Gå til innhold
  • Bli medlem

Narrow wide drev med eller uten kjedefører?


Storm_Eagle

Anbefalte innlegg

Hei.

Har byttet fra 3x9 gir til 1x11 gir på en gammel stisykkel jeg har, og har da gått for "narrow-wide" drev foran. Har også kjøpt inn en billig kjedefører, men er egentlig det nødvendig for å hindre at kjedet hopper av i de verste dumpene når man har narrow wide-drev foran og Shimano Deore SLX Derailleur med clutchen på bak som strammer kjedet?

Med det gamle 3x9 giret så hoppet kjedet av foran ganske ofte i partiene med mye dumper.

Et lite problem med kjedeføreren jeg har kjøpt inn er at den subber inni kjedet på sidene på det høyeste og laveste giret, også vet jeg ikke helt hvor høyt jeg skal justere den i forhold til vandring på bakdemperen.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har endret fra 2x10, til 1x11 med narrow-wide (oval black), 32 (eller 30) tenner, på min fulldemper.
XT Bakgir med clutch, og jeg har ikke kjedefører.
Når eg byttet så, satte jeg samtidig på ny krank, som har korrekt kjedelinje for 1x11.

Jeg ville forsøkt uten kjedefører først, du kan jo alltids sette den på i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Vet ikke noe om korrekt kjedelinje, men jeg satte drevet på samme plassen som det midterste drevet satt før på den originale kranken så regner med at det er riktig. Den girer ihvertfall helt fint med den plasseringen. Jeg måtte dog sette drevet "feil vei" (med forsenkningen til mutterene inn mot kranken) og sette på noen skiver på andre siden av innfestingen på kranken fordi jeg brukte de originale "mutterene" som da ble for lange uten dette med bare et drev. Vet ikke om det har noe å si. Jeg har en "bashguard" i bestilling som da vil ta plassen hvor det største drevet før satt, og da kan jeg nok snu drevet riktig vei igjen og ta bort skivene til mutterene.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.