Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til Primus Omnifuel/ErgoPump


Stian86

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en ca 10 år gammel Omnifuel, har byttet O-ringer og vedlikeholdt den etter behov. Tenkte jeg skulle ta en grundig service på den nå pga dårlig effekt og pumpe som lader trykk dårlig. Så jeg demonterte alt som kunne demonteres , men jeg åpnet den "bittelille" skruen på den "metallvinkelen" tok løs den og dro ut den svarte "plastmutteren" som man skrur slangen på brenneren til. Når jeg dro ut den så fant jeg bare rester av blå gummi vet ikke om det er en pakning eller o-ring som har sittet der. Noen som kan hjelpe meg, nå lekker ihvertfall pumpa/flaska som ei sil. Hvilken pakning/O-ring. På de "sprengskissene" jeg har sett er ikke denne delen demontert. Legger ved et bilde så dere skjønner hvor jeg mener.

667089386_PumpeOmnifuel.jpg.3bb5709748cf731064cf33a9cd91cecd.jpg

Er det forresten noen som har eller har link til manual/tegninger på Onifuel v1, kan ikke finne den på primus sine hjemmesider. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Du har ikke fått noe svar fra noen av primuseksperterne, men jeg skyter fra hoften ut fra kunnskap om trykkluft koplinger til dykking. I øvrig ligner den en del på en gardena-kopling til vannslange.

Jeg fant denne manual, som så ikke viser noe veldig detaljert om pumpen:  

https://www.primusshop.no/wp-content/uploads/sites/3/2016/08/primus_bruksanvisning_3289_OmniFuel_51117_6.pdf

Du sir, at du fant blå gummi rester?! Det er jeg ganske sikker på er restene av en o-ring som skal sitte i ytterste rille i plastdingsen. Du må se inn i hullet og renske for flere gummirester og renske hele hullet godt med fx en tannstikker + Q-tip - ikke noe skarp metall. Så kan du smøre med litt silikonfett.

Så får du tak i en o-ring som passer i rillen og smører og setter på ytterste rillen. Jeg antar, at vinkel metallbiten er en "klo" som så holder plastdingsen på plass inn i hullet, skrudd fast med den lille skrue. Der er formentlig ikke hull gjennom til brennstoff ved den lille skrue, men du kan tette med gjengetetning  enten fra Biltema eller loctite evt. bruke lynlim, hvis du har det.

Det er mulig, jeg tar helt feil, men så må en av primusfolkene på banen.

Elgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.