Gå til innhold
  • Bli medlem

Det var dette med ny fiskestang da, på jakt etter en 8-9 fots, kanskje snelle og?


Tåkefyrsten

Anbefalte innlegg

Kjøpte i fjor ett 6 fots 3-15g Daiwa stangsett jeg fikk anbefalt på butikken for rundt 1000 lappen. 

 

Har fisket litt med det og er sånn tålelig fornøyd utifra hva jeg betalte men jeg er på jakt etter en ny og litt lengre stang. Gjerne 8-9 fot og som fungerer bedre til å kaste dupp f.eks. Fisker mest etter ørret, røye og annen innlands fisk. Men det er jo en jungel av stenger og sneller. Har lest mye godt om både shimano, fenwick og andre her på forumet men ikke nok til at jeg har blitt spesielt mye klokere. 

Også var det dette med snelle, burde jeg kjøpe en ny snelle som passer til den evt. nye stangen eller kan jeg problemfritt bruke den snella jeg allerede har? (https://www.7seasproshopthai.com/categories/daiwa-rx-2000-bi.html

Tenkte øke budsjettet litt denne gangen og håper på rundt 2000, kan muligens strekke meg litt lengre.

Glemte å nevne at jo mer transportdyktig stangen er jo bedre. Gjerne 4/5 delt. 

 

Er det noen spesielle stenger/sneller sammen eller separat som er å anbefale? Takker på forhånd!

 

Edit: Så denne var på tilbud https://www.skittfiske.no/fenwick/206554/fenwick-ironfeather-iii-4-delt-haspelstang, noen erfaringer?

Endret av Tåkefyrsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Forcemaster BX er bra den og - og en god del rimeligere.. :)

https://www.skittfiske.no/shimano/148700/shimano-forcemaster-bx-270l-9-3-14g-3-delt

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tåkefyrsten skrev:

Glemte å nevne at jo mer transportdyktig stangen er jo bedre. Gjerne 4/5 delt. 

Selv kjøpte jeg en Shimano STC Minitele 180L på vårparten, og har brukt den i hele sommer. Den finnes i 270ML også, for tiden til halv pris:

https://www.skittfiske.no/shimano/207504/shimano-stc-minitele-270ml-9-7-21g-teleskop

Kan anbefale denne stanga på det varmeste, spesielt hvis du vil ha kort transportlengde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha stang som formidler fiskeglede så er ovennevnte Shimano speedmaster en stang som virkelig innfrir. Men et rimeligere og nesten like bra alternativ er denne hos Gero: https://www.gero.no/produkt/daiwa-haspel/daiwa-silvercreek-trout-4-delt/

Disse to stengene er mer følsomme og presise enn billigere alternativer. I tillegg er de meget morsomme å kjøre fisk på.

Lykke til med valget😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye å velge mellom at jeg blir grå bak øra, er åpen for ferdig lagde pakker inkl stang og snelle da jeg er mest der at jeg kaster sluken ut i vannet og kan ikke så mye om selve fiskeutstyret enda. 👍

 

15 minutter siden, ketilring skrev:

Selv kjøpte jeg en Shimano STC Minitele 180L på vårparten, og har brukt den i hele sommer. Den finnes i 270ML også, for tiden til halv pris:

https://www.skittfiske.no/shimano/207504/shimano-stc-minitele-270ml-9-7-21g-teleskop

Kan anbefale denne stanga på det varmeste, spesielt hvis du vil ha kort transportlengde. :)

Skal innrømme jeg er litt skeptisk til teleskop, men så lenge stangen ikke er så lang at man får inn RiksTV midt opp på vidda så er jeg fornøyd. At den er litt lengre enn sekken når den er i sidelomma gjør ingenting, men ikke at den stikker en meter opp hvis du skjønner.

Endret av Tåkefyrsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt i hele dag og egentlig kommet fram til at jeg kanskje har lyst på en Speedmaster da angler i Oslo har de på tilbud. Spørsmålet som gjenstår er slukvekten, da jeg allerede har en 5-14grams 6 fot stang så lurte jeg på om ikke jeg burde gå for Speedmasteren med 3-14g og lett aksjon eller 7-21g og medium lett aksjon..

Det blir nok mest innlands/fjellfiske.

Er det noen grunn til at 3-14g stanga koster 1000kr mer enn 7-21g stanga?

Ser mange kommenterer at Beastmasteren tåler "mye juling", må man være veldig forsiktig med speedmasteren i forhold? Jeg er ikke voldelig med fiskestengene mine men det er greit at jeg ikke må ta på meg silkehanskene for å håndtere den under bruk. Kanskje beastmasteren hadde passet bedre.. Jeg er tross alt student enda.. leit å knekke tuppen på stanga.

Endret av Tåkefyrsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tåkefyrsten skrev:

Så mye å velge mellom at jeg blir grå bak øra, er åpen for ferdig lagde pakker inkl stang og snelle da jeg er mest der at jeg kaster sluken ut i vannet og kan ikke så mye om selve fiskeutstyret enda. 👍

 

Skal innrømme jeg er litt skeptisk til teleskop, men så lenge stangen ikke er så lang at man får inn RiksTV midt opp på vidda så er jeg fornøyd. At den er litt lengre enn sekken når den er i sidelomma gjør ingenting, men ikke at den stikker en meter opp hvis du skjønner.

Har en helt ubrukt shimano teleskopstang Ketilring beskrev som du kan få kjøpt for 750kr.

Betalte ikke det prislappen viser, men fikk den på tilbud til 1300kr i den lokale jakt å fiske sjappa. Har en til av di ser du😉

4D0985D2-BAF0-44F2-A191-67F5BD2A28F8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så tålmodig av meg, endte opp med å bestille en Speedmaster BX Spinning 270ML sammen med en stradic Ci4+ 2500 og sufix 832 gore braid på 0.13. Har fått inntrykket av at jeg nok kommer bli fornøyd. Takker for alle innspill og tips! 🙂

Endret av Tåkefyrsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.