Gå til innhold
  • Bli medlem

4-sesongs telt, finnes det?


Tittei

Anbefalte innlegg

Leter ettter et telt jeg kan bruke hele året. Skal brukes på helg/ukesturer både i fjell og i skog. 2 eller 3 persons. 

Evt ønsker jeg tips om det samme men delt opp i vinter og 3-sesongs. De jeg har nå fungerer ikke :(

Både kuppel og tunell vurderes. Det har sine fordeler og bakdeler begge to. Har begge deler, og klarer ikke bestemme meg for hva jeg liker best. Vurderer å låne/leie for å teste om jeg finner noen som har. Jeg er 170 lang og skal ha med meg et barneskolebarn + sheltie på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man ser på stoffet og konstruksjonen om teltet er godt egnet for vinterbruk, også ventilasjon er viktig.

Jeg har hatt helårstelt som har fungert dårlig om vinteren og 3-sesongstelt som har fungert ypperlig om vinteren - merke nevnes ikke.

Endret av Fotogubbe
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.helsport.no/tips-til-valg-av-vintertelt

https://www.fjellsport.no/velge-telt

https://www.oslosportslager.no/magasinet/telt--guide-til-valg-av-riktig-telt-1358.aspx

Alle de store produsentene har 3-sesongs og 4-sesongs telt (pluss mer).

På nettbutikker kan man ofte filtrere utvalget ut fra sesong. 

Generelt så trenger man mer plass i teltet på vinteren en i barmarkssessongen.

4-sesongs telt veier ofte mer en 3-sesongs. Vekt er greit å reflektere over når man bruker teltet mest om man skal ha ett telt til allt/alle sesonger. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen egenskaper jeg verdsatte ved et vinter/helårstelt.

  • en konstruksjon som ikke blafrer så mye i vinden
  • tåle snøbelasningen
  • lett å sette opp og ta ned i dårlig vær
  • liten/ingen glippe mot underlaget om det ikke har stormmatter 
  • god ventilasjon
  • helst to innganger

Tunnel eller kuppel, spørs hva man trives best med. Jeg har likt tunnel best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg lærer mye, og det var det jeg håpet på. Jeg tenker allerede nå at to telt er best. Tenker at et lett 3-sesongs er viktig på den årstiden fordi jeg da har det på ryggen, mens på vinteren håper jeg å kunne dra det i pulk, så da tåler jeg høyere vekt. Det er ok at jeg kan filtrere og slikt, men siden jeg er såpass newbie, så er det godt å høre deres erfaringer. Slik som nå, da jeg startet med å tenke at helårs var best, men nå begynner å tenke på en annen måte. Lommeboken min  ikke råd til så mange flere feil nå kjenner jeg... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med Fjellreven på lista også. Jeg har flere telt, men det teltet som er mest i bruk både sommer og vinter er et Fjellreven Akka (tunneltelt). Hvis du skal ha ett allroundtelt ville jeg ikke gått for et telt med stormmatter. Det kan bli for lite lufting om sommeren. Hvis du uansett skal investere i et vintertelt, ville jeg kjøpt ett som funker bra også om sommeren. Så kan du kjøpe et lettvektstelt i tillegg senere.

Følg med litt på Finn, så kommer det stadig bra muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får telt som er helårs men da blir det ofte tungt på sommern. Så kommer det jo an på hvilke vær du har tenkt å utsette det for spes på høst og vinter.
Skal jeg tenkte allround som funker årets rundt så lenge det ikke blir for ille vær vinterstid så er det Hilleberg Kaitum 3. 
Som to telts oppsett ville jeg vel sett på en godt vintertelt og så kjøpt et lett telt til sommerbruk. De fleste slike tåler bruke vår og høst også, spes nedenfor tregrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du skriver ikke hvilke 2 telt du har, og hvilke feil og mangler du finner med dem?? Som flere har skrevet her, så har de fleste større teltmakere helårstelte. De Nordiske ofte med snøkant, som jeg mener godt kan unnværes ved blot å spa noe snø opp langs kanten på teltet. Det kan lett bli litt "overkill" økonomisk og sådan miljømessig å ha flere spesialiserte telte. Derfor har jeg også 3-sesong sovepose + sommerpose, som fungerer som vinterpose.

Jeg har et telt, som flere her nok vil betegne som 3-sesong, MEN jeg har hatt mange bra vinterturer med det og har ingen mangler å si. Jeg oppsøker selvfølgelig ikke ekstremturer eller - vær, men har da vært ute i kuling hvor teltet stod ganske støtt - korrekt oppsatt mot vinden og med le vegg og snø spadd opp langs kanten. Teltet har mange barduneringspunkter, som jeg ikke bruker om sommeren/ i stille vær.

I elginnen gamle 4-sesong telt har jeg dog opplevd at en teltstang brakk - ingen katastrofe. Det ble litt mindre plass og det hele var noe vingeskutt. Jeg orket ikke å krabbe ut og fikse snudde meg og sov videre, da alt var bra.

Til vinterbruk vil jeg anbefale 3 personers telt til deg og barn - som blir større + hund + vinterunderlag og -soveposer + vinterpikpak og snøsmelting.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.