Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger haspelstang til snella


Knupp'n

Anbefalte innlegg

Det var på tide med en oppgradering av av det gamle fiskeutstyret som har blitt brukt til mange turer i fjell og mark :)

Hadde fra før en 6" Shimano forcemaster, og en eldre Shimano hyperloop 1000fb. Fungerer men har lyst på noe nytt.

Blir stort sett brukt til ørret og røye, med slukvekt 4-12g. Hender en gang i blant det blir brukt etter sjøørreten også.

Fikk et veldig godt tilbud på jakt/fiske dagene i Elverum, på en Shimano stradic Ci4+ 1000, som jeg slo til på (hærlig snelle) :grin:

Har jo lest noen tråder her inne på forumet og ser at mange velger Shimano speedmaster, som sikkert er knall stang.

Er sikkert flere gode merker å velge fra, men trur at Shimano er et trygt valg, og trur det vil passe godt til Stradic n.

Ser at Skittfiske selger en Shimano STC spinning 8"/9" 3-14g til 1399.- (nedsatt fra 2499.-....nesten samme pris som speedmaster).

Det jeg lurer på er om denne stangen står noe tilbake for en Speedmaster ? Hva mener dere....:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Knupp'n skrev:

Det var på tide med en oppgradering av av det gamle fiskeutstyret som har blitt brukt til mange turer i fjell og mark :)

Hadde fra før en 6" Shimano forcemaster, og en eldre Shimano hyperloop 1000fb. Fungerer men har lyst på noe nytt.

Blir stort sett brukt til ørret og røye, med slukvekt 4-12g. Hender en gang i blant det blir brukt etter sjøørreten også.

Fikk et veldig godt tilbud på jakt/fiske dagene i Elverum, på en Shimano stradic Ci4+ 1000, som jeg slo til på (hærlig snelle) :grin:

Har jo lest noen tråder her inne på forumet og ser at mange velger Shimano speedmaster, som sikkert er knall stang.

Er sikkert flere gode merker å velge fra, men trur at Shimano er et trygt valg, og trur det vil passe godt til Stradic n.

Ser at Skittfiske selger en Shimano STC spinning 8"/9" 3-14g til 1399.- (nedsatt fra 2499.-....nesten samme pris som speedmaster).

Det jeg lurer på er om denne stangen står noe tilbake for en Speedmaster ? Hva mener dere....:?

Har denne stanga sjøl, men med en 2500 snelle på, jeg er veldig fornøyd med denne, brukes til fjell fiske etter røye og ørret. Ikke testet Speedmaster,  Men har flere Beastmaster stenger, #shimanoforlife :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 23.36, Kikut skrev:

Kjøpte meg samme snelle som deg og valgte til slutt 2-delt Shimano beastmaster 180cm Ex spinning. En helt fantastisk kombo, stradic'en og stanga passer perfekt sammen hva gjelder vekt. Kan varmt anbefales. 

Kan tenke meg dette er en god match ja :grin: Men legger merke til at veldig mange inne på forumet går for en 8"-10" lang stang. Tenkte kanskje i utgangspunktet å prøve en på 8" (240cm).

Du har ikke testet stradic n med en lengre stang.....muligheter for lengre kast med lette sluker :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en beastmaster på 165 cm med shimano technium 1000 snelle og nå den nye på 180 cm med stradic ci4 1000 ,da jeg fisker mye i skog og hei. I tillegg har jeg en 9 eller 10 - fot (husker ikke nøyaktig ...) beastmaster som jeg bruker på snaufjellet. Har pleid å sette technium-snella på den. Ikke forsøkt med stradic enda, men tenker det fungerer brillefint. 

Som du skjønner er jeg beastmaster-fan. Med forbehold om at jeg aldri har fisket med speedmaster, så er beastmaster en helt rå stang - jeg tør påstå den beste til ultralett fiske. Men dette er jo veldig subjektivt 😁

Vet det er enkelte her som argumenterer for større snelle med lengre stenger, aka 2500 str, men det har ikke jeg erfaring med og tror jeg skal klare meg fint med det jeg har 😊

 

Lykke til med kjøp! 

 

Edit: her har vel @Bjarne H.S. mye mer erfaring enn meg og dertil sterke og valide meninger 😊 Han har hjulpet meg mye i stang, snelle og mono/multifilament - jungelen. 

Endret av Kikut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar seg litt tid og kikker på forumet her, så finnes det mange gode råd og tips....takker for hjelpen :)

Helt enig Kikut at @Bjarne H.S. har god erfaring/tips....likte der hvor han skiftet dreggene på sine sluker :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Knupp'n skrev:

Et lite oppfølgingsspørsmål til haspelstang......er det hipp som happ, om man går for 2-delt kontra f.eks en 4-delt stang 😥

Tja, en to-delt stang er som regel mye mer solid og tåler mer, mens en fire-delt stang pakker mye mindre og er veldig kjekk på lengre turer/reiser. Det hele avhenger veldig av hvordan du skal bruke stangen og hva som er mest praktisk for deg. Jag har begge deler og tar alltid med den fire-delte stangen på telttur, mens den to-delte blir med på hytta. Veldig fornøyd med begge stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.