Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage hull i lavvoduk for ovn?


alfalfaspire

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har en gstove med vindu, og har sett meg lei på at det fine lyset går mot utgangen.

Tenker å lage et hull mot siden av lavvoen slik at ovnen kan vende innover og at jeg slipper så lang pipe. Har sett en hvit lavvo spm har ovnen ut av et vindu på siden, men ikle testet den.

Har noen erfaringer eller tanker rundt dette? Hvilke materialer jeg bør bruke der røret møter duken osv?

Setter pris på alle svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.frisport.no/pipegjennomforing-flashing-kit

"Denne pipegjennomføringen er lagd for bruk med Winnerwell isolert pipeledd for 2,5"/3.5" pipeledd, for å hindre at duken på teltet overopphetes eller at vann og smuss kommer inn i teltet rundt pipa.
den består av to metallringer med en silikonpakning i mellom. Disse festes på hver sin side av ytterduk, skrus fast med medflgende 6 bolter og vingemutter. Duken inni ringen fjernes inntil ringens innside. Kraven på pipegjennomføringen er i silikon."

 

eller 

https://luxe-hiking-gear.com/products/tent-stove-jack

Stove Jack in Tent Wall with Pipe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gemajohn skrev (På 10.8.2019 den 23.42):

https://www.frisport.no/pipegjennomforing-flashing-kit

"Denne pipegjennomføringen er lagd for bruk med Winnerwell isolert pipeledd for 2,5"/3.5" pipeledd, for å hindre at duken på teltet overopphetes eller at vann og smuss kommer inn i teltet rundt pipa.
den består av to metallringer med en silikonpakning i mellom. Disse festes på hver sin side av ytterduk, skrus fast med medflgende 6 bolter og vingemutter. Duken inni ringen fjernes inntil ringens innside. Kraven på pipegjennomføringen er i silikon."

 

eller 

https://luxe-hiking-gear.com/products/tent-stove-jack

Stove Jack in Tent Wall with Pipe

Disse linkene er døde, har du noe alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Seleverkstedet på Lillehammer lager slike for Tentipi om du vil ha noen til å gjøre det for deg. De kan sikkert svare på spørsmål også om du vil høre med de hvordan de gjør det og hva de bruker med tanke på å kunne gjøre det selv.

Noen andre man kan høre med for å finne ut hvilken løsning som er best, er Arctic Lavvo om det er bomullstipi, evt Barents outdoor om det er "teltstoff". Det ville vært mitt første skritt iallfall. Ellers er det sikkert en gjeng med DIY på Youtube som har gjort dette, men jeg regner med at du har sjekka det om du skriver her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å modifisere ett telt selv, men kjøpte ferdig i stedet.

Finnes mye slikt å få kjøpt fra ymse kinesiske sider, men når ting blir varmt, lufttilgangen er begrenset og jeg skal oppholde meg i nærheten så er det greit å føle seg trygg på kvaliteten til pipegjennomføringen og at det ikke oppstår noen "artige" avgasser pga. kreativ materialbruk.

Kan ikke garantere for kvaliteten på denne, men det var den jeg nesten kjøpte:
https://www.onetigris.com/en/tent-stove-jack.html

Kanskje akkurat samme som du får fra Kina, men prisen er spiselig og det føles litt bedre å kjøpe fra en teltprodusent med høvelig greit rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Lavvosolberg skrev (12 timer siden):

Hvilket telt med ferdig pipehull kjøpte du?

Etter nøye fundering gikk jeg for Nortent Lavvo 6.

Funderingen var bortkastet tid, for bruken ble litt annerledes enn jeg hadde sett for meg, så nå har jeg også en Nortent Gamme 6.

Skulle jeg begynt på nytt nå, så ville jeg kanskje startet med Naturehike sitt hot tent. Nortent har gode telt og jeg liker å støtte norske firma, men hvis en trenger flere forsøk for å finne ut hva som funker så blir det en kostbar måte å prøve seg fram på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Etter nøye fundering gikk jeg for Nortent Lavvo 6.

Funderingen var bortkastet tid, for bruken ble litt annerledes enn jeg hadde sett for meg, så nå har jeg også en Nortent Gamme 6.

Skulle jeg begynt på nytt nå, så ville jeg kanskje startet med Naturehike sitt hot tent. Nortent har gode telt og jeg liker å støtte norske firma, men hvis en trenger flere forsøk for å finne ut hva som funker så blir det en kostbar måte å prøve seg fram på.

Ja enig i dette, det er vanskelig å se for seg hvordan bruken av et slikt teltoppsett blir før man har prøvd det litt selv. For min del ser jeg for meg mest soloturer i vintermørket, men med plass til en ekstra i teltet ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.