Gå til innhold
  • Bli medlem

Haukeliseter - Hellevassbu - Haukeliseter for begynnere


Øystein Øren

Anbefalte innlegg

Hei, forsøker å planlegge en tur for en gjeng begynnere, deriblant meg selv. Jeg har lett en del på ut.no, og ser på ruten Haukeliseter - Hellevassbu - Haukeliseter, Se vedlegg.

Deltakere er 30-35, og i noenlunde god form. Vant med å gå dagsturer.

Regner med å kunne starte fra Haukeliseter klokka 1000 på lørdag, overnatte på Hellevassbu på kvelden, og gå tilbake på søndag.  De andre jeg planlegger med, mener 20 km etapper er for langt å gå, men for meg ser det ganske flatt og greit ut. Er det noen mer erfarne som kan gi sin mening? 64786795_Haukeliseter-Hellevassbu.thumb.PNG.451cc4c40c164c5f9ad1f31274a3676e.PNG

Endret av Øystein Øren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det blir kanskje til at vi går hele dagen. Jeg personlig har ikke noe imot det. Har dere noen andre forslag på kortere rute tur-retur som passer en helg på Hardangervidda, noe tilsvarende som jeg har foreslått over? Parkere, gå tur, overnatte på DNT-hytte, så gå tilbake? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge UT.no er det 7 timers tur og 21,5 km. Lommekjent sier 21,1 km og 793 høydemeter. Ingen lett tur, men er man godt trent går det bra. Nydelig utsikt, spesielt fra Hellevassbu da dere har utsikt mot Nupseeggi og andre flotte topper. Etter min mening er dette en rute som er for fin til å bare peise på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, dette er ikke en lett tur. Det er kraftig oppstigning fra Haukeliseter, og kupert innover. Men den er ikke så lang eller tung at den er problematisk. Inn og ut til Hellevassbu på en helg er greit, men du er sliten etterpå. 

Det kan være at jeg misforstår deg, men du skriver som om du ser på dette som samme vidde-opplevelsen du har lenger nord (som inn til Sandhaug og deromkring). Haukeliseter-området er vestvidde og en annen opplevelse. Ta deg tid til en dag på Sandfloeggi eller finn et fiskevann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på den ruta for å gå den med ungene, men synes det er for langt. Men voksne bør jo klare det fint...

Jeg vurderer heller å gå andre veien. Haukeliseter til holmavatn. er litt kortere, "bare" 6 timer, så kan man gå videre til sloaros og hovden så man slipper å gå tilbake samme vei som man kom.

Ellers så kan jeg anbefale setesdal vesthei dersom dere vil ha kortere "koseturer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gikk denne turen forrige helg, og tilbake på Onsdag. Var ikke på Hellevassbu, men rett i nærheten og gikk samme stien. Og jeg kan skrive under på at det er ikke bare "flatt og greit", spesielt om man har tung sekk. Det kommer noen lange stigninger som er drepen, og det kommer noen korte bratte stigninger som kan gi de fleste en liten psykisk knekk om man ikke er i 100% form. Men det meste går bedre om man går med lett sekk og er fler i følget osv. selvsagt, enn å gå alene med tankene på at det er tungt og jævlig og ser neste stigning foran seg.

Spent på å høre hvordan turen har gått :) 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta er tyngre fra Haukeliseter enn fra Hellevassbu. Fra Hellevassbu er det en snøskavel i avmerket område som er særlig tung å forsere - våt snø (varierer vel fra år til år) og bra stigning. Det er mange andre stigninger som suger energi ut av deg, men en fantastisk tur med lett sekk. Med tung sekk er det en annen historie, men start fra Ulevå sparer deg for ett par km.

Presentasjon1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var heldigvis ingen snø der nå, helt bart og tørt. I de andre passene bortenfor lå det fortsatt mye snø.
Ser kanskje ikke så bratt ut på bildene her, men man merker det fort når man er der..

Sett fra ca halveis på vei ned, stien til Hellevassbu går nede til venstre..:
IMG_1370.jpg.d043a660760619058b8b2d8e10dba7db.jpg

Sett fra bunnen, retning mot Hauekiseter/Ulevå:
bilde01.jpg.5c973571de97ead54f3edb9b676cd7df.jpg

Mye snø igjen litt lenger borte(mot Hellevassbu):
IMG_1379.jpg.9dc5121bb99b58e2567b91a6414c86d4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.