Gå til innhold
  • Bli medlem

Poncho - størrelse


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

Mange tråder om poncho, men et hjertesukk her. Jeg har brukt poncho i mange år, hittil alle i den gamle Nato standard, helt fra de "gummierte" - ble kassert på stripe, når mørnet= utette. Jeg har så stadig en steingammel nylon uten vanntett belegg, men tross al mulig impregnering er den nå utett. Jeg har også en gammel, som har urethan belegg på innsiden og stadig er god og tett. De kan kneppes sammen til knappetelt, fungere som tarp ukneppet og kan kneppes på langs som hylse til sovepose - gir dog noe kondens. Derfor ønsker jeg å ha 2, også for å ha en på hytta og hjemme Disse gamle Nato ponchoer går meg fra håndledd til håndledd med armene strakt ut.

I høst jaktet jeg en avløser for den steingamle utette , men alle jeg så på var smalere dvs. at de bare gikk til albuene. Både Helsport og Magasinet er klar over problemet og der følger derfor løse ermer med, hvilket jo er en ganske upraktisk løsning, når hele greia bare kunne være ca. 20 cm bredere! I en jakt forretning fant jeg faktisk en som gikk til håndleddene, men den var av "gummiert" type til standjakt og nok så tung.  Etter mye søk fik jeg tak i en lett "Ny NATO" standard påstod på amry-overskuddslageret. OK, den veier så ca. 150 g, men går stadig bare til albuene, men billig var den da ca. 125 kr og ganske bra kvalitet. Jeg har så sidenfått tak i et par løse ermer - sådanne som fiskerne bruker ved sløying. Det får man ikke sådan umiddelbart i Norge, så det ble på heisa tur til Danmark. De har mye bra på Hirtshals havn! Så problemet er da løst, men hvorfor i al verden konstruere ponchoer, så man skal bli våt på armene? Jeg kan ikke se at det skulle ha noen praktisk betydning ved fx. skyting? Jeg skal nå gjøre et siste forsøk på impregnering av den steingamle med silikon oppløsning. 

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter forslaget om et siste forsøk på impregnering av den steingamle og skulle det lykkes er problemet løst og penger spart 😃

Jeg impregnerer en del av klær og utstyr og har god erfaring med det. I de fleste tilfeller sitter impregneringen. Når jeg impregnerer tøy el. stoffer blander jeg litt forskjellig ut i fra hva stoffet er laget av og likeledes stoffets struktur. Jeg syns blandingsforholdet 3 : 1 dekker det meste og så tilsetter jeg mer av den som er for lite om det er behov. Når hjelpestoffet har fordampet er det svært lite lukt igjen etter et døgn og det er helt luktfritt etter noen dager.

Selvblandet impregnering løser de fleste oppgaver for en rimelig penge👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at f.eks. Swix´en virker, men jeg har aldri prøvd det selv som hjelpestoff. Har brukt det mye til rengjøring av harde gjenstander, men ikke på telt, tarp etc. Kanskje en bør sjekke i et hjørne om det påvirker ponchostoffet.  

Bruker bare transparent silikon og white spirit og det er sjelden det kommer i konflikt med stoffene som skal impregneres. ca 3 deler white spirit til 1 del silikon er et greit utgangspunkt til tettvevde stoffer og litt "tykkere" blanding til mer røffe/løsere vev. Røres godt ut og pensles på mindre plagg og rulles på f. eks. fortelt til campingvogn.

Lukter mye med en gang, men når dette får luftet seg et døgns tid er det klart til bruk og lukter lite. Etter et par døgn er det helt luktfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.