Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Skagastølstind - krav til klatreferdigheter?


teeba

Anbefalte innlegg

Hei,

For jo skrive mitt første innlegg da. Kort-kort introduksjon av meg selv er å ha blitt forelsket i fjellvandring etter å ha tilbrakt noen uker av de to siste sommerferiene i Jotunheimen. Får aldri nok av å nyte synet fra de høye toppene heller, så det blir noen 2000m-topper hver gang.

Så, til spørsmålet mitt for jeg er egentlig lysten på å klatre til topp på nr. 3 neste år. Jeg så i sommer at det gikk turlag fra Turtagrø som besteg Storen, men jeg glemte da å sjekke om man må ha noen forkunnskaper for å bli med i slike lag? Jeg har overhodet ingen bakgrunn innen klatring, så å bestige den på egen hånd til å begynne med tror jeg blir ambisiøst... så, inntil jeg kan gjøre det på egen hånd, hva må man kunne for å bli med disse lagene?

Flott forum forresten, gøy å lese alle de forskjellige artiklene og få inspirasjon til egne turer.

Mvh

Trym

(derav blant annet min fascinasjon av akkurat Jotunheimen! Føler meg hjemme i den fjellheimen selv om turene snart skal legges til andre områder også. :?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så, til spørsmålet mitt for jeg er egentlig lysten på å klatre til topp på nr. 3 neste år. Jeg så i sommer at det gikk turlag fra Turtagrø som besteg Storen, men jeg glemte da å sjekke om man må ha noen forkunnskaper for å bli med i slike lag? Jeg har overhodet ingen bakgrunn innen klatring, så å bestige den på egen hånd til å begynne med tror jeg blir ambisiøst... så, inntil jeg kan gjøre det på egen hånd, hva må man kunne for å bli med disse lagene?

Ifølge Norgesguidene, som driver med føring til Storen fra Turtagrø, er det en fordel med noe erfaring innen klatring, men dette er ikke noe absolutt krav. Det anbefales imidlertid et halvdags innføringskurs dagen før man går turen. Les mer på:

http://www.norgesguidene.no/

http://www.turtagro.no/cat_page.asp?cat=24&PageType=M&documentID=245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er helt riktig at det ikke er et krav om klatreferdigheter dersom du leier en guide fra Norgesguidene. Dvs de får deg opp ved at de delvis trekker deg opp og dels setter sikringer som du kan dra deg opp i.

Men denne måten å komme seg opp på er jo ikke det vi vanligvis forbinder med toppturer og tinderangling da! :roll:

Om du skal ta med deg dama eller en kameratgjeng opp på Storen på en forsvarlig måte mener jeg bestemt at du skal ha ferdigheter til å lede klatreruter på 5 tallet. Det kan sikkert gå fint også om klatreferdighetene er dårligere, men det er en lang tur, været skifter fort og mye kan skje! Om du bare skal være deltager bør du minst kunne klatre 4+ med sekk og støvler som er det du har på deg når du er på Storen. Jeg er derfor enig med Bjarne om at det er en god ide å melde seg på et av kursene som Dnt holder.

Om man melder seg på en tur med Guide kan man etterpå si at man har vært der, men man har jo ikke besteget Storen da .... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bestige Storen krever nesten ingen klatreerfaring i det hele tatt, at du føler deg trygg i høyden og at du vet letteste vei opp er derimot viktig. I fint vær kan man til og med klare seg uten tau uten at jeg anbefaler det...Det der med at du må lede 5+ for å ta med deg kamerater osv er det største sprøyt jeg har lest her på lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er nok ikke enige i at Storen ikke krever noen klatreerfaring i det hele tatt. Selvsagt kan man bli dratt opp av en guide. Men det er nok lite moro bare å bli dratt opp.

Det kommer an på ruta, altså hvis været er flott og du kan veien opp til Heftyes renne, så er det jo ikke så utrolig vanskelig å komme seg opp den selv om jeg vil anbefale tau og sikring akkurat her.

Andrews renne (den letteste veien) er jo enda lettere og kan fint klyves uten tau hvis man som sagt vet og kan veien og sola skinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg litt enig med Mor10. Dersom man skal lede opp på Storen er det en fordel å ha klatreferdigheter som klart overstiger den faktiske graden på selve klatringen. Det er forskjell på det å gå som nummer 1 og nummer 2 i et taulag, og det er ikke alle som synes det er like kult å stå og knote med å komme deg opp et sted med 300 meter fritt fall under seg.

For de som kommer etter førstemann i taulaget mener jeg imidlertid det holder med klatreferdigheter på 3-tallet. Fallet blir adskillig mindre dramtisk for dem om de skulle knote, og som andre har nevnt er det da også lettere å dra seg opp e.l. når man blir sikret ovenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bestige Storen krever nesten ingen klatreerfaring i det hele tatt, at du føler deg trygg i høyden og at du vet letteste vei opp er derimot viktig. I fint vær kan man til og med klare seg uten tau uten at jeg anbefaler det...Det der med at du må lede 5+ for å ta med deg kamerater osv er det største sprøyt jeg har lest her på lenge...

Hmm "største sprøyt" var da en veldig flott kompliment da! 8)

Å lede på 5 tallet er ikke helt det samme som 5+, men skitt la gå!

Slik jeg oppfatter problemstillingen er det en person som ikke har all verdens erfaring med høyfjellet. Han/hun har vært i fjellet et par ganger. ("noen uker av de to siste sommerferiene i Jotunheimen"). Han lurer på om det bare er å melde seg på et taulag og bli med opp eller om det vil være greit med litt klatreerfaring. Mitt syn er at man bør ha klatreerfaring minst lik den ruten man skal gå om man skal være med å bestige Storen - i motsetning til å bli dradd opp av en fører...

Utfordringen med Storen er ikke primært klatringen, men at det er lange avstander, at været kan skifte og at det ikke alltid er så lett å finne veien frem til Hjørnet (om man ikke har ledet opp tidligere). Dessuten er det eksponert, og med mindre man vet at alle i gruppen takler dette, er dette med på å øke kompleksiteten. På så lange turer kan det lett skje noe. Jeg synes jeg er på trygg grunn når jeg sier at den som tar på seg ansvaret med å lede andre opp til Storen bør ha erfaring til å lede på 5 tallet, altså minimum 1 grad mer enn den vanligste veien opp Heftyes renne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm "største sprøyt" var da en veldig flott kompliment da! 8)

Å lede på 5 tallet er ikke helt det samme som 5+, men skitt la gå!

Slik jeg oppfatter problemstillingen er det en person som ikke har all verdens erfaring med høyfjellet. Han/hun har vært i fjellet et par ganger. ("noen uker av de to siste sommerferiene i Jotunheimen"). Han lurer på om det bare er å melde seg på et taulag og bli med opp eller om det vil være greit med litt klatreerfaring. Mitt syn er at man bør ha klatreerfaring minst lik den ruten man skal gå om man skal være med å bestige Storen - i motsetning til å bli dradd opp av en fører...

Utfordringen med Storen er ikke primært klatringen, men at det er lange avstander, at været kan skifte og at det ikke alltid er så lett å finne veien frem til Hjørnet (om man ikke har ledet opp tidligere). Dessuten er det eksponert, og med mindre man vet at alle i gruppen takler dette, er dette med på å øke kompleksiteten. På så lange turer kan det lett skje noe. Jeg synes jeg er på trygg grunn når jeg sier at den som tar på seg ansvaret med å lede andre opp til Storen bør ha erfaring til å lede på 5 tallet, altså minimum 1 grad mer enn den vanligste veien opp Heftyes renne.

Det er mulig trådstarter spurte etter noe annet, men jeg vil igjen si at den letteste veien opp på Storen krever egentlig ikke klatring, jeg presiserer da selvfølgelig at man må vite veien opp, og at det er fint vær.

Dvs at man behøver ikke å kunne lede noen som helst klatregrad for å kunne ta med seg kamerater denne veien i fint vær. Jeg beklager at jeg sa "største sprøyt", du har selvfølgelig rett når du legger det fram slik som du gjør, dvs skiftende vær og Heftyes renne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Vi var seks stykker som var med Norgesguidene i sommer opp til Store Skagastølstind. Vi ble ikke dratt opp, men guidene sto selvfølgelig for sikringen.

Tre av oss hadde erfaring fra Romsdalshorn og en av disse har grunnkurs. Alle seks tok kveldskurset hor Norgesguidene for å bli bedre kjent med hverandre. Alle fullførte bortsett fra en p.g.a. høydeskrekk.

Vi hadde kjempevær og turen var en stor opplevelse.

Selv vil jeg vurdere det som en stor fordel for turen at man har grunnkurs og en del erfaring med utstyr på forhånd, da føler man at man klatrer selv sjøl om guidene leder.

Vi traff et dansk par som hadde bommet på ruta og kvinnen hadde fått en stein i hodet. De var temmelig utslitte og på tur ned igjen. En Estlender falt i døden i fjellområdet lengre nord kvelden før.....

Å prøve å ta seg opp uten erfaring selv er vel galskap?

OveS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på storen men kunne kanskje tenke meg en tur dit engang, eller kanskje ikke. Jeg vet ikke helt. Men det er tydelig at folk er uenige om mye her. Jeg lurer på:

- Drar guidene deg opp ? Det synes jeg høres rart ut. Er det ikke heller slik at guidene sikrer og sørger for at du ikke detter ned mens du må klatre opp selv.

- Hvorfor er det nødvendig å kunne klatre 5+ for å klatre en topp som er gradert til tre ? Det viktigste er vel at man kan klatre den graderingen fjellet faktisk har samt at man klarer å sikre skikkelig. Folk som klatrer 5+ sikrer vel ikke bedre enn folk som klatrer tre eller fire ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prøve å ta seg opp uten erfaring selv er vel galskap?

OveS

I riktig gamle dager gikk man på Storen uten fjellerfaring. Kunstmaleren Harald Pettersen gikk Slingsby's rute to år etter førstegangsbestigningen til Slingsby. Nå må det sies at denne ruta er vanskeligere i dag (Slingsbybreen) enn dengang.

Men fra spøk til alvor, jeg vil selvfølgelig ikke anbefale noen å gå på Storen uten fjellerfaring.

Til Panda. Det kreves ikke å kunne gå femmere for å gå på Storen. Er du komfortabel med treerklatring, holder det å gå uten fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel snakk om å lede?

Om man bør berherske mer enn den graderingen man går, avhenger vel en smule av hvem man har med i taulaget... Har man med helt uerfarne i tauet, syns i alle fall jeg det er fornuftig at den som leder behersker mer enn akkurat den graderingen man går. Hvis noe skulle skje. Er de i taulaget "likeverdige" klatrere (kompetente til å lede på samme gradering), er det "sikrere" å klatre på kanten av hva man behersker (gjensidig sikkerhet ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er riktigere å si er at det holder ikke å kunne lede grad 3 for å klatre Storen trygt på egen hånd. F.eks. må du finne veien opp til der klatringen begynner, du må beherske klyving i bratt terreng under skiftende forhold, du må klare å klatre med sekk, og du må kunne legge opp egne rapellankre, i tillegg. For mange toppsamlere og ivrige fjellfolk er dette en selvfølge, for mange klatrere er det ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Det er vel ei stund sidan det har vore liv i denne debatten, men eg tillet meg å svare likevel. Det er ikkje vanleg at me som arbeidar som førarar dreg gjestene våre opp på Storen. Som ein annan er skreiv passar me på at deltakarane er forsvarleg sikra, men den beste opplevinga får dei når dei klarar klatringa sjølv. Sjølvsagt er det godt for nokon å ha stramt tau slik at dei heile tida kjenner at nokon står og passar på dei. Men med litt oppmuntring og forklaring om kva tak som er gode å halde i og stå på klarar dei fleste å kome seg opp utan noko meir hjelp enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du,

Det viktigste er at du kjenner deg selv såpass at du ikke "friker ut" og setter deg selv/andre i en vanskelig situasjon underveis. Vet du at du ikke klarer å takle høydefølelse og bratte stup, bør du i hvertfall gå med andre som er erfarne.

Dette kommer mindre an på om du har klatreerfaring. Det som befinner seg mellom ørene er mye viktigere. Som Randi Skaug uttalte: Det ække åssen du har'e som teller - det er åssen du tar'e.

Dessuten kommer dette også an på hvor tidlig om morgenen du klarer å stå opp. Det jeg er mest redd for på Storeb er steinsprang og slurving i taulag man har over seg.

Jeg anbefaler deg å ta deg god tid. Gå via Nordre, V-skardet og nyt en overnatting i "ørneredet". Derfra er veien til toppen (via Mohns skard) grei - og dere kommer garantert først opp! Se bildene her:

http://www.mitandi.com/xdiversesider/film__skagastolstinder04/

Kjør på! Ta det som en vanlig fjelltur. Dette klarer du fint.

Klem - Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.