Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler -lengdestivhet og smerter under tåballene


Helge G

Anbefalte innlegg

Har fra før Scarpa Kinesis. Disse blir for meg for lengdestive i sålen, slik at det etter et par mil gjør vondt under tåballene for hvert skritt jeg tar. Dette tror jeg er fordi at sålen er helt stiv.

Har noen gode forslag til fjellstøvler med god ankelstøtte som egnet for lengre turer i ulendt terreng med tung sekk uten at de er fullstendige lengdestive? Mulig det er å be om  både i pose og sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du helst skal se på foten din og ikke så mye skoa. Du kan være tverrplattfot eller ha for høy fotbue. Eller en kombinasjon av dette. Eller helt motsatt. 

Det beste du gjør er å gå til en sålemaker og få tilpasset såler til dine føtter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Tror du helst skal se på foten din og ikke så mye skoa. Du kan være tverrplattfot eller ha for høy fotbue. Eller en kombinasjon av dette. Eller helt motsatt. 

Det beste du gjør er å gå til en sålemaker og få tilpasset såler til dine føtter. 

Vært inne på tanken om tverrplattfot, men får ikke vondt når jeg bruker mine Salomon Quest. Problemet med disse er at de har i overkant myk såle til turer med tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Helge G skrev:

Vært inne på tanken om tverrplattfot, men får ikke vondt når jeg bruker mine Salomon Quest. Problemet med disse er at de har i overkant myk såle til turer med tung sekk.

Men det er jo og to helt forskjellige sko.. Jeg opplever akkurat det samme med mine nye for sesongen Crispi. Gikk på Salomon i fjor. Jeg måtte oppsøke sivilisasjon å få meg såler i sommer for å kunne fortsette på min 30 dagers tur. Jeg hadde ikke klart det uten...

Har ikke allverdens peil men har jo alltid hørt at sålene som følger med skoa sjeldent er noe bra. Og det er nok veldig mitt tilfelle her. Såler som demper og fordeler trykket på hele foten ikke  bare tåballene hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Helge G skrev:

Vært inne på tanken om tverrplattfot, men får ikke vondt når jeg bruker mine Salomon Quest. Problemet med disse er at de har i overkant myk såle til turer med tung sekk.

Går du med like tung sekk i begge skoene? 

Jeg får merkbart fortere vondt proporsjonalt med sekkens vekt. 

Ellers er jeg fortsatt tilhenger av såler tilpasset egen fot når det er store belastninger.

Men å gå med stive såler på mykt underlagt funker like dårlig, som å gå med myke såler i steinura også. For jeg tror at så lenge man går på mykt underlag så kan skoa også være mye mykere. Monotont underlag sliter veldig på føttene.  Monotont underlagt med harde såler sliter enda mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesis har jeg selv. Bruker de når jeg går tur i fjellet hvor det er mye opp og ned. Som f.eks opp til en topp og ned igjen. Fint da med stiv såle fordi du belaster fot mer jevnt selv om du bare får fotfeste i front. På flatmark føler jeg det er en slags "rull" i såle så du havner fort mot tærne. Jeg bruker derfor andre støvler på tur med tung sekk og/eller flatere områder og lengre distanser. Der bruker jeg Alfa Berg., omtrent samme som Walk King. De tålte glatt turen Haugen-Grøtådalssetra med 28 kg på ryggen uten gnagsår eller plager. Føltes ferdig inngått fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.