 

Merket er Pinewood og prisen (299,- der jeg kjøpte dem) var helt OK. Det står i allfall de skal være vanntette (gjenstår å se i praksis), de var gode å ha på og er elastiske på håndbaken. Om de viser seg å ikke være helt vanntette så er det sikkert greit nok for min bruk så lenge de er sånn rimelig vannavstøtende og ikke trekker vann som trekkpapir.

 

Det der er billigvarianten av sealskinz. Mulig de fungerer godt nok, men om det ikke er skinn i håndflaten tviler jeg på holdbarheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt noen hansker som skal være vanntette, men om man faktisk bruker hendene til noe så blir man våt igjennom uansett etterhvert. Mitt tips er å bruke ull og bare gi blanke i om man blir våt. Da holder man varmen fordi. Det jeg bruker nå er fingervanter i ull, så kan jeg ha på arbeidshansker utenpå for å ikke flise opp ullvottene for mye når det "jobbes" i camp feks. På jakt bruker jeg noen litt tykkere fingervanter med hette som kan trekkes over fingertuppene når det blir mye venting/kaldt. Gitt opp det å holde meg tørr, varmen som teller.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.