Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting i regnvær..... What to do.


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

DenGladeVandrer skrev (På 13.8.2019 den 13.27):

Og noen enkle kjøreregler for telting i møkkavær?

 

Mye godt sagt, men ett punkt er glemt: Stramt teltoppsett. Teltet skal ikke henge og slenge mellom teltstengene. Stram det godt opp i alle kanter, og etterstram ytterligere når det har stått litt. Stramme telt står mot uvær og vind mye bedre enn slappe telt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutes ago, Nordhauk said:

 

Mye godt sagt, men ett punkt er glemt: Stramt teltoppsett. Teltet skal ikke henge og slenge mellom teltstengene. Stram det godt opp i alle kanter, og etterstram ytterligere når det har stått litt. Stramme telt står mot uvær og vind mye bedre enn slappe telt. 

Dette! Jeg ser utrolig ofte både bilder og i real life helt horible teltoppsett. Tunneltelt som sagger så mye mellom stengene at man nesten ikke kommer inn i forteltet eller de er slått opp på ujevnt underlag og alt står på halvt hold til hulter og bulter :) Et stramt og korrekt bardunert telt står mye bedre i vind, tåler regn mye bedre og blafrer og bråker langt mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Litt off topic» Men jeg var på festival engang hvor teltplassen var et jorde, det regnet fra Torsdag til Søndag og jeg hadde det billigste festivalteltet til 199,- fra Biltema. 

Satte da opp pressenning over hele teltet, gravde ei lita grøft rundt for å lede vannet bort og brukte noe plastikk til bunnduk. De andre mobba meg, da det sikkert så ut som jeg skulle flytte dit permanent.

Men jeg var vel den eneste som hadde det tørt inne i telte på søndag 😂🍺

 

Endret av Dortase
  • Liker 2
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon tips: 

1) Viss du skal telte i regn så bør du ha eit telt som tåler regn. Dei fleste telt tåler regn. Men viss det var meldt regn ville eg ikke tatt sjansen på eit Clas Ohlson eller Biltema telt. 

2) Regntrekk til sekken er kjekt for då unngår du delvis at ting inne i sekken blir vått og du unngår at sekken blir våt. Ein våt sekk blir ekstra tung. 

3) Vurder å ha eit telt med såpass stort fortelt at du kan oppholde deg i forteltet og lage mat der. 

4) Vurder om du verkeleg har lyst å gå mange dager i regn. Min erfaring er at det er kjekt med eit større telt når det er "dårleg" vær ute. 

5) Ta med ei bok som du kan lese i viss du blir liggande "værfast". 

6) Viss du er på road-trip med bil og telt og det regner mykje så kan du ta pause fra friluftslivet ved å innlosjere deg på telt ei natt iblant. Då kan du ta ein varm dusj og du kan tørke nokon av kleda dine. 

7) Bruk vanntette poser inne i sekken til elektronikk og til dine klede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordhauk skrev (På 17.4.2020 den 21.03):

 

Mye godt sagt, men ett punkt er glemt: Stramt teltoppsett. Teltet skal ikke henge og slenge mellom teltstengene. Stram det godt opp i alle kanter, og etterstram ytterligere når det har stått litt. Stramme telt står mot uvær og vind mye bedre enn slappe telt. 

Enig i at teltet skal stå stramt og fint i regnvær, men husk på å slakk det litt igjen hvis sola skinner dagen etter.. Noen timer i sola gjør at duken står som et trommeskinn, og kan fort resultere i strekte sømmer og lekkasje. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har hatt flere kule turer i skikkelig dritt vær. Gått langt, gjennomvåt og kald etter en lang dag. Lite som frister å sette opp telt i slikt vær, men f*** så digg å krype ned i tørr og varm sovepose og sovne etter 10 min mens vannet pøser ned på teltduken. 

Nummer uno: Hold soveposen tørr.

2. Ha et tørt liggeunderlag (få et liggeunderlag som du kan oppi sekken i stedet for utenpå).

3. Ha ekstra sett med tørre sokker og ullundertøy.

4. Hold innerduken tørr når du setter opp teltet (putten den ned i sekken mens du setter opp ytterteltet).

Jeg synes det er best å bare komme seg i telt og sovepose asap, uten å bruke ekstra tid til å sette opp tarp og prøve å fyre opp bål. Om jeg har tid og behov for å lage mat, pleier jeg å kun sette opp ytterteltet uten innerteltet og fyrer med gass/stormkjøkken i teltet. Dette kan jeg også gjøre feks ved lunsj og lengre pauser.

Sommerhalvåret og dritt vær kan det er være skikkelig kaldt selv i juli. Har gått nesten på et par smeller i forbindelse med nedkjøling. Har alltid med ull, tjukk genser, hansker, hue og regntøy. Jeg bruker minimalt med gortex o.l

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer egentig ikke til å gjøre dette tror jeg.

Etter at tråden ble statra har jeg blitt en henger. Kommer til å telte noen ganger også (som f.eks fjellet) men ser an været.

Har stor tarp med god plass, og hatt to kvelder/netter meg regn. Det er kos å ligge å se dråper på tarpen.

Men å komme til camp våt, har jeg egentlig ingen plan om, trur eg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje naiv..... Regntøy? Deg selv og sekken. For å ikke nevne regnhatt, en slik som går langt over skuldrene. 

Det skulle vel holde vann unna de meste plassene.

Men klart, blir du våt så tørker du det over bål, inne i forteltet eller på kroppen.

Kjenner nå at vi er bortskjemt med vedovnen i lavvoen. Men den kan du ikke bære på ryggen, men godt på pulken i snøsesong.

http://cyberspaceandtime.com/zTGZbUszwtA.video+related

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du ligger høyt eller lavt:

 - øv på å sette opp sånn at det går fort og uten tull

 - pakk slik at du kan starte på kjent sted - jeg pakker teltet slik at en bardun henger klar på utsiden av posen og da vet jeg hvor resten av teltet befinner seg

 

5 hours ago, DenGladeVandrer said:

Men å komme til camp våt, har jeg egentlig ingen plan om, trur eg. 

 "Jeg har en plan."

      Egon Olsen

"I have a cunning plan."

      Baldrick

 

En av grunnene til at det kalles 'dårlig vær' er at det kommer når du og metrologene minst venter det. Veldig greit å tenke gjennom ting på forhånd og ha noen gode vaner klare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.