Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Fjellreven keb 72?


AuroraS

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har erfaring med Fjellreven Keb 72 ryggsekk?

Har bestilt dameversjonen på nett nå for å få prøvd den på siden jeg ikke så lett kommer meg på butikk som har den inne. Er ute etter om noen har praktisk erfaring med sekken i bruk? Hvordan er denne ryggsekken i forhold til Kajka?

Bruken min blir for tur både sommer og vinter, med oppakning for meg og to unger inntil de er store nok til å bære selv. Ungene er små enda (baby og 2 åring), så må nok bære mesteparten for alle i mange år framover. Håper å få til turer med teltovernatting etter hvert, i alle fall på sommeren.

Har fra før en Arcteryx ryggsekk med roterende hoftebelte som både er så ubehagelig og irriterende at jeg ender opp med å ikke orke gå på tur med den. 

Edit: Har skjønt at sekken er ganske ny på markedet, har så langt kun funnet en produktomtale på fjellsport.no og den er positiv. Er ikke interessert i Osprey da jeg ser at de har en såkalt California warning på produktene sine. 

Endret av AuroraS
ETA: Nytt produkt, vil unngå Osprey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Det er minst to ganske gjennomgående videoer på Youtube for Keb 52 i hvert fall. Jeg vil regne med at de eneste forskjellene til 72 er størrelsen?
Om den gjennomgående kvaliteten og smarte funksjonene (ikke gimmicker) er å finne igjen fra Kajka, så lover det i hvert fall godt.

https://www.youtube.com/watch?v=yhdtiGyW2vs

https://www.youtube.com/watch?v=1DIB_hq0ncY
 

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholdt sekken og er godt fornøyd! Brukes både når jeg ukeshandler på butikken, er på fjelltur sommer/vinter samt på kortere turer i nærområdet med barna. Mannen har  tidvis isjias, så jeg ender ofte opp med å være den som bærer storparten av pakket vårt. 

Synes bæresystemet er supert og passer kroppen min godt (165cm høy). Sekken er enkel å pakke siden den har inngang både fra toppen, bunnen og glidelåsen langs siden. Ble litt overraska over at sekken ikke var delt opp med eget rom for sovepose, men i praksis har det ikke vært noe stort savn og var kanskje bare av gammel vane fra sekken jeg hadde før. Den store lomma foran på sekken rommer mye, og de små sidelommene er praktiske både for vannflasker og for ski til ungene. 

Kunne gjerne hatt noen flere festepunkter på utsiden av sekken, men i praksis har det ikke hatt så stor betydning som jeg først trodde det skulle ha. 

Er generelt glad i Fjellreven og liker godt at sekken føles robust og solid uten så mye plastikk som enkelte andre sekker har. Ramma i tre har sjarm og den virker mer enn sterk nok (bærer ofte 15-20 kg). Ingen tydelige tegn på slitasje så langt. 

Endret av AuroraS
Rettet opp tyrkleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AuroraS skrev (19 timer siden):

 

Takk for et utfyllende og informativt svar!

Er stor fan av fjällräven og har prøvd noen sekker på. Kajka føltes veldig robust og god på ryggen. Dama har Abisko og den sekken er svært flott den også. Synd at ingen butikker selger Keb-sekken i nærheten slik at jeg får sett på den. Noe jeg lurer på er om 72L er stor nok for meg. Jeg er på jakt etter en sekk for over en uke på tur vår/sommer/høst. Skal sies at jeg opplever 'Fjällräven's Liter' å være større enn andre produsenter. Kanskje det kun er jeg som synes dette😅 

Har nå en Gregory Baltoro 85L. Flott sekk med gode funksjoner, men sliter med at hoftebeltet knager etter noen mil. Føler beltet er så smalt at all vekt konsentreres på ett lite punkt på hoftene mine. Hoftebeltene på Fjällräven sine sekker virker å være breiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kajka 85. Jeg liker den egentlig godt, bæresystemet er knallbra, ingen tvil om det. Stoffkvaliteten og materialvalget virker robust og solid - rett og slett førsteklasses byggekvalitet i så måte. Skulle jeg klage (og det skal man vel) måtte det bli på følgende 3 ting:

- vekta på sekken som er rundt 3.5kg. Det finnes lettere...

- det faktum at det er en idiotisk løsning for adgang til sidelommene. Sekken er laget for å åpne hele hovedrommet på en gang, omtrent som en koffert. Dette er briljant og fungerer veldig bra, ikke minst inne i teltet. Men, når hovedrommet er åpent kommer du ikke til i sidelommene, fordi åpningene peker ned mot bakken.... 

- Den buede glidelåsen for det nederste rommet (soveposerom eller hva det nå heter) kan nesten ikke åpnes... ihvertfall går min gildelås veeeeldig treigt (og jeg har sett andre klage på samme) 

Det er en issue med topplokket også: det kan klipses av og bæres som brystsekk, men du kan ikke snu det på sekken (for å få riktig tilgang til topplokket når sekken ligger med hovedrommet åpent i teltet...), fordi retningen er "kodet" av klipsene som fester lokket. Forstå det den som kan. 

Ok, det ble 4 ting... men det er en bra sekk egentlig :)

(Hvis noen har et tips til hvor jeg  finner "male" snaplocks som passer inn i motsvarende female som er montert på skulder/bære-reimene, tas det imot med takk - da kan jeg nemlig klipse fast kartmappa der... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

Jeg har Kajka 85. Jeg liker den egentlig godt, bæresystemet er knallbra, ingen tvil om det. Stoffkvaliteten og materialvalget virker robust og solid - rett og slett førsteklasses byggekvalitet i så måte. Skulle jeg klage (og det skal man vel) måtte det bli på følgende 3 ting:

- vekta på sekken som er rundt 3.5kg. Det finnes lettere...

- det faktum at det er en idiotisk løsning for adgang til sidelommene. Sekken er laget for å åpne hele hovedrommet på en gang, omtrent som en koffert. Dette er briljant og fungerer veldig bra, ikke minst inne i teltet. Men, når hovedrommet er åpent kommer du ikke til i sidelommene, fordi åpningene peker ned mot bakken.... 

- Den buede glidelåsen for det nederste rommet (soveposerom eller hva det nå heter) kan nesten ikke åpnes... ihvertfall går min gildelås veeeeldig treigt (og jeg har sett andre klage på samme) 

Det er en issue med topplokket også: det kan klipses av og bæres som brystsekk, men du kan ikke snu det på sekken (for å få riktig tilgang til topplokket når sekken ligger med hovedrommet åpent i teltet...), fordi retningen er "kodet" av klipsene som fester lokket. Forstå det den som kan. 

Ok, det ble 4 ting... men det er en bra sekk egentlig :)

(Hvis noen har et tips til hvor jeg  finner "male" snaplocks som passer inn i motsvarende female som er montert på skulder/bære-reimene, tas det imot med takk - da kan jeg nemlig klipse fast kartmappa der... :)

 

Var ute med Keb 72W sekken litt tidligere i dag, så måtte sjekke nå når jeg kom hjem.

- Vekta er 2,75 kg, så litt lettere men ikke mye. Og høyere vekt på Kajka gir muligens utslag i økt slitestyrke? Sammenlignet med andre sekker jeg har hatt synes jeg imidlertid at bæresystemet i stor grad veier opp for den eventuelle ekstra vekten Keb har. 

- Keb har ikke sidelommer, så altså ikke et problem på denne sekken. 

- Glidelåsen nederst går greit på min sekk, muligens tilfeldig og at jeg har vært heldig med min?

- Måtte teste, og topplokket kan taes av, snues og klipses på i motsatt retning på Keb, så her har de tydeligvis gjort litt endring i designet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-loffern skrev (17 timer siden):

 

Vet ikke om kan gi noen gode råd ang. om sekken er stor nok for en ukes tur i fjellet på sommeren. For meg alene hadde den vært stor nok, men jeg er lita (altså små klær), trenger mindre mat enn f.eks. de fleste mannfolk og er muligens litt i overkant opptatt av å pakke minimalistisk når jeg er på tur for meg selv.

Synes bæresystemet er helt supert, og det fordeler vekta godt over hele hofta. Det er mye kraftigere polstring på hoftebeltet til Keb sammenligna med feks Osprey, Arcteryx og Norrøna som jeg har hatt sekker av fra før.  

Må si at jeg i utgangspunktet var litt skeptisk til tre-ramma, særlig siden jeg har sendt den som baggasje på fly et par ganger (kjøpte et fjellreven transporttrekk som den ble sendt i), men det gikk heldigvis helt fint begge gangene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AuroraS skrev (På 17.1.2021 den 6.54):

Vet ikke om kan gi noen gode råd ang. om sekken er stor nok for en ukes tur i fjellet på sommeren. For meg alene hadde den vært stor nok, men jeg er lita (altså små klær), trenger mindre mat enn f.eks. de fleste mannfolk og er muligens litt i overkant opptatt av å pakke minimalistisk når jeg er på tur for meg selv.

Jeg får vel bestille både Keb og Kajka. Så kan jeg stappe begge sekkene full og sammenlikne litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 1/16/2021 at 4:58 PM, DFM62 said:

- det faktum at det er en idiotisk løsning for adgang til sidelommene. Sekken er laget for å åpne hele hovedrommet på en gang, omtrent som en koffert. Dette er briljant og fungerer veldig bra, ikke minst inne i teltet. Men, når hovedrommet er åpent kommer du ikke til i sidelommene, fordi åpningene peker ned mot bakken.... 

Dette er ikke nødvendigvis idiotisk. 

Sekken er inspirert av det svenske forsvarets tilnærming til bruk av sekker:

Klesskift, sovepose, primus og teltutstyr osv pakkes i hovedrom/på baksiden av sekken. I sidelommene legger man f.eks. ullfrotté eller varmejakke, lunsj og termos. Når du stopper underveis på turen legges sekken på ryggen, slik at bæresystemet alltid holdes tørt opp fra bakken. Da har du enkel tilgang til sidelommene med lunsj, varmejakke og annet du har lagt der for enkel tilgang. 
Når du kommer frem til leir og skal slå opp teltet, legger du sekken på liggeunderlag el.l med bæresystemet ned, og får full tilgang til hovedrommet. Topplokket, hvor du har tannbørste, hodelykt og annet stæsj du trenger inn i teltet, kan du ta med inn.

Kan legge til at samboerens Kajka 65 ikke har hatt noen problemer med glidelåsen under. Kanskje du skulle bedt noen i butikken ta en titt på din? :)

On 1/18/2021 at 1:10 PM, Fjell-loffern said:

Jeg får vel bestille både Keb og Kajka. Så kan jeg stappe begge sekkene full og sammenlikne litt.

Selv har jeg blitt litt frustrert av festeanordningene på min KEB52 - jeg syns det er keitete med utvendig liggeunderlag på denne sekken. Kan dog hende at 72-literen har bedre ordninger for dette. Det er også litt kjedelig at den ikke har skille i hovedrommet for sovepose. Utover det er det en fantastisk sekk med veldig fine løsninger! 

 

Endret av Franc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franc skrev (3 timer siden):

Selv har jeg blitt litt frustrert av festeanordningene på min KEB52 - jeg syns det er keitete med utvendig liggeunderlag på denne sekken. 

På min Kajka 85 bruker jeg stropper med krokfester med lås i hver ende, de kan festes i feks kompresjonsstroppene eller lign. Da kan man sette liggeunderlaget på høykant bak på sekken(Hater å ha liggeunderlaget på tvers). Stroppene er fra F-stop Gear, som opprinelig lager fotosekker, men løsningen er meget kjekk og kan brukes på andre sekker. Kan sikkert få tilsvarende reimer andre steder også.
https://shop.fstopgear.com/other-products/f-stop-gatekeeper-attachment-straps-expanded-gear-and-equipment-carry/

Jeg kjøpte mine herifra, ikke så dyrt og leveres i par:
https://www.fotobag.no/no/brands/f-stop-gear/gatekeepers.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (30 minutter siden):

På min Kajka 85 bruker jeg stropper med krokfester med lås i hver ende, de kan festes i feks kompresjonsstroppene eller lign. Da kan man sette liggeunderlaget på høykant bak på sekken(Hater å ha liggeunderlaget på tvers). Stroppene er fra F-stop Gear, som opprinelig lager fotosekker, men løsningen er meget kjekk og kan brukes på andre sekker. Kan sikkert få tilsvarende reimer andre steder også.
https://shop.fstopgear.com/other-products/f-stop-gatekeeper-attachment-straps-expanded-gear-and-equipment-carry/

Jeg kjøpte mine herifra, ikke så dyrt og leveres i par:
https://www.fotobag.no/no/brands/f-stop-gear/gatekeepers.html

Smart! Jeg foretrekker også å ha liggeunderlaget vertikalt på sekken uten å feste den på sidene (blir veldig bredt). Får du en "tight" festing av liggerunderlaget på denne måten, eller blir det litt slark/klumsete retning på kompresjonsstroppene?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 timer siden):

Smart! Jeg foretrekker også å ha liggeunderlaget vertikalt på sekken uten å feste den på sidene (blir veldig bredt). Får du en "tight" festing av liggerunderlaget på denne måten, eller blir det litt slark/klumsete retning på kompresjonsstroppene?

På Kajka funker det veldig bra, men der fester jeg en reim nede, der de vertikale reimene til topplokket er festet i bunnen, og en reim oppe i loopene der reima går gjennom og opp til topplokket. Blir stramt og fint, uten noe slark eller noe som dingler. Hater løse ting på sekken, så viktig at det henger godt fast. Jeg festet både liggeunderlag, fiskestang og fotostativ med to slike reimer på turen min på Hardangevidda, og det funket supert :)

IMG_1409.thumb.jpg.e328a274b474e3931bd9cc8e91243218.jpg

Bruker samme reimene på min Fjällräven Abisko Friluft 45l, og der hekter jeg de bare på kompresjonsstroppene, i samme loopen som låsespennene er festet. Sitter godt der også.
DSC_1423-1.thumb.jpg.3a1eb83a586901a7b9a5a0882dc83c79.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Kristian J. Vabø skrev (På 27.1.2021 den 21.59):

På Kajka funker det veldig bra, men der fester jeg en reim nede, der de vertikale reimene til topplokket er festet i bunnen, og en reim oppe i loopene der reima går gjennom og opp til topplokket. Blir stramt og fint, uten noe slark eller noe som dingler.
DSC_1423-1.thumb.jpg.3a1eb83a586901a7b9a5a0882dc83c79.jpg

Det ble nydelig dette! Kjøpte de eksakt samme stroppene fra Fotobag til min Kajka. Veldig enkelt og passet perfekt. Da slipper jeg styret med å dra de klassiske pakkremmene jeg har brukt innunder kompresjonsstroppene for å få liggeunderlaget festet vertikalt foran sekken.

 

 

A6128BDD-4ED6-4DF4-87A1-B35F2B5412CC.jpeg

617A6713-D666-4733-95BF-512A09A55B49.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (11 timer siden):

Det ble nydelig dette! Kjøpte de eksakt samme stroppene fra Fotobag til min Kajka. Veldig enkelt og passet perfekt. Da slipper jeg styret med å dra de klassiske pakkremmene jeg har brukt innunder kompresjonsstroppene for å få liggeunderlaget festet vertikalt foran sekken.

A6128BDD-4ED6-4DF4-87A1-B35F2B5412CC.jpeg

617A6713-D666-4733-95BF-512A09A55B49.jpeg

Se det ja, ser jo nesten ut som det er originalt til sekken også :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (11 timer siden):

Det ble nydelig dette! Kjøpte de eksakt samme stroppene fra Fotobag til min Kajka. Veldig enkelt og passet perfekt. Da slipper jeg styret med å dra de klassiske pakkremmene jeg har brukt innunder kompresjonsstroppene for å få liggeunderlaget festet vertikalt foran sekken.

 

 

A6128BDD-4ED6-4DF4-87A1-B35F2B5412CC.jpeg

617A6713-D666-4733-95BF-512A09A55B49.jpeg

Ser veldig bra ut, tror jeg må vurdere det selv også😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.