Gå til innhold
  • Bli medlem

Lukttett pakkpose/pakkteknikk for søppel


Sarahm

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt tips til hvordan folk oppbevarer søppel under tur? Har til nå bare dobbelpakket i plast/brødposer/ziplock men synes ikke dette er optimalt. 

Lukt fra hundemat siver gjennom dette og tror dermed at matposer og lignende vil begynne å lukte gjennom når jeg etterhvert begynner med lengre turer. 

Såh, tips til lukttette poser/pakkposer/lignende? :)

Må kunne brukes til mat som begynner å mygle, svette våtservietter, hundemat og eventuelt noe så delikat som hundeposer om det ikke er muligheter for å grave ned. Passe robust så det ikke stikkes hull på/revner i sekken så klart. 

Hørt at klatrere som overnatter i veggen har poser til «diverse» søppel men finner ikke ut hva de bruker. 

Skikkelig tykk og tung kano-tørrsekk? Noen som har prøvd? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matrester er det ikke så mye av på tur, men det lille som er havner nedi grøften... 

Annet søppel tas med hjem såklart, men jeg tror ikke noen tar med matrester hjem...

Bæsj og hundebæsj deponeres nedi en steinrøys eller noe sånt sted godt unna stien og leirplasser, papir brennes opp eller tas med tilbake. Tror ikke mange bruker hundepose og bærer bæsjen med. (Men noen steder er det faktisk påkrevd det også, men ikke i Norge så vidt jeg vet). Klatrere i storvegger må vel ta med alt utenom tisset?  Ellers ligger det basj i klatreveggen...

Plastpose med hundebæsj skal IKKE legges igjen i naturen. Bruk en spade eller pinne og få det vekk fra stien.

Turmat poser bare skylles før de lukkes og stappes i sekken.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Mulig jeg er litt for nater på å ta med meg alt høres det ut til, bare er ikke helt komfortabel med å legge igjen greier som egentlig ikke skal være i naturen. Ser for meg at det ikke er helt optimalt for fugler og andre dyr å spise mine rester med kokt ris eller hundens avføring? Uvante bakterier for deres mage osv?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha det ned i sekken med alt annet? Min Osprey har slik en stretchlomme utenpå midt bak jeg bruker til søppel. Der kan jeg bare dytte nedi stort og smått underveis også rydder jeg det ned i en pose i løpet av dagen som oppbevares i samme lomme utenpå. Det har blitt litt gris så den lomma skal ha seg en vask men det er nå greit og jeg slipper tenke på å ha gørra nedi sekken. 

Hundematen må da hunden spise opp ellers bør den kansje til vererinæren?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sarahm skrev:

Takker for svar! Mulig jeg er litt for nater på å ta med meg alt høres det ut til, bare er ikke helt komfortabel med å legge igjen greier som egentlig ikke skal være i naturen. Ser for meg at det ikke er helt optimalt for fugler og andre dyr å spise mine rester med kokt ris eller hundens avføring? Uvante bakterier for deres mage osv?  

Det der kan du ta 100% med ro. Kokt ris og hundeavføring i en busk har ingen tatt skade av noen gang... Ingen bærer med seg dette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Joachim V skrev:

Hundematen må da hunden spise opp ellers bør den kansje til vererinæren?

 

Hundematen spises jo opp underveis, men gir henne ikke mat for 5 dager første dagen og ingenting de resterende dagene. hun tar noe i kløven selv men har ikke trent opp til å bære alt enda så ender opp med å ha en del i sekken. :)  

altså, det er jo ikke slik at turen blir skikkelig elendig av at det lukter hundemat av sekken eller genseren jeg skal bruke dagen etter, tenkte bare kanskje noen hadde erfaringer med det samme og kunne tipse om noe som holder godt på lukt :) takker for alle tips så langt! Får kanskje prøve å omorganisere sekken til neste tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sarahm skrev:

Hundematen spises jo opp underveis, men gir henne ikke mat for 5 dager første dagen og ingenting de resterende dagene. hun tar noe i kløven selv men har ikke trent opp til å bære alt enda så ender opp med å ha en del i sekken. :)  

altså, det er jo ikke slik at turen blir skikkelig elendig av at det lukter hundemat av sekken eller genseren jeg skal bruke dagen etter, tenkte bare kanskje noen hadde erfaringer med det samme og kunne tipse om noe som holder godt på lukt :) takker for alle tips så langt! Får kanskje prøve å omorganisere sekken til neste tur :)

Aha, du lurte på søppel da tenkte jeg på hundematrester. :)

Du har vel svart litt selv på det over med å prøve pakkpose. Trenger kansje ikke de tykkeste hardcore kanosekkene eller... Hundemat er vel ikke det verste som lukter på tur... 🤢

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Joachim V skrev:

Aha, du lurte på søppel da tenkte jeg på hundematrester. :)

... Hundemat er vel ikke det verste som lukter på tur... 🤢

 

Tenkte mest på søppel ja men generelt å få stengt inne lukt. Hundemat-rester blir det dårlig med, sleiker bakken for å forsikre seg om at alt støv er med hun jeg har :) 

Tja, er nok litt smak og behag, av en eller annen grunn synes jeg tørrfôr lukter langt verre enn sur kaffegrut, gammal gryterett som begynner å produsere sitt eget økosystem, våt hund og svette syntetklær faktisk. Men det er vel prisen man må betale for å ha døgnaktiv varmeflaske i teltet :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Gikk to dager med rødvinspølse i sekken pakket i ziplock. Stinker fortsatt av sekken min, og jeg får helt neller av sånne lukter.  Vanligvis har jeg all sånn mat i en tett pose fra Silva (gjennomsiktig gummiaktig pose) men nå lå pølsa lett tilgjengelig i topplokket.

Jeg tror jeg kommer til å skaffe meg en liten pakkpose (LMT er rimelig og funker) for ting med lukt mye. Og så får de tingene igjen være i egne ziplock-poser. Eller aldri ha med rødvinspølse igjen på tur 😂 

Men søppel har jeg alltid med i små poser i sidelomma på sekken. Det er sjeldent mye lukt på det (stort sett ren plast)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste. Jeg bruker helt vanlig handleposer i plast til dette. De veier lite og tar lite plass. Trikset er at du bare bruker 2 eller 3 slike poser utenpå hverandre. Så knyter du i tillegg igjen hver av posene. 

Min erfaring er at doble knytte plastposer stort sett gjør at det er veldig lite lukt fra søpla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var 19 dager i Rogen området i 2017 brukte vi en litt stor vanntett/rullelukking pakkpose av ripstop som oppbevaring av alt søppel, som først ble lagt i vrengte handleposer (så er søppelposen lett å skille fra andre poser). Etter hvert som vi fylte handleposene tråkket vi dem bare ned i pakkposen og lukket igjen. Oppdaget aldri noen lukt fra denne på turen, og den holder også søppelet tørt, vått søppel er en uting.

Det som var litt artig var at da vi kom tilbake til sivilisasjonen så tømte vi pakkposen...og glemte den under en plastduk bak i bilen. Der lå den i sikkert 8 måneder før jeg oppdaget den igjen. Var relativt skeptisk til om den bare var til å kaste, antok at den ville være full av mugg mm. Men da jeg åpnet den luktet det bare svakt av bål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.