Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanskelig hengekøye valg


JonnH

Anbefalte innlegg

Ønsker meg en hengekøye men det er så fryktelig mye å velge mellom.

hva anbefaler dere?

har sett på tttm, amok, hennessy explorer. Såg at magasinet hadde hengekøye som het Dovrefjell sweet dreams.

hvilke køye er det som er «mest i bruk» blant turfolket? 

Kommer til å bruke kulen i skogen og ved kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun erfaring med to typer: Hennessy Explorer og TTTM. Av disse to har jeg brukt Hennessy mest fordi det er den jeg har hatt lengst. 

Hennessy, fra mitt perspektiv:

Jeg liker alt-i-ett-løsningen, du får alt du trenger i pakka: køye med integrert myggnett, opphengstau med trebeskyttere, og tarp (tarpen er riktignok i det minste laget, men så lenge det regner rett ned og ikke sidelengs så holder den akkurat). Køya er veldig enkel å henge opp. Jeg synes det ofte er praktisk med integrert myggnetting og jeg liker de små lommene og krokene som følger med som man kan bruke til å legge mobil og briller etc når man sover og henge opp diverse ting til tørk e.l. Nå husker jeg ikke helt hvordan den kommer ut vektmessig sammenliknet med andre hengekøyer men jeg synes den er helt fin både med tanke på vekt og pakkvolum. Den har også to barduner som gjør at det blir lettere å strekke den ut så man kan ligge på tvers i køya i stedet for bananformet. 

TTTM, fra mitt perspektiv: 

Jeg har dobbel utgave og noen ganger synes jeg det er deilig med den ekstra plassen sammenliknet med Hennessy (men nå finnes vel også Hennessy i en deluxe-utgave som er større, men jeg har ikke den). Iblant er det også veldig greit at den ikke har myggnetting hekta på køya, spesielt på senhøsten og vinteren når nettingen på Hennessy blir helt overflødig eller noen ganger når køya bare er med på en liten dagstur. Utover dette med at den er større så har jeg ikke merket noen store forskjeller i liggekomfort, med unntak av at jeg savner bardunene fra Hennessy litt for å strekke den ut på sidene. Men dette er det jo mulig å sy på TTTM selv. Ellers er TTTM sånn at du må kjøpe de ulike tingene separat (tarp, myggnetting, etc) - en fordel med det er at du kan rigge oppsettet ditt akkurat slik du vil (for eksempel en større tarp eller en svart myggnetting i stedet for den hvite til TTTM), men det blir kanskje til sammen litt dyrere og litt flere separate dingser å ta med på tur. TTTM har også dårligere lommeløsninger enn Hennessy når køye er oppslått. Eller er denne køya også veldig enkel å henge opp. 

Liggeunderlaget mitt sklir omtrent like lite/mye i begge køyene.

Hvis jeg hadde fått en kniv på strupen hadde jeg nok valgt Hennessy over TTTM (men da kanskje i deluxe-utgaven), da jeg synes 'totalpakka' der er litt mer gjennomtenkt, men det er bare min personlige preferanse. Generelt er jeg fornøyd med og bruker begge to. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JonnH skrev:

Ønsker meg en hengekøye men det er så fryktelig mye å velge mellom.

hva anbefaler dere?

har sett på tttm, amok, hennessy explorer. Såg at magasinet hadde hengekøye som het Dovrefjell sweet dreams.

hvilke køye er det som er «mest i bruk» blant turfolket? 

Kommer til å bruke kulen i skogen og ved kysten.

Hvor høy er du? Jeg er 1.95 og har en TTTM dobbel(original) som jeg har sovet en natt i. Det er mulig å få den komfortabel, men det er et smalt vindu hvor det går. Hadde kjøpt en lengre køye om jeg skulle hatt en campingkøye. For å "chille" i er den kjekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil. Jeg ble aldri komfortabel med køyer av typen som henger fra hode til fot. På-tvers-typen til Amok derimot sover jeg fantastisk i. Røyk på ca 13 timer i hengekøya nå som avslutning på en variert og fin laksefiskeferie der jeg var heldig å finne to bjørkerær som bar 100 kg søring i Finnmark. 

1928136909_2019-08-0321_45.21-1.thumb.jpg.ad86ac9dccbbf74e9d784e360e24b619.jpg

Jeg sover ca 50/50 på siden/ryggen. Har en kompis som sover mest på magen og denne fungerer også godt for han.... 
 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover du på magen er det nesten bare Amok som fungerer av det du får i Norge. Alternativet er såkalt bridgekøye, der køya er driver opp med en hverdag i hver ende. Dette må bestilles fra USA. Sover du på ryggen har du flere muligheter. Jeg har startet på Hennessy explorer Deluxe, men har nå fått meg en warbonnet eldorado. Dette er begge køyer som er sydd slik at man kan ligge med tilnærmet rett rygg i banankøyer. Jeg har ikke prøvd andre fra det norske markedet, men sett ut fra diverse IG-bilder ser det ut som om alle er bananformet og du må opp i type dobbel/stor for å få nok stoff til å ligge på skrå/med rett rygg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha noe av det beste så er Dream Hammock valget. Siden du er 1.80m så er den vanlige hennessy køya for liten. Hennessy er en robust køy. Du får og lettere utgaver av den. Myggnettet er en fordel uansett synes eg da det holder litt trekk ute. Den har og strikker som sprer køy. Eg ville gått for Hennessy. Explorer deluxe får du til ca 1700,-. Kan og anbefale skikkelige underquilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 17.18, Espen Ørud skrev:

Jeg er ikke i tvil. Jeg ble aldri komfortabel med køyer av typen som henger fra hode til fot. På-tvers-typen til Amok derimot sover jeg fantastisk i. Røyk på ca 13 timer i hengekøya nå som avslutning på en variert og fin laksefiskeferie der jeg var heldig å finne to bjørkerær som bar 100 kg søring i Finnmark. 

1928136909_2019-08-0321_45.21-1.thumb.jpg.ad86ac9dccbbf74e9d784e360e24b619.jpg

Jeg sover ca 50/50 på siden/ryggen. Har en kompis som sover mest på magen og denne fungerer også godt for han.... 
 

 

Takk for tips! Var i ferd med å spørre folk om erfaringer med Amok da jeg fant dette innlegget. Jeg lånte en vanlig hengekøye for litt siden og fikk helt klaus da den klappet sammen på langs i åpningen fra hode til føtter. Jeg har egentlig aldri tenkt at jeg skal ha hengekøye, fordi jeg synes det virker som et påfunn for å selge mer til allerede utstyrsmette nordmenn, og fordi jeg ikke sover så godt på ryggen. Men så kom det et tilbud om hengekøye i bursdagsgave (sier vel mest hvor utstyrsmett jeg selv er ..., føler ikke jeg trenger noe), så jeg har kikket litt rundt. 

Vet du hvordan Amok er i forhold til andre når det gjelder vekt og pris? Jeg «oppdaget» den akkurat nå og har ikke researchet noe ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, fjellrypa skrev:

Takk for tips! Var i ferd med å spørre folk om erfaringer med Amok da jeg fant dette innlegget. Jeg lånte en vanlig hengekøye for litt siden og fikk helt klaus da den klappet sammen på langs i åpningen fra hode til føtter. Jeg har egentlig aldri tenkt at jeg skal ha hengekøye, fordi jeg synes det virker som et påfunn for å selge mer til allerede utstyrsmette nordmenn, og fordi jeg ikke sover så godt på ryggen. Men så kom det et tilbud om hengekøye i bursdagsgave (sier vel mest hvor utstyrsmett jeg selv er ..., føler ikke jeg trenger noe), så jeg har kikket litt rundt. 

Vet du hvordan Amok er i forhold til andre når det gjelder vekt og pris? Jeg «oppdaget» den akkurat nå og har ikke researchet noe ennå. 

Jeg har ikke info på den nye modellen som er aktuell for deg. De veier vel sånn 1.3 ca? Noe annen type var ikke aktuell for meg og jeg liker at det er en norsk idé så det var eneste alternativ for meg uansett.... 

 

Sjekk www.amokequipment.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man skal velge det er jo vanskelig å ha noe fasit på. Selv har jeg erfaring med ENO doble køye, Exped Combi og Amok 3.0 og Amok XL

Det er fordeler og ulemper med begge systemene. Man kan ligge like komfortabelt i vanlig køyer som med Amok, selv er jeg 188 høy og sov godt i alle køyene jeg har/hatt. 
Ligger man høyt til fjells der bjørketrærne er ustabile er det helt klart en fordel med tradisjonelle køyer, amokkøyene krever mer stabile trær for å ligge godt. Ei tradisjonell køye tåler mer svikt i trærne. Og om man slår opp ei tradisjonell køye slik at man kan ligge diagonalt sover man fantastisk godt, jeg merker ingen verdens forskjell på sovekvaliteten :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hermansen skrev:


Og om man slår opp ei tradisjonell køye slik at man kan ligge diagonalt sover man fantastisk godt, jeg merker ingen verdens forskjell på sovekvaliteten :) 
 

Hvordan slår du opp en trad. køye slik at du ligger diagonalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fjellrypaFor å ligge diagonalt i en trad hengekøye som feks TTM eller ENO, må den henges opp så den er passe stram ( riktig sag), men dette kan lettes ved å bruke en ridgeline/mønesnor. Svært få liker å sove som en banan i åtte timer.  Her er en link blant en myriade av tutorials der ute: https://www.exploreserac.com/how-to-properly-sleep-in-a-hammock/

Skogfar demonstrerer sag og ridgeline i denne videoen: 

 

 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, fjellrypa skrev:

Skulle vært interessant å se hvilken vei underlaget går når en vrir seg i søvne!

Jeg bruker hengekøye-underlaget til Klymit. Da blir man kvitt problemet med å at man sklir av underlaget i løpet av natta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, fjellrypa skrev:

Såpass. Mønesnor og sagg 😀 Takker!

Skulle vært interessant å se hvilken vei underlaget går når en vrir seg i søvne!

I noen hengekøyer så er det et dobbelt stofflag i bunn, slik at liggeunderlagwt har sin faste lomme. 

Bruker man oppblåsbart har man kanskje 70% av luften så det former seg bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra link. Har ikke våget meg på ridgeline for jeg har bare brukt køya på småturer og synes egentlig jeg får lagt meg ganske flatt. Mulig jeg skulle prøve å "rigge en ridge" bare for å se om det blir enda bedre. Mitt problem er at når jeg bruker dobbel TTTM så legger noe av stoffet seg over ansiktet mitt og jeg ser ikke for meg jeg får til å sove med noe som kiler meg på nesa hele tiden. Mulig mer heng fikser den saken? Det problemet slipper jeg i Mayakøya så der sover jeg godt, men den er til gjengjeld ikke spesielt egnet for å pakke sammen og ha med på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fjellrypa skrev:

Hvordan slår du opp en trad. køye slik at du ligger diagonalt?

Jeg har aldri brukt ridgeline. Men passer på å ha ei stor nok og brei nok køye, henger den opp ganske slakt og da sover jeg ganske så godt :)
Når jeg ligger i fjellet med noe mindre stabile trær, slår jeg den opp noe strammere, og køya vil bli riktig når trærne svikter litt. Det har for all del hendt flere enn en gang at jeg har måtte bardunere opp noen trær :D 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superenkelt å sette på permanent ridgeline. Da har du samme sag hver eneste gang du henger opp køya. Så jeg er rimelig enig med meg selv om at det lønner seg med  10 minutter innsats hjemme hvor man setter på mønesnor sikrer nettopp dette tur etter tur etter tur. Forresten når jeg ligger diagonalt har jeg heller ikke køyestoff i ansiktet (TTM, ENO og Dovrefjellkøyer som jeg har). Er dog Hennessy Safari Deluxe Asym Zip jeg nå bruker, mens kone og barna bruker de andre modellene, samtlige med ridgeline såklart. 

Hennessy hammocks kommer ferdige med mønesnor, tarp og myggnett så da er det bare å henge kjapt opp og legge seg på svært kort tid. Alltid riktig sag og tilpasset diagonal soving.

 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fomle skrev:

Bra link. Har ikke våget meg på ridgeline for jeg har bare brukt køya på småturer og synes egentlig jeg får lagt meg ganske flatt. Mulig jeg skulle prøve å "rigge en ridge" bare for å se om det blir enda bedre. Mitt problem er at når jeg bruker dobbel TTTM så legger noe av stoffet seg over ansiktet mitt og jeg ser ikke for meg jeg får til å sove med noe som kiler meg på nesa hele tiden. Mulig mer heng fikser den saken? Det problemet slipper jeg i Mayakøya så der sover jeg godt, men den er til gjengjeld ikke spesielt egnet for å pakke sammen og ha med på tur. 

Fjern det stoffet på sidene. Det er bare tull att det er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.