Gå til innhold
  • Bli medlem

første hele natt i hengekøye


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

Det er en fin video om første natt i hengekøye, men visst ikke en tråd blant de mange hengekøyetråder. Egentlig har jeg sovet mange netter i hengekøye i ungdommen på skoleskip, men da var man så trøtt at man bare stupte om og min rygg og ledd unge og tøyelige.  

Den maritime hengekøye består av et stykke ca. 2 x 1 m seilduk med ca. 12 - 15 skjærliner i hver ende bundet i huller, så man kan regulere lengden til en ring i begge ender. Det er smart å korte de ytterste skjærliner i siden så man får en bra kant på køyen. Fra ringene er det så en kraftig line i begge ender som bindes i stålringer under dekksbjelkene eller på noen skip i stålstenger montert under dekksbjelken. I køyen er en ca. 7 cm tykk madrass, ganske hart stappet med kapokk. (ubehandlet bomull). Vi ble tilrådet i sin tid å stramme køyen godt opp for å ligge mer flatt og uten overstrekk i knærne. Hengekøyene ble så tradisjonelt på krigsskip stuvet oppå lønningen i et finkenett for å beskytte som "sandsekker" ved skyting med mindre våpen. Men også for å være lett tilgjengelig flytemiddel ved forlis. Under 2 ww brukte man faktisk kapokk redningsvester som funker bra i ganske mange timer - så synker man som en stein. Man kan stadig få båthynder stappet med kapokk.

Før hengekøyen sov menige sjøfolkene litt her og der ofte på noen underlag med medbrakt halm. dette var jo ultra brannfarlig, særlig på orlogsfartøyer med kruttgnister på kanondekket. Derfor en stor hyldest til de vestindiske indianere som brukte dett geniale soveinstrument, da Columbus og senere Englænderne kom dit. Royal Navy skjønte rask at dette var en bra og rasjonell måte å la folk sove på. 

De hengekøyer som nå selges til fritid er vel stort sett varianter over den "indianske" modell. Jeg har en trekmates? som dog likner på de maritime - dog går skjærlinene i noen løpeganger, så den skal være "selvjusterende". Den er dobbel,  så et liggeunderlag fx. bamse kan stappes inn for varme og behag. Så falt jeg for en ticket to monn køye på billigsalg, som er "indiansk" type og ganske behagelig. Spesielt ligge man ganske dypt med høye sider, så man får en del le for vind. På hytta, hvor jeg har treer med passe avstand har jeg tilbragt mange lange siestaer i hengekøyene - også på senhøsten med underlag og passe varm påkledning.

Her på våren skulle jeg så tidlig med fergen fra Hirtshals til Norge og for å spare kjøretid tidlig på morgenen, pleier jeg å sove i plantasjen. Denne gang valgte jeg litt imporvisert TTM hengekøyen, som ligger i bilen, hvor det også er tau. Det var enkelt å få køyen opp og justert og med et selvoppustende underlag i bunn og den vanlige dyne fra bilen (multivan camper, hvor elginnen og 2 huskyer sov)  tilbrakte jeg en svært behagelig natt med en poncho over en line som tarp. OK, der var da noen få mygg. 

I sommeren tilbrakte jeg så flere behagelige netter i køyen på hytta. Et par ganger brukte jeg et Bamseunderlag i et-duks TMT køyen (den behageligste) men der blir for mye friksjon når man skal flytte litt på sig syns jeg. Jeg brukte sommer soveposen "omvendt" -altså med åpen glidelås på ryggen. 

Jeg har jo sett den amerikanske banjospillende hammock ekspert på speed og lest en del i "dingleakademiet. Jeg vet godt at man kan kjøpe eller selv spleise sig en del hjelpe line og remedier,  som gjør det enklere. men intet som ikke kan gjøres med et stykke kraftig line/tau og karabiner. Jeg bruker vanligvis 8-10 mm line til alt mulig, for tynn line er vanskeligere å håndtere og ikke minst løsne knuter på. Så jeg binder altså en line opp mellom 2 treer og binder/hekter så køyen på tampene med en karabin. Så har jeg både en "ridgeline" som håndtak ved ombordstigning og til tarp. Jeg binder som regel om treerne med det undervurderte "bakhåndsknop" - det eneste knop man kan binde med belastning på linen!

 http://igkt-solent.co.uk/backhand-hitch-securing-knots/

Ellers må man tat dobbelt tørn om treet - også for å skåne dette. jeg kan godt se poenget med underquilt, men en kan sagtens klare sig uten med et bra underlag + sovepose åpen i ryggen - og med alt det ekstra utstyr kommer man hurtig opp på teltvekt.

Jeg skulle tro at de fleste fysioterapeuter ville dømme hengekøyen nord og ned, men min gamle slitte rygg blir som ny i køyen - og nå fjernt fra hyttens treer får jeg noen hengekøye abstinenser. Jeg må finne en bra plass i Marka til lange siestaer. Treerne her på tomten  er rett ned til veien, hvor jeg vil henge til offentlig beskuelse! Det blir litt vel rikelig.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.