Gå til innhold
  • Bli medlem

Gramjaging, lett turutstyr.


Martin Dahl

Anbefalte innlegg

Annonse
På 12.8.2019 den 17.59, ketilring skrev:

Det å jobbe med pakklista i f. eks. LighterPack under forberedelsene til turen er jo halve moroa. :D Her er lista fra Børgefjellturen i juli.

Fikk omsider somla meg til å legge inn i Lighterpack. I første omgang la jeg inn Base Weight:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 17.54, ketilring skrev:

Egenvekta på sekken er kanskje noe høy. Hva med å starte med en sekk på rundt 55L og 1,2 kg egenvekt og jobbe mot å prøve å få plass til alt i den?

Tar opp en "gammel" tråd, for jeg mener dette er et viktig punkt:

Regel nr 1 når det kommer til valg av sekk når man prøver å kutte vekt er at sekk velger man sist :)

Grunnen er egentlig ganske enkel; tyngre sekker er mer komfortable å bære tyngre med. Jo lettere sekk man velger, jo lavere går grensen for når det blir ukomfortabelt å bære. Min letteste sekk veier 450 gram. Jeg har ikke stresstestet den noe, men har båret 7-8 kg over flere dager uten problemer, men merker veldig godt at 15kg ville den aldri taklet.

 

Ellers @Martin Dahl, det å pakke lettere starter med å legge igjen ting hjemme man ikke har bruk for. Det koster ingenting, er bra for miljøet om du kan selge unna noe/la være å kjøpe inn ting du ikke trenger og det gir en mestringsfølelse. Jeg synes for øvrig dette er godt skrevet:

Sitat

Having ascertained that 'ultralight' is not all about pack weight - what is it about? Well, it is more of a way of thinking about what we carry for the activities we undertake. The usefulness of everything gets questioned, equipment is optimized for specific conditions, planning is crucial and weights are arbitrary. When experience is gained, you will see that ‘ultralight' is not about actively choosing gear for the sake of relative weight loss. Rather, after a trip is logistically planned by analyzing all realistic environmental factors and conditions are understood, an experienced hiker can then make educated decisions about equipment choices that will provide optimal function for the chosen hike; weight cuts come as a by-product of this experience.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er ikke lettvekter, men forsøker å bære så lett som  mulig. Men alene min gamle Reckon pack er tung hinsides all fornuft ca. 4,65 kg!! Men den sitter fint på ryggen, hvor den lever sit eget liv og så er modellen så stengammel at den har rørramme med hylle forneden. Det liker jeg, for der kan et vått sammenpakket telt være uten å fukte hele innholdet i sekken. Og så er der bare 1 glidelås: i topplokk lommen! Resten er spenner av ulik type. Glidelåser går i bekneb, når man minst ønsker det og blir som regel utslitt før sekken. Ok jeg har også en lettere 65 sekk da. 

Frysetørket rett fra posen blir ganske kjedelig, så jeg har både det og litt mer smakfull proviant med. Og brød eller baker kanskje underveis. Mange bruker polarbrød, som jeg ikke syns metter noe særlig. Koking foretar jeg med Trangia, fordi det står stødig har innbygget le, og varmer bedre enn på diverse vinglete oppstillinger med leskjemer. Og 2 kjeler, panne åpner for finere matlaging med optimus nova brenner som kan simmerkoke. 2 kjeler er også fint til snøsmelting om vinteren.Hele greia alt inkl. veier 1,25 kg inkl diverse fyrstikker, grytetang brenner mv. innen i kjelesettet. hertil kommer ca. 0,25 l fuel (tennveske) pr dag. 

Men jeg kan se at jeg sparer en del vekt på foto, elektronikk og fiske utstyr. Foto blir med mobilen - dårligere! Elektronik blir høyst hodelykt og evt GPS om vinteren. Underlag på siste tur exped ultarlight vist nok ca. 700 g. Sommersovepose til ca. +4C ca. 1kg. 3-sesong ca. 1,7 kg disse 2 i kombo om vinteren. 

Om vinteren verktøy, ståltråd til å reparere binding med, evt en seilmakernål til sying. Om sommeren snor, liten multiverktøy gorillatape. Trenger man negleklipper, når man har (negle-)saks til å klippe annet med, tapetkniv? Badebukse så jeg et sted? Hva med litt nakenbading, som regel langt mellom folk! Ellers har jeg noen nylon boksere til turbruk, fungerer fint som speedo. 

På siste tur angret jeg dog på å sorteret et par vindtette termobukser ut en natt i kall nordavind. Hertil kommer så noe mat til hunde pakket i 2 isbokse, som de også spiser av. Det kunne kanskje i høyere grad bære selv i kløv. + underlag til hundene ca. 400 g.

1 manns telt ca. 1 kg etter jeg hev innerteltet ut pgr, av lav takhøyde. Følte meg som en munk med tonsur ett å sittet i det. Ok uten innertelt. Men det er ikke til innendørs koking og opphold. Vintertelt for 3 pers. ca 3,75 kg.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en ordentlig runde over utstyret og kvittet meg med masse småting her og der, noe som resulterte i nærmere 3-4 kg lettere sekk på en tur jeg tok nylig. Ekstra kopp i spisesettet, kjelen i kjelesettet (aldri brukt), diverse pakkposer utstyret kommer med, vanlig tomflaske kontra vannflaske etc etc. Fådd øynene litt opp for "gramjaging", men ser også at vekten på sekken bestemmes av hvilken type tur man skal på. Kan nevne at nylig gjennomført tur inneholdt både cognac, bok, helinox chair og jervenduken (!) likevel betydelig lettere enn forrige tur. Klarte vel å fjerne noen hekto fra fiskeutstyret, men siden fiske er minst 50% av turene jeg gjennomfører velger jeg å bære litt ekstra der. Artig ,via lighterpack, å se at hvis jeg vil kan jeg gjennomføre flere dagers spasertur på fjellet med en sekk på nærmere 10 kg uten å fryse eller sulte. Ser også at ordentlig gjennomført lett og trofast utstyr er ikke noe man fyller boden med over natten. Takker for mye gode råd her.

Endret av Martin Dahl
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 7.53, Thomas E skrev:

Regel nr 1 når det kommer til valg av sekk når man prøver å kutte vekt er at sekk velger man sist :)

Veldig godt poeng dette. Samtidig er overgangen til lettpakking ofte gradvis. Som en «mellomstasjon» før man eventuelt får en ultralett pakning kan man teste feks Osprey Exos 48. Denne rommer en god del, er lett, og kan bære ganske tungt. Disse ser jeg også ofte selges brukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine tips i denne tråden. Er langt fra ekstrem selv, (i forhold til lett pakning), men tar noen vurderinger og revisjoner innimellom. Når noe utstyr må skiftes ut er jo et slikt tidspunkt. Som det er sagt er det jo ikke en viktig vurdering å ta om man skal gå mye, (dag etter dag), eller om det dreier seg om transportetapper, for deretter å oppholde seg i samme område en periode. Komfort under marsj vs komfort i leir. Jeg tilhører siste kategori og jobber for "akseptabel vekt" uten å miste komfort. Et par vurderinger jeg har gjort: En ting jeg ofte har stusset på er at mange tvinger ned vekt på sovepose så mye at de er avhengige av et sett med undertøy på seg for ikke å fryse. Jeg gjorde det selv i mange år... Det betyr at man har et underrøysett må dedikeres soving. (Kan jo ikke risikere at det blir vått og at man dermed ligger å fryser om natta...). Den tanken har jeg kastet på båten. Nå er det Enlightened equipment quilt som gjelder. Lang og bre, med 950cuin dun, med ekstremtemp - 17. Med silkeliner 850g. Sover som en gris i bare bokseren ned til mange minus. Av sekk har jeg havnet på en stor Stone Glacier. 2kg, men kjempe lastkapasitet. Lett å pakke... Bare å slenge ting oppi og stramme til. I tillegg kan jeg om tur kameraten får problemer ta hele hans/hennes pakning uten at bæresystem "kollapser". Mange måter å tenke på 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lenken inspirerte meg. 

Derfor tok jeg for meg utstyret  mitt og prøvde å knipe litt her og litt der, men fordi jeg alltid har sikkerheten i høysetet velger jeg kanskje noen tunge løsninger likevel.pakklisten er designet for Hardangervidda, slkønt det er tvilsomt om jeg noen gang ommer dit igjen.

Her er utstyret lagt utover spisestuebordet (en dag jeg var alene hjemme)

1.JPG.96d1ca4a4f02c00e0c8feda6a3df4042.JPG

På neste bilde er alt på plass i sekken, Osprey Xenit 75 kg.  Sekken er i minste laget, men det tvinger meg til å utelate "Kjekt å ha".  men ved å utnytte et hvert eneste hulrom får jeg plass.  Og for å unngå det totale kaos når jeg må pakke ut har jeg en tom veske som jeg legger de enkelte komponenter i  For å spare gram bruker jeg isolasjonsrør fra Biltema til å beskytte fiskestengene.  

2.thumb.JPG.b348d40ad7c66cfe514e1b790fbc9cdf.JPG

Lars Monsen ville nok ikke hatt med så mye kokeutstyr/bestikk, men for komfortens skyld trives jeg med dette.

5.JPG.466289ca40fe565e3a9500e7d03026fb.JPG

Jeg sparer også vekt ifm kokeutstyret, mkinst 1 .5 kg.  

4a.jpg.eeb06b134043de0a0d2dc4e09fcec9db.jpgblikk.JPG.c9fc150ed8a39d1ca588fcadc227e805.JPG

3.JPG.f28b38c3dce63d1944874ce2819d272b.JPG

Totalt havner jeg i underkant av 14 kg uten mat, og det synes jeg er ganske bra.  

tar gjerne i mot forslag til endringer.  Ser at "veske sanitet" og "veske diverse2" er på over 600 gram.  .  Bokstaven n(D) betyr at afrtiklene er lagret i "veske diverse 1"  før pakking i sekk.

BENEVNING BENEVNING BENEVNING

GRUNNUTRUSTNING

GRUNNUTRUSTNING GRUNNUTRUSTNING
BEKLEDNING Øvre lokklomme forts HOVEDROMMET forts
kort underbukse Bilnøkler i karabinkrok - 18 KomPose Orange - 95 (918)
brynje m kort arm Veske Diverse (87 tom)  - Acilima bukse - 176
Devold Brezze Zippose med Versatisplaster 92  - grønn genser - 647
fotkluter    
støvler med såler Nedre lokklomme  Expend liggeunderlag - 352 
gamasjer VESKE SANITET (302 D)  
   - Xyloccainsalve  Fiskeutstyr
FJELLREVENBUKSE:  - Fusidinsalve Fiskesmekke - 412 (D)
Bukseseler - 133  - Gnagsårplaster  - fortomskutter m nål
Belte - 104  - Flytende plaster  - saks
   - Oppskåret plaster  - arterrieklemme
Venstre ytre sidelomme  - 1 rl papirplaster*  - fortomretter
 - kart 17   - 2 stk 5 x 5 kompr  - avbitertang
   - Imodium  - stoppenål
Høyre lårlomme  - Kvalmetabletter*  
 - SPOT - 209 husk nye batterier  - 20 Stk Dolocatil I frontlommer
 - Rescue blanket - 50  - 20 stk Paraset 1 gr  - 1 stk slukboks - 261
 - støttebandasje  - Dosett med daglige medisiner  - 1 stk flueboks 182
Mobiltelefon Zipp pose, toalett - 52  - Fluedubb - 17
   - tannbørste  Veske venstre side
FJELLREVENJAKKE 825 + 363 = 1188  - tannstikker  - Fortommer - 7
Venstre brystlomme  - lebepomade   - 1 rl 0,17 mm fortom
 - enkeltmannspakke -20   Veske midt
 - fløyte - 23 Veske Diverse 2. -  300 (D)  - tørkesalt - 92
 - hodelykt - 68 gr  husk nye batterier Lesebriller Veske høyre side
  Olympuxs kamerabatterier Boks med - 35
Høyre brystlomme -111 2 stk bardunline  - markkroker
 - klipssolbriller - 11 Sysaker  - svivler
 - myggnett - 31 Superlim  - splitthagel
 - kompass - 30 Sikkerhetsnåler  - splittring
  Forstørrelsesglass  
Høyre sidelomme Strikk Fiskeutstyr
Kamera - 222  - Iphoneholder  - snelle med fluesnøre, tørr - 238
Myggmiddel 150 Zippose med  - spole med fluesnøre, våt - 103
   - Fyrstikker + gorillatape  - sluksnelle - 220
Hempe i front for:  - Lighter  
 - GPS - 230 husk nye batterier  - tennstål - 28 Servietter - 107
   - Tennbriketter  
Venstre innerlomme    DAB radio - 167 (D)
Pose verdi 30 Venstre sidelomme  
 - kr 500,- Tisseflaske - 111(D) Pose kjøkken  - 680
 - Visa kort + Mastercard Fotostativ - 205 (D)  - stekepanne - 133
 - fiskekort    - 1 stk kaserolle - 135
Pose sanitet - 26 gr Høyre sidelomme  - dyp tallerken - 182
 - plaster Pose stein (D) 88  - kaffekjele - 139
 - toalettpapir Markboks?  - brettekopp - 25
 - Sensitiveserviett    - røresleiv - 10
1 stk Pinex forte Frontlommene (S)  - stekespader
1 stk Paraset 1 gr Venstre   - kniv, skje, gaffel - 26
   - regnbukse - 560  - 1 "fl" Zalo - 13
Briller 224r   - Vanter - 68  - skjærebrett - 58
caps - 79  - Lowelue - 78  
Gåstaver - 573    - 2 stk vannblærer -72 ok
  Høyre  
 UTSTYR  - regnjakke - 417 Pose m blikkboksovn - 260(D)
Sekk, Osprey xenit 75 - 2580  - grønn vanntett pakkpose - 82  - P - tennhjelp  - 76
drikkeflaske - 38 + 500 =  538 (D)      - lighter
  Åpen frontlomme - 90  - tennbriketter 30 stk 1x1 cm
Under sekken  - myggmiddel ()  
Liggeunderlag - Thermarest 390  Pose med (S) Trangia gassbrenner  - 197 (D)
+ dørmatte 150  - toalettpapir Liten gass boks - 382  (D)
Vertikalt på sekken  - Sensitivservietter  
Fluestang 5# i rør - 190    
Slukstang i rør - 202 1.  HOVEDROMMET  
Baldakinstenger 178 (D) Klogger - 268 ok (S)  
Håv - 147    
  KomprPose Grønn -100 (1802)  
PÅ LOKKET "Alltid tørt" -    
Telt Akto m baldakin - 2153  - sovepose - 982   
   - innerpose - 176  
LOKKLOMMENE  - headover - 85 gr  
Øvre  - Devold ulltrøye m lang arm - 263  
Oppladbar Ledlykt  - 30  - Devold ullongs - 225  
Termometer 11  - sokker, CAT - 68  
   - kort Tena underbukse - 23  
     
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tom42 skrev:

Denne lenken inspirerte meg. 

Derfor tok jeg for meg utstyret  mitt og prøvde å knipe litt her og litt der, men fordi jeg alltid har sikkerheten i høysetet velger jeg kanskje noen tunge løsninger likevel.pakklisten er designet for Hardangervidda, slkønt det er tvilsomt om jeg noen gang ommer dit igjen.

Her er utstyret lagt utover spisestuebordet (en dag jeg var alene hjemme)

1.JPG.96d1ca4a4f02c00e0c8feda6a3df4042.JPG

På neste bilde er alt på plass i sekken, Osprey Xenit 75 kg.  Sekken er i minste laget, men det tvinger meg til å utelate "Kjekt å ha".  men ved å utnytte et hvert eneste hulrom får jeg plass.  Og for å unngå det totale kaos når jeg må pakke ut har jeg en tom veske som jeg legger de enkelte komponenter i  For å spare gram bruker jeg isolasjonsrør fra Biltema til å beskytte fiskestengene.  

2.thumb.JPG.b348d40ad7c66cfe514e1b790fbc9cdf.JPG

Lars Monsen ville nok ikke hatt med så mye kokeutstyr/bestikk, men for komfortens skyld trives jeg med dette.

5.JPG.466289ca40fe565e3a9500e7d03026fb.JPG

Jeg sparer også vekt ifm kokeutstyret, mkinst 1 .5 kg.  

4a.jpg.eeb06b134043de0a0d2dc4e09fcec9db.jpgblikk.JPG.c9fc150ed8a39d1ca588fcadc227e805.JPG

3.JPG.f28b38c3dce63d1944874ce2819d272b.JPG

Totalt havner jeg i underkant av 14 kg uten mat, og det synes jeg er ganske bra.  

tar gjerne i mot forslag til endringer.  Ser at "veske sanitet" og "veske diverse2" er på over 600 gram.  .  Bokstaven n(D) betyr at afrtiklene er lagret i "veske diverse 1"  før pakking i sekk.

BENEVNING BENEVNING BENEVNING

GRUNNUTRUSTNING

GRUNNUTRUSTNING GRUNNUTRUSTNING
BEKLEDNING Øvre lokklomme forts HOVEDROMMET forts
kort underbukse Bilnøkler i karabinkrok - 18 KomPose Orange - 95 (918)
brynje m kort arm Veske Diverse (87 tom)  - Acilima bukse - 176
Devold Brezze Zippose med Versatisplaster 92  - grønn genser - 647
fotkluter    
støvler med såler Nedre lokklomme  Expend liggeunderlag - 352 
gamasjer VESKE SANITET (302 D)  
   - Xyloccainsalve  Fiskeutstyr
FJELLREVENBUKSE:  - Fusidinsalve Fiskesmekke - 412 (D)
Bukseseler - 133  - Gnagsårplaster  - fortomskutter m nål
Belte - 104  - Flytende plaster  - saks
   - Oppskåret plaster  - arterrieklemme
Venstre ytre sidelomme  - 1 rl papirplaster*  - fortomretter
 - kart 17   - 2 stk 5 x 5 kompr  - avbitertang
   - Imodium  - stoppenål
Høyre lårlomme  - Kvalmetabletter*  
 - SPOT - 209 husk nye batterier  - 20 Stk Dolocatil I frontlommer
 - Rescue blanket - 50  - 20 stk Paraset 1 gr  - 1 stk slukboks - 261
 - støttebandasje  - Dosett med daglige medisiner  - 1 stk flueboks 182
Mobiltelefon Zipp pose, toalett - 52  - Fluedubb - 17
   - tannbørste  Veske venstre side
FJELLREVENJAKKE 825 + 363 = 1188  - tannstikker  - Fortommer - 7
Venstre brystlomme  - lebepomade   - 1 rl 0,17 mm fortom
 - enkeltmannspakke -20   Veske midt
 - fløyte - 23 Veske Diverse 2. -  300 (D)  - tørkesalt - 92
 - hodelykt - 68 gr  husk nye batterier Lesebriller Veske høyre side
  Olympuxs kamerabatterier Boks med - 35
Høyre brystlomme -111 2 stk bardunline  - markkroker
 - klipssolbriller - 11 Sysaker  - svivler
 - myggnett - 31 Superlim  - splitthagel
 - kompass - 30 Sikkerhetsnåler  - splittring
  Forstørrelsesglass  
Høyre sidelomme Strikk Fiskeutstyr
Kamera - 222  - Iphoneholder  - snelle med fluesnøre, tørr - 238
Myggmiddel 150 Zippose med  - spole med fluesnøre, våt - 103
   - Fyrstikker + gorillatape  - sluksnelle - 220
Hempe i front for:  - Lighter  
 - GPS - 230 husk nye batterier  - tennstål - 28 Servietter - 107
   - Tennbriketter  
Venstre innerlomme    DAB radio - 167 (D)
Pose verdi 30 Venstre sidelomme  
 - kr 500,- Tisseflaske - 111(D) Pose kjøkken  - 680
 - Visa kort + Mastercard Fotostativ - 205 (D)  - stekepanne - 133
 - fiskekort    - 1 stk kaserolle - 135
Pose sanitet - 26 gr Høyre sidelomme  - dyp tallerken - 182
 - plaster Pose stein (D) 88  - kaffekjele - 139
 - toalettpapir Markboks?  - brettekopp - 25
 - Sensitiveserviett    - røresleiv - 10
1 stk Pinex forte Frontlommene (S)  - stekespader
1 stk Paraset 1 gr Venstre   - kniv, skje, gaffel - 26
   - regnbukse - 560  - 1 "fl" Zalo - 13
Briller 224r   - Vanter - 68  - skjærebrett - 58
caps - 79  - Lowelue - 78  
Gåstaver - 573    - 2 stk vannblærer -72 ok
  Høyre  
 UTSTYR  - regnjakke - 417 Pose m blikkboksovn - 260(D)
Sekk, Osprey xenit 75 - 2580  - grønn vanntett pakkpose - 82  - P - tennhjelp  - 76
drikkeflaske - 38 + 500 =  538 (D)      - lighter
  Åpen frontlomme - 90  - tennbriketter 30 stk 1x1 cm
Under sekken  - myggmiddel ()  
Liggeunderlag - Thermarest 390  Pose med (S) Trangia gassbrenner  - 197 (D)
+ dørmatte 150  - toalettpapir Liten gass boks - 382  (D)
Vertikalt på sekken  - Sensitivservietter  
Fluestang 5# i rør - 190    
Slukstang i rør - 202 1.  HOVEDROMMET  
Baldakinstenger 178 (D) Klogger - 268 ok (S)  
Håv - 147    
  KomprPose Grønn -100 (1802)  
PÅ LOKKET "Alltid tørt" -    
Telt Akto m baldakin - 2153  - sovepose - 982   
   - innerpose - 176  
LOKKLOMMENE  - headover - 85 gr  
Øvre  - Devold ulltrøye m lang arm - 263  
Oppladbar Ledlykt  - 30  - Devold ullongs - 225  
Termometer 11  - sokker, CAT - 68  
   - kort Tena underbukse - 23  
     

Har du vurdert lighterpack? Kanskje noe enklere tolke alt sammen! Men det du har i alle lommene på klær skal vel også taes med i basevekt. Virker sånn som det er skrivd nå at du har med ganske mye på tur. Men har man god rygg/knær, why not😊

Endret av Lars Stenseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Har du vurdert lighterpack? Kanskje noe enklere tolke alt sammen! Men det du har i alle lommene på klær skal vel også taes med i basevekt. Virker sånn som det er skrivd nå at du har med ganske mye på tur. Men har man god rygg/knær, why not😊

Det jeg har i jakka regner jeg med i basisvekten hvis jakka bæres i sekk når jeg går.  Om du ser på det jeg har i lommene er det sikkerhetsrelatert.  jeg går alltid alene.  Mao.  Om noe skjer har jeg ting jeg trenger - for hånden.  men vær gjerne konkret på ting du mener jeg kan droppe.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tom42 skrev:

Det jeg har i jakka regner jeg med i basisvekten hvis jakka bæres i sekk når jeg går.  Om du ser på det jeg har i lommene er det sikkerhetsrelatert.  jeg går alltid alene.  Mao.  Om noe skjer har jeg ting jeg trenger - for hånden.  men vær gjerne konkret på ting du mener jeg kan droppe.   

Du havner på under 14 kilo, så det er vel strengt tatt ikke nødvendig å kutte noe som helst 🤷‍♂️

Men hvis målet er å kutte, så hadde det kanskje holdt med en kaffekjel, stekepanne til fisk, en stekespade og en skje? Kan da droppe en gryte, to av stekespadene, gaffel, og bordkniv, samt zalo og superlim.

Jeg tenker at man må kunne reparere det aller mest kritiske på tur, resten kan vente til man er hjemme :) 

Men som sagt innledningvis, du har bare med deg 14 kilo, det blir bare småpirk ned derfra.  Mesteparten her inne er å regne som smågutter i forhold til deg med din erfaring.

Det finnes like mange forskjellige pakklister som det finnes personer på tur :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tom42 hva heter blikkboksovnen din? Jeg har en Solo Stove, den er ganske ny for meg, er interessert i å høre folks erfaringer med disse, plusser og minuser ved de to modellene opp mot hverandre :-)

edit: søkte opp en haug med tråder om dette her på forumet, skal lese dem. Men er fremdeles intr i navnet på din.

Endret av fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fjellrypa skrev:

@Tom42 hva heter blikkboksovnen din? Jeg har en Solo Stove, den er ganske ny for meg, er interessert i å høre folks erfaringer med disse, plusser og minuser ved de to modellene opp mot hverandre :-)

edit: søkte opp en haug med tråder om dette her på forumet, skal lese dem. Men er fremdeles intr i navnet på din.

ADVARSEL.  Jeg skriver mye mer enn du spør om, men siden dette er et av mine yndlingstema, er jeg ikke til å få stoppet.  Og så "får" jeg meg en tur på hardangervidda som bonus

Som @Marius Engelsenskriver: jeg har laget den selv.  @rayun gav den i sin tid "Toms Wood Stove" og det er jo et fint navn, men jeg kaller den bare "Blikkboksovnen".  Nå skal jeg vokte meg vel for å dele ut karakterer til de forskjellige kvistbrennerne, men jeg fant egentlig ingen jeg helt likte når jeg søkte på Youtube.

Mine kriterier var:

-  lett

-  sammenleggbar

- multifuel

-  sidemating.  

--------------

Dermed ble det å lage en selv.

LETT:  Ovnen jeg lager er ingen skjønnhet.  Det beste metallet fant jeg i gamle malingsspann,

1.jpg.fbe42469cdbfea3ceee1819f57100c96.jpg

Etter rengjøring og utbrenning blir det endel bulker som må bankes ut.  Jeg har kun enkle verktøy til rådighet, men det den mangler av "skjønnhet" tar den igjen i funksjonalitet. 

Jeg har bruk den samme ovnen på Hardangervidda siden 2014 og har gass kun et par ganger.  favorittveden min er tørr einer (uten bark)  Den er tørr selv om regnet høljer ned.  Tørr nok.

Etter bruk rengjør jeg den og lagrer den tørr.  Dette hindrer rustdannelse.

2.jpg.6113b285619ee310d40307d549ae0d54.jpg

Den veier kun ca 170 gram.  Målene er høyde og bredde: 100 mm,  lengde 140 mm

Jeg har også laget en mindre utgave  hvor høyde og bredde er 90 mm og lengden er 120 mm.  Den har jeg også laget i et lettere metall og den veier ca 100 gram.  

Men til tross for tynt metall kan du godt belaste den mer 6 kg+-.  Påå bildet under ser du hvordan matingen skjer

7.JPG.d9fc3c1169a20d3a79218386cf672355.JPG

SAMMENLEGGBAR:  Ovnen består av 5 deler, hvorav 3 er leddet sammen.  Sidestykkene er løse og festes vha lepper og l"itt innimellom og bortimellom" ovnens vinger. 

3.jpg.d51f2be7676817bad9f039da6037a24f.jpg

2a.jpg.3e5ab028dcaa7b477418e2c4b93c3df8.jpg

MULTIFIUEL.  Selv om min kone påstår at jeg er født 4000 år for sent, så drar selv ikke jeg  på tur og bare satser på vedfyring.  På den andre siden, selv om regnet øser ned, både lenge og vel, drar jeg på vedsanking, og  koser meg ikke lenge etter ved bålet.  

Likevel, har jeg designet den for Trangias gassbrenner, eller Magasinets,

4.jpg.8cd27f58721d2f35653025a7ccc72756.jpg

og en hjemmelaget Colaboksovn som går på rødsprit.  Ønsker du å lage en colaboxovn slå opp i Gjør det selv og søk på:  Siden jeg er noen tusen km unna: Colaboxovn!

5.JPG.98efe167750a7031e1fcad4a52c11db7.JPG6.jpg.7f0a99611a68e81eb6a709eb81a95a74.jpg

Du finner "1000" måter å lage en slik ovn ved å søke i youtube, men jeg mistenker dem for å lage den erfekte kreeasjon, uten at de skal brukes.  Derfor er min fremgangsmåte den beste - synes jeg.

Eller, dette er den enkleste colaboxovn.  bare å klippe ut, og bore, klippe huller, fylle på rødsprit og tenne på .  

enkel.JPG.399aa3c1cc4829a42f7831068d98da70.JPG

SIDEMATING.  Har ikke sansen for toppmating, å brekke kvister i 5 cm lengde.  Primært legger jeg i ved fra enden.  Er kvistelne litt lange dytter jeg dem bare inn etter hvert som de brenner.  Får å skape mer luft mellom veden kan ovnen også lades fra den ene siden.    

------------

Før jeg tar ovnen i bruk finner jeg en rimelig flat stein.  Da kan ovnen enkelt flyttes/snues, og så setter den ikke merke i naturen.

Om du ønsker en slik ovn fra meg, bør du være rimelig rask.

 

image.png

3.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkelista mi er ikke helt på lettpakker-nivået, men den er betydelig lettere enn tidligere, da jeg tok med alt mulig som kunne være kjekt å ha. En ting er lavere vekt = mer komfortabelt å gå, men vel så mye glede finner jeg i å klare meg med færre ting, og å faktisk ha bruk for det jeg har med. Det er fortsatt en del ting som kunne vært kutta, men som for min del betyr så mye for komforten at jeg velger å ha det med likevel. To netter i fjellet sommerstid, med nok med til å holde meg varm, mett og sikkerhet ivaretatt, under 10kg i en 40-literssekk hvor alt unntatt sitteplata er inni sekken, er jeg fornøyd med.

 

(Lista under er for ei natt, men med en ekstra frokost, lunsj og middag blir det fortsatt under 10kg). 

Pakkelister er gøy! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
8 timer siden, Anders P skrev:

Hei, håper eg ikkje stjeler tråden, men eg har eit spørsmål om tips til korleis ein skal få lettare sekk no på seinhausten. Bur i Finnmark så her har det såvidt byrja å snø, og det er rundt null grader om natta. 

Klær etter vær (både på kropp og i sekk) gjelder uansett landsdel og årstid. Noe annet utstyr er også delvis styrt av landsdel og årstid. Uansett er det å gå igjennom pakklista si å se over TRENGER jeg denne? Kan denne brukes til det og det, så kan jeg fjerne det? Jeg la nylig ut lista mi til disseksjon her på forumet, fikk mange innspill. Noen innspill fulgte jeg andre ikke, fikk slanket vekk ca 750g ... og lista var ganske slank til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.