Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kano


Chris B.

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe kano. Har kommet frem til at det er en Ally kano jeg vil ha, men er usikker på modell. 

Det står i mellom 15 og 16,5. Den skal kunne brukes alene med kun meg og en hund ombord, men må også ha plass til to voksne med oppakning og evt. to hunder. Bør jeg bare gå for 16,5 eller er den hovedsakelig for 2 pers. Forskjellen er vel en halvmeter i lengde og 1 cm på bredden. 2 kg forskjell.

Noen med erfaring med begge modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare erfaring med 16,5 . Spørs litt hvor store hundene er da. Selv har jeg brukt den en del med 2 voksne og 2 Siberian. Oppakning er 2 store sekker og evt en løs pakkpose, evt kløv hvis det skulle bæres en del.
Synes ikke det var så mye plass til overs da. Siden man sitter i endene så blir det mye vekt der. En hund foran førstemann gjør at det blir vel mye vekt i enden på kano. Opplever at den da blir tyngre og padle. Har testet litt forskjellig lasting og sett at det er en fordel å ha litt mer vekt bak midten av kano enn foran. Ellers har den en tendens til å lett "sladde" med rumpa. 
Det som fungerte best var å sette en hund bak førstemann og første "tverrbjelke", så sekkene delvis stående bak bikkja. Bak neste "tverrbjelke" satt den andre hunden og så meg på bakre sete som var satt litt lengre bak en vanlig.
Nå har ingen av oss hund lenger og det var mer behagelig med bare 2 pers og baggasje på tur i sommer. Skulle jeg kjøpte kano primært til 2 voksne og hunder ala Siberian eller større hadde jeg i dag kjøpt 18 versjonen.  Men den blir stor alene da. 
Så du får vurdere hvor mye du skal padle alene kontra full pakke. Størrelse på personer, sekker og bikkjer. Distanse etc har litt å si og så klart. Jeg ville nok holdt en knapp på 16,5 av de 2 du nevner.

 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire alaskan malamute, men vil nok aldri ha med mer enn 2 i kano. Som jeg forstår deg så vil 15 være for liten for 2 voksne og 1-2 hunder.

Hvordan synes du 16,5 er å padle alene da? Regner med du har padlet alene med kanskje en hund ombord? 

Jeg ser for meg at den kommer mest til å bli brukt alene med 1 hund og bagasje ombord, men som sagt må den ha plass til 2 voksne med oppakning og hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bare erfaring med 16,5. Når man er to voksne og to barn samt en del oppakning i den er det ikke så veldig mye plass til overs. Det hadde nok ikke gått med 15.

På en annen side er 16,5 fot mye kano å håndtere alene, spesielt hvis det er litt vind. Man er da nødt til å plassere all bagasje helt framme i kanoen, og kanskje også plassere noen tunge steiner i bunnen som ballast, ellers kan framenden fort bli "tatt av vinden".

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.5

 

Jeg synes det er enorm forskjell på 16.5 og 15.

 

16.5 er et lasteskip i forhold...

 

To.mann, to sekker og en irsk setter. Hadde fått oppi en hund til og enda litt bagasje. 16,5.

 

Har kjørt 3 mann og 3 sekker og 10 fiskestenger. Da var det ikke så mye rom for sprell. 

 

Også 2 mann, 4 sekker og en lavvoovn (Helsport stor og tung).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for øvrig padlet den en del alene også. Det er null stress om man er litt kanovamt og fordeler vekten litt fornuftig... Helt alene og uten oppakking og sekk så lønner det seg som nevnt å legge oppi noe stein. Det gjør det for så vidt uavhengig av størrelse....

 

Litt padling innledningsvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke svare direkte på spørsmålene dine, men tenker jeg kaster inn min erfaring uansett. Hadde tidligere en Pelican 15.5, som jeg for øvrig var veldig fornøyd med, god å padle og grei lastekapasitet. Byttet i år til en Ally 16.5 som vi padlet med oppakning i forrige uke. Nå har jeg bare 2 seter til Ally'en og Pelican kanoen hadde 3 fastmonterte, men selv om jeg setter inn et tredje sete i Allyen så er jeg veldig sikker på at jeg kan få med mer enn det som noengang var mulig i Pelican'en. En ting jeg var litt skeptisk til i forhold til dette byttet var retningsstabilitet, Allyen er flat under og buer opp i hekk og baug mens Pelican har en senket kjøl og er flat i endene. Joda, Pelican er mer stabil i retning, men, og denne er litt viktig fant jeg ut, Allyen er mye lettere å korrigere med slik at hvis den som sitter bak har litt erfaring så bruker han mindre krefter på å holde kursen. Pleican krevde en del gode tak for å hente inn igjen, noe Ally'en ikke gjorde. Ally krever heller ikke underlag under knærne om man padler "indianer" siden den allerede har flytematte i bunn.

Nå skal det sies at ingenting er umulig, vi var 3 voksne med oppakning for 19 døgn på en tur fra Kärringsjön til Vonsjøen og tilbake i 2017 med Pleican'en, og da gikk den som et tungt lastet skip, men det var absolutt gjennomførbart. Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg gikk opp i størrelse og ned i vekt :)

Nå har jeg ikke padlet noen av dem på solotur, men har lest at det på slike turer er lurt å eksperimentere litt med lasting og vektplassering slik ander nevner. Men, er det nok vind så vil man vel få problemer mer eller mindre uansett hvilken kano man har om man er alene.

I 2018 padlet vi 2 stk. med oppakning fra øst i Namsvatn de ca. 13 km til parkeringen i sørvest, i relativt frisk motvind, noe jeg ikke hadde giddet å forsøke engang om jeg hadde vært alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er jo Ally 17. Rettere kjøllinje så den er litt raskere på vannet. Den er da litt lengre men også litt smalere. 16,5 er bedre hvis du skal en del i elv.
Når du padler den alene så bør det være nok vekt med sekk og bikkje forover i kano. Ikke legg stein i kano for balast. Får du inn vann vil stein dra kanoen ned hvis ikke stein faller ut. I seg selv flyter kanoen i vannflata. Ta heller med en lett plastdunk og fyll med vann. Har du den også som vannforsyning i leir ved behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, borgern skrev:

Et alternativ er jo Ally 17. Rettere kjøllinje så den er litt raskere på vannet. Den er da litt lengre men også litt smalere. 16,5 er bedre hvis du skal en del i elv.

Ja, folk kjøper stort sett 16,5 DR selv om de stort sett bare padler flatt vann.
Har hatt 16,5 DR og vurderer ny Ally etterhvert. En kompis anbefalte meg 15,5 pga lengre og rett kjøllinje.
Mindre vindavdrift, raskere men ikke så rask å manøvrere. 15,5 er den beste til solopadling om man ikke skal i
kraftigere stryk iflg han :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

Ja, folk kjøper stort sett 16,5 DR selv om de stort sett bare padler flatt vann.
Har hatt 16,5 DR og vurderer ny Ally etterhvert. En kompis anbefalte meg 15,5 pga lengre og rett kjøllinje.
Mindre vindavdrift, raskere men ikke så rask å manøvrere. 15,5 er den beste til solopadling om man ikke skal i
kraftigere stryk iflg han :)

 

Du har for så vidt et poeng der. 16,5 er i så måte en allroundkano. Men etter å ha testet begge varianter en del så er min vurdering at jeg kun skulle drevet med mye lengdepadling utelukkende på vann før jeg hadde gått for en av "stillevannskanoenene". 

Nå skal det sies at jeg bruker min noe på til dels flomstor elv og der vil jeg ikke ha noe med noe som ligner på kjøl en gang. Når man manøvrerer på flomstor elv foretrekker jeg kano jeg kan "snu på femøringen"..

Har padlet tilsvarende elv med kompis sin kano med kjøl (ikke Ally da) og den er kjip å rett opp igjen om den begynner å tverre: 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Nå skal det sies at jeg bruker min noe på til dels flomstor elv og der vil jeg ikke ha noe med noe som ligner på kjøl en gang. Når man manøvrerer på flomstor elv foretrekker jeg kano jeg kan "snu på femøringen"..

Har padlet tilsvarende elv med kompis sin kano med kjøl (ikke Ally da) og den er kjip å rett opp igjen om den begynner å tverre: 

Har du noe erfaring fra lining med flattvann/allround kano? Har ikke gjort det selv men ser for meg at det må være betraktelig enklere med 16.6 DR enn det hadde vært med min forrige Pelican. Tenker da primært lining med last i kanoen, om den er helt tom blir det kanskje ikke så store forskjellen.

Jeg har til nå egentlig ikke padlet i elv, men det er jeg ganske sikker på er noe som kommer etter hvert siden tur med kano ser ut til å ha blitt den nye standarden for den gjengen jeg reiser på turer med, noe som var litt av grunnen til at jeg valgte en allrounder.

En annen ting jeg la merke til med Ally'en var at den var mer medgjørlig i bølger, der Pelican'en "stampet" litt og hadde skvulp i baugen var det mer som om Ally'en bare buktet seg gjennom bevegelsene i vannet akkurat som om den dempet effekten, antagelig fordi den ikke er like stiv i lengderetningen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lining er enklere med en kano som har litt kjøl (men jeg er helt enig med Espen Ørud i at jeg ikke ville ha det i elv). Det er lettere å få en kano med liten kjøl til å "få tak" i strømmen, og dermed gå litt lenger fra deg. Når det gjelder de to Ally-variantene, så vil jeg tro det går ut på ett.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Du har for så vidt et poeng der. 16,5 er i så måte en allroundkano. Men etter å ha testet begge varianter en del så er min vurdering at jeg kun skulle drevet med mye lengdepadling utelukkende på vann før jeg hadde gått for en av "stillevannskanoenene". 


 

Ja, jeg er ute etter en kano kun til bruk i flatt vann og som man kommer ett stykke med.
Kompis brukte skøyter som eksempel.
15,5 blir mer som lengdeløpsskøyter. Veldig retningsstabil og rask men svinger dårligere.
16,5 er som hockeyskøyter i forhold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 16.41, Chris B. skrev:

Takk for raske og gode tilbakemeldinger. Tror valget blir en 16,5 så får jeg håpe at med en sekk på 20-25kg og hund på 35kg vil det gå seg til med litt vekt i front når man padler solo.

Ta en titt på 15-fotern DR hvis du skal padle mest alene. Den har gitt meg mange fine turer de siste årene. Samme modell som Monsen brukte Canada på tvers, og såvidt jeg vet så hadde han den med tilbake etter den turen, like god.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 15-fotern. Brukte den på en toukers tur i sommer. Jeg hadde med greit med luksus, men når matlagrene minket ble den litt lettere enn ideelt. Bør være perfekt størrelse for én mann og hund med stor oppakning. Den ekstra oppdriften i 16,5 DR er jeg redd gjør den verre å padle i vind for én person. At 15 DR veier en tanke mindre er vel også bare en fordel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.