Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting i regnvær..... What to do.


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Annonse

Har du ikke med tørt skift er det bare å ta av alt det våte og krype ned i posen. Pass på å hente vann, bardunere teltet skikkelig samt "lette på trykket" først, slik at du slipper å måtte ut av posen/teltet igjen.

Våte klær legges bare i ytterteltet, klar til bruk neste dag - de kommer til å tørke før eller siden. :) 

Endret av ketilring
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer litt an på hvilken type tur du er på. Vi pleier å ha en tarp oppe som tak over fellesområdet (normalt 4-5 stk. som reiser på tur sammen) og da fyrer vi bål slik at vi kan sitte tørt under tarpen og få varme fra bålet, og da kan man også tørke klær. Vi bygger ofte et "tak" over bålet med større våte ting som bruker en evighet på å tørke og ta fyr, så fyrer vi med mindre ved under.

Nå turer ikke vi slik som Monsen gjør som står opp, pakker og flytter på seg nærmest uansett vær, er det ille blir vi liggende til det gir seg og holder oss i ro. Det blir jo litt annerledes om man er på en A til B tur der man er avhengig av å tilbakelegge X antall kilometer hver dag.

Så bruker vi poncho som vi hiver av oss under tarpen, for selv med gode klær blir man kald om man sitter i ro. Vi hadde en hel dag med sammenhengende regn nå i forrige uke i Telemark pluss en del dager med delvis regn og det eneste jeg hengte til tørk når jeg kom hjem var tarpen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips her. Som nevnt et sett med tørt skift (sokker, ull overdel og underdel) må alltid regnes inn. Dette oppbevares i en vanntett pakkpose i sekken. Da legger du vått tøy i ytterteltet og kan kose deg nedi soveposen i skifte tøyet , tørr og varm!

skal du ut av teltet og fiske eller gjøre andre aktiviteter så må du enten ta av skiftetøy og bruke vått tøy eller du kan f.eks ha med en regnbukse og jakke. Da kan du ha regntøyet utenpå det tørre skifte tøyet og være litt ute uten å benytte vått tøy. Dette fordrer at regntøyet ikke er vått på innsiden da 😊 

Siden skoa da også er garantert våte så er det lurt å ha med brødposer/handleposer som du kan trekke på beina slik at du ikke må gå rundt med våte sokker.

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg det. Logisk alt sammen.

Glemte jo i startråden at jeg selvsagt har tørre klær i sekken. Har alltid med noe skift. Selv på DnT-hytteturer. Var vel heller det når sekk (selv med trekk) støvler og hele skiten er ganske fuktig...å så ordne å styre med alt inne i teltet i regnet....

Venter nok litt til jeg er litt mer dreven. 

DnT-hytte-tur i møkkavær er jo null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å "pakke smart" slik at jeg slipper å åpne alle pakkposer for å finne ditt og datt som jeg trenger iløpet av tiden jeg er i leir. Dvs at jeg ikke trenger mer enn 3-4 pakkposer for å dekke sovepose, underlag, pute & ekstra skift, mat og kjøkken, småstæsj som lykt og øreplugger etc.

Da kan disse rykkes ut fra sekken og hives inn teltet, når man har ankommet leir og satt opp teltet, og så kan sekken eventuelt ligge på utsiden eller settes i forteltet.

Ikke alltid like lett om man er på tur med barn, men går greit når man pakker for kun seg selv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Walle said:

Jeg prøver å "pakke smart" slik at jeg slipper å åpne alle pakkposer for å finne ditt og datt som jeg trenger iløpet av tiden jeg er i leir. Dvs at jeg ikke trenger mer enn 3-4 pakkposer for å dekke sovepose, underlag, pute & ekstra skift, mat og kjøkken, småstæsj som lykt og øreplugger etc.

Da kan disse rykkes ut fra sekken og hives inn teltet, når man har ankommet leir og satt opp teltet, og så kan sekken eventuelt ligge på utsiden eller settes i forteltet.

Ikke alltid like lett om man er på tur med barn, men går greit når man pakker for kun seg selv. 

 

Ja dette er ganske lurt. Prøv å finne et praktisk pakkesystem og forsøk å bruke dette konsekvent. Da er det enklere både og pakke sekken og finne frem ting. Hvordan det gjøres er nødvendigvis ikke viktig og så fremt man finner et godt system tilpasset deg og ditt utstyr.

Å komme frem til et godt system krever ofte litt erfaring og flere turer før alt blir «perfekt»

Belønningen med et godt pakkesystem er gjerne at man blir langt mer effektiv både på og bryte leir og slå leir. Er man uerfaren og stort sett bare har noen få turer i strålende sommervær så er alt dette nødvendigvis ikke så kritisk men den dagen man virkelig er på langtur og opplever skikkelig grisevær over flere dager så er slike gode systemer og rutiner virkelig verdifullt. Å bryte eller slå leir i grisevær er aldri spesielt hyggelig, å det vil da merkes godt om man bruker 10min eller 45min på dette :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har eit enkelt system: alt eg vil ha tørt, pakkes i vanntette pakkposer. Alt som er vått/blir vått, oppbevares ute i fortelt. Innerteltet er "tørr" sone. 

Tarp er GENIALT og gir mykje kos på drittværdager; den gir ekstra beskyttelse over teltet og er den stor nok, så har du plutselig litt ekstra uteareal under tak. Perfekt å sitte under tarpen med ein kaffikopp og sjå/høre på regnet 😊 God tur!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

PLeier ha med tarp og har da tørr ute plass. Som regel ved vann så jeg har en markklyse uti. Gjerne et lite bål gående. Ligger det an til slikt vær har jeg som regel også pakke noen kakao og suppepposer for litt varmt å drikke i tillegg til kaffe. 
På fjellet går det greit med tarp med gåstaver så lenge det ikke blåser for mye. Men blir sjelden bål der da. Men unngår turer slike steder hvor det kan bli mye tid i telt. 
Føler jeg blir vel stiv i kroppen av for mange timer i ro. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er forskjell på regn og regn. 

Spasertur i skogen i regnver kan vare hyggeleg. Overnatte eit døgn i regnver kan også vere hyggeleg. Du ligger inne i teltet aleine eller med noko du sett pris på, og så ligg du i eit godt telt og utanfor høyrer du regnet dryppe ned på teltduken. Det er ei god og meditativ oppleving. Spesielt viss det er august månad og rundt ti grader kan det vere ganske koselig og romantisk med litt regn. Eller med plaskregn ei lite stund. Dette forutsetter at det er ein relativt kort tur og at du berre overnatter eit døgn. 

Å overnatte mange døgn der det regner jevnt og trutt og i tillegg er kaldt, det er straks ei heilt anna utfordring. Eg har prøvd dette og det var ein sann prøvelse. Viss eg skulle gjort dette på nytt ville eg a) ha hatt eit litt større telt. Ingenting er verre enn eit vått lite telt. b) blitt god på å lage bål. c) god sovepose som er sterkt vannavvisende. d) Noko som du kan glede deg til i leiren som god sjokolade og god mat. *** Likevel. Ein slik type tur er berre for folk som er veldig tøffe, og eg har funnet ut at dette rett og slett ikke er noko for meg. 

Så kort oppsummert. I regnver føretrekker eg kortreist glamping. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et bra telt, et tørt klesskift, brenner du er komfortabel med å bruke i telt, dugelig med kaffe/kakao/te og ei god bok, da er litt regn bare koselig. På langtur kan en ta hviledag, og kanskje rusle en tur med fiskestanga om regnet letter litt.

Ellers er skogstur fint i regnet, både dagatur og med overnatting, hvis en har tarp og ei lita øks så en kommer til kjerneved og får fyrt bål. Blir helt spesiell stemning i skogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 15.07, Anders P skrev:

 

Å overnatte mange døgn der det regner jevnt og trutt og i tillegg er kaldt, det er straks ei heilt anna utfordring. Eg har prøvd dette og det var ein sann prøvelse. Viss eg skulle gjort dette på nytt ville eg a) ha hatt eit litt større telt. Ingenting er verre enn eit vått lite telt. b) blitt god på å lage bål. c) god sovepose som er sterkt vannavvisende. d) Noko som du kan glede deg til i leiren som god sjokolade og god mat. *** Likevel. Ein slik type tur er berre for folk som er veldig tøffe, og eg har funnet ut at dette rett og slett ikke er noko for meg. 

Gode betraktninger :)

En slik våt og kald tur som beskrives over, har jeg funnet ut har en ganske betydelig nytteverdi. For etter noen slike turer blir det nødvendigvis ikke så mye mer hyggelig, men de turene hvor det regner litt mindre og er litt varmere blir mye bedre! :) 

Jeg opplever at psyken blir litt «herdet» av turer i dårlig vær. Nå skal være bli betydelig dårligere før jeg synes været oppleves guffent, enn tidligere år da jeg helst var ute i godt vær. Så lærer man litt om utstyret og klærne sine i slikt vær, som kanskje gjør neste tur litt tørrere.

Å lete etter tørr ved i skogen og fyre bål er ikke noe triks på vestlandet etter ett par måneder sammenhengende nedbør, synes jeg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabbe i min ungdom var å ikke skjønne hvilken vei vannet renner. Fant det jeg trodde var en fin teltplass. Fikk en fin elv gjennom teltet i løpet av natta. Det skjedde kun en gang. Senere har jeg brukt litt tid på å finne teltplass. I mørket kan man fortsatt gjøre feil og sette opp teltet på de merkeligste plasser.

Tore

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 13.8.2019 den 19.07, DenGladeVandrer skrev:

DnT-hytte-tur i møkkavær er jo null stress.

Ikke vent. Slå opp teltet i hagen eller skogen bakom huset og tren der.

Våte klær skal ligge i forteltet. I små telt uten fortelt, bruker jeg å stappe goretexen innunder teltduken så den i hvert fall ikke blir -våtere- i løpet av natta. Kaldt og kjipt neste dag blir det uansett.

Men dårlig vær gir ofte de fineste turbildene, og mange vakre opplevelser i skiftende lys! Så det er bare å komme seg ut og nyte lukten av våt skog / lyng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2020 den 9.15, Marius Engelsen skrev:

Jeg opplever at psyken blir litt «herdet» av turer i dårlig vær. Nå skal være bli betydelig dårligere før jeg synes været oppleves guffent, enn tidligere år da jeg helst var ute i godt vær. Så lærer man litt om utstyret og klærne sine i slikt vær, som kanskje gjør neste tur litt tørrere.

For meg var det omvendt. Var tøff før og dro ut selv om det regnet. Nå avlyser jeg turen og drar frem Netflix i stedet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.