Gå til innhold
  • Bli medlem

Isolerende bukse i camp


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Terka skrev:

Nysgjerrigheten kverner litt her i dag. 😄=> I hvilke temperaturer bruker dere (eller er det aktuelt for dere å bruke) disse isolasjonsbuksene? 

Som nevnt i tidligere innlegg så kunne jeg tenkt meg en selv til komfort i camp osv., men har til nå bare brukt skall + ett lag ull på bena (samt varme sko) også i godt under -30°C uten å fryse særlig. (Dog savnet det litt når det er timer utenfor teltet med lavt aktivitetsnivå og temperaturen er lav.)

Varierer litt hva du har slags ullundertøy. Men når temperaturen dropper under -10, så opplever i allefall jeg at det blir snaut med kun netting fra Aclima. Bruker man doubblewool fra Aclima, så kan du nok ha det bra enda noen grader lengre ned på stokken. Men det er som @Marius Engelsen skriver, kommer man inn svett etter aktivitet, er det utrolig deilig å få på seg tørt ull og en eller annen isolasjon over så snart gradestokken er på minussiden. Jeg har løst det hittil med å bruke to lag ull (netting + tykkere ull), men har savnet en form for bukse som gjør at den lille trekken fra luftingen i teltet ikke kryper inn, noe jeg opplever skjer når jeg har brukt kun ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man må gå forbi Sportsnett pga jobbting, så går man så klart innom. Tafsa på noen bukser og likte RAB Photon sin veldig godt. Primaloft, hel glidelås på sidene og forsterkning på knær og rumpe. Så den er lett å ta av og på og man kan fint krabbe rundt med den. Den er ikke så varm som dunbuksene (som også var veldig fristelsen men dertil dyrere). 
Fikk litt assosiasjoner til barndommens boblebukse. Og det er kun gode minner. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Gittiamo skrev:

Når man må gå forbi Sportsnett pga jobbting, så går man så klart innom. Tafsa på noen bukser og likte RAB Photon sin veldig godt. Primaloft, hel glidelås på sidene og forsterkning på knær og rumpe. Så den er lett å ta av og på og man kan fint krabbe rundt med den. Den er ikke så varm som dunbuksene (som også var veldig fristelsen men dertil dyrere). 
Fikk litt assosiasjoner til barndommens boblebukse. Og det er kun gode minner. 
 

Ønsker du dunbukse, sjekk i såfall ut Rab Argon buksa i dun, faktisk også billigere enn Photon :)

 

https://www.fjellsport.no/rab-argon-pants-black-shark.html?q=rab dunbukse

Endret av Emanuel Desperados
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Emanuel Desperados skrev:

Ønsker du dunbukse, sjekk i såfall ut Rab Argon buksa i dun, faktisk også billigere enn Photon :)

 

https://www.fjellsport.no/rab-argon-pants-black-shark.html?q=rab dunbukse

Jeg så begge buksene sammen. De hang på samme rack. Synes stoffet var alt for tynt og det var heller ingen glidelås på disse. Ergo likte jeg Photon best av disse to. 
 

Dunbuksa er ment å ha under skallbuksa (sa mannen i butikken) mens Photon var ment som overtrekksbukse. 

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gittiamo skrev:

Vet du om denne er like mye/lite vattert som vesten i samme serie? 

Har ikke kjent på vesten, men skulle ikke bli forundret om det er samme stoffet. Det er jo ikke så tykt lag med "vatt", men du verden så mye det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en slik: https://www.langrennshop.no/produkt/bjorn-daehlie-pants-antifreeze/ da jeg ikke tåler dun utenpå en slags brannsikker fiberpelsbukse: https://www.wenaas.com/nb-no/products/flammehemmende-fiberpelsbukse-marineblaa-0-30500-205-5?onlyinstock=True


Jeg tror versjonen fiberpelsbukse som bare koster ca det halvparten også fungerer utmerket, men den er noe tynnere og har litt annen materialsammensetning. Grunnen til at jeg har den dyrere brannsikre utgaven er at den er via jobb hvor vi har krav til den typen tøy.


Under dette gjerne standard Brynje netting + en bambusull-stillongs eller noe (litt avhengig av hva jeg har hatt på på turen). Dette har fungert glimrende selv på kalde dager i teltet. I hvert fall ned til -25. 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker en joggebukse i ull fra Janus. Fikk den i en gave, men sett til rundt 4-500 kr på OBS en rekke ganger. Er som en ekstra tjukk, veldig løstsittende ull-longs i 100 % ull. Jeg pleier å ha den på utenpå longs til å sluntre rundt i leir/telt/hytter, og funker fint til korte ærend ute som henting av ved, vann, toalettbesøk og lignende. Funker også til å sove i hvis det er ekstra kaldt. Den er ikke vindtett, men jeg har Helsport sine fotposer som nær meg over knærne og ekstra stor ullgenser som henger nedenfor rumpa, så det skal blåse mye før det blir nødvendig å ta på ytterbuksa for å gå en kort tur ut.

Den største ulempen er at du kan ikke ha den på utenpå ytterbuksa når du stopper opp, men det skal da bra kaldt før sånt blir nødvendig? Hvis man har fotposer, dunjakke/dunparkas/primaloftjakke til utenpå jakka, et par tørre votter og en tørr lue tilgjengelig, så må det være rimelig kaldt før man trenger en isolasjonsbukse til å ha på utenpå ytterbuksa.

Fordelene er jo selvsagt prisen (som er en brøkdel av en del bukser som foreslås her), at den kan brukes som longs i tilfelle longsen blir bløt, at den er myk og deilig å ha på, også i soveposen, tåler fint å bli fuktig, og man kan bruke den som kosebukse når man ligger forkjølet under sofaen hjemme og ser westernfilm og synes synd på seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, foroll skrev:

Jeg bruker en joggebukse i ull fra Janus. Fikk den i en gave, men sett til rundt 4-500 kr på OBS en rekke ganger. Er som en ekstra tjukk, veldig løstsittende ull-longs i 100 % ull. Jeg pleier å ha den på utenpå longs til å sluntre rundt i leir/telt/hytter, og funker fint til korte ærend ute som henting av ved, vann, toalettbesøk og lignende. Funker også til å sove i hvis det er ekstra kaldt. Den er ikke vindtett, men jeg har Helsport sine fotposer som nær meg over knærne og ekstra stor ullgenser som henger nedenfor rumpa, så det skal blåse mye før det blir nødvendig å ta på ytterbuksa for å gå en kort tur ut.

Den største ulempen er at du kan ikke ha den på utenpå ytterbuksa når du stopper opp, men det skal da bra kaldt før sånt blir nødvendig? Hvis man har fotposer, dunjakke/dunparkas/primaloftjakke til utenpå jakka, et par tørre votter og en tørr lue tilgjengelig, så må det være rimelig kaldt før man trenger en isolasjonsbukse til å ha på utenpå ytterbuksa.

Fordelene er jo selvsagt prisen (som er en brøkdel av en del bukser som foreslås her), at den kan brukes som longs i tilfelle longsen blir bløt, at den er myk og deilig å ha på, også i soveposen, tåler fint å bli fuktig, og man kan bruke den som kosebukse når man ligger forkjølet under sofaen hjemme og ser westernfilm og synes synd på seg selv.

Ullbukse er kjekt. Jeg har Ulvang Rav sin strikka ullbukse. Siden den er ribbestrikket også så får man ekstra isolerende effekt. Den kan også brukes under skallbukse. Men det er mer som en ekstra tykk stilongs og gjør seg ikke så godt i offentligheten 😂 
 

Har selv en ulljoggebukse og den er ufattelig digg på, men brukes mest over treningstights til og fra trening. Har sovet med den i sovepose også og det var godt og varmt. Men ikke testa den under skallbukse. 

 

3B8FC35D-CDF3-4A0C-BA25-DDC15A0D70D5.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, foroll skrev:

Den Rav-buksa så skummelt deilig ut. Rav-genseren er den ullgenseren jeg har brukt desidert mest og den er fortsatt god som ny. God og varm ull, og relativt lett.

Den er skummelt godt og skummelt billig på Black Week nå 😂 den er jo strikket i litt grov ull så den virker veldig holdbar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et par Mountain Hardwear Absolute Zero bukser som tok dagen desverre rundt bålen..men de var helt konge! Fikk de på salg også. Var helt suveren da jeg teltet rundt -27...nå ønsker jeg noe mer robust enn dunbukser..feks noe fra felleskjøpet, eller noe billig som jeg kan ødelegge rundt bålet uten at det svir så mye. Når det er sagt, har de buksene reddet en del dager i dårlig soveposer, sov i -20 ned med de på med poser som var beregnet på en -5. Har ikke lest trådet enda, ville bare legge inn mitt. Terka er visst en ekte viking eller noe..vi andre tyr til comfort av og til...

Absolute zero bukser tror jeg ikke lages lenger, men tilsvarende finnes sikkert. Deilig var de uansett! Finnes en absolute zero heldekkende dress til Himalaya bruk selfølgelig..litt i overkant. Jeg ville trodd hvilken som helst vattert dress rundt leiren ville funket, om det er snakk om dun-bukser eller relativt billig dress fra felleskjøpet.  Sier seg selv at dun-bukser er mer komfortable og varmere..og dyrere...kan fort betale en 3-4k lapper der. Tror jeg betalte 2k.

Som Terka sier, man klarer seg nok uten, men mye mer behagelig med! Spesiellt da man skal forberede seg på tur, styre med primus, og komme i gang. Og på tur så lenge man ikke ødelegger de ved å brenne de igjel som jeg gjorde, bedre med dun (som regel andedun) enn syntet pga vekten. Nei bare mine 2 cents der, men savner sårt mine dun-bukser! Bål og dun-bukser, ikke bra kombinasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, squidman skrev:

Terka er visst en ekte viking eller noe..vi andre tyr til comfort av og til...

Nope! Bare oppvokst på Vestlandet hvor de kule gutta spilte fotball i shorts året igjennom. Og da måtte vi smågutta selvsagt gjøre det samme. (Om det er det som gjør at jeg sjelden fryser på bena vites ikke.)

Spøk til side, kunne absolutt tenkt meg en dunbukse selv, men sliter med å forsvare en slik investering på noe med litt marginal bruk (for min del) ift andre ting jeg også har lyst å bruke kroner på. En gang blir det nok.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det Terka! Jeg har bodd over 20 år i Vestlandet og har sett temperaturer gå opp fra -25 for 15 år siden til varmegrader nå om vinteren. Det spørs om varme bukser trengs i det hele tatt nå. Akkurat nå for tiden sliter jeg med forsvare ny innkjøp av varm sovepose for bruk langs Bergensbanen. Det spørs om det blir i det hele tatt snø langs Bergensbanen og ordentlig vinter som i gamle dager...

For 8-10 år siden var det gjerne 1,5 til 2m snø ved Mjølfjell..siste 5 år under halv-meteren...(i november)..og er lenge siden det lavet ned på Voss eller Myrkdalen i absurde mengder..hvor lenge siden er det siden man kunne hive seg på kjelke ned fløi-svingene? Vinter er borte på Vestlandet Terka... jeg husker godt da jeg vasset gjennom nesten 1m snø i Bergen for å se på fyrverkeri nyttårsaften ifra under Ulriken..men det er 20 år siden. Skjedde bare 1-2 ganger siden. Må tilbake 5-6 år siden det virkelig snødde i sentrum også.

Ja flotte dunbukser er tingen (bare ikke rundt bålen!) men for å forsvare det tror jeg man må langt nord nå. Bare lurer på om det blir snø og kuldegrader på Vestlandet i det hele tatt i des/januar..har lagt tur til Mjølfjell og Ustoaset, og det ser ikke lyst ut! Snø på Usta for en gangs skyld, Mjølfjell er det varmegrader og regn og bar bakke. Kan lure når det er varmegrader på Usta i januar! (var det siste 3 år på rad, og dårlig med snø!)...

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Emanuel Desperados skrev (På 13.11.2019 den 17.46):

Har sett på denne, så det er én mulighet.

 

Angående Annabuksa så er den blitt oppdatert de siste årene. Den er nå ikke i nærheten så varm som den forrige modellen, men har nå glidelås langs hele siden. Jeg har den, men siden den er laget som er nikkers hvor buksebeina slutter rett under knehøyde, kunne jeg tenkt meg noe som gikk hele veien ned. Fruen i huset bruker nå Anna buksa i teltet siden den rekker henne ned til ullsokkene.

 

 

99D90915-63C2-47BA-8AAE-06CA9D34A14D.jpeg

Hvilken modell/merke er dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Marius Engelsen skrev (På 13.11.2019 den 18.52):

Har anna selv. Perfekt bukse!

Slutter midt på leggen, slik at den ikke er i konflikt med bivuakksko/fotposer etc ;) 

Gammel tråd, dette, men: hvordan er Forsvarets Anna på størrelsen? Ser at de har dem i størrelse liten, middels og stor, er stor gigantisk, for eksempel? Går det an å spørre hvilken størrelse du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mærtha skrev (2 minutter siden):

Gammel tråd, dette, men: hvordan er Forsvarets Anna på størrelsen? Ser at de har dem i størrelse liten, middels og stor, er stor gigantisk, for eksempel? Går det an å spørre hvilken størrelse du har?

Jeg har Liten, og bruker vanligvis Small. 170 høy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/13/2019 at 4:51 PM, Lompa said:

Jeg har en vattert bukse som er 3/4 lengde og full glidelås. Jeg bruker den ved pauser, i leir og under skallbuksa i slalåmbakken. Helt suveren. Finner den ikke hos Mountain Hardwear nå, men den ligner denne:

https://www.nansensport.no/products/heilo-vattert-34-bukse?gclid=EAIaIQobChMIivTHp8Tn5QIVQaoYCh3Tvgo0EAQYAyABEgKsfvD_BwE

 

Jeg har den Nansen Heilo 3/4! Fungerer helt knall! Har brukt den mye på jakt/postering/tur i vinter. Passe tykk, lett, greitt pakkvolum, solid. Lett å ta av/på pga hel glidelås. De har vel 15% rabatt på første kjøp (nansen15 tror jeg koden var).  Til den prisen tror jeg ikke det er mye som matcher Nansen Heilo 3/4.

 

Edit; ser nå det var en gammel tråd jeg svarte på... menmen.. fornøyd likevel :D

Endret av hmhelland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (37 minutter siden):

Jeg skal ha meg ei ullbukse, må bare pelle meg bort på Devoldfabrikken og få det gjort. Dere minnet meg på det nå,takk!👍

For ikke å snakke om Lanullva sin Hustadvika 2.0 Ullbukse. Den varmer godt...om man ikke har forsvarets lang under i ullfrote. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en syntet bukse med glidlås i full lengde som går utenpå enkelte bukser, inni andre. Har og en likende i 3/4 i fall det ikke er så kaldt, eller jeg vil doble opp. Ulike størrelser slik at de fungerer sammen. Veldig digg å bare kunne dra på seg utenpå når man kommer frem. Ofte på salg på sommeren.

https://www.widforss.no/mountain-equipment-compressor-pant-black

Har venner som sverger til dunbukser av ulike merker, de tar mer plass men er også varmere. Så lenge jeg har isolasjon nok under rumpa så fryser jeg sjeldent langs bena, verre med føtter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mærtha skrev (På 10.1.2022 den 20.56):

Gammel tråd, dette, men: hvordan er Forsvarets Anna på størrelsen? Ser at de har dem i størrelse liten, middels og stor, er stor gigantisk, for eksempel? Går det an å spørre hvilken størrelse du har?

Det var ikke meg du spurte, men kan være greit med en referanse i alle fall. For meg (194/85) er Stor passe som utapåbukse, stopper godt over støvelkanten. Middels kunne gått som mellomplagg under ei romslig ytterbukse. Eller til nød som utapåbukse også, men endte såpass langt opp på tjukkleggen at jeg ikke kunne kneppe nederste knappen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (28 minutter siden):

Det var ikke meg du spurte, men kan være greit med en referanse i alle fall. For meg (194/85) er Stor passe som utapåbukse, stopper godt over støvelkanten. Middels kunne gått som mellomplagg under ei romslig ytterbukse. Eller til nød som utapåbukse også, men endte såpass langt opp på tjukkleggen at jeg ikke kunne kneppe nederste knappen da.

Takk for svar! Jeg satset på at medium ville passe og bestilte det, basert på Marius sitt svar. Litt høyere enn ham (177), og jeg regnet med at jeg nok er litt bredere over baken. 😅 Medium passet greit over ei relativt stram turbukse, og satser på at den går greit under ei romslig vindbukse som moder’n holder på å sy også. Lengden var fin. Så der har andre noen størrelsesreferanser senere, om de skulle havne her inne under googling. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.