Gå til innhold
  • Bli medlem

Salg av fiskekort - også forpliktelser?


Tom42

Anbefalte innlegg

Har en grunneier som selger fiskkort forpliktelserl? Som for eksempel å sette ut fisk i sine vann?

 Leser på nettet om ett slikt foretak som skriver om seg selv

"-- er et samvirkeforetak bestående av -- grunneiere. Formålet til fiskelaget er å organisere fiskekortsalget i grunneiernes fiskevann."

Her står det intet om foredling - bare om salg.  En fiskebroder tok kontakt om dette og spurte om hva pengene som ble tatt inn ble brukt til.  Svaret var kort og godt:  pengene ble fordelt mellom eiere.  

Det hører også med til historien - noe jeg har sett ved selvsyn

Gul.JPG.a9b1687d958edd36d832b0f2647e8784.JPG

- at grunneier har båter liggende ved flere vann, hvilket jeg tolker dithent at her fiskes det hardt med garn.  

Dem om det, men la meg gjenta:  Når det selges fiskekort, til priser som nærmest kan karakteriseres som ran, har da eiere også en plikt til fiskeforedling - f eks utsetting av fisk?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutter siden, Tom42 skrev:

Dem om det, men la meg gjenta:  Når det selges fiskekort, til priser som nærmest kan karakteriseres som ran, har da eiere også en plikt til fiskeforedling - f eks utsetting av fisk?

 

Nei, de forplikter ikke å sette ut fisk :)
Mange vil ikke sette ut fisk da man da erstatter den "orginale" fisken med oppdrettsfisk over tid!
Det er heller ikke bare for grunneier å sette ut fisk der det passer dem. Utsetting av fisk er ulovlig uten dispensasjon.
Og skal fisk settes ut så skal fisken være fra godkjente oppdrettsanlegg.
Ørret er forøvrig den arten i Norge som det er mest satt ut ulovlig.
Noe norske myndigheter har sett gjennom fingrene med i årevis.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg vet nok mer enn jeg skriver.  Det eneste jeg ivar usikker på var om forpliktelser.

Men om ikke de naturlige gyteforholdene er tilstede i riktig monn, og garnfiske tar ut for mye, må jo fiskebestanden minke.  Og det høres riktig så pent ut om den originale fiskestammen, men blir den desimert, hva så?

Og når det gjelder utsetting av fisk, har jeg vært med på dette, med fisk fra godkjente oppdrettsanlegg.  Det finnes knapt tall på alle de som hvert år setter ut fisk i sine vann, ike minst fiskeforeninger.

I 1979 var det første gang jeg frekventerte nevnte område.  I en uke hadde vi bare drittvær, men for et fiske.  For tre år siden gikk jeg samme løypa.  Om jeg fikk fisk?  Ikke jeg heller.  Og de som "fisket", svingte svøpa dagen lang

Nå er ikke jeg akkurat eksemplet på en storfiske, jeg koser meg altfor mye vil noe si, men jeg kommer akkurat hjem, med en ørret på 98 gram på samvittigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikkje koss det ligg an i resten av landet, men her er regelen meir at det vert fiska for lite med garn, og at det i ein del vatn som ein gong var gode vatn no er alt for mykje fisk, og stort sett småtterier. 

Så her tenker eg omvendt ; å løyse fiskekort i vatn som sårt treng å verte fiska i, står for meg som dumt.

Anten bør grunneigar då ta jobben med ei viss kultivering, eller så bør ein invitere til storstilt gratis fiske, noko som kanskje kunne fungert på nokre av dei meir tilgjengeleg vatna. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Anten bør grunneigar då ta jobben med ei viss kultivering, eller så bør ein invitere til storstilt gratis fiske, noko som kanskje kunne fungert på nokre av dei meir tilgjengeleg vatna. 

Her er eit bra eksempel på dette heimifrå:

https://www.kvinnheringen.no/fiske/fjell/friluftsliv/no-kan-du-fiska-gratis-i-fjellet/s/5-27-50404

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei, det er absolutt ingen som helst forpliktelser for grunneiere når det kommer til kultivering. Vel, man kan jo ikke tvinge folk til å kultiverte alle vann de eier, men når det selges dyre fiskekort, det annonseres med godt kultivert vann, godt fiske og de tar seg godt betalt for det uten at det stemmer så er det jo i praksis svindel. Og jeg har fisket i mange slike vann etterhvert. Man lærer jo fort, og rykter sprer seg, men det er likevel fryktelig irriterende og skuffende. Og lite sympativekkende med grunneiere som bare setter opp en betalingsløsning på SMS eller lignende på vann som de ikke ofrer en kalori. Bare ren fortjeneste, rett i lomma. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ett godt kultivert fiskevann da ? jeg personelig fisker gjerne i ett vann der jeg blanker 3 helger på rad, og den fjerde lander jeg 3 fisk med snitt godt over 1 kg.  Andre synes nærvanna i marka her med tynne 3-400 grammere som er tynne med slitte finner fra settefiskanlegget er tipp topp. 

Og på fjellet er det jo ikke bare bare å få fisk i de gode vannene heller. Har hatt gleden av å jobbe som oppsyn i ett vassdrag en hel sesong , og har sett hvor få gode fiskedager det er i løpet av en sommer(2,5 måned) . Da er det lett å skjønne at mange blir skufet, og noen få jævla lykkelige 😀

Og hva er egentlig dyre fiskekort ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lars p skrev:

 jeg personelig fisker gjerne i ett vann der jeg blanker 3 helger på rad, og den fjerde lander jeg 3 fisk med snitt godt over 1 kg. 

Samme her men det er stor forskjell på folk som er genuine sportsfiskere og folk som lufter stanga hvert 3. år og som blir skuffa over at det ikke biter etter 4 kast :) Fiska karpe i endel år og i ett av vannene så var ett napp pr.7 fiskedøgn ganske vanlig.
Men når først fiske lå i håven så var det verd det :)

Jeg hadde forøvrig ikke blunka med å betale 1000 lappen for ett fiskekort i ett kultivert vann med flott fisk der folk tok seg en matfisk i nye og ne men som også kjørte C&R :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lars p skrev:

Hva er ett godt kultivert fiskevann da ? jeg personelig fisker gjerne i ett vann der jeg blanker 3 helger på rad, og den fjerde lander jeg 3 fisk med snitt godt over 1 kg.  Andre synes nærvanna i marka her med tynne 3-400 grammere som er tynne med slitte finner fra settefiskanlegget er tipp topp.

Begge deler kan være helt innafor og henvender seg vel til forskjellige folk, selv om jeg personlig ikke er noen stor fan av å sette ut fisk for "konsum" - det må evt være en del av en strategi for å berge en lokal stamme. Vann hvor det enten nærmest ikke er fisk grunnet overfiske eller hvor det er altfor mye fisk som aldri bikker 100g er ikke innafor.

1 time siden, lars p skrev:

Og hva er egentlig dyre fiskekort ?

Det kommer jo an på vannet og det kommer an på hvilket arbeid som er lagt ned. 2-300,- kroner synes jeg er helt innafor dersom det er gjort et skikkelig arbeid, hvis plassen er fin og hvis man ikke står i kø. Samtidig synes jeg 50,- kroner er for mye dersom det er et dårlig fiskevann og ingenting er gjort og man feks i praksis står og gjør den grovjobben grunneier burde gjort ved å fiske ut småfisk i et overbefolket vann. Da snakker jeg om prinsippet - ikke at jeg blir blakk av den 50-lappen.

Nå mener ikke jeg at vann MÅ være kultiverte for å være bra eller verdt å betale for. Men lokker man med godt fiske i et enkelt vann, har nettsider hvor det skrytes av hva som gjøres (og det faktisk ikke blir gjort) så mener jeg det burde forplikte. Jeg elsker aller mest å kjøpe kort for et område med masse vann og vandre rundt å leite etter storfisken. Statsskogs Norgeskort er fantastisk til 60 kroner døgnet, feks, men ofte finner man jo grunneierlag med lignende pris og ordning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Olav Nilsen skrev:

Begge deler kan være helt innafor og henvender seg vel til forskjellige folk, selv om jeg personlig ikke er noen stor fan av å sette ut fisk for "konsum" - det må evt være en del av en strategi for å berge en lokal stamme. Vann hvor det enten nærmest ikke er fisk grunnet overfiske eller hvor det er altfor mye fisk som aldri bikker 100g er ikke innafor.

Det kommer jo an på vannet og det kommer an på hvilket arbeid som er lagt ned. 2-300,- kroner synes jeg er helt innafor dersom det er gjort et skikkelig arbeid, hvis plassen er fin og hvis man ikke står i kø. Samtidig synes jeg 50,- kroner er for mye dersom det er et dårlig fiskevann og ingenting er gjort og man feks i praksis står og gjør den grovjobben grunneier burde gjort ved å fiske ut småfisk i et overbefolket vann. Da snakker jeg om prinsippet - ikke at jeg blir blakk av den 50-lappen.

Nå mener ikke jeg at vann MÅ være kultiverte for å være bra eller verdt å betale for. Men lokker man med godt fiske i et enkelt vann, har nettsider hvor det skrytes av hva som gjøres (og det faktisk ikke blir gjort) så mener jeg det burde forplikte. Jeg elsker aller mest å kjøpe kort for et område med masse vann og vandre rundt å leite etter storfisken. Statsskogs Norgeskort er fantastisk til 60 kroner døgnet, feks, men ofte finner man jo grunneierlag med lignende pris og ordning.

Da er vi litt tilbake i jeg nevner i mitt første innlegg. hvor mange gode dager har GODE vann. Dvs i de bra vanna er stort sett bare bra noen få dager i sesongen da de store fiskene gidder å vise seg eller være tilgjengelige.

Da blir det litt snevert å komme i total off season å mene vannet er ræva, mens det i realiteten er fantastisk kultivert(for noen da)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er langt oppe i fjellet, helt alene, langt fra folk og bebyggelse, virker det så rart at jeg ikke skal få lov å svinge stangen litt for å se om jeg får napp. Jeg vet jo om reglene, men det er så rart at naturen er eid av noen, og fisken er eid av noen, og at man ikke får lov å høste av naturen. Det føles nesten som tyveri å plukke noen blåbær, som ikke ville blitt spist av andre om ikke jeg plukket de...

Derfor fisker jeg nesten aldri lengre,  jeg føler at jeg er uvedkommen og at noen står og følger med meg, selv om jeg er lagt ute i «ingensteds» og he kjøpt fiskekort (men ikke får fisk...).

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Når jeg er langt oppe i fjellet, helt alene, langt fra folk og bebyggelse, virker det så rart at jeg ikke skal få lov å svinge stangen litt for å se om jeg får napp. Jeg vet jo om reglene, men det er så rart at naturen er eid av noen, og fisken er eid av noen, og at man ikke får lov å høste av naturen. Det føles nesten som tyveri å plukke noen blåbær, som ikke ville blitt spist av andre om ikke jeg plukket de...

Derfor fisker jeg nesten aldri lengre,  jeg føler at jeg er uvedkommen og at noen står og følger med meg, selv om jeg er lagt ute i «ingensteds» og he kjøpt fiskekort (men ikke får fisk...).

Ta en tur til Danmark, Tyskland eller England så oppdager du hvor heldige vi er i Norge og at vi ikke har noe som
helst å klage på.
Synes folk at fiskekort er for dyrt så er det jo bare å la stanga ligge hjemme og bruke pengene på mat isteden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er trasig sørover i Europa er ikke noen grunn til at det bør være slik her.

Jeg er utrolig begeistret for måten Statskog håndterer jakt- og fiskerettigheter på sin eiendom. Folkelige priser og lik tilgang for alle. Med trekning av jaktkort i hardt beskattede områder har alle like stor sjanse til å få jaktkort, i stedet for at høyeste byder får. Nå er dog jakt en avsporing, men prinsippet er det samme. Jeg skulle ønske Statskog eide langt mer av naturen her til lands, for det er tross alt fellesskapet som eier Statskog. 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, tubbs skrev:

Ta en tur til Danmark, Tyskland eller England så oppdager du hvor heldige vi er i Norge og at vi ikke har noe som
helst å klage på.
Synes folk at fiskekort er for dyrt så er det jo bare å la stanga ligge hjemme og bruke pengene på mat isteden :)

Godt mulig at det er værre andre steder, men det blir ikke bedre her om de gjør det enda værre i Tyskland....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Godt mulig at det er værre andre steder, men det blir ikke bedre her om de gjør det enda værre i Tyskland....

Nei, men sååå mye koster ikke fiskekort rundt omkring.
Å fiske i kultiverte vann uten å betale fiskekort blir som å plukke frukt på folks tomt eller plukke poteter på jorde til en bonde.
Direkte ufint !

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tubbs skrev:

Nei, men sååå mye koster ikke fiskekort rundt omkring.
Å fiske i kultiverte vann uten å betale fiskekort blir som å plukke frukt på folks tomt eller plukke poteter på jorde til en bonde.
Direkte ufint !

Jeg har aldri klaget på prisen... 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

Og her var det også snakk om flere ukultiverte dårlige fiskevann...

Det er prinsippet jeg synes føles rart, langt oppe i fjellet, langt vekke fra folk. Og det er vel greit..

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tubbs skrev:

Nei, men sååå mye koster ikke fiskekort rundt omkring.
Å fiske i kultiverte vann uten å betale fiskekort blir som å plukke frukt på folks tomt eller plukke poteter på jorde til en bonde.
Direkte ufint !

Jeg er helt enig med deg, men, problemet er at veldig mange vann med dyre fiskekort blir det ikke gjort noe som helst. Jeg har ikke tall på hvor mange "tusenbrødrevann" jeg har kjøpt fiskekort til. Min innstilling er at flere grunneiere heller burde stimulere til at folker fisker i kultiveringsøyemed. Virkemidler kan være gratis eller veldig billige fiskekort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 9.34, gamlingen skrev:

Vi grunneiere kan jo bare velge å ikke selge kort til noen i det hele tatt....

De kan no velge det, men då er ein inn på prinsipielle spm som krev ei heilt anna behandling, og helst ein annan tråd (som truleg hadde blitt både heit og god, sidan eg kjende eg vart heit i toppen berre av kommentaren 😅). 

Her var det vel snakk om samanhengen betaling/kva ein betalar for :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 11.14, Marius Engelsen skrev:

Når jeg er langt oppe i fjellet, helt alene, langt fra folk og bebyggelse, virker det så rart at jeg ikke skal få lov å svinge stangen litt for å se om jeg får napp. Jeg vet jo om reglene, men det er så rart at naturen er eid av noen, og fisken er eid av noen, og at man ikke får lov å høste av naturen. Det føles nesten som tyveri å plukke noen blåbær, som ikke ville blitt spist av andre om ikke jeg plukket de...

Derfor fisker jeg nesten aldri lengre,  jeg føler at jeg er uvedkommen og at noen står og følger med meg, selv om jeg er lagt ute i «ingensteds» og he kjøpt fiskekort (men ikke får fisk...).

Dersom det er snakk om et lite, ukultivert - vann langt fra folk og det ikke er fiskekort eller informasjon om dette greit tilgjengelig så svinger jeg stangen litt jeg i alle fall. Med god samvittighet. Det skjer veldig sjelden og litt sånn på slump, neppe annet hvert år en gang, men når man ikke finner noe på inatur, ingen oppslag rundt vannet/parkering og noen minutter på Google ikke gir noe svar så faller jeg tilbake på min grunnholdning om at jeg synes det er helt latterlig at noen skal kunne eie fisken i potensielt mange titalls småvann som de ikke har noe forhold til ut over at de sannsynligvis har arvet. Driver de kultivering så blir det en annen historie, men jeg betaler alltid uavhengig av det dersom de har tatt seg bryet med å lage en eller annen grei fiskekortordning.

Men klarer ikke helt å følge deg i dine følelser rundt dette ellers - bærene er jo like mye dine som noen andre og om det ikke er snakk om anadrome vassdrag eller et meget spesielt vann så har nok grunneiere nok av andre ting å holde på med enn å spionere på deg ;) Og har du kjøpt fiskekort så er du vel mer enn velkommen uansett vil jeg tro... 

På 10.8.2019 den 17.57, foroll skrev:

At det er trasig sørover i Europa er ikke noen grunn til at det bør være slik her.

Jeg er utrolig begeistret for måten Statskog håndterer jakt- og fiskerettigheter på sin eiendom. Folkelige priser og lik tilgang for alle. Med trekning av jaktkort i hardt beskattede områder har alle like stor sjanse til å få jaktkort, i stedet for at høyeste byder får. Nå er dog jakt en avsporing, men prinsippet er det samme. Jeg skulle ønske Statskog eide langt mer av naturen her til lands, for det er tross alt fellesskapet som eier Statskog. 

Jeg ELSKER Statskog. Rimelig, ordnede forhold - tilgjengelig for alle. Med et ben i Troms og et i Nordland så er det muligheter overalt, både for jakt og fiske. Kjøper årskort Norgeskort hvert år. Med glede. Dessverre driver de, grunnet regjeringens store visdom, og selger en del eiendom. Det er trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke helt sammenligne bærplukking og fiske. Regler om jakt- og fiskeretter går tilbake i alle fall til middelalderen, og det samme gjør rettigheter til fri bærplukking.

Hvorvidt grunneier burde ta betalt er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.