Gå til innhold
  • Bli medlem

Numne tær etter langtur på vidda


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei! 

Eg kom heim etter ei veke på Hardangervidda forrige veke. Hadde då telta ute den veka, med påfølgande tung sekk. Turen vart totalt 5 mil t/r og siste dagen gjekk eg 23,4 kg med tung sekk..

Når eg kom heim; sjølvsagt sårbeint, oppdager eg at tå nr 2 og 3 på hø.fot (altså storetå er nr 1 og lilletå nr 5) er nummen. Det er sirkulasjon i dei, men det kjennes ut som ein stor klump når eg går lissom. Som at den finfølelsen er borte. Har snakka med lege og fysio og dei meiner det kan vere ei nerve som ligger i klem og at det vil gå seg til. Sjølv synes eg det er litt over gjennomsnittet ekkelt å gå med. Nokon her som har opplevd det samme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja alltid etter tur. Men jeg har en kronisk slimposebetennelse i foten. To tær «forsvinner» og det er vanskelig å gå. Det går alltid over etter kort tid. 

Men du burde trene foten. Faktisk. Tåhev er bra. Finnes flere øvelser for føtter og legger som kan være lurt for å forberede føtter til tur. Å gå med sekk er en stor belastning for føttene. Styrk føttene og pass på å tøye fot og legg mye for å forebygge skader/slitasje. Søk litt på Google for å finne gode øvelser. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en begynnende plantar facitt på venstre, så går du nok med mer trykk på høyre fremfot for å avlaste den venstre foten. Ergo stor belastning på tåballene på høyre fot. 

Jeg er motsatt i rekkefølgen her. Pga betennelse i høyre fremfot så har jeg begynt å få plantar facitt i venstre fot. Man blir jo helt skakkjørt 🤪 så nå jobbes det sammen med fysio på å rette opp i balansen her. Samt at jeg i sommer har gått mye med staver. Det blir verre med åra må vite 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lompa skrev:

Du blir vant til det. Jeg har ikke hatt følelse i tre tær de siste 10-15 årene (nevropati).

Gled deg til vinteren, da har du to tær mindre å bli kald på.. ;) 

Stygt å le, men er sjukepleiar av yrke og da er galgenhumoren i sitt ess 😝😊 

Får tru det går over da... Første gang eg opplever det og eg har da båre tungt før og... 🤔 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.