Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpt: Helsport Ringstind 2 SL 2019


northern_fov

Anbefalte innlegg

Annonse
På 23.8.2019 den 20.36, Tor-Erik-L-77 skrev:

Takk for fin rapport, det frister! Hva tikket det inn på kjøkkenvekta?

Ellers kan det se ut som 2019 modellen kan nyte godt av noen av moddene som vi andre har gjort på tidligere modeller:

 

Ca 1,2 uten pluggene. Da har jeg trekt fra bardunene jeg har festet på og ei lita lampe jeg har i innerteltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

skriver på svenska

Jag har anv 1v i Bohuslän med tältplats nära havet.

vid mycket blåst är det lättare att sätta upp med huvudända mot vinden och yttertältet ligger ej mot innertält så lätt.

Om det ej blåser alls blir det mycket kondens pga sjörök dvs dimma på havet pga kallare än luften och det fastnade på yttertältet och som tidigare beskrivet måste det vid regn eller fukt efter spännas för att det är av polyester och sedan slakar jag på detta före nedtagning och att man går in och ut på morgonen för att spara på blixtlåsen.

Jag tyckte att linor räckte väl men mindre sten än i fjällen och att det krävs efterspänning som en stor nackdel.

Jag  har provat många olika lite billigare tält som Bergans med grövre ytterttyg men med mer mesh inner och Robens goldcrest men detta är mycket bättre med få nackdelar.

Hur stark vind klarar detta tält ?

Jag var tvungen lägga stenar på tältpinnar för att vind ej skulle rycka upp dessa vid tältplats på sandstrand och lite längre och grövre linor till tältpinnar vore bra.

Bra med reflexer i linor och vid stång hål

IMG_0563.jpg

IMG_0555.jpg

IMG_0651.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sänder lite fler bilder på HS ringstind sl 2p 2019

Ni kanske undrar varför en Svensk köper Norskt tillv i Kina och ej HB tillv i Baltikum på andra sidan Östersjön.

Orsak att de ej delar min uppfattning om Marknads ekonomi i sin affärsverksamhet (exact vad de gör kan ni lätt se när ni jfr priser och ev har kontakt med någon anställd på en återförsäljare)

vilket Helsport gör som även har bra support och svarar aceptabelt snabbt.Och lika bra material och produkt utveckling.

MSR ska enl många tester också vara bra märke men de modeller jag sett på kan man ej resa inner och yttertält samtidigt och detta behövs i Nordiskt klimat både sommar och vinter.

Även provat Bergans ok men ej hittat passande tält vid test och hadde permiterat hela support avd lång tid i våras pga Covid 19,Provat Marmot 2vp kupoltält fel vikt uppgift med ca 500 gr och tältet blåste iväg vid ca 5-10 ms när bågar var isatta men ej tältpinnar i marken detta kan nog hända alla mindre kupoltält så förankra före uppsättning med minst 1 st tältpinne som tidigare visats i video .

Jag satt upp HS sl 2p  med att sätta bågar på plats och om man reser med branta ände mot vinden och sätter i en tältpinne itaget så blåste det ej iväg jag har de övriga tältpinnarna i fickan på jacka  för att ej sticka hål på tält duken.

Provat Jack wolfsky Exolite 1 det är ej lämpligt för Nordiskt klimat med enbart mesh i innertält och mycket smalt inv.spänner väldigt mycket i ytterväven vid montering.

Helsport har ej någon egen video på detta tält som jag hittat.

Någon har länkat till en hemsida med vindtest som jag ej kunnat öppna.

Provade att sätta upp hemma och kort med gammal märkes telefon 3-5 MP men ok skärpa

Detta tält hadde kunnat tas med på tur direkt utan övning men oftast bra att övat några ggr om inte annat om man har öppet köp och då anv skydd på marken för att ej skada golv.

Om man tar loss innertältet för se volym när du vill sänka vikt och lämna hemma  på någon framtida tur sätt tillbaka när det är uppsatt mycket svårt att sätta rätt senare om du ej anv tältet ofta och har bra bildminne.

Jag fick ej rätt på ett med 4 långa bågar och riskabelt sätta upp inne i en lägenhet med mycket inredning.

Fler bilder kommer på de andra testade tälten

hp r 4.jpg

hp r3.jpg

hp r 7_edited.jpeg

hp r 6.jpg

hp r5.jpg

hp r 2.jpg

helsp ringst 1.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.