Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips Dovre - moskus


jangul

Anbefalte innlegg

Ser tema har vært oppe tidligere, men dette er gamle tråder og jeg er litt redd for at de er utdaterte. 

Guttungen på 17 og jeg tenkte å ta en fototur til moskusens rike helgen 7-8 sept.  Mor ville være med, så det setter noe begrensninger i forhold til hvor langt vi kan gå. Tenkte å ta med telt, men vurderer hotell/vandrehjem også. Men det blir tidvis litt styrete siden vi også har med to hunder. 

Så:

*Ser at det er guidede turer, men også at en del mener at det er unødvendig, og at sjansen for å finne moskusen er ganske stor uansett. Noen erfaringer?

*En gammel tråd anbefaler å kjøre bomveien inn mot Snøheim, og gå opp mot Stroplsjødalen. Så vidt jeg kan lese var denne åpen for kjøring frem til man nærmer seg Snøheim, og anvist parkeringsplasser der oppe. Noen som kan bekrefte at dette fremdeles er mulig?

Setter også pris på andre tips om noen har erfaring. (Sånn i forhold til sikkerhet har jeg lest meg opp på anbefalinger til avstand til moskus og adferd, og kommer til å følge disse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vegen innover mot Snøheim er ikkje open for biltrafikk, kun skyttelbuss. https://snoheim.dnt.no/snoheimvegen/

Det er vel relativt stor sjanse for å sjå moskus ved å gå frå Kongsvoll og stien innover mot Reinheim, du kan jo evt. høyre på Kongsvoll på førehand om dei veit sånn ca. kva område moskusen vart sett i sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Jeg gikk inn fra Kongsvoll fjellstue mot Reinheimen i Juni, og traff 2 moskuser i skogen rett på andre siden av Kongsvoll. Litt vel nære, var ca 6 meter fra en, og kanskje 15m fra den andre. Så også en moskus litt lenger oppe på snaufjellet. Men dette var Juni, så vanskelig å si hvordan det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.