Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av vintertelt med to vestibyler


hundepatruljen

Anbefalte innlegg

Hei!

Leter etter et telt jeg kan bruke i vinterfjellet (Jotunheimen). Jeg har alltid med en 25kg hund på tur, derfor greit med to fortelt - har bagasje på den ene sida, og bikkja på den andre.

Stormklaffer eller ikke? Hører om problemer med kondens i telt stormklaffer, i tillegg blir det jo ekstra vekt - erfaringer? Hvor nødvendig er det?

Kuppeltelt eller tunneltelt? Det er jo greit å ikke få helt klaustrofobi der inne - men det er jo også greit å spare vekt. Klarer ikke helt å bestemme meg.

Hvor varm pose trenger jeg egentlig i telt om vinteren? Liggeunderlaget jeg har er et Exped med R-8 ned til 38C. Har stort sett ligget på hytter frem til nå, så jeg har begrensa erfaring med å ligge ute.

Kommer til å bruke teltet både på topptur i sekk, og på flatere turer med pulk. Har heller ikke helt bestemt meg for om jeg vil ha 1p eller 2p. Greit med 2p hvis jeg plutselig gir dama lov til å bli med. Også greit hvis det blir skikkelig ruskevær, og bikkja må sove inne.

Kan også nevne at jeg er mer opptatt av komfort når jeg bærer tung sekk enn når jeg sover. Det vil si, vekta er viktigere enn hvor romslig jeg har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg Kaitum. Ikke like sterkt som Keron, men du må inngå kompromisser når lav vekt er viktig samtidig som du vil ha et vintertelt med to fortelt. Kaitum er nok den gylne middelvei. 

Alternativt Allak. Har det selv, men synes det blir litt for lite for to pers på vinterstid. 

Endret av Sponon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vinterbruk anbefales telt for er beregnet for én mer enn antallet brukere. Altså to-manns alene, 3-manns for to, 4-manns for tre osv. Å baske med svær sovepose, svær dunjakke og svær bikkje samt brennende primus i et litt lite telt er lite allright. Er dere 2 anbefaler jeg Kaitum 3GT. Da er det god plass til kjæresten inne og bikkja i forteltet (eller omvendt) samt til matlaging og kuldegrop. Litt lettvekter og litt 4-sesongers, dvs går greit i sekken men er ikke det mest solide. Fungerer dog fint i det aller meste av vær, bortsett fra de strengeste vinterorkaner. 

Et telt med duk helt ned til bakken er utsatt for mer kondens enn et med en glippe nederst. Stormmatter vil jo fjerne de ev. glippene som kunne oppstå og dermed er svaret ja, stormmatter vil kunne skape mer kondens. I snø spiller det ikke så mye rolle da man jo ønsker å tette til uansett for å slippe kald vintervind inn i teltet. Kondens om vinteren må man derfor regne med uansett stormmatter eller ikke. Fordelen med slike matter er jo at man slenger snø på dem for å stabilisere og tette teltet enda mer enn uten. Men uten matter går også greit, med spaden lager man snøblokker man legger som levegg på vindsiden av teltet. Har man gode plugger (f.eks. Hillebergs sand- og snøplugger) så stabiliserer man teltet bra med bardunene alene. 

Har ikke prøvd kuppeltelt om vinteren, men flere steder står det at disse lønner seg da de tåler større snølast enn tunneltelt. Min erfaring er at tunneltelt aldri har slitt med dette. Risken er jo ved ekstreme snøfall eller ved flere dagers fravær, men ellers går det greit. Dessuten er det piece of cake å finne gode teltplasser om vinteren så størrelsen på teltet har heller ikke så mye å si. Kaitum 3GT tar MYE areal (ca 5 kvm). Står tunnelteltet rettet rett mot vinden er det visstnok mer vindstabilt enn noen kuppeltelt. Det kjipe er hvis vinden snur...

Sovepose er et eget tema. Tenk dun, tenk en god del penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppel får som regel mindre bagasjeplass enn tunnell. Når det gjelder stormklaffer er det litt blandet hva folk synes. I snø kan du skuffe snø opp langs duken på vanlig telt. KLaffer kan ha en fordel på barmark og mye vind hvor du kan legge på stein og stokk for å stabilisere . Det viktige uansett på et vintertelt er at det har nok ventiler og god lufting selv om du tetter igjen lang bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2019 den 23.35, Kjetil Aleksander skrev:

Fjellsport har Marmot Fortress til OK pris nå! Ser jo ut som et veldig bra vintertelt der alt kan lukkes fra innsiden og med DAC stenger osv. 

Jeg har Marmot Vapor 4P. Det er vanskelig å slå opp i sterk vind, men jeg har brukt det på flere vinterturer i beskyttet terreng. Glem det teltet om det skal slås opp i sterk vind...

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har Marmot Vapor 4P. Det er vanskelig å slå opp i sterk vind, men jeg har brukt det på flere vinterturer i beskyttet terreng. Glem det teltet om det skal slås opp i sterk vind...

Ja jeg har selv et kuppeltelt som tok farvel i vinden i eksponert terreng nå nylig der ting rett og slett begynte å revne av det massive trykket på den ene siden der alt la seg ned . Dog en billigere  3-sesongs modell som ikke er ment for høyfjellsbruk. (Urberg dome 2 xD) Likevel så tror jeg at jeg satser på Tunelltelt til fjellturer framover. Ser på Helsport High Camp 3 på xxl atm! (4,25kg litt i tyngste laget kanskje men burde være solid da selv om prisen ikke er i det høyeste laget :P) Vil ha noe som ikke forsøker å drepe meg ved ekstreme vindkast. 

Endret av Kjetil Aleksander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av komfort på tur og pleier å si at sommertelt er 2 mann i tremanns passe, mens 2 mann i firemanns er ok på vinter. Jeg drar hovedsaklig på solotur med et firemanns også på vinteren da det ikke er den ekstra vekten på teltet som evt gjør at pulken blir tung. Og dels fordi soloturene er så få om vinteren at jeg ikke har kunnet rettferdiggjøre et lettere og mindre telt til de to turene. Jeg drar derfor rundt på en leilighet av et telt på vinteren. Med stormklaffer og trives med det. Jeg vet når det må luftes og ikke. 

To vestibyler har også andre fordeler. Den ene er at jeg gjerne graver "kjøkken" i forteltet når det skal så en helg. Og da kan man ha bagasje osv i det andre. Evt kan jeg ha teltet på isen og fiske i det lille forteltet og ha bagasje og kjøkken i det andre. 

Det er mye smak og behag med telt, jeg har god smak og har mest behag med Helsport sine ;-)
 

 

34210182786_89f16ed9bc_o.jpgReady for morning coffee by Espen Ørud, on Flickr

32438703750_23026a3b4c_o.jpgA calm morning after a windy and snowy night... by Espen Ørud, on Flickr

 

538301048_Fjellllll-_MG_0109.thumb.jpg.fe65f742a3aeb1cfd18b21b1a0445925.jpg

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kjetil Aleksander skrev:

Ja jeg har selv et kuppeltelt som tok farvel i vinden i eksponert terreng nå nylig der ting rett og slett begynte å revne av det massive trykket på den ene siden der alt la seg ned . Dog en billigere  3-sesongs modell som ikke er ment for høyfjellsbruk. (Urberg dome 2 xD) Likevel så tror jeg at jeg satser på Tunelltelt til fjellturer framover. Ser på Helsport High Camp 3 på xxl atm! (4,25kg litt i tyngste laget kanskje men burde være solid da selv om prisen ikke er i det høyeste laget :P) Vil ha noe som ikke forsøker å drepe meg ved ekstreme vindkast. 

Oj, da må det ha vert mye vind!

 

Problemet med Marmot er at innerteltet settes opp først, og når du holder på å reise konstruksjonen er den ganske svak før alt er helt på plass. Når borrelåsene er festet mellom yttertelt og stengene, og alle barduner er på plass, er det helt ok brukbart i vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg drar hovedsaklig på solotur med et firemanns også på vinteren da det ikke er den ekstra vekten på teltet som evt gjør at pulken blir tung. Og dels fordi soloturene er så få om vinteren at jeg ikke har kunnet rettferdiggjøre et lettere og mindre telt til de to turene. Jeg drar derfor rundt på en leilighet av et telt på vinteren. Med stormklaffer og trives med det. Jeg vet når det må luftes og ikke. 

538301048_Fjellllll-_MG_0109.thumb.jpg.fe65f742a3aeb1cfd18b21b1a0445925.jpg

Stort sett 100% enig i det du skriver her. 👍 Eneste refleksjon er at et mindre telt krever merkbart mindre fyring for å få opp varmen i/holde lunk i. (Derfor greit å reflektere over antall brukere det skal romme på vinterturer).

Helsport Spitsbergen og Helsport Keron GT er vel bankers forslag ift pulkbruk. Katium GT er lettere, men kanskje ikke like robust (Mer en robust nok for de fleste.)

Keron/Katium uten GT og kuppeltelt som Allak, Staika, Reinsfjell Pro/Extreme er mer bærbare alternativer. Dog gir stort fortelt i ene enden mye komfort når det blir mange timer i teltet under vintermørket.

EDIT: Stormklaffer eller ikke er som to ulike religioner, begge leirer mener at sitt alternativ fungerer 100% mens motsatt enten er unødvendig eller ikke fungerer.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Terka skrev:

Stort sett 100% enig i det du skriver her. 👍 Eneste refleksjon er at et mindre telt krever merkbart mindre fyring for å få opp varmen i/holde lunk i. (Derfor greit å reflektere over antall brukere det skal romme på vinterturer).

Vi er nok enige der også. Det er bare det at jeg ikke fyrer på vinterturer. Derfor spiller det ingen rolle for min bruk. Jeg sover godt i posen selv ved 25 kuldegrader i teltet. 

Unntaket er om noe skal tørkes og da plasseres det uansett rett over varmekilden.


Så om man skal basere noe av komforten på lunk i teltet er det selvsagt en faktor å tenke på. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det er bare det at jeg ikke fyrer på vinterturer. Derfor spiller det ingen rolle for min bruk. Jeg sover godt i posen selv ved 25 kuldegrader i teltet. 



 

Det er ikke når man sover at man fyrer, som jeg vet at du er klar over. 😊 Men det er deilig å ha komfortabel temp de våkne timene som det kan bli mange av. Sitte i bare ullundertøy og spille kort feks, mens det er -21 utenfor duken. Det pleier hvertfall jeg og ungene gjøre (var bare -21 på en av turene våre i fjor da, men samme gjelder ved -10).

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SnorreL skrev:

Det er ikke når man sover at man fyrer, som jeg vet at du er klar over. 😊 Men det er deilig å ha komfortabel temp de våkne timene som det kan bli mange av. Sitte i bare ullundertøy og spille kort feks, mens det er -21 utenfor duken. Det pleier hvertfall jeg og ungene gjøre (var bare -21 på en av turene våre i fjor da, men samme gjelder ved -10).

Det er forskjellig hva man legger i komfort og kos ser jeg ;-) 

Soveposen er ikke noe kaldere når jeg er våken enn når jeg sover ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter ikke med arma nedi en sovepose og spiller kort ass. Og jeg hadde vært rimelig løk om jeg ikke hadde komfort i fokus på tur med kidsa. Er nok en grunn til at folk flest kosefyrer i teltet vinterstid. 😉 Blir  lange våketimer nedi posen på deg eller? 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Oj, da må det ha vert mye vind!

Her har vi herligheten som jeg kjøpte på tilbud i januar for 999,- et par timer før det katastrofale inntreffer. Burde skjønt det allerede her at det ikke kom til å holde, men hadde et ørlite håp og var faktisk ganske imponert! "Hah, hvem trenger vel helsport". Var ikke så lang i maska etterpå :P
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

16 hours ago, borgern said:

I snø kan du skuffe snø opp langs duken på vanlig telt. Klaffer kan ha en fordel på barmark og mye vind hvor du kan legge på stein og stokk for å stabilisere . 

Har du stormmatter så slipper du å måtte måke snø opp på selve teltet, bare på mattene, noe som kan være en fordel. Stein på stormmatter i sterk vind kan lett skade dem (selv om det jo er lett å reparere/bytte dem ut). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allak er nevnt her. Har denne i 2-manns og kunne ikke vært mer fornøyd. Nå kommer den jo også som 3-manns. Skal være ganske ruskete vær før det svikter deg. De er også klargjort for dobbelt stangsett, (som alle andre Hillebergtelt). Da tåler det myye snø og vind. Klarer du deg med plassen det har i for teltet kan du neppe gjøre et mye bedre valg. Jeg har også Keron 3GT, men utsikt i godvær ved å åpne opp Allaken på morgenen er uslåelig. Er du alene, evt. 2 i en 3-manns kan du kneppe løs et hjørne av innertelt et og dermed få et stort fortelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.